ترکیه، قبرس، مصر، لبنان و اسرائیل برای استخراج گاز برای هم شاخ و شانه می‌کشند

دریای مدیترانه در آستانه تنشی تازه

۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۹۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
بعد از آن که ترکیه از انجام حفاری از سوی قبرس در دریای مدیترانه جلوگیری کرد، تنش در این منطقه افزایش یافته است.
دریای مدیترانه در آستانه تنشی تازه

دیپلماسی ایرانی: بعد از آن که ترکیه از انجام حفاری از سوی قبرس در دریای مدیترانه جلوگیری کرد، تنش در این منطقه افزایش یافته است. دولت قبرس بر اساس قراردادی با شرکت ایتالیایی انی به این شرکت اجازه داده بود که در محدوده مرز آبی خود در دریای مدیترانه اقدام به حفاری برای استخراج گاز کند.

در کنار قبرس و ترکیه که عملیات حفاری در دریای مدیترانه به تنش تازه ای میان آنها تبدیل شده است، اسرائیل و لبنان نیز بر سر حفاری برای استخراج گاز در مناطق مرزی دریایی به تنش تازه ای بر خورده اند.

این در حالی است که مصر هفته گذشته به ترکیه هشدار داد که از هر گونه تلاش برای خدشه وارد کردن به استقلال مصر در مناطق اقتصادی به خصوص در شرق دریای مدیترانه اجتناب کند. هشدار مصر به اقدام حفاری ترکیه بدون هماهنگی با این کشور در مناطق مشترک گازی در دریای مدیترانه است.

ترکیه ادعا دارد که مناطق مشخصی در منطقه دریای مدیترانه که در سمت قبرس واقع شده است از جمله مناطق تحت حاکمیت ترکیه یا قبرس ترک نشین هستند.

گفتنی است روابط دیپلماتیکی میان ترکیه و قبرس در حال حاضر برقرار نیست.

نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهوری قبرس در این باره گفت: «ترکیه با جلوگیری از عملیات حفاری توسط کشتی مربوطه قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است و کشورش اقدامات لازم در این رابطه را اتخاذ خواهد کرد.»

وی هیچ اشاره ای به جزئیات اقدامات کشورش علیه ترکیه نکرد اما تلاش کرد لحن تندی علیه ترکیه استفاده نکند تا از شدت تنش ها کاسته شود. وی به خبرنگاران در نیکوزیا، پایتخت قبرس گفت: «ضرورت دارد که مواظب باشیم هر رفتار ما می تواند باعث تشدید اوضاع شود. تشدید مواضع بدون هزینه نخواهد بود اما شکی نیست که ترکیه قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است و باید هزینه آن را بپردازد.»  

سخنگوی وزارت امور خارجه ایتالیا نیز در این باره گفت که مقامات ترکیه اجازه ندادند کشتی مربوطه به مقصد مورد نظر برود. وی همچنین گفت: «ایتالیا موضوع را در سطح دیپلماتیک در نیکوزیا و آنکارا دنبال می کند و از هر گونه اقدام دیپلماتیک برای حل این مساله اجتناب نخواهد کرد.»

از سوی دیگر سزار ابی خلیل، وزیر نفت لبنان قول داد که حفاری به طور کامل در منطقه ویژه دریایی شماره 9 که بخشی از آن در آب های مورد منازعه با اسرائیل واقع شده است، انجام گیرد. در همین رابطه شرکت نفتی توتال اعلام کرد که اولین چاه گازی ویژه را در سال 2019 در آب های لبنان حفاری خواهد کرد.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، انی ایتالیا و نوفتاک روسیه تشکیل شده که این کنسرسیوم قراردادهایی را برای حفاری در دو منطقه از پنج منطقه ویژه ای که لبنان برای سرمایه گذاری مطرح کرده، منعقد کرده است.

اسرائیل و لبنان یکدیگر را در رابطه به حفاری غیرقانونی در سفره های انرژی زیرزمینی مشترک متهم می کنند که این مساله بر تنش های مرزی دریایی و زمینی دو طرف افزوده است.

منبع: المرده / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قبرس دریای مدیترانه ترکیه لبنان اسرائیل


نظر شما :