روش چین برای دور زدن تحریم کره شمالی چیست؟

مذاکره با آمریکا، همکاری با روسیه

۲۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۰۹۴۲ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
کمی پس از جلسه 5جولای سازمان ملل متحد، لیو جی سفیر چین در سازمان ملل در قبال اقدامات عجولانه، هشدار داد و گفت که بهبود وضعیت ممکن است فوریت موجود را کاهش دهد به خصوص که تمایل کره شمالی برای انجام آزمایش‌های بیشتر با استفاده از روش‌های دیپلماتیک قابل جلوگیری است.
مذاکره با آمریکا، همکاری با روسیه

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسید که ایالات متحده و چین بر سر قطعنامه پیشنهادی تحریم های جدید علیه کره شمالی به توافق دست پیدا کرده باشند. منابع دیپلماتیک ناشناش می گویند که دو کشور قصد داشتند مذاکراتی را در این زمینه برگزار کنند. واشنگتن پیش نویس تحریم های جدید را مدتی کوتاه پس از اولین آزمایش موشک های بالستیک بین قاره ای کره شمالی، به چین تحویل داد. ایالات متحده اصرار داشت که با این کار می خواهد از تحریم هایی که در گذشته نادیده کرفته شده اند، پیش گیری کند. این کار آمریکا اشاره ویژه ای به الگوی بازی چینی در سازمان ملل متحد بود تا اطمینان پیدا کند که تحریم ها به اندازه کافی برای مقابله با کره شمالی محکم باشند.

کمی پس از جلسه 5 جولای سازمان ملل متحد، لیو جی، سفیر چین در سازمان ملل در قبال اقدامات عجولانه، هشدار داد و گفت که بهبود وضعیت ممکن است فوریت موجود را کاهش دهد به خصوص که تمایل کره شمالی برای انجام آزمایش های بیشتر با استفاده از روش های دیپلماتیک قابل جلوگیری است. با این حال در 28 جولای، کره شمالی دومین تست موشک های بالستیک قاره پیمای خود را نیز انجام داد تا فشار روی چین و عکس العمل هایش در این زمینه بیشتر شود. هفته جاری ایالات متحده اعلام کرد که تحقیقات جدیدی را در مورد شیوه های تحاری چین آغاز خواهد کرد. نشانه ای که به نظر امیدی برای ادامه همکاری ها برای انجام اقدامی مشترک را نابود می کند. این تحقیقات به دولت ایالات متحده اجازه می دهد که اقداماتی تلافی جویانه علیه چین را برگزیند البته به کارگیری چنین راهکارهایی به این بستگی دارد که در ذهن پکن درباره کره شمالی چه می گذرد.

به گفته دیپلمات های ناشناس، تحریم های مورد نظر ایالات متحده از افزایش پذیرش تعداد کارگران کره شمالی در دیگر کشورها جلوگیری می کند و شرکت در سرمایه گذاری های مشترک جدید این کشور با کشورهای دیگر را ممنوع خواهد کرد. آنها همچنین زغال سنگ، آهن، غذاهای دریایی و صادرات سرب را به منظور کاهش یک سوم از صادرات کره شمالی هدف قرار داده اند. در مذاکرات دو جانبه، چین موافقت خود با گسترش تحریم ها را اعلام کرد اما در قبال اقداماتی که مردم کره شمالی را هدف خواهند گرفت ایستادگی کرد. با این حال در اوایل سال 2017، چین اقدامات محدودی در زمینه ممنوعیت واردات زغال سنگ از کره شمالی را اعمال کرد که می تواند برای مردم کره شمالی گران تمام شود.

قطعنامه پیشنهادی برای اینکه ضمانت اجرایی پیدا کند نیاز به تصویب 9 کشور عضو شوای امنیت سازمان ملل را دارد. همچنین هیچ یک از اعضا نباید این قطعنامه را وتو کنند. وتو شدن قطعنامه بزرگترین نگرانی ایالات متحده است که قدرت بیشتری را در اختیار روسیه قرار خواهد داد. مسکو نشان داده است که می تواند برای نابود کردن طرح های ایالات متحده در منطقه برای مقابله با تهدید کره شمالی، از حق وتو استفاده کند. اکنون سوال اینجاست که آیا روسیه حق وتو را به کار خواهد برد یا می گذارد که اقدامات سازمان ملل با هدف ایجاد فشار بر کره شمالی اجرایی شود. انگیزه مسکو برای وتو زمانی قوی شد که قانون تحریم روسیه در تاریخ 2 آگوست در در مجلس ایالات متحده به تصویب رسید. علاوه بر این تحریم های جدید علیه کره شمالی، حمل و نقل انرژی از سوی روسیه به کره شمالی را نیز هدف قرار خواهد داد. سفیر روسیه در سازمان ملل در تاریخ 3 آگوست با همتای چینی خود دیدار کرد و گفت که توافق دوجانبه میان ایالات متحده و چین، به هیچ وجه جنبه جهانی ندارد.

با بیشتر شدن نشانه های اینکه آمریکا فشارهای اقتصادی خود را بر چین افزایش خواهد داد، پکن در نظر دارد که با تحریم ها کنار بیاید و تجارت خود با کره شمالی را کنترل کند. در این شرایط پشت کردن روسیه به تحریم، به نفع چین خواهد بود و به پکن چیزی را خواهد داد که واقعا می خواهد و دیگر نیازی نیست که برای به دست آوردن آن تلاش کند. چین درحالی که در یک اتاق در کنار آمریکایی ها نشسته و با آنها مذاکره می کند، هکاری نزدیکی هم با مسکو دارد و حالا توپ برای بازی در زمین روسیه است.

منبع: استراتفور/ مترجم: روزبه آرش 

کلید واژه ها: وتو کره شمالی روسیه ایالات متحده امریکا تحریم


نظر شما :