سیزدهمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

اوباما اشتباه کرد، ایران برد

۰۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۱۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
الآن هم دیگر برای امریکا دیر شده، ایران در حالی که در میانه جنگ است، چهار پیروزی را محقق کرده است، برای همین دیگر الآن هیچ توافق یا راه حلی را نمی پذیرد. تا آخر هم به این مخالفت و جنگ خود ادامه خواهد داد.
اوباما اشتباه کرد، ایران برد

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا سیزدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در ادامه صحبت هایم با مقام عالی رتبه سابق امریکایی که سال ها روی قضایای خاورمیانه کار کرده است و همچنان مسئولیت بارزی در یکی از مراکز پژوهشی مهم در واشنگتن دارد، پرسیدم نظرت درباره این که روزی «توافق هسته ای» به دست رئیس جمهوری جدید امریکا، دونالد ترامپ، نقض شود، چیست؟ (این توافق الآن نقض شده است و گفت وگوی من با این کارشناس به قبل از خروج امریکا از برجام باز می گردد)، جواب داد: «در مورد برنامه هسته ای ایران در روزهای دولت اوباما اشتباهی روی داد. من الآن مخالف پاره کردن برجام یا خروج از آن هستم. امضای توافق اشتباه نبود، آن چه اشتباه بود، این بود که اوباما وعده ایران برای این که با دولت او بر سر اوضاع منطقه و تحولات آن به ویژه بعد از جنگ های گوناگون و ترسناکی که در سوریه در جریان است، بعد از امضای توافق وارد مذاکره می شود را باور کرد، در حالی که عملا ایران هیچ توجهی به او نکرد.»

وی در ادامه افزود: «ایران در این رابطه هیچ کاری نکرد. اوباما می بایست طرحی در دست می داشت تا جانشین او برای رویارویی قدرتمند و مستقیم با ایران در صورت لزوم، در صورتی که ایران خلاف وعده هایش عمل می کرد، از آن استفاده کند، تا جلوی آن چه تا کنون انجام داده است را بگیرد، یعنی نگذارد آن چه پادشاه اردن، «هلال شیعی» برای طرح توسعه طلبانه ایران می نامد را عملی کند. اوباما می بایست وقتی که درک می کرد اشتباه کرده و به سرعت شانه خالی کردن های ایران از وعده هایش را می دید طرحی تهیه می کرد. اما این کار را نکرد و به بی توجهی به سوریه بسنده کرد.»

سپس بلافاصله افزود: «این بی تفاوتی اوباما را در خودداری او از حمله نظامی به سوریه مشاهده کردیم در حالی که خودش با وزیر دفاعش، چاک هیگل و پنتاگون برای انجام آن حمله برنامه ریزی و زمانی را تعیین کرده بودند، اما او مدت کوتاهی قبل از رسیدن زمان انجام حمله از انجام آن منصرف شد.»

این مقام عالی رتبه سابق امریکایی سپس تاکید کرد: «الآن هم دیگر برای امریکا دیر شده، ایران در حالی که در میانه جنگ است، چهار پیروزی را محقق کرده است، برای همین دیگر الآن هیچ توافق یا راه حلی را نمی پذیرد. تا آخر هم به این مخالفت و جنگ خود ادامه خواهد داد.»

سپس سوالی را پرسید و خودش جواب داد: «آیا روسیه با ایران همراه خواهد شد؟ روسیه آمده بود از دست بشار اسد خلاص شود، ایران هم همین طور. اما امریکایی ها هیچ تحرکی از خود نشان ندادند. طبعا ایران در آخر جنگ را نخواهد برد، همین طور روسیه. اما دیگر جنگ در سوریه زیاد طول نخواهد کشید، فقط باید ایران و روسیه و شاید کل دنیا به آن پایان دهند. روس ها و ایرانی ها پیروز نمی شوند، روسیه حداقلِ آن چیزی را که می خواست به دست آورد، شاید این کمترین چیزی بود که می توانست در سوریه محقق کند. بیشتر از این هم کاری نخواهد کرد، یا این که بهتر است بگوییم بیشتر از این نمی تواند کاری کند. امریکا کارهای کمی کرد. اما اگر واقعا عزم خود را جزم کند و تصمیم به تحرک جدی مطابق با استراتژی و طرحی اجرایی مثل استفاده از هواپیماهای آماده پرواز با تمام نیرو بگیرد، می تواند کاری از پیش ببرد، امریکا هواپیماهای آماده به رزم دارد و می تواند دستاوردهایی را محقق کند، اما اگر برنامه نداشته باشد هیچ کار نمی تواند انجام دهد و حتی نمی تواند مسئولیت های دیگر را هم به سرانجام برساند.»

ادامه دارد...

کلید واژه ها: باراک اوباما سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایران و امریکا سوریه


( ۴ )

نظر شما :