نگاه مقامات ایران به پیروزی ترامپ

۱۹ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۵۹ کد : ۱۹۶۴۵۵۹ سرخط اخبار

وقت ایران: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست آمریکا، غافلگیرکننده بود. نامزد جمهوری خواهان در اولین نطق سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ما با همه روابط خوبی خواهیم داشت، من به جامعه بین الملل می گویم علیرغم اولویت منافع آمریکا، با همه تعامل خواهیم کرد.» 

مواضع ضد ایرانی ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی و بویژه این گفته او که «برجام را پاره خواهم کرد»، اهمیت پیروزی او در انتخابات آمریکا را برای ایران دو چندان کرده است. اما مقامات ایران پیروزی ترامپ را چگونه تحلیل کردند؟ «وقت ایران» مواضع آن ها را مرور کرده است:

حسن روحانی، رئیس جمهور: نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست های جمهوری اسلامی ایران ندارد. موقعیت آمریکا در جامعه بین المللی و افکار عمومی جهان به دلیل سیاست های غلط تضعیف شده و شکاف بیشتر با جامعه جهانی و اروپا به این موقعیت، بیشتر ضربه خواهد زد. نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا مدت ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل شود. امروز دیگر آمریکا به هیچ وجه بیش از گذشته توانایی استفاده از ایران هراسی و ایجاد اجماع جهانی بر علیه ایران را ندارد. سیاست ایران در تعامل سازنده با جهان و شکسته شدن تحریم های هسته ای، روابط اقتصادی ایران با همه کشورها را یک مسیر رو به رشد و برگشت ناپذیر قرار داده است. هوشمندی ایران در توافق هسته ای این بود که برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: نتیجه چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داد که سرخوردگی و بی اعتمادی اکثریت جامعه به ساختار و رویه های جاری در این کشور واقعی و رو به ازدیاد است. فقدان رویکردهای ایجابی در رأی مردم و بی اعتنایی به تبلیغات سنتی و بی محتوای غول های رسانه ای رخداد بسیار مهمی است که می تواند چالش های متراکم درون هیات حاکمه این کشور را بیش از پیش توسعه دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه: آنچه آمریکا به عنوان یک تعهد بین المللی چندجانبه در برجام پذیرفته است را باید اجرا کند. ما در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی کنیم. این انتخاب مردم آمریکاست؛ اما هر کس رئیس جمهور آمریکا باشد باید واقعیات جهان و منطقه ما را به درستی بشناسد و با آن با واقع گرایی مواجه شود. ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند، اما آنچه آمریکا به عنوان یک تعهد بین المللی چندجانبه در برجام پذیرفته است را باید اجرا کند.

علی مطهری، نائب رئیس مجلس: ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران خواهد بود. مواضع ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و ریاست جمهوری متفاوت خواهد بود. در مجموع با توجه به مواضعی که ایشان در دوره تبلیغات داشتند من فکر می کنم ریاست جمهوری ایشان برای ایران مفیدتر است تا اینکه خانم کلینتون انتخاب می شد. به خاطر اینکه دموکرات ها با برنامه ریزی دقیق تری حرکت می کنند و با پنبه سر می برند. ترامپ اولاً صداقت بیشتری دارد و مواضعش درباره سوریه مواضع خوبی بود. او همچنین نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است البته من فکر می کنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ایران است و آن ها در عمل نمی توانند کاری بکنند. در مجموع فکر می کنم ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران می باشد.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور: تصویری که ترامپ در سخنرانی اعلام پیروزی به عنوان رئیس جمهور از خود نشان می داد، با تصویر او در دوران انتخابات متفاوت بود، این نکته ای قابل توجه است.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور: اگرچه شناخت پویایی های سیاست و جامعه در آمریکا دشوار است اما حتماً بهتر از آن است که فقط به آمریکا فحاشی کنیم و در مواقع حساس غافلگیر شویم.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه: آنچه برای ایران و مردم آن مهم، قابل اعتنا و ملاک در ارزیابی آن ها خواهد بود، عملکرد و سیاست های اجرایی دولت آینده آمریکاست. مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران از سیاست ها و رویکرد گذشته دولتمردان آمریکا در دهه های گذشته تجربیات ناخوشایند و تلخی داشته و دارند. آنچه برای ایران و مردم آن مهم، قابل اعتنا و ملاک در ارزیابی آن ها خواهد بود، عملکرد و سیاست های اجرایی دولت آینده آمریکاست که از مواضع و اظهارات تبلیغاتی انتخاباتی ایشان در دوران رقابت های انتخابات از اهمیت بیشتری می تواند برخوردار باشد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: رای مردم آمریکا به ترامپ نشان از رای منفی به سیاست جنگ طلبانه و خشونت دارد. دولت آمریکا در مورد برجام تعهد دارد و هرگام و هر عملی که انجام شود، عکس العمل متناسب با آن را به همراه خواهد داشت. ترامپ دوران انتخابات با ترامپ رئیس جمهور آمریکا متفاوت است. طبیعی است وقتی فردی رئیس جمهور آمریکا شد در چارچوب قواعد شناخته شده بین المللی  و مقررات حاکم بر رفتار کشورها قرار گیرد. اگر ترامپ می خواهد به سیاست ها و نظرات اعلامی اش در دوران انتخابات عمل کند، باید حداقل جلوی ارسال تسلیحات به عربستان را بگیرد.

کلید واژه ها: ترامپ انتخابات ریاست جمهوری 2016


نظر شما :