کارشناسان در پیش بینی تشدید مشکلات اقتصادی ایران:

ضربه تحریم های آمریکا امسال حس می شود

۰۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۱۲۴۴ اخبار اصلی اروپا آمریکا اقتصاد و انرژی
دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته ای ایران در ماه مه سال گذشته میلادی، تحریم های لغو شده در پی برجام را مجددا در دو مرحله در ماه های اوت و نوامبر اعمال کرد. اگرچه مشکلات اقتصادی ایران از زمان تهدیدهای ترامپ درباره نابود کردن برجام آغاز شد، تاثیرات این تحریم ها در ماه های اول چندان مشهود نبودند. با این حال، اکنون کارشناسان اقتصادی باور دارند که آسیب های تحریم ها به اقتصاد ایران آغاز شده و دولت درگیر نجات بخش های گوناگون اقتصاد است.
ضربه تحریم های آمریکا امسال حس می شود

نویسنده: جمانه التمیمی

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان اقتصادی و محققان بر این باورند که این نشانه های فزاینده از آسیب های تحریم های آمریکا به اقتصاد ایران در سال جدید میلادی حکایت دارند. انتظار می رود ده ها هزار فرصت شغلی از بین بروند و همه بخش های اقتصادی که با سرمایه گذاری خارجی ارتباط دارند از جمله صنعت خودرو متحمل آسیب های ناشی از تحریم های آمریکا شوند.

صنم وکیل، مشاور تحقیقات در برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده «چتم هاوس» در لندن گفت: «مشخصا آمارهایی نداریم که 100‌درصد دقیق باشند؛ اما بسیاری از گزارش های غیررسمی و پیش بینی ها نشان می دهند که در برخی از صنایع به ویژه خودروسازی کاهش قابل توجه فرصت های شغلی را شاهد خواهیم بود.» وکیل در مصاحبه با «گالف نیوز» افزود: «کاهش فرصت های شغلی در بخش های مختلفی از اقتصاد رخ خواهد داد. من تصور می کنم که این بخش ها با شرکت های بین المللی ارتباط نزدیک و به روابط بین المللی و سرمایه گذاری های خارجی وابستگی داشته اند؛ اما به نظر من بخش خدمات بخش مصرف کنندگان [کالاها] نیز آسیب خواهند دید.»

طبق داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری از 11.9درصد در دسامبر 2017 در ماه مارس 2018 به 12.1درصد رسید. آمارهای رسمی حاکی از این است که در ماه مارس 2018 جمعیت ایران برابر با 81.10 میلیون نفر بوده است. باتوجه به رشد جمعیت، شمار افرادی که هر سال وارد بازار کار این کشور می شوند حدود یک میلیون نفر برآورد شده است. کارشناسان اقتصادی هشدار داده اند که میزان اشتغال زایی خیلی پایین تر از شمار افرادی است که به نیروی کار کشور می پیوندند.

نیکلاس فیتزروی، مدیر بخش برآورد مخاطرات و تحلیلگر امور خارومیانه در شرکت «اکونومیست اینتلجنس یونیت» گفت: «تعداد افراد بدون کار هر ساله افزایش می یابد و یکی از راه های مقابله با این مساله جذب سرمایه های خارجی برای اشتغال زایی است. این اتفاق در حال حاضر رخ نمی دهد و با خروج شرکت های اروپایی از ایران، سطح سرمایه گذاری خارجی در این کشور در حال کاهش است. از این رو، به طور قطع افزایش نرخ بیکاری را شاهد خواهیم بود. اما هنوز خیلی زود است که انتظار داشته باشیم داده های مربوط به تاثیرات تحریم های آمریکا بر ایران منتشر شوند.»

در حال حاضر صادرات نفتی تنها عاملی است که می توان تاثیر آن را بر رشد اقتصادی ایران با قطعیت بررسی کرد. فیتزروی در این باره افزود: «من فکر نمی کنم که اقتصاد ایران یکباره سقوط کند، فکر می کنم در یک یا دو سال آینده شاهد رکود تدریجی اما شدید اقتصاد باشیم. فکر می کنم که در یک یا دو سال آینده حدود 3 تا 4‌ درصد یا شاید هم بیشتر، انقباض اقتصادی را شاهد باشیم و پس از آن، ایران مجددا اقتصاد خود را با کمک سرمایه گذاری های خارجی از چین و هند یا یافتن راه هایی برای دور زدن تحریم ها سر و سامان خواهد داد.»

دیگر کارشناسان اقتصادی به پیش‌ بینی صندوق بین المللی پول اشاره می کنند مبنی بر اینکه اقتصاد ایران در سال 2018 برابر با 1.5‌درصد و در سال 2019 برابر با 3.6‌درصد کوچک خواهد شد. لوکمن اتونوگا، تحلیلگر یک شرکت کارگزاری مبادلات ارزی خارجی «FXTN» گفت که کاهش ارزش ارز ایران در حال حاضر یکی از نگرانی های اصلی به شمار می رود، چرا که عامل اصلی در افزایش نرخ تورم است: «گرچه عدم اطمینان به چشم انداز اقتصاد کلان در سال 2018 به کاهش شدید ارزش ریال انجامید، اما در پایان سال گذشته میلادی ارز محلی در پی مداخله بانک مرکزی به ثبات رسید. با این حال، ریال تضعیف شده فشارهای تورمی را تشدید کرده و نرخ قیمت مصرف کنندگان را در ماه نوامبر به 39.9‌ درصد رسانده است.»

وکیل در اشاره به نگرانی ها در محافل گوناگون اقتصادی از تهدیدهای آمریکا به اعمال تحریم بر شرکت هایی که با ایران همکاری می کنند، گفت: «در دور قبلی تحریم ها (پیش از برجام)، همه کشورها علیه ایران بودند. دولت ها و شرکت های خارجی [خصوصی] نمی توانستند با ایران رابطه داشته باشند، اما این مرتبه بخش خصوصی انتخاب کرده که تجارتی با ایران نداشته باشد. همه شرکت های چند ملیتی به این نتیجه رسیده اند که اقتصاد آمریکا برای کسب و کار آنها بسیار مهم تر از اقتصاد ایران است.»

منبع: گالف نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تحریم های آمریکا علیه ایران سقوط ریال افزایش نرخ تورم مشکلات اقتصادی ایران کاهش فرصت های شغلی مشکلات اروپایی ها در تجارت با ایران نبود سرمایه گذاری خارجی در ایران


( ۱ )

نظر شما :

--- ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۲:۵۹
وقتی ابوموسی اشعری زا به مذاکره فرستادی از این بهتر نخواهد شد امریکا هم تا با باخت که همان گناه وجد داشتن هست باشد ذره ای کوتاه نخواهد امد هرچه عقب بنشینی بیشتر گاز گرفته خواهی شد