یک دلیل درست طرفداران زیادی دارد

چین به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۷۶۰۶۲ آمریکا آسیا و آفریقا ترجمه برگزیده
چین به ناچار برای حمایت از سیستم تجارت بین‌الملل مبتنی بر قوانین و همچنین حفاظت از حقوق و منافع قانونی خود، دست به مقابله با اقدامات انجام شده زد.
چین به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست

نویسنده: لیو ژیائومینگ

دیپلماسی ایرانی: ابرهای تاریک در فضای رابطه میان چین و ایالات متحده حاکم شده اند. آمریکا تعرفه های محافظه کارانه ای را بر اساس قوانین داخلی و به سود خود اعلام کرده و چین نیز مجبور شده تا اقدامات مقتضی را اتخاذ کند. ریسک جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان بالا گرفته است اما این جنگ بسیار ناخوشایند، آسیب زننده و پر از هرج و مرج خواهد بود؛ جنگی که باید از آن اجتناب شود.

در جنگ تجاری هیچ برنده ای وجود ندارد. حتی اگر دولت ترامپ با اقدامات محافظتی معتقد باشد می تواند برنده این جنگ باشد. اما چنین تفکری تنها عواقب سال های متمادی زندگی زندگی با ذهنیتی هژمونیک است. همچنین ذهنی که چیزی از تاریخ نمی داند. جدیدترین تعرفه های حفاظتی در برابر چین در مورد فولاد توسط دولت بوش و لاستیک توسط دولت اوباما تماما شکست خوردند. آنها بیشتر به ایالات متحده آسیب رساندند. همچنین اقداماتی مشابه در قبال بریتانیا، آلمان و فرانسه انجام شد که سرانجامی جز شکست نداشتند.

برانگیختن یک جنگ تجاری، هزینه هایی اضافی بر سیستم تجارت جهانی وارد می کند. هزینه هایی که قادر به تامین آن نیست تا تجارت جهانی که هنوز به طور کامل عوارض آخرین بحران را پشت سر نگذاشته در معرض خطر قرار بگیرد. پس از درس های تلخ دهه 30 و بحران جنگ جهانی دوم، سازمان تجارت جهانی تاسیس شد. قوانین آن به تجارت جهانی و رشد اقتصادی کمک زیادی کرده است. همه کشورها از جمله ایالات متحده موظفند که این دستاوردها را حفظ کنند.

چین به ناچار برای حمایت از سیستم تجارت بین الملل مبتنی بر قوانین و همچنین حفاظت از حقوق و منافع قانونی خود، دست به مقابله با اقدامات انجام شده زد. ارزش کل تعرفه های اضافی ما قابل قیاس با اقدامات ایالات متحده نیست. چین 234 محصول آمریکایی را هدف قرار داده که بسیار کمتر از بیش از 300 محصول چینی است که در فهرست تعرفه ایالات متحده قرار گرفته اند. چین اعلام کرده تا زمانی که ایالات متحده بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی عمل نکرده و حاضر به همکاری با مشاوران در مورد جبران خسارت تجارتی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی نباشد، تعرفه ها را به شکل سابق باز نمی گرداند.

افزایش تعرفه ها به بالانس تجاری دو کشور منجر نخواهد شد. عدم تعادل تجاری با چین در دراز مدت در زمینه صادرات تکنولوژی تشدید نیز می شود. به عنوان مثال چین 260,1میلیارد دلار در سال 2017 در زمینه تکنولوژی واردات داشت اما تنها 10,2میلیارد دلار یا 3,9 درصد آن از ایالات متحده بود.

دولت ترامپ قوانین داخلی را بالاتر از قوانین بین المللی قرار داده است. این باعث می شود که شرکای تجاری آمریکا مجبور شوند که امتیازات خود را به گونه ای دیگر به دست آورند. این مساله معادل این است که نظم تجارت بین الملل به «قانون جنگل» بدل شود. در مقابل چنین مساله ای چین گزینه ای جز انجام اقدامات مقابله گرانه نداشت. اگرچه چین هیچ گاه در مذاکره و گفت وگو را نبسته است. ما به ایجاد روابط تجاری و همکاری اقتصادی نزدیک تر و گسترده تر با جهان ادامه می دهیم. سیاست ملی اصلی کشور تغییر نخواهد کرد. چین در نظر دارد تا 24 تریلیون دلار کالا را تا 15سال آینده وارد کند. اولین نشست بین المللی واردات و صادرات در ماه نوامبر در شانگهای برگزار خواهد شد. این نوآوری چین برای جهان است در جهت اینکه فرصت بزرگی برای گسترش بازار جهانی ایجاد شود. چین همچنین اصرار دارد که مذاکرات سازنده با طرف های آمریکایی بر اساس احترام متقابل و اشتراک منافع ادامه پیدا کند. ایالات متحده باید به فکر منافع اساسی بلندمدت هر دو کشور باشد همانطور که باید به نیازهای تجارت بین الملل و اقتصاد جهانی بیندیشد. ایالات متحده نباید راه بازی «هم یا هیچ» را طی کند و بازگشت به میز گفت وگو و مشارکت بهترین راه است.

یک ضرب المثل چینی می گوید: «یک دلیل درست حمایت فراوان دارد و دلیل نادرست طرفداران کم». من مدتی پیش با سخنگوی اتحادیه اروپا صحبت کردم و متوجه شدم که مردم در اکثر جاهای جهان حتی در ایالات متحده از قوانین سازمان تجارت جهانی استقبال می کنند. اما تا زمانی که کشوری نخواهد قوانین تجارت جهانی را دنبال کند ابرهای تاریک همچنان حضور خواهند داشت. ابرهایی که به اعتقاد من می توانند از بین بروند.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

انتشار اولیه: چهارشنبه 29 فروردین 1397 / انتشار مجدد: جمعه 14 اردیبهشت 1397

کلید واژه ها: سازمان تجارت جهانی ایالات متحده امریکا چین


نظر شما :