بار دیگر کنگره در مقابل اوباما

استفاده ایران از دلار؛ امتیازی بدون هزینه

۱۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۷۷۰۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
اعضای کنگره آمریکا امکان ارائه مکانیزمی برای استفاده از دلار در برخی از مبادلات مالی ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را به منزله نادیده گرفتن هشدارهای گروه ضربت اقدام مالی می‌دانند.
استفاده ایران از دلار؛ امتیازی بدون هزینه

نویسنده: جنیفر روبین 

دیپلماسی ایرانی: مطرح شدن پیشنهاد احتمال صدور مجوز دسترسی ایران به سیستم بانکی آمریکا از سوی دولت اوباما با واکنش تند کارشناسان تحریم و اعضای کنگره مواجه شده است. صدور چنین مجوزی بخشی از برجام نبوده و دولت اوباما نیز پیشتر متعهد شده بود که هرگز چنین مجوزی را صادر نخواهد کرد. اگر دولت آمریکا تصور می کند که چنین اقدامی از نظر دور خواهد ماند، سخت در اشتباه است. این اقدام بسیار فراتر از امورات فنی است.

توجه به عواقب چنین تصمیمی نیز ضروری می نماید. به گفته مارک دوبوویتز و آنی فیکسلر کارشناسان بنیاد دفاع از دموکراسی ها، چراغ سبز نشان دادن به ایران برای استفاده از دلار در انتقالات مالی خود می تواند توانایی رئیس جمهور بعدی را در استفاده از تحریم های غیرهسته ای علیه برخی از فعالیت های ایران با مشکل مواجه کند.

به گفته این دو کارشناس: «گروه ضربت اقدام مالی طی چند سال اخیر به کرات در مورد فعالیت های مالی غیرقانونی ایران هشدار داده است. این گروه که سازمانی فراملی علیه پولوشویی و تامین مالی تروریسم است در فوریه 2016 گروه ضربت اقدام مالی نسبت به خطر تامین مالی تروریسم از سوی ایران و تهدید آن برای تمامیت سیستم مالی بین المللی هشدار داد. اگر آمریکا به ایران اجازه دسترسی به سیستم بانکی آمریکا را بدهد استاندارهای بین المللی گروه ضربت مالی را تضعیف کرده است.»

ایران از چراغ سبز آمریکا برای کم اثر کردن هشدارهای گروه ضربت اقدام مالی در مورد تامین های مالی خود استفاده خواهد کرد و به تدریج و بدون بوجود آوردن تحولی بنیادین در رویه های مالی خود، برای خود در جامعه تجاری و مالی جهانی مشروعیت به وجود خواهد آورد. همانطور که در زمینه هسته ای نیز ایران به توافق دست یافت، در این زمینه نیز با انکار تخلفات خود، خواستار امتیازات بیشتر خواهد شد.

در کنگره نیز حامیان هر دو حزب با چنین طرحی مخالفت کرده اند. به گفته پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان این گزارش ها نگران کننده است. در حالی که ایران با آزمایش های هسته ای خود روح توافق هسته ای را به چالش می کشد، دولت اوباما به تلاش بیش از اندازه ای برای کمک به تهران برای بازگشایی درهای اقتصادی خود روی آورده است. رئیس جمهور باید این طرح را کنار بگذارد.

واکنش استنی هویر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان نیز جالب توجه است. گزارش های ارائه شده مبنی بر بررسی ارائه مکانیزمی از سوی وزارت خزانه داری برای استفاده ایران از دلار در مبادلات خود نگران کننده است. قدرت و نقش مرکزی سیستم بانکی آمریکا ابزاری مهم در مبارزه با تامین مالی تروریسم جهانی و تجارت غیرقانونی است و باید به همین منوال باقی بماند. دولت باید با ارائه گزارشی به کنگره تضمین کند که امتیازی ورای آنچه در توافق آمده است، به ایران نخواهد داد.

بنابراین به نظر می رسد که کنگره باید وارد عمل شده و جلو این اقدام را بگیرد. کنگره همچنین می تواند تحریم های بیشتری را برای اقدامات اخیر ایران به تصویب برساند.

منبع: واشنگتن پست / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی /25

کلید واژه ها: تحریم کنگره دلار


نظر شما :