ترامپ فهمید ایران لیبی، افغانستان، عراق و سوریه نیست

دفاع ایران در برابر پهپاد امریکایی، به جا و در زمان مناسب

۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۴۳۲۲ نگاه ایرانی خاورمیانه
حمید رضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: از حیث زمانی نیز این دفاع ایران در دوره شصت روزه اولتیماتوم ایران و در زمان مناسبی بوده است. ترامپ باید بداند این‌که آمریکا یک طرفه از برجام خارج شود و بعد یک جنگ و تحریم تمام عیار اقتصادی علیه ایران راه بیاندازد و به حریم ایران تجاوز کند بی‌پاسخ نمی‌ماند. جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اقدامی آشکارا ضد حقوق بشری است.
دفاع ایران در برابر پهپاد امریکایی، به جا و در زمان مناسب

نویسنده: حمید رضا جلایی پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: به نظر می‌رسد (به عنوان یک شهروند غیر آشنا با وضعیت‌های پیشا‌جنگی و جنگی) از حیث تاکتیکی اقدام جمهوری ‌اسلامی در مواجهه با پهباد آمریکایی ها اقدامی بجا و دفاعی بوده است. زیرا یک هواپیمای تجسسی  وارد حریم‌هوایی ایران  شده و جمهوری اسلامی از خودش دفاع کرده است. ضمن اینکه این رخداد نشان داد توان دفاع موشکی ایران در آزمون عملی‌اش موفق بوده است. (بر اساس اطلاعات رسمی و در دسترس موجود باید پدافند ایران را تحسین کرد. آنان نشان دادند ایران لیبی، افغانستان، عراق و سوریه نیست که پهپادهای آمریکایی در آسمان آن جولان بدهند).

از حیث زمانی نیز این دفاع ایران در دوره شصت روزه اولتیماتوم ایران و در زمان مناسبی بوده است. ترامپ باید بداند این‌که آمریکا یک طرفه از برجام خارج شود و بعد یک جنگ و تحریم تمام عیار اقتصادی علیه ایران راه بیاندازد و به حریم ایران تجاوز کند بی‌پاسخ نمی‌ماند (جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اقدامی آشکارا ضد حقوق بشری است).

اما نگرانی من از ناقص بودن راهبرد کلی جمهوری ‌اسلامی ایران در بحران فعلی است که در شعار «نه جنگ و نه مذاکره» اعلام شده است. در صورتیکه جمهوری اسلامی ایران شایسته است راهبرد مقاومت و «نه جنگ و مذاکره» را به قصد رفع تحریم‌ها دنبال کند. عقل احتیاط‌گر و عمل‌گرا (خصوصا بر اساس توازن نابرابر قوا بین ایران و آمریکا) می‌گوید که تداوم بلند‌مدت درگیری‌های نقطه‌ای فعلی در دریای عمان برای ایران بهداشتی نیست و می‌تواند ایران را حداقل با یک جنگ تصادفی با ابعاد نامعلوم روبه رو کند و این لزوما به نفع ایران نیست و راهبرد جمهوری اسلامی باید «دفاع محکم و مذاکره چندجانبه و یک جانبه» با آمریکا و همه دولت‌های موثر دنیا باشد. 

در ضمن توجه داشته باشیم داریم راجع به یک موضوع داغ، زنده و سیال صحبت می‌کنیم. این احتمال را هم نمی‌توان نادیده گرفت که همین ترامپ با اینکه اگر با ایران وارد جنگ بشود احتمالا انتخابات آینده آمریکا را می‌بازد، ممکن است در پاسخ به سقوط پهپاد دست به یک اقدام تلافی‌جویانه بزند. لذا ما در باره یک وضعیت پایدار صحبت نمی‌کنیم.

کلید واژه ها: پهباد امریکایی ایران و امریکا جنگ با ایران


( ۱۴ )

نظر شما :

ایرانی ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۸
از نگارنده میخوام مشخص کنن که مذاکره با این عهد شکن روان پریش بر سر چی و با چه تضمینی و برای بدست آوردن چه چیزی باید انجام بشه؟
احسان ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۸
اینکه سخنان و مواضع خود را در لفافه ای از کلمات خوش آیند بپیچیم منطق فکری مان را پنهان نمیکندنوشته ای اینچنین بیش از تحسین گزنده است و این منطق فکری تنها مذاکره و خویشتن داری و امتیاز دهی را میپسندد و نمیخواهد باور کند که ۴۰سال مذاکره پیدا و پنهان که نتیجه آن برجام میشود به راحتی زیر پا گذاشته میشود چون تعریف مذاکره در فرهنگ آمریکا تحمیل خواسته ها از طریق اعمال فشار و بدون جنگ است بنا براین تنها اعمال فشار متقابل را درک میکند و تنها در زمان برابری قوا آنهم بصورت محدود عقب نشینی میکند به عبارت دیگر راهکار امتیاز گیری از آمریکا در جهت منافع ملی ایستادگی تا نا امیدی و از بین رفتن اعتبار آمریکا است نه التماس وخریدن زمان گرچه ترس گاهی عامل بقا است و فرار هم نوعی دفاع موثر اما این دو راهکار در تمامی تقابل ها کار آمد نیست گاهی ایستادگی و حمله متقابل محدود علی رغم کم تر بودن قدرت موثر تر خواهد بود زیرا هرچه قدر قدرتتان افسانه ای تر باشد اعتبارتان شکننده تر است و ممکن است با یک ایستادگی یا حمله متقابل از بین برود ومقدمه ایجاد اعتماد به نفس در دیگران برای رویکرد مشابه را فراهم آورد و هر روز شما را به چالش بکشدو در حال حاضر ما ابر چالشی غیر قابل حل برای آمریکا هستیم و این یک واقعیت است که بسیاری در جهان در حال الهام گرفتن از ما هستندو هروز چالشی جدید برای آمریکا و متحدانش ایجاد میکنند و در مسئله تقابل ما با آمریکا تنها مسئله زمان است هر چه رویه کنونی ادامه یابد اعتبار آمریکا و قدرت چانه زنی او کمتر خواهد شد تنها مسئله زمان است و میزان مقاومت ما آینده را رقم میزند نه میزان انعطاف پذیریمان در مذاکره با آمریکا
مهدی ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۴
سلام. دقیق تر نگاه کنیم: مذاکره حکیمانه ای از سوی ایران در حال انجام است. بسیار اثربخش تر از مذاکرات مد نظر شما.
خودم ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۳
اولا که مذاکره با کشوری که پایبند مذاکراتش نیست احمقانه و مزخرفه . حماقت هم همینه از یه اشتباه انتظار نتایج متفاوت داشتن. ولی خوب ارتباط با کشورهای دیگه صددرصد باید تقویت بشه بخصوص همسایه ها. در اخر نگاه به داخل کشور خودمون ، استان های خودمون و حمایت از توانمدیهاشون یه راه درست و یه موفقیت پایدار خواهد بود . ایران اینقدر بزرگ هست که هر استانش یه کشور هستن و میتونن به هم کمک کنند.
مهدی ۰۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۲۰
دفاع محکم بعدش مذاکره سر قدرت دفاعی موشکی و خلع سلاح شدن و بعد نابودی؟! چطور باهم جور در می آد؟
ن.ط ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۳
دقیقا در نوشته قبلی آقای جلالی پور به مخاطبینی که نظر داده بودند و مخالف نویسنده نوشته بودند ، پیشنهاد کردم که مخالفت با یک ایده یا پیسنهاد هنر نیست و هنر آن است که پیشنهاد و ایده جایگزین دهید بطوری که راهگشا باشه و منافع اکثر ملت در آن دیده شده باشد. متاسفانه نظر ما و بطور کلی نظر اکثریت ملت ایران راجع به نحوه برخورد با امریکا نزد تصمیم گیران نظام هیچ جایگاهی ندارد .لذا بحث اینکه با امریکا چه کار کنیم صرفا یک بحث است. اما شاید ،شاید یه روزگاری مسئوولی بخواهد از نظر ملت هم آگاه شود ما اینجا می نویسیم و ارائه راهکار می کنیم. تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد یا تعامل با امریکا یک تصمیمی است که تمام زندگی حال ما و آینده فرزندان این خاک را بشدت تحت تاثیر قرار داده و می دهد.بنابراین اینکه مسئوولین در این زمینه برای نظر ملت اهمیتی تعیین کننده قایل نیستند یک ظلم واقعی است. موضوع بعدی این هست که باید بدانیم ما چه راه حل های برای این مسئله داریم و هزینه هر راه حل چقدره. به نظر بنده تقابل با امریکا برای ما ملت جز خسران و ممانعت یا کندکننده پیشرفت، عایدی نداشته.ضمنا باعث شده ما کارت بازی ابرقدرت های دیگه بشیم. به عقیده بنده ما عملا همچنان مستعمره و مورد استثماریم ولی فقط اسم استعمارگر و استثمار کننده ما فرق کرده است. بنابراین بنده مخالف ۱۰۰٪ نظر هم وطنانی هستم که راه تقابل با امریکا را پیشنهاد می کنند . شعارهای احساسی که منافع ملی اکثر جامعه را مورد هدف قرار می دهد را اخلاقاً رد می کنم و نوعی خودبرتر بینی می دانم. به نظر بنده خروج امریکا از برجام کاملا منطقی بود به این دلیل که برجام توافقی بود که بدونه حضور امریکا هرگز شکل نمی گرفت ولی در نهایت هیچ منفعتی برای امریکا هم نداشت. اروپا و ایران از برجام منفعت اقتصادی می بردند ولی برجام هیچ نفع اقتصادی برای امریکا نداشت، بنابراین کاملا منطقی بود که امریکا از برجام خارج شود. اینکه امریکا از برجام هیچ نفع اقتصادیی نبرد هم دلیل داخلی دارد هم منطقه ای.