ریاض گاو شیرده ترامپ نیست

ابزارهای قدرت عربستان مقابل آمریکا

۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۴۸۵۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اسفندیار خدایی در یادداشتی می نویسد: برخلاف تصور برخی در ایران، عربستان بازیچه دست آمریکا نیست. واژه گاو شیرده ترامپ برای تحلیل سیاست عربستان کافی نیست و فقط بخشی از واقعیت را نشان می‌دهد. بلکه در مواردی این امریکاست که گاو شیرده و بازیچه و مزدور و اجیر عربستان است.
ابزارهای قدرت عربستان مقابل آمریکا

دکتر اسفندیار خدایی، دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران

دیپلماسی ایرانی: عربستان در مقابل آمریکا دست‌بسته نیست. نباید کنایه گاوشیرده ترامپ ما را به اشتباه اندازد و ابزارهای قدرت عربستان در مقابل امریکا را نادیده بگیریم. اگر آمریکایی ها می‌گویند عربستان گاو شیرده ماست، عربستان هم می‌تواند ادعا کند که آمریکا مزدور و اجیرشده عربستان است و پول می‌گیرد تا از عربستان دفاع کند و منافع ریاض را تامین کند. اخیرا وزیر امور خارجه روسیه به آمریکا طعنه زد که ترامپ و پمپئو بازاریاب نفت عربستان شده‌اند و برای جایگزین کردن نفت عربستان به جای نفت ایران، کشور به کشور سفر می‌کنند تا آنها را با تحریم ایران و خرید نفت از عربستان قانع کنند. 

سه مورد از ابزارهای قدرت و نفوذ عربستان در مقابل آمریکا:
1- عربستان روزانه ده میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. این قدرت عظیم اقتصادی بزرگی را در اختیار ریاض قرار می‌دهد. امریکا پس از چین دومین مصرف کننده انرژی است و در صورت افزایش قیمت جهانی نفت، با مشکلات زیادی از جمله نارضایتی عمومی از دولت وقت مواجه می‌شود. چنانچه عربستان عمداً یا سهواً در این زمینه همکاری نکند، ممکن است مشکلات جدی در اقتصاد جهان ایجاد کند، سرنوشت انتخابات در آمریکا را تغییر دهد و این ابزار نفوذ ارزشمندی است در دست عربستان. امنیت و ثبات عربستان لازمه ثبات و رونق اقتصادی جهان است.

2- عربستان بیش از یکصد میلیارد دلار از اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارد. چنانچه ریاض بخشی از این اوراق را به حراج بگذارد، ارزش دلار آمریکا اندکی کاهش می‌یابد اما اگر این اقدام با تبانی دیگر دارندگان اوراق قرضه صورت بگیرد، بحران بزرگی در اقتصاد آمریکا به وجود می‌آید، تورم بالا می‌رود و ملموس‌ترین نتیجه آن شکست دولت حاکم در انتخابات خواهد بود. (البته کاهش قیمت دلار به زیان دارندگان عمده اوراق قرضه نیز هست.)

3- عربستان ثروت فراوانی در اختیار دارد و با استفاده از این ابزار می‌تواند در داخل و خارج آمریکا دردسرهای زیادی برای واشنگتن ایجاد کند و با نفوذ در تصمیمات و سیاست های آمریکا منافع خود را دنبال کند. قضیه یمن نمونه مشهود آن است. مثلا عربستان به فلان کاندیدا کمک مالی می‌کند و یا کمک به فلان لابی را کم و زیاد می‌کند و یا در انجام مناقصات و مزایده‌های اقتصادی جانب فلان گروه را می‌گیرد و یا یک گروه مخالف سیاست های آمریکا را در انتخابات فلان کشور حمایت می‌کند.

برخلاف تصور برخی در ایران، عربستان بازیچه دست آمریکا نیست. واژه گاو شیرده ترامپ برای تحلیل سیاست عربستان کافی نیست و فقط بخشی از واقعیت را نشان می‌دهد. بلکه در مواردی این امریکاست که گاو شیرده و بازیچه و مزدور و اجیر عربستان است. دموکرات ها به درستی انتقاد می‌کنند که ترامپ تاجری است که ارزش های دموکراتیک امریکایی را به دیکتاتور عربستان فروخته است. اما سابقه تاریخی نشان داده که سیاست دموکرات ها هم چندان متفاوت نبوده و شیردهی عربستان و آمریکا دوطرفه و ریشه‌دار است.

کلید واژه ها: امریکا و عربستان سعودی دونالد ترامپ


( ۲۰ )

نظر شما :

حسن ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۷
برای امریکا تکه پاره کردن رژیم بدون پشتوانه مردمی مثل عربستان کاری ندارد. کافی است فقط ادعا شود دولت عربستان در ماجرای ۱۱ سپتامب دست داشته است و قدری بر روی نقش مخرب این کشور در حمایت از تندروی در منطقه کار شود.
فدوی ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۲
من نه سیاست مدار هستم و نه سیاست خوانده ام اما درک من از سیاست همین قدر است که بگویم عربستان مستقیم یا غیر مستقیم ( هر جور که حساب کنیم ) یکی از مستعمره های آمریکا است و اساسا بدون در نظر گرفتن منافع آمریکا ، نمی تواند کاری از پیش ببرد . حتی اگر فرض کنیم از سیر تا پیاز سیستم حکومتی عربستان تحت کنترل آمریکا نیست ، حال سوالی که مطرح می شود اینست که اساسا عربستان به جز نفت چه ابزار دیگری در اختیار دارد که بتواند در دنیای امروز برای ابرقدرتی چون آمریکا عرض اندام کند . ماشین جنگی عظیمی دارد (: پول دارد اما این پول ها کجاست ، برای آمریکا غارت پول های عربستان بسیار راحتتر از غارت پولهای ایران است که به اسم تحریم دارد انجام میدهد . نفوذ معنوی و اجتماعی قوی در سایر نقاط دارد (: ... خوب بود نویسنده محترم بخشی هم به ابزارهای قدرت عربستان که می تواند برای بازار جهانی چالش ایجاد کند ، اشاره می کرد .
سیمین تقوی راد ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۷
جناب استاد توجه بفرمایند که این ها در واقع ابزار نیستند ( ابزار در سیایت چیزی است که قابل استفاده باشد و استفاده از آن ضرر هنگفتی و جبران ناپذیر برای خود ایجاد نکند) عربستان به خوبی می داند که اگر کوچکترین بازی در بازار نفت جهان یا اوراق مالی امریکا بکند حکم تجزیه و پایان حکومت خاندان آل سعود بر حجاز و نجد و شرقیه را امضاء کرده است.
شفیعی ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۶
اگر عده ای در ایران نخواهند همه چیز کشور را فدای آرزوهای خود در مورد فلسطین کنند (که حتی مور قبول خود فلسطینی ها نیز نیست) عربستان توان آن را ندارد که چنین منطقه را بهم بریزد ، عراق و سوریه را نا امن کند ، مردم یمن را بکشد و بگوید جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند.
یوری ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۶
بالاخره باید یک جوری مذاکره با امارات و عربستان آبرومندانه جلوه داده شود! لکن راه مداکره و تفاهم با این کشورها از راه تفاهم با امریکا می گذرد ، راه تفاهم با امریکا از عدم دخالت در مسایل اعراب و اسراییل می گذرد.
ابراهیم قدیمی ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۵۶
دلارهای فروش نفت عربستان ودیگر شیخ نشین های نفتی منطقه به نام عربستان و دیگران است ولی در وقع در اختیار امریکااست..این امریکااست که این دلارهارا از عربستان ودیگران به شکل های مختلف میدوشد وبهره وری میکند. همانند شیرگاو که در اختیار صاحب ان است. گاو هم توسط صاحبش نگهداری وحفاظت میشود.قدرت توانائی مالی حاصل از نفت عربستان در اختیار عربستان نیست . توانائی تولید شیر در گاو است ولی گاو توانائی جلوگیری از دوشیدن خود توسط صاحب خود را ندارد.عربستان نیز توانائی اتخاذ تصمیم های مقتضی در جهت ایجاد قدرت از توانائی مالی خود را ندارد.امریکابرای منافع خود در منطقه جهت حفظ عربستان برای خود قدرت نمائی نظامی میکند.این قدرت نمائی به دستور وبا مدیریت عربستان نیست.صدام جهت منافع وحفظ عربستان برای ا امریکا منهدم شد.مشکل ایران با امریکا همین است. غمریکا در منطقه خلیج فارس گاو داری ایجاد کرده است. ایران میخواهد صاحب دلارهای نفتی خود باشد. وبصورت مورد علاقه خود که همسو با منافع و قدرت امریکا ومدیران منطقهای ان نیست هزینه کند.لذا تحریم به این شدت میشود.
مهدی ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۲۵
نظر شما کاملا درسته، با اینکه لزوما منافع یک خانواده منافع یک ملت نیست ولی نظر شما درسته ... این یک بده بستان هستش که البته سنگینی و کنترل بیشتر به سمت آمریکاست .
آرمین ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۲
اگر سیاست کشور در برابر امریکا و حساسیت هایش در خاورمیانه درست تنظیم شود ، این چند کشور عربی تقریباً هیچ توانی برای مقابله و دشمنی با ایران ندارند و ناچار مجبور به مصالحه و در پیش گرفتن رویه و رفتار درست خواهند بود.
مسعود ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۲
چه تحلیل کودکانه وبی محتوایی.آمریکا تادوسال یکی ازبزرگترین تولیدکنندگان نفت خواهدشدو-ازنفت که بگذریم عربستان دیگرچه چیزی برای تامین مخارج خودداردیا برای دفاع ازخود.تکنولوژی دارد...عربستان بیشترازایران وابسته به خارج است وبه تلنگری خواهدشکست