تهدید موشکی تازه علیه اسرائیل

موشک‌های نقطه‌زن ایرانی که اسرائیل را می‌ترساند

۰۸ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۸۴۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
تا همین اواخر فقط حزب‌الله تعداد چشمگیری از جنگ‌افزارهای نقطه‌زن ایرانی را در اختیار داشت. اما اخیرا گفته شد که حوثی‌های یمن نیز این جنگ‌افزارها را دارند. به علاوه ایران نیز در زرادخانه‌های خودش از این جنگ‌افزارها دارد که سهمگین‌تر و مهم‌تر است. آنها راکت‌های غیرهدایت‌شونده‌ای نیستند که به جنگ‌افزارهای نقطه‌زن تبدیل شده باشند بلکه از ابتدا این‌گونه ساخته و تولید شده‌اند و حتی برخی از آنها در برابر سیستم‌های مسدودکننده جی‌پی‌اس – یکی از بهترین تمهیدات اسرائیل برای مقابله با این جنگ‌افزارها – نیز مصونیت دارند.
موشک‌های نقطه‌زن ایرانی که اسرائیل را می‌ترساند

نویسنده: جاناتان شانزر (Jonathan Schanzer)

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل تاکنون با دشمنانی روبه رو بوده که از تجهیزات پیشرفته برخوردار نبودند. حملات نیروهای نیابتی ایران از جمله حماس، حزب الله و جنبش اسلامی فلسطین، را گنبد آهنین -با 86درصد موفقیت- محدود می‌کرد. این رقم با توجه به شلیک راکت‌های غیرهدایت‌شونده از سوی دشمنان اسرائیل افزایش هم می یابد. اما اخیرا اسرائیل با مشکل تازه‌ای روبه رو شده و آن هم شلیک راکت‌های نقطه‌زن به اهداف اسرائیلی است.

ایران در حال حاضر تمام‌وقت روی برنامه‌ای کار می‌کند که به نیابتی‌هایش امکان تبدیل راکت‌های غیرهدایت‌شونده به موشک‌های هوشمند را می‌دهد. اگر پروژه ایران به موفقیت برسد دشمنان اسرائیل تواناییِ زدن اهداف مورد نظر خود با اختلاف 5 تا 10 یاردی از نقطه مورد نظر را پیدا می‌کنند.

تبدیل راکت‌های غیرهدایت شونده به جنگ‌افزارهای نقطه‌زن، هم ساده و هم پیچیده است. ساده است چون کیت لازم برای این کار فقط 15 هزار دلار قیمت دارد و پیچیده است چون پیاده کردن یک راکت برای سوار کردن فناوری نقطه‌زنی نیازمند دانش و زیرساخت‌هایی است که نیروهای نیابتی‌ ایران از آنها برخوردار نیستند. بنابراین آنها تلاش می‌کنند به فناوری و قطعات لازم دست یابند، اما گشت‌زنی هوایی اسرائیلی‌ها همراه با جاسوسی دقیق، کار انتقال قطعات و فناوری مهمات نقطه‌زن را دشوار کرده است.

هم اسرائیل و هم ایران می‌دانند که اگر تعداد کافی از جنگ‌افزارهای نقطه‌زن به دست دشمنان اسرائیل برسد، بازی عوض خواهد شد. نخست، این جنگ‌افزارها اسرائیل را مجبور خواهد کرد از تعداد بیشتری از سامانه‌های دفاعی گنبد آهنین استفاده کند. هزینه هر یک از این سامانه‌ها بین 50 هزار تا 100هزار دلار است که به این ترتیب دفاع از اسرائیل را پرهزینه‌تر می‌کند.

نگران‌کننده‌تر این‌که، با شلیک تعداد کافی از جنگ‌افزارهای نقطه‌زن به یک هدف واحد، نیابتی‌های ایران چه‌بسا بتوانند در مقایسه با سیستم‌های دفاع موشکی اسرائیل از قدرت مانور و هوشمندی بیشتری برخوردار بوده و بر آن غلبه کنند که در این صورت عبور یک یا چند راکت از سیستم‌های دفاعی اسرائیل بسیار محتمل است. در این صورت اگر هدف مورد نظر کارخانه مواد شیمیایی حیفا، مرکز فرماندهی نیروهای دفاعی در تل‌آویو، فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون یا ساختمان‌های دولتی باشد، نتیجه فاجعه‌بار خواهد بود.

تا همین اواخر فقط حزب‌الله تعداد چشمگیری از جنگ‌افزارهای نقطه‌زن ایرانی را در اختیار داشت. اما اخیرا گفته شد که حوثی‌های یمن نیز این جنگ‌افزارها را دارند. به علاوه ایران نیز در زرادخانه‌های خودش از این جنگ‌افزارها دارد که سهمگین‌تر و مهم‌تر است. آنها راکت‌های غیرهدایت‌شونده‌ای نیستند که به جنگ‌افزارهای نقطه‌زن تبدیل شده باشند بلکه از ابتدا این‌گونه ساخته و تولید شده‌اند و حتی برخی از آنها در برابر سیستم‌های مسدودکننده جی‌پی‌اس – یکی از بهترین تمهیدات اسرائیل برای مقابله با این جنگ‌افزارها – نیز مصونیت دارند.

پایگاه‌های نظامی اسرائیل می توانند جنگ‌افزارهای نقطه‌زن را در زمین بهتر از آسمان هدف قرار دهند و آنها را منهدم کنند. مشکلی که وجود دارد گشت‌زنی در سرزمین‌های گسترده‌ای است که ایران برای ساخت، انبار و شلیک این مهمات از آن استفاده می‌کند.

اخیرا اسرائیل برخی از اهداف ایرانی را در عراق و سوریه هدف قرار داده است. گفته می‌شود این اهداف محل انبار جنگ‌افزارهای نقطه‌زن بوده است. اما هدف قرار دادن جنگ‌افزارهای نقطه‌زن در آینده بسیار دشوارتر خواهد بود چرا که حکومت ایران نه تنها به سختی تلاش می‌کند انتقال و مونتاژ این جنگ‌افزارها را مخفیانه انجام دهد، بلکه در پی یافتن راه‌هایی است تا آنها را در جاهای مناسبی انبار کند که هر گونه ضربه زدن به آنها سخت یا غیرممکن باشد. 

اگر اسرائیل راهی برای متوقف کردن پروژه جنگ‌افزارهای نقطه‌زن ایران پیدا نکند ویژگی جنگ‌های اسرائیل دگرش خواهد یافت. پیش از این اسرائیل هرگز مجبور نبوده وارد جنگ‌های طولانی یا خونین شود، بلکه این کشور همواره عملیات‌ محدودی را راهبری کرده است. اسرائیل همچنین در بیشتر موارد تعیین کننده آغاز و پایان مناقشات بود است. اما اکنون با ورود جنگ‌افزارهای نقطه‌زن ایران به بازی، اسرائیل دیگر نمی‌تواند تعیین‌کننده شرایط مناقشه‌ای باشد که دشمنانش آن را طراحی کرده‌اند.

منبع: کامنتری / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل موشک‌های ایران موشک نقطه زن جنگ با ایران حزب الله لبنان حوثی‌های یمن حماس فلسطینیان موشک‌های فلسطین


( ۴۳ )

نظر شما :

iranzamin ۰۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۲
موشکهای ایران برای ویرانی و نابودی دشمنهای زیاده خواه است که نقطه زن شدن! ولی قدرت اصلی و مدرن ایران در جنگهای امروزه که بازدارندگی بسیار بالای هم دارد در مقابل قدرت اول جهانی آمریکا سه تکنولوژی است که یکیش حمله حجمه ای هوشمند است دومیش A2 AD است که قسمتی از آن جنگ الکترونیکی است و شواهدی هم وجود دارد که سپاه به تکنولوژی پلاسما هم دست یافته!مثلأ زدن همین آرامکو بدونه اینکه دیده شوی گوشه کوچکی است از همین حمله حجمه ای هوشمند و جنگ الکترونیکی برای مخفی شدن از دید رادارهای دشمنان.
احسان ۰۹ دی ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۸
در مقاله فوق یک اشکال وجود دارد قیمت هر یک موشک سامانه گنبد آهنین بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار است و هزینه کل آتش بار50میلیون دلار برای هر آتش بار است بنا براین میتوان گفت اسرائیل فقط برای تجهیز کل خاک خود به این آتش بار با توجه به شعاع عملیاتی آن متحمل هزینه ای سرسام آور خواهد شد همچنین در صورت تداوم راکت پراکنی در جنگ های محدود روزانه میلیون ها دلار هزینه دفاع خوهد کرد حال آنکه هزینه ساخت موشک های حزب الله و دیگر گروههای نیابتی ایران حتی در صورت ارتقا کمتر از ۱۰هزار دلار خواهد بود!!!! اما جدا از این مسئله در یک بزنگاه واقعی اسرائیل بجز موشک های هدایت شونده نگرانی های فراوان دیگری را هم خواهد داشت از جمله توانایی فوق العاده ایران در جنگ الکترونیک و سایبری که میتواند تهدیدی عمده برای سامانه های دفاع هوایی اسرائیل باشد و عملا این آتش بار ها را مستهلک کندهمچنین تمامی ارتباطات مخابراتی و الکترونیکی را در سراسر اسرائیل از بین ببرد علاوه بر آن درصورت ایجاد زیرساخت مناسب در نقاط تلاقی و مرزی اسرائیل که بعید نیست همکنون هم به وسیله ایران ایجاد شده باشد امکان اختلال گسترده در تمامی سامانه های ناوبری و هدایت ماهواره ای و اینترنتی اسرائیل هم وجود دارد که عملا تمامی ساختار قدرت هوایی این رژیم را تهدید می کند وایران با عملیاتهای پیچیده ای همچون تغییر مختصات ناوبری در سامانه های ناوبری پهپاد RQ170 عملا ثابت کرده که توانایی گسترده ای دراین امر دارد البته به نظر می رسد در تابستان گذشته این اختلال در حریم هوایی اسرائیل تست شده است و اخبار آن موجود است علاوه بر آن اگر ایران بتواند زیر ساخت عملیات پهپادی به روش فوجی را در مرزهای این رژیم ایجاد کند هیچ بعید نیست روزگاری حملاتی نظیر حمله به آرمکو را در حیفا هم شاهد باشیم آن هم بدون هیچ رد و نشانی!!!! و البته فن آوری های پیچیده پنهانی دیگر ایران که بیش از آن چیزی که خودمردم ایران باور کنند موجب نگرانی آمریکا و دوستان هستند از جمله فن آوری پهپادی که میتواند درست روی سر یک ناو هواپیمابر بدون هیچ دغدغه ای پرواز کند و شناسایی نشود و یا ماهواره جاسوسی آمریکا در فضا را به مدت دو روز کور کند و و پچ های امنیتی گوگل را جعل کند!!!بنابراین باید اذعان کنیم موشک های هدایت شونده نگرانی کوچکی در مقایسه با نگرانی های عمده این رژیم است!!!!