پامپئو نتوانست کنگره را درباره «تهدید ایران» قانع کند

۰۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۸۳۶۰۲ سرخط اخبار

در حالی که وزیر خارجه و وزیر موقت دفاع آمریکا شامگاه گذشته سعی کردند نمایندگان و سناتورهای آمریکایی را درباره موضع خصمانه و ستیزه‌جویانه‌ای قانع نمایند که اخیرا علیه ایران اتخاذ کرده‌اند، اما بیشتر حاضران در جلسه می‌گویند هنوز هم در ابهام قرار دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه و «پاتریک شاناهان» وزیر موقت دفاع ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه به همراه دیگر مقامات امنیتی ارشد این کشور، به ساختمان کنگره رفتند تا درباره تنش‌زایی‌های اخیر با ایران به قانونگذاران آمریکایی توضیح بدهند.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا که درپی تهدیدهای اخیر کاخ سفید علیه ایران، بی‌صبرانه منتظر شنیدن توضیحات مقامات دولتی در این باره بودند، پس از خارج شدن از جلسه گفتند که این توضیحات بسیار ناکافی و البته دیرهنگام بیان شدند.

به اذعان رسانه‌های آمریکایی، این جلسه اطلاعاتی پشت درب‌های بسته که قرار بود تصویری شفاف از اهداف واشنگتن در افزایش تنش‌ها با ایران به اعضای کنگره ارائه کند اما بیش از پیش آنها را به ابهام فرو برد. این نشست همچنین درباره اینکه آیا واقعا ایران تهدیدی فوری برای منافع آمریکا است یا دولت ترامپ بیش از حد بزرگنمایی اطلاعاتی می‌کند، باعث بروز دو دستگی در بین اعضای کنگره شد.

البته نمایندگان و سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه به‌صورت متفق‌القول تأکید کردند که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برای اجرای هر گونه اقدامی نظامی، محدود یا جنگ تمام عیار، ملزم به دریافت مجوز و تاییدیه کنگره ایالات متحده است.

سناتور «چاک شومر» با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی مناسب دولت به مردم و کنگره درباره تنش‌هایی که اخیرا با ایران ایجاد کرده، اظهار داشت: «به کسانی که در حال گزارش دادن به ما بودند، گفتم که از نظر من همفکری‌های دولت با مردم و کنگره ناکافی بوده است. مردم و کنگره بسیاری از اقدامات دولت را در روزنامه‌ها مطالعه کرده و هیچ ذهنیتی از اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است، نداشتند».

«آدام اسمیت» رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بعد از این نشست، با بیان اینکه هنوز درک روشنی از اهداف دولت آمریکا ندارند، گفت: «آنها بارها و بارها گفته‌اند که تغییر حکومت (ایران) هدفشان نیست. پس این کمپین فشار حداکثری سعی دارد چه چیزی را به دست بیاورد؟»

اسمیت با هشدار درباره اینکه واشنگتن احتمال درباره اعمال فشارها بر ایران دچار اشتباه محاسباتی شده باشد، توضیح داد: «در این نشست صحبت‌های زیادی درباره خطرات عظیم اشتباه محاسباتی از سوی ایران شد. اینکه حمله از سوی آنها می‌تواند پاسخی داشته باشید که انتظارش را نداشتند. (اما) به نظر من، این خطر برای دو طرف وجود دارد و بزرگترین نگرانی من است».

وی با ابراز نگرانی درباره میزان به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات بین وزارت دفاع و کنگره آمریکا، افزود: «قراردادن خود در وضعیتی که به ایران بفهمانیم اگر نیروهای ما را هدف بگیرند با پاسخ مناسبی مواجه خواهند شد، مناسب است. من با این مشکلی ندارم».

«استنی هویر» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا (دموکرات‌ها) در توضیحی درباره این جلسه گفت اعضای کنگره می‌خواهند بدانند چه چیزی «آنقدر قابل توجه» در عرصه میدانی بین آمریکا و ایران تغییر کرده که دولت را به چنین رفتارهایی در ماه‌های اخیر وا داشت.

هویر با بیان اینکه کنگره آمریکا درباره احتمال موفقیت جنگ با ایران تردید دارد، اضافه کرد: «بیشتر ما باور نداریم که جنگ با ایران نتیجه خوب یا سازنده‌ای برای ما داشته باشد. ما تردید بسیار زیادی داریم. ما امروز می‌خواستیم بشنویم که حقایق چیستند».

نمایندگان و سناتورهای دموکرات حاضر در این نشست با بیان اینکه هیچ کدام از اطلاعات ارائه‌شده از سوی پامپئو و شاناهان نشان نمی‌دهد که ایران اکنون بیش از گذشته برای آمریکا تهدید به حساب می‌آید، هشدار دادند که دولت ترامپ آماده است با کوچکترین تحریکی، حملات را آغاز کند.

سناتور «باب منندز» یکی از دموکرات‌های ارشد در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با «جنگ‌طلبانه» توصیف کردن پامپئو و اظهاراتش در این نشست، گفت: «دولت ترامپ با عدم شفاف‌سازی درباره واکنش‌های اخیر خود به تحولات خاورمیانه، اعتبار سیاست خارجی‌اش را زیر سوال برد».

منندز ضمن اشاره به عدم صحت اطلاعاتی که منجر به جنگ با عراق در سال ۲۰۰۳ شد، تاکید کرد: «ما دوباره به بهانه‌ای مانند سلاح‌های کشتار جمعی نیاز نداریم. سنجش صحت اطلاعات و گام‌هایی که برداشته می‌شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است».

سناتور «مارک وارنر» معاون کمیته اطلاعات سنا بعد از شنیدن توضیحات وزیر خارجه و وزیر موقت دفاع آمریکا در نشست توجیهی درباره ایران، گفت: «به‌نظرم وضعیت با ایران بسیار جدی است. ایران یک بازیگر بد است و فعالیت‌هایش را افزایش داده است. اما دولت ترامپ نه تنها این مسئله را برای مردم توضیح نداده بلکه حتی به‌صورت کامل کنگره را نیز در جریان نگذاشته است».

وارنر با خطرناک خواندن هرگونه درگیری با ایران که افکار عمومی یا کنگره از آن مطلع نشده باشند، توضیح داد: «اما چیزی که (در این نشست) نشنیدم این بود که راهی وجود داشته باشد تا احتمال وقوع درگیری در منطقه را کاهش دهیم. ایران یک بازیگر بد است اما این دولت راهکاری دیپلماتیک یا راهی برای دور زدن درگیری احتمالی ندارد».

سناتور «ریچارد بلومنتال» در صفحه شخصی توئیتر خود با انتقاد از پامپئو و شاناهان درباره اینکه هیچ راهبردی برای توجیه اقدام ظامی خطرناک علیه ایران ارائه نکردند، تصریح کرد: «اظهارات تنش‌زا و تحریک‌آمیز فقط باعث ایجاد آشوب و سردرگمی بیشتر شده است».

بلومنتال ضمن ابراز نگرانی از خطرات اشتباه محاسباتی دولت آمریکا درباره ایران، توضیح داد: «اگر اعضای کنگره این مقدار درباره توجیه اقدام نظامی گیج و سردرگم هستند، پس ایرانی‌ها باید بیشتر (سردرگم) باشند. هیچ پایان واقعی (برای این بازی خطرناک) به چشم نمی‌خورد، فقط پتانسیل اشتباهات فجیع و باتلاق وجود دارد».

سناتور «برنی سندرز» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از این نشست، تاکید کرد: «معتقدم که جنگ با ایران، یک فاجعه مطلق است، بسیار بدتر از جنگ با عراق. امیدوارم مردم به این دولت بگویند که ما نمی‌خواهیم با ایران وارد جنگ شویم... من بسیار بسیار نگران هستم که عامدانه یا سهوا، (دولت) می‌تواند وضعیتی را به‌وجود بیاورد که جنگ رخ دهد. باید به شما بگویم که درباره جنگی صحبت می‌کنیم که برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت».

سندرز با لحنی مضطرب و خشمگین از تصمیمات کاخ سفید، ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه کنگره با تمام قدرت قانون اساسی آمریکا را به ترامپ یادآوری کند، افزود: «بعضی اوقات ما فراموش می‌کنیم که در مدرسه یادگرفته بودیم که این کنگره است که تصمیم می‌گیرد این کشور وارد جنگ شود یا خیر، نه رئیس‌جمهور».

«کریس مورفی» یکی از دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا درباره نشستی که با پامپئو و شاناهان داشتند، توضیح داد: «این نشست فقط درباره تاکتیک‌ها بود، نه راهبردها. همین هم از ابتدا مایه نگرانی بوده است. این یک تنش‌زایی کورکورانه است به امید اینکه ایرانی‌ها به پای میز مذاکره بیایند یا اینکه در نهایت مردم ایران قیام کنند و حکومت را سرنگون کنند».

اطلاعات غیرمنطقی و توجیه‌ناپذیری که وزیر خارجه و وزیر موقت دفاع آمریکا در این نشست اطلاعاتی به اعضای کنگره ارائه دادند، نتوانست نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه را برای صدور دستور جنگ قانع کند اما آنها بازهم به دفاع از موضع ستیزه‌جویانه مقامات ترامپ برخواستند.

سناتور «مارکو روبیو» از اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا اما با اشتباه دانستن مقایسه وضعیت ایران با جنگ ۲۰۰۳ عراق، مدعی شد: «هیچ کسی اکنون، یک حمله یکجانبه به ایران را پیشنهاد نمی‌دهد. این مسئله از همان ابتدا بسیار روشن بوده و هست؛ اگر ایران حمله کند، پاسخ خواهید دید. اگر حمله نکند، جنگی هم نخواهد شد».

«مایکل والتز» عضو کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» گفت: «به‌نظرم ما از همان ابتدا بلند و صریح گفتیم که می‌خواهیم با قدرت‌نمایی، از وقوع جنگ جلوگیری کنیم. ایرانی‌ها با دیدن ضعف، جسورتر می‌شوند اما با دیدن قدرت، عقب می‌نشینند».

والتز در دفاع از عدم توضیح دولت ترامپ به کنگره درباره  با بیان اینکه گام‌هایی که دولت آمریکا برداشته، اثراتی را خواهد داشت، افزود: «این سومین نشستی که من در این موضوع داشتم، پس اینکه می‌گویند کنگره در جریان نبود، اشتباه است. اطلاعاتی هم که در اختیار دولت است، موثق، چند وجهی و مورد تایید است».

وی با ادعای اینکه تحریم‌ها به اقتصاد ایران صدمه زده است، گفت: «ایرانی‌ها نیز به دنبال راهی برای پاسخ دادن هستند... چیز دیگری که امروز فهمیدم این بود که ژنرال دانفورد پیامی به سردار سلیمانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران داده مبنی بر اینکه در صورت وقوع هر نوع حمله‌ای، آمریکا گروه‌های منطقه‌ای مقصر نمی‌داند بلکه ایران را مسئول آن می‌داند».

سناتور «میت رامنی» دیگر جمهوری‌خواه متنفذ در سنای آمریکا، با مناسب دانستن اقداماتی که دولت در قبال ایران انجام داده، به خبرنگاران گفت: «آنها برای بازداشتن ایران از صدمه زدن به منافع آمریکا طراحی شده‌اند».

سناتور «لیندزی گراهام» رئیس کمیته دادگستری سنای آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از این نشست، با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران مدعی شد: «آنها به ما توضیح دادند که تهدید ایران نسبت به گذشته چقدر متفاوت شده است. اینکه حملات به کشتی‌ها (در بندر امارات) و لوله‌های نفتی (در عربستان سعودی) توسط دولت ایران هماهنگ شده بود».

گراهام با ادعای اینکه تهدید ایران علیه ایالات متحده، یک تهدید فوری است، ادامه داد: «جریان تهدیدات از سوی ایران علیه منافع آمریکا، واقعی و جدی است. دولت ترامپ در مواجه با ستیزه‌جویایی‌های روزافزون ایران، خویشتن‌داری فوق‌العاده‌ای نشان داده است».

کلید واژه ها: مایک پمپئو ایران و امریکا


( ۱ )

نظر شما :