کره شمالی و افغانستان در صدر لیست جدید آمریکایی

آیا ترامپ مدافع آزادی مذهبی است؟

۳۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۹۷۴۴۲۶ اخبار اصلی آمریکا
مشکل خشونت و افراط گرایی مانند قارچ به سرعت در دهه گذشته رشد کرده است. مشکلی که باراک اوباما در مبارزه در آن شکست خورد. او نه تنها در مبارزه با تروریسم بلکه در ایجاد آزادی مذهبی هم موفق نبود.
آیا ترامپ مدافع آزادی مذهبی است؟

نویسنده: تونی پرکینز

دیپلماسی ایرانی: اگر فکر می کنید کره شمالی به اندازه کافی در صدر اخبار قرار نمی گیرد، آمریکایی ها یک مورد دیگر نیز به ویژگی های این کشور اضافه کرده اند: کشور کیم جونگ اون در صدر فهرست «خطرناک ترین مکان برای زندگی به عنوان یک مسیحی: قرار گرفت. البته این تمایز برای این کشور جدید نیست و در 15 سال اخیر کره شمالی در صدر این فهرست قرار گرفته است. در دنیای کنونی یک نفر از هر 12 مسیحی در منطقه ای زندگی می کند که مسیحی بودن غیرقانونی یا ممنوع است و یا با مجازات روبه رو می شود.» رئیس بنیاد درهای باز دیوید کاری توضیح داد: «عده کمی از این خبر متعجب شدند چرا که در کره شمالی نزدیک به 50 هزار نفر به دلیل باورهایشان در زندان یا اردوگاه های کار زجر می کشند.»

آنچه از نظر کارشناسان شگفت آور است گسترش هشدار دهنده روندهای این چنینی در جاهایی مانند افغانستان است. افغانستان به عنوان کشوری که مدام درگیر جنگ است در این لیست به دومین مکان بد برای زندگی مسیحیان صعود کرده و این به لطف برنامه های ضعیف و دخالت های نظامی کشورهایی همچون ایالات متحده به دست آمده است. حتی در سال های حضور بوش در ریاست جمهوری و حمله به افغانستان هم آزادی مذهبی در این کشور یک مشکل بود که پس از روزهای جنگ اوضاع بدتر شده است. همان طور که موسسه درهای باز نشان می دهد افراط گرایی بزرگ ترین معضل برای ایجاد درگیری در 35 کشور از 50 کشوری است که به نوعی با درگیری های مختلف روبه رو هستند. گزارش های رسیده از پاکستان نشان می دهد که این کشور به افراط گراهای افغانستان کمک می کند. رئیس جمهور دونالد ترامپ کمک به پاکستان را رد کرده به این دلیل که آنها را همکار تروریست ها در منطقه می شناسد و امیدوار است که به این ترتیب «بهشت تروریست ها در منطقه» را مهار کند.

مشخصات شگفت انگیزی کره شمالی و افغانستان را به هم گره زده است. کاری این طور توضیح می دهد: «هر دو کشور بسیار به مناطق درگیر نزدیک هستند. هر دو کشور میلی افراطی و تمایلی آشکار برای آزار و اذیت مسیحیان دارند. فاجعه بار است که مشاهده می کنیم تمام تلاش های بین المللی برای کمک به بازسازی افغانستان یا ایجاد اطمینان از آزادی مذهبی در این کشور شکست خورده است.» افراط گرایی حضور وحشیانه خود را در بسیاری از مناطق خاورمیانه و آفریقا ادامه می دهد. روستاها و مدارس سوزانده می شوند و جنگ های فرقه ای ادامه دارد. پاکستان در این میان باعث افزایش بحران در افغانستان است. «حمله به کلیساها یا سازندگان کلیساها، ازدواج اجباری  و سرقت بدترین موارد گزارش شده در این کشور است.»

دولت ترامپ که کاری قابل تحسین در پاکسازی عراق از داعش انجام داده است باید از این مشکل نیز عبور کند. مشکل خشونت و افراط گرایی مانند قارچ به سرعت در دهه گذشته رشد کرده است. مشکلی که باراک اوباما در مبارزه در آن شکست خورد. او نه تنها در مبارزه با تروریسم بلکه در ایجاد آزادی مذهبی هم موفق نبود. سکوت دولت پیشین آمریکا باعث افزایش این خطر جهانی شد و حالا ترامپ مجبور است خشمگینانه کنترل کار را به عهده بگیرد. رهبران محافظه کار در مبارزه با تروریسم مانند فرانک وولف در بهترین سال های دولت اوباما به حاشیه رانده شده بودند. اما وقتی یک رئیس جمهور متوجه مشکلات در کشور خود نباشد چگونه می توان توقع داشت که متوجه چنین مشکلی در جهان شود؟ خوشبختانه کاخ سفید جدید مشکل را درک کرده و قصد دارد در رابطه با آن کاری کند.

ترامپ اما مدافع سرسخت آزادی است و در این راه تا جایی پیش رفته که فرماندار کانزاس، سم براونبک را به عنوان سفیر آزادی مذهبی، منصوب کرده است. در هفته های پیش رو معاون رئیس جمهور، مایک پنس، دستور کار جدید دولت را برای بازدید از خاورمیانه و درخواست همکاری از دیگر رهبران برای مبارزه در این راه، اعلام کرد. درحال حاضر مشاور مرکز پژوهش خانواده، تراویس وبر، می گوید که «لیست درهای باز باید به عنوان یک یادآوری به همه ما در ایالات متحده دیده شود چرا که آزادی و بقای آن هرگز مسلم و تضمین شده نیست. ما باید از آزادی خود برای دفاع از آزادی و آزادی مذهبی در سرتاسر جهان بهره ببریم همان طور که در برابر تخلفات در خانه خود ساکت نمی نشینیم.»

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: آزادی مذهبی ایالات متحده امریکا افغانستان کره شمالی پاکستان دونالد ترامپ


نظر شما :