پنتاگون نگران توافق تسلیحاتی ترکیه با روسیه

۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۲۸ کد : ۱۹۷۰۶۰۸ سرخط اخبار

تصمیم ترکیه برای خرید تسلیحات چند میلیون دلاری از روسیه باعث نگرانی در پنتاگون شده و مقام های دفاعی آمریکا نگران این هستند که سیستم های دفاعی و نظامی ساخت روسیه باعث به خطر افتادن موقعیت عملیات مشترک آمریکا با متحد ناتو یا همان ترکیه شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، آنکارا و مسکو ماه گذشته میلادی بر روی مسائل اولیه توافق 5 / 2 میلیارد دلاری تامین سلاح و چهار سیستم دفاع موشکی اس-400 برای سال آتی میلادی از جانب روسیه برای ترکیه توافق کردند. براساس مفاد این توافق، مقام های دفاعی روسیه قرار است دو سیستم دفاع موشکی از چهار سیستم را از طریق کمپانی تسلیحات سازی روسوبورونکسپورت روسیه برای ترکیه تامین کنند.

دو سیستم دیگر در داخل ترکیه و از قطعات و سیستم های تامین شده از سوی ارتش روسیه ساخته می شوند. مقام های پنتاگون همچنان نگران این هستند که تصمیم ترکیه بر همکاری این کشور با آمریکا اثر بگذارد و علاوه براین، بر روابط آنکارا و سایر کشورهای عضو ناتو نیز خدشه وارد کند.

جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: تنها نگرانی ما درباره قابلیت همکاری با ترکیه است. ترکیه یکی از اعضای ناتو است و این مهم است که کشورهای عضو ائتلاف از داخل ائتلاف سلاح تامین کنند نه از کشورهای غیر عضو.

بسیاری از متحدان ناتو از تسلیحات آمریکا یا ساخت کشورهای اروپا استفاده می کنند و اکثریت نیروهای ائتلاف آموزش لازم را برای استفاده از سلاح ساخت روسیه ندیده اند.

جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ادامه داد: آنچه که درباره توافق تسلیحاتی میان روسیه و ترکیه مطرح شده، باعث نگرانی است اما این تصمیم ترکیه است. ترکیه تلاش کرد تا توافقی را برای خرید رهگیرهای موشک ساخت چین در سال 2016 تضمین کند اما این توافق در بحبوحه فشارهای ناتو و آمریکا متوقف شد.

تصمیم آنکارا در خرید تسلیحات از روسیه بجای سیستم های تسلیحاتی از آمریکا جدیدترین نمونه در رویکرد تامین سلاح توسط ترکیه از خارج از آمریکاست.

واشنگتن و ترکیه همچنان بر سر تصمیم پنتاگون درباره حمایت آمریکا از شبه نظامیان کرد در سوریه و عراق که با داعش می جنگند، مخالف هستند؛ چون ترکیه این شبه نظامیان را عناصر مخرب و عضو سازمان های تروریستی می داند که مسئول انجام حملات علیه نیروهای ترکیه هستند.

کلید واژه ها: ناتو


نظر شما :