چهارمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

بشار اسد میان ایران و روسیه

۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۵۵۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
هم زمان وقتی که اسد می بیند که روسیه بیش از آن چه در توانش است از آن می خواهد ترجیح می دهد به سمت ایران متمایل شود و به آن تکیه کند. اما اسد الآن کاری نمی تواند بکند. برای همین هر دو کشور شروع کرده اند از او هر چقدر که صرف حمایت از او و نظامش کرده اند را مطالبه می کنند و از او می خواهند که پول و هزینه هایی که بابت سرباز و کارشناس و گروه های شبه نظامی هم پیمان کرده اند، جبران کند.
بشار اسد میان ایران و روسیه

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا چهارمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

از یکی از مسئولان سابق که با مقام های عالی رتبه در دولت امریکا کار کرده است، پرسیدم: از راه حل مشکلات خاورمیانه چه خبر؟ جواب داد: «راه حل ها در هر حالتی آسان نیستند، نه برای قضیه بزرگ عربی فلسطین و نه برای درگیری ها با اسرائیل و نه بر سر قضیه بزرگی مثل ایران و "حزب الله".»

سپس گفت: «در آخر آن چه در موضوع سوریه اجرا خواهد شد چیزی است که با هماهنگی اسرائیل و روسیه با موافقت امریکایی ها انجام خواهد شد که موضوعات بسیاری را در منطقه درگیر کرده است. امریکا در حال حاضر در مرحله، بگذار بگوییم، عقب نشینی موقت به سر می برد.»

وی در ادامه افزود: «اگر اسرائیل در همکاری با روسیه بماند امریکا اعتراضی نخواهد کرد و مانع آن نخواهد شد. به هر حال روسیه هر آن چه در توانش بود انجام داد. بیشتر از این نمی تواند انجام دهد. شاید این مساله ایران را راضی نکند اما راهی در برابرش نمی گذارد که بخواهد مانع از آن شود یا جلویش را بگیرد، همچنین راهی جلوی رئیس جمهوری سوریه، بشار اسد نمی گذارد که بخواهد مانع شود یا جلویش را بگیرد. حزب الله و ایران هر دو می دانند که در سال 2015 بشار اسد در آستانه شکست در جنگ جاری در سوریه بود، و می رفتند که متحدشان، حکومت بشار اسد را با فروپاشی از دست بدهند، این را هم می دانند که این روسیه بود که وارد عمل شد و مانع از فروپاشی شد و به آن چه توافق شد عمل کرد. اما بشار اسد هم زمان این را هم می داند که روسیه نجاتش داد و باید با آن همکاری کند. البته او متمایل به ایران و حزب الله است. اما بعضی وقت ها خودش و «اقلیتش» احساس می کنند که نمی توانند نقش سلطه طلبی و استیلا و نفوذش را تحمل کنند که به ضرر سوریه از لحاظ فکری و شیوه زندگی است. بشار اسد همچنین احساس می کند که روسیه می خواهد بر تصمیم گیری هایش مسلط شود و به عبارتی نفوذی بزرگ در کشورش به دست آورد. این نفوذ را هم در برابر پول هایی که در طول این سال ها کمک کرده است، می خواهد، همچنین از طریق قراردادهای بزرگ اقتصادی و مشارکت امنیتی و سیاسی به طور هم زمان. بنابراین اسد به روسیه متمایل شد زمانی که احساس کرد فشارهای ایران برای دستیابی به مطالبات بیشتر و بزرگتر شدند. روسیه نه فقط زبانی بلکه عملا او را نجات می دهد.»

این مقام سابق در ادامه افزود: «هم زمان وقتی که اسد می بیند که روسیه بیش از آن چه در توانش است از آن می خواهد ترجیح می دهد به سمت ایران متمایل شود و به آن تکیه کند. اما اسد الآن کاری نمی تواند بکند. برای همین هر دو کشور شروع کرده اند از او هر چقدر که صرف حمایت از او و نظامش کرده اند را مطالبه می کنند و از او می خواهند که پول و هزینه ای که بابت سرباز و کارشناس و گروه های شبه نظامی هم پیمان کرده اند، جبران کند.»

وی سپس گفت: «از من پرسیدی آیا سفر اخیرش به ایران آزادانه به اراده خودش انجام شد. واقعیتش جوابی برای این سوالی که می پرسی ندارم. اما این سفر در اوج چارچوب رقابت های امریکایی – روسی برای کسب دستاورد در سوریه و نفوذ ذر مرحله قبل از آخرین مرحله از مشکلات و جنگ یا جنگ هایش انجام شده است.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم بشار اسد سوریه روسیه ایران ایران و سوریه سوریه و روسیه


( ۱۶ )

نظر شما :

یک ایرانی ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۱
این آمریکایی که گفته های او بازگو شده یا میداند و خود را به نادانی میزند و یا نمیداند که دیگر هیچ !! او گفته که این روسیه بود که اسد را رهانید در حالیکه برنده جنگها بر روی زمین مشخص میشود و هیچ کشوری از هوا برنده جنگی نشده که اگر چنین بود عربستان و امارات 5 سال پیش برنده جنگ یمن شده بودند .روسیه تنها به پشتوانه ایران و حزب الله وارد جنگ سوریه شد و این ایرانیها بودند که جنگ را هدایت میکردند و مهارت و جنگاوری انها و نیروهای حزب الله که آموزش دیده آنها هستند سوریه را از دست جانوران داعش و دیگر تروریستها رهانید و اینرا سوریه ایها بهتر از هرکسی میدانند