موسوی در نشست ویدئو کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران

قرار نیست به هر سوال بی‌پایه آژانس جواب دهیم/برای زندانیان ایرانی در امریکا نگرانیم، حاضریم آنها را تبادل کنیم

۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۹۰۱۱۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی نگران وضعیت زندان های آمریکا هستند و ما نیز نگران وضعیت ایرانی هایی هستیم که گروگان آمریکا هستند. ما آماده هستیم که زندانیان آمریکایی که به دلایل امنیتی در ایران بازداشت هستند را با هموطنان خود در زندان های آمریکایی به عنوان گروگان آنجا هستند، تبادل کنیم. وقتی کرونا در کشورهایی مانند ایران و چین که با آمریکا زاویه دارند شیوع پیدا کرد، آنها به سرعت از این موضوع سوء استفاده کردند و دولت های این کشورها را به سو مدیریت متهم کردند. الآن با رئیس جمهور بی خیال این کشور و ولخرجی های دولت امریکا در پروژه های مختلف همه نگران سلامت عمومی در ایالات متحده هستند؛ امیدواریم مقامات آمریکایی سر عقل بیایند. 
قرار نیست به هر سوال بی‌پایه آژانس جواب دهیم/برای زندانیان ایرانی در امریکا نگرانیم، حاضریم آنها را تبادل کنیم

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درمورد ایران خلاف بود و او در جایگاهی نیست که برای ما خط و نشان بکشد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: لازم است یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی، شهدای ترور و مدافعان حرم و همچنین شهدای خدمت که اخیرا در مبارزه با ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، گرامی بدارم. ما نباید تحت هیچ شرایطی مصائب و گرفتاری ها را دست کم بگیریم و تنها راه فائق آمدن بر تهدیدات، جدی گرفتن آن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه مردم باید بهداشت فردی و جمعی خود را برای مقابله با ویروس کرونا رعایت کنند، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ کشور درگیر این بیماری شده و همه در یک کشتی نشسته ایم و لازم است که همه مردم در اقصی نقاط دنیا این مسئله را جدی بگیرند و فارغ از همه اختلافات باید دست به دست هم دهیم تا از این شرایط عبور کنیم.

موسوی همچنین درباره اتهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، افزود: آقای کمالوندی به طور دقیق اعلام کرد و به اتهامات پاسخ داد که این بحث سایت نبوده است. ما بیشترین همکاری را با آژانس داشته و داریم و قرار نیست هر سوال بی پایه ای مطرح شود و ما به آن جواب دهیم. نباید هر سوالی را آژانس از ما بپرسد. وی  با بیان اینکه ما مبنای سوال آژانس را حقوقی نمی دانیم، اظهار داشت: نباید آژانس بر اساس سیاسی کاری و امیال رژیمی عمل کند و ما معتقدیم این رویکرد سازنده نیست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به واکنش اروپایی ها به اظهارات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزود: این اظهارات آژانس مرتبط به اروپایی ها نیست و ما نگرانی های خود را مطرح کرده ایم. به خصوص در تماس وزیر امور خارجه با «جوزف بورل» نگرانی های خود را مطرح کرده ایم.

موسوی با بیان اینکه ما از هر فرصتی برای اعلام نظر خود استفاده می کنیم، تاکید کرد: البته باید بگویم که گزارش آژانس نکته های مثبتی از همکاری ها ما داشته اما با این حال باید بگویم که ما در مورد نکات منفی آن به طور صریح و قاطع موضع می گیریم و نظرات خود را بیان می کنیم.

 وی در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه اتحادیه اروپا در مورد بازگشت ایران به تعهدات خود در «برجام»، اضافه کرد: این بیانیه دو بخش داشت که بخش اول آن، خواستار نفع بردن ایران از منافع اقتصادی برجام بود و بخش دیگر در مورد بازگشت ما به تعهداتمان. اگر اروپایی ها خواستار بازگشت ما به تعهدات خود هستند باید آنها به وعده های خود عمل کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپایی ها قرار بود با خروج آمریکا از برجام، منافع اقتصادی ایران را تامین کنند که تا کنون اینگونه نشده است، اظهار داشت: اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، ما نیز همزمان به تعهدات کامل خود در برجام باز خواهیم گشت.

موسوی در مورد کمیسیون بهداشت مجلس در مورد استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای مهار «کرونا» نیز، گفت: ما در شرایطی هستیم که باید همه به هم کمک کنیم. ما شاهد کمک بسیاری از ایرانیان در این حوزه بوده ایم و سفارت خانه های ما اعلام کرده اند که آماده هستند کمک های ایرانیان را دریافت کنند. در حال حاضر بیشتر به اقلام درمانی احتیاج است و اگر هم کمک نقدی شود، این کمک مالی را به سرعت به اقلام درمانی تبدیل می کنیم؛ آمادگی همکاری در این زمینه را داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت افغانستان و تحلیف دو رئیس جمهور در این کشور، تاکید کرد: ما از مدت ها قبل تمام تلاش خود در تمامی سطوح مختلف برای همدلی گروه ها، شخصیت ها و مردم افغانستان انجام داده ایم. ما به تمامی طرفین گفته ایم که رشد و امنیت افغانستان در سایه وحدت و همدلی همه صورت می پذیرد و در این مسیر ما همه توان خود را انجام می دهیم. 

موسوی در مورد اقدام دولت انگلیس برای تشکیل تیم ضربت برای مقابله با شایعه افکنی در مورد کرونا و در مقابل شایعه افکنی در مورد کرونا توسط رسانه های فارسی زبان در انگلیس، اظهار داشت: ما  تشکیل این تیم ضربت را به فال نیک می گیریم و معتقدیم که وقتی لندن چنین کاری کرده، بهتر است جلوی رسانه های خاص که در این کشور مستقر هستند و متاسفانه اقدام به انتشار اخبار جعلی و تضعیف روحیه مردم ایران می کنند، بگیرد و این تیم ضربت جلوی کار را بگیرند.

وی با بیان اینکه ما امید نداریم که کاری صورت بگیرد اما امیدواریم این تیم ضربت بتواند با شایعات برخورد کند، اظهار داشت: سفارت ما نیز در حال بررسی میدانی و حقوقی هست تا با اقدام این رسانه ها برخورد کند.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد خارج شدن نیروهای آمریکایی و بین المللی از افغانستان و دیدگاه ایران در این مورد، گفت: ما پیش تر در مورد توافق بدعت گونه رژیم آمریکا با طالبان موضع گرفته ایم. ما خواستار صلح و ثبات در افغانستان هستیم و معتقدیم که این مذاکرات صلح باید در چارچوب دولت قانونی افغانستان باشد. این توافق جدید میان آمریکا و طالبان «بزکی» است برای جبران شکست آنها و ما خواستاریم که همه طرف های افغان در چارچوب دولت کابل مذاکره صلح برای آینده این کشور را انجام دهند.  

وی در مورد اقدامات دستگاه دیپلماسی با کشورهای منطقه برای مقابله با «کرونا»، بیان کرد: متاسفانه بالای صد کشور در جهان درگیر این بیماری هستند و کشورهای عرب منطقه هم مصون نبوده اند؛  به عربستان سعودی توصیه می‌کنیم از سیاسی کردن بیماری کرونا و فرافکنی در این زمینه اجتناب کند. تیم های مختلفی در وزارت خارجه تشکیل شده تا همکاری با کشورهای منطقه و فرامنطقه ای صورت گیرد. ما سعی می کنیم تمامی قوانین و ضوابط بهداشتی را در سطح مسافران و کالا رعایت کنیم، از دیگر کشورها هم خواستار رعایت آن هستیم. لازم است کشورها درباره همکاری ذیل سازمان جهانی بهداشت فکر کنند و داشته های خود را به اشتراک بگذارند. جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه اقداماتی انجام داده است. در تماس های که وزیر امور خارجه با همتایان خود از کشورهای جهان داشتند، این ابعاد همکاری مورد گفتگو قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با وضع بلبشویی که در آمریکا  ایجاد شده، خود مقامات آمریکایی نگران سلامت مردم ایالات خود بوده و همچنین نگران میلیون ها فقیر و کارتن خواب هستند. همچنین برخی نگران وضعیت زندان های آمریکا هستند و ما نیز نگران وضعیت ایرانی هایی هستیم که گروگان آمریکا هستند. ما آماده هستیم که زندانیان آمریکایی که به دلایل امنیتی در ایران بازداشت هستند را با هموطنان خود در زندان های آمریکایی به عنوان گروگان آنجا هستند، تبادل کنیم. وقتی کرونا در کشورهایی مانند ایران و چین که با آمریکا زاویه دارند شیوع پیدا کرد، آنها به سرعت از این موضوع سوء استفاده کردند و دولت های این کشورها را به سو مدیریت متهم کردند. الآن با رئیس جمهور بی خیال این کشور و ولخرجی های دولت امریکا در پروژه های مختلف همه نگران سلامت عمومی در ایالات متحده هستند؛ امیدواریم مقامات آمریکایی سر عقل بیایند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای ادامه تبادل تجاری با کشورهای همسایه نیز، گفت: ما بلافاصله بعد از اعلام اولین موارد ابتلا به کرونا، نگران این بودیم که این بیماری در کشور شیوع پیدا نکند، از کشورهای همسایه به داخل منتشر نشود و همچنین این بیماری در کشورهای همسایه اپیدمی شود از این رو  ما ستادی ویژه در وزارت امور خارجه تشکیل دادیم. ما با شفاف سازی اقدامات خود و صدور گواهی سلامت برای راننده ها و کالاها تلاش کردیم نگرانی ها را در همسایگان کم کنیم. ما نیز از کشورهای همسایه که کالا به ایران صادر می کنند خواسته ایم همینگونه رفتار کنند. به جز روزهای اول در حال حاضر مرزها باز هستند و وزارت امور خارجه در تلاش است تا کمترین ضرر ناشی از این وضعیت به کشور وارد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد آتش بس «ادلب»، بیان کرد: آنچه در ادلب رخ داد، مایه نگرانی همه بود و باید اقداماتی صورت می گرفت تا نگرانی ها پایان یابد. ما بر این نکته تاکید داریم که دولت قانونی سوریه حق دارد که حاکمیت خود را بر تمامی سرزمین خود اعمال کند. ما موافق توقف خونریزی در تمامی سوریه هستیم و امید داریم اتفاقات خوبی رخ دهد. ما تاکید داریم روند آستانه بهترین مکانیسمی است که می تواند آرامش را به کشور بازگرداند. نشست سران آستانه که طبق برنامه قرار است در تهران برگزار شود، امیدواریم با تامین شرایط همه جانبه آن که به دلایلی برگزاری آن را به تعویق انداخته، برگزار شود.

وی در  مورد بحث  تحریم های آمریکا و تاثیر آن در مبارزه با کرونا، افزود: ما اعلام کرده ایم که تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا که در راهبرد فشار حداکثری آنها قرار دارد، بر سطح بهداشت و رفاه عمومی تاثیر گذاشته است. برعکس آنچه آمریکایی ها ادعا می کنند که دارو از شمول تحریم خارج است اما آنها تمامی مسیر مالی برای خرید دارو و غذا را بسته اند و با پر رویی می گویند که دارو و غذا تحریم نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما تمامی تلاش خود را می کنیم که آلام مردم  را کم کنیم، تصریح کرد: به آمریکا نیز می گوییم که اگر صداقت دارند، در این شرایط تحریم ها را بردارند. ولی باید بگویم که ما به صداقت آنها شک داریم. آنها می توانند با باز گذاشتن مسیر بانک‌های بین المللی برای خرید دارو مانع این سطح همکاری نشوند.

وی با بیان اینکه اما ما چشم انداز مثبتی از آنها نمی بینم و اگر این کار را انجام دهند، از اینکه بتوانیم دارو تهیه کنیم استقبال می کنیم،افزود: ما اقدامات حقوقی را در این زمینه انجام داده ایم و بحث رای دیوان عالی دادگستری نیز در همین زمینه بوده است. کرونا بر اقتصاد همه جهان تاثیر گذاشته است و ما تلاش کرده‌ایم که تاثیر آن را در کشورمان کم کنیم. امیدواریم با چشم اندازی  که می بینیم، موفق در کنترل بیماری و کاهش تاثیر آن باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد متهم کردن کشورمان به بر هم زدن ثبات منطقه، اضافه کرد: اظهارات «دومینیک راب» خلاف بوده و او در جایگاهی نیست که این سخنان را مطرح کند. جمهوری اسلامی ایران با موازینی که اعتقاد دارد، به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این بلوف های آنها تاثیرگذار در رفتار ما نیست. ما بر خلاف ادعاهای آقای «راب» معتقدیم که آنچه باعث بی ثباتی در منطقه ما می شود، اظهارات و اقدامات طرف های ثالث است. ما یادمان نرفته که سلاح های انگلیسی در حال کشتار مردم یمن است. اگر این اظهارات شعار است، ما اتهامات را رد کرده ایم و خواستار خارج شدن آنها از منطقه بوده و هستیم تا منطقه ما روی صلح و ثبات را ببیند.

وی در مورد آغاز پروازهای ایران به اروپا نیز گفت: دوستان ما در سازمان هوایی اطلاعات دقیقی در این زمینه داده اند و من جزئیات بیشتری ندارم. ممکن است این اقدام آنان ناشی از فشار آمریکا باشد ولی باید بگویم که ما جزئیات بیشتری نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه اقدامات ایران برای مقابله با بدعهدی اروپایی ها  افزود: ما هنوز امید داریم که طرف های دیگر برجام به تعهدات خود بازگردند ولی اگر اینگونه نباشد، با آماده انجام اقدامی قاطع هستیم. موسوی همچنین در مورد سرنوشت روند آستانه و نگرانی ها در مورد کنار گذاشتن ایران، اظهار داشت: ما چنین برداشتی نداریم که ایران از روند آستانه کنار گذاشته شده است. ما با تماس هایی که با طرفین دیگر یعنی ترکیه و روسیه داشته ایم گفته ایم که روند آستانه تنها راه حل  بحران سوریه است و تاکید داشته‌ایم که باید همه گروه ها به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند. ما در حال رایزنی برای نهایی کردن زمان  نشست سران روند آستانه در تهران هستیم و امیدواریم شرایط هر چه زودتر فراهم شود تا نشست را در تهران برگزار کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اینکه آیا کرونا بر برنامه های وزیر امور خارجه تاثیر گذاشته یا خیر؟ اضافه کرد: این مسائل مطرح نیست. اگر کاری پیش بیاید و موضوعی حیاتی باشد، آقای ظریف سفر خود را انجام خواهد داد. البته شرایط موجود بر رایزنی ها تاثیر گذاشته است ولی گفت وگوها از طریق سفارت خانه ها یا تماس های تلفنی در حال انجام است. اگر شرایطی مهم پیش بیاید، وزیر امور خارجه برای انجام گفت وگو و مذاکره سفر خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در زمینه اقدامات وزارت امور خارجه در مورد بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی، بیان کرد: قطعا وزارت امور خارجه بنا دارد از همه ظرفیت کشور برای همکاری بین المللی در راستای مبارزه با ویروس کرونا استفاده کند. دیپلماسی پارلمانی ما در سال های اخیر بسیار موفق بوده و اقدام آقای لاریجانی در نامه نگاری با همتایان خود بسیار خوب بوده است. ما نیز در دستگاههای دیپلماسی از هر گونه تحرک مجلس استقبال می کنیم و امیدواریم پاسخ مثبتی نیز دریافت کنیم.

موسوی در مورد عملکرد کانال ویژه سوئیس برای ارسال تجهیزات درمانی برای مبارزه با کرونا، افزود: از پیش اعلام کرده ایم که نمایندگی های ما در خارج از کشور آماده هستند که کمک مالی و اقلام مورد نیازی که ایرانیان خارج از کشور آماده هستند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به داخل ارسال کنند را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه کانال مالی سوئیس باز است و جدیدا دولت این کشور از آمادگی ۵۰ شرکت برای همکاری در این زمینه خبر داده است، گفت:  آمریکاییها ادعا دارند که راههای ارسال دارو باز است و مشکلی برای این کار به ایران وجود ندارد. اگر اینگونه است باید آنها رسما اعلام کنند و مجوزهای «اوفک» را نیز صادر کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد گمانه زنی ها از اینکه ویروس کرونا یک حمله بیولوژیکی هست، اضافه کرد: بحث اینکه مطرح می شود منشأ این بیماری یک حمله بیولوژیک است، ما خبر نداریم و باید منتظر تحقیقات بمانیم.

موسوی در مورد اتباع جمهوری آذربایجان که در ایران هستند نیز گفت: قطعا برای انتقال این افراد به کشور خود کارهایی صورت می پذیرد. همانگونه که ما انتظار داریم که دیگر کشورها مجوزهای لازم برای بازگرداندن ایرانیان به داخل کشورمان را صادر کنند، انتظار داریم تا آنها نیز نسبت به بازگرداندن اتباع خود به کشورشان اقدام کنند.

کلید واژه ها: نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه سید عباس موسوی ایران و ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا ایران و امریکا


نظر شما :