عضو کمیسیون انرژی و رئیس فعلی کمیته سیاسی فراکسیون امید در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی:

جای خالی منافع ملی در اظهار نظرهای سیاسی!

۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۹۹۰۶۲۶ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
جلال میرزایی در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون برخی اظهارنظرها و مواضع سیاسیون داخلی در خصوص روابط تهران - پکن می نویسد: واقعاً عجیب است در حالی که در طی این سال ها و به خصوص از آغاز حیات سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم برخی افراد منتسب به یک جناح سیاسی درصدد الشعاع قرار دادن و عدم بهبود روابط ایران با غرب هستند، به موازات آن در جناح دیگر برخی به دنبال ایجاد گسل در روابط تهران و پکن هستند و اتفاقا هر کدام از این جناح ها در بزنگاه هایی با اتخاذ مواضعی، ذات و سرشت خود را که به طور آشکار، خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران است، عیان می کنند.
جای خالی منافع ملی در اظهار نظرهای سیاسی!

نویسنده: جلال میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون انرژی، رئیس فعلی کمیته سیاسی فراکسیون امید و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و بین الملل 

دیپلماسی ایرانی - بعد از آنکه اواخر بهمن و اوایل اسفند سال گذشته اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در داخل ایران منتشر شد، برخی از افراد و چهره های سیاسی به انتقاد از دولت پرداختند که چرا در چنین شرایطی اجازه انجام پروازها میان ایران و چین داده شد که اتفاقا همان زمان این سوالات و اظهارنظرها با توضیحات کامل مسئولین و دست اندرکاران شرکت هواپیمایی پاسخ داده شد. اگر چه در همان برهه زمانی که این انتقادات نسبت به تداوم پروازهای بین المللی میان تهران و پکن وجود داشت، شاهد بودیم که شرکت های هواپیمایی دیگر کشورها مانند قطر ایرویز (Qatar Airways)، شرکت هواپیمایی امارات، ترکیش (Turkish Airlines) و غیره پروازهای خود را به مقصد چین کماکان ادامه می‌دادند. اما به موازات همان مواضع در روزهای اخیر نیز شاهد برخی هجمه‌ها و حملات سیاسی و رسانه ای معنادار به مقامات دولتی در خصوص برخی اظهار نظرهای مقامات چینی، به خصوص آقای چانگ هوا، سفیر این کشور در ایران بودیم. 

این در حالی است که بسیاری از دولت های اروپایی درگیر با بیماری کرونا و حتی در مرتبه اولی ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ ترین رقیب تجاری چین که انتقادات پررنگ در روزهای آغازین شیوع کرونا به عملکرد چین داشتند، اکنون به سمت همکاری، همگرایی، تعامل و اشتراک‌گذاری تجربیات با چین به منظور تقابل هر چه بهتر و موثرتر با شیوع ویروس کرونا گام برداشته اند. 

لذا در این شرایط بدیهی است که ما نباید به سمت تقابل و اتخاذ مواضعی پیش رویم که خدای ناکرده به کم رنگ شدن و یا ایجاد گسل در روابط تهران و پکن بینجامد، چراکه اکنون فرصت انتقاد و یا خرده گیری به عملکرد چین در مسئله شیوع کرونا نیست. از طرف دیگر در چنین وضعیتی که فصل همکاری های بین المللی برای تقابل با کرونا شروع شده است و کشورها در یک تعامل و مشارکت جهانی به فکر مدیریت و کنترل شیوع این ویروس هستند، متاسفانه برخی از مسئولین و در رأس آن آقای کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در اظهار نظری پکن را در رابطه با شیوع ویروس کرونا زیر سوال می برد که در ادامه نیز آن را به فضای مجازی تسری می دهد که طبعا با اظهار نظر و پاسخ سفیر چین در ایران مواجه شد. همین سلسله کنش ها و واکنش های جهانپور و چانگ هوا سبب شد که اگر در گذشته دولت به واسطه تداوم پروازهای تهران و پکن مورد انتقاد و هجمه قرار گرفته است، اکنون به واسطه نوع تعامل با چین دوباره زیر سوال رفته و مورد عتاب و خطاب قرار گیرد. پیرو این مسئله متاسفانه این بار برخی پا را فراتر از این اظهارنظرها گذاشته و به وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف وزیر، رئیس دستگاه دیپلماسی تذکر می دهند.

در این راستا من معتقدم اگر مواضع آقای جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت و به خصوص توئیت های آقای چانگ هوا، سفیر چین در ایران به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار می گرفت نیازی به اتخاذ این مواضع و واکنش های نادرست سیاسی نبود که یک نماینده مجلس تا جایی پیش رود که به خود اجازه دهد دولت را به نادیده گرفتن جان مردم کشور خود و قربانی کردن سلامت جامعه به قیمت تقویت روابط تهران با پکن متهم کند و در ادامه ۱۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عمدتاً از جریان اصلاح‌طلب مجلس هم بودند با اتخاذ مواضعی تندتر از آقای جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت که در مصاحبه خبرگزاری آناتولی مطرح شد، به نوعی مواضع آقای سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه را در واکنش به اظهارات به زعم خود خارج از شئون دیپلماتیک سفیر چبن در ایران را مغایر با راهبرد "نه شرقی، نه غربی" نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین مغایر با غرور ایرانیان قلمداد کنند. در این راستا به نظر می‌رسد که ذکر چند نکته و ملاحظه خالی از فایده نباشد:

اولاً فارغ از اینکه برای سخنگوی وزارت بهداشت وظایف و حیطه کاری خاصی تعیین شده و آقای جهانپور موظف است در همان حیطه وظایف خود را انجام دهند، ایشان مواضعی را اتخاذ می کند که هیچ گونه ارتباطی با حوزه کاریشان ندارد. 

در ثانی سوالی که رابطه با ادعای آقای جهانپور مبنی بر اینکه کشور چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-19 شوخی تلخی با دنیا کرد و همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند این بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است، مطرح می شود این است که مگر تصور و برداشت اولیه از ویروس کرونا غیر از این بود که این ویروس علائمی شبیه به آنفولانزا دارد؟! مگر سازمان بهداشت جهانی و حتی وزارت بهداشت کشور ایران بارها در توصیف علائم ویروس کرونا بر مشابهت علائم آن با ویروس آنفولانزا تاکید نکردند؟! مگر چینی‌ها راهکار و درمان خاصی برای معالجه این ویروس داشتند که بخواهند آن را از ما دریغ کنند و مهمتر از آن سوالی که اکنون ذهن را بیش از پیش درگیر می کند، این است که به استناد چه مدرک، سند قابل قبول و یا موضع مقامات چینی می توان ادعا کرد که اطلاعات مقامات و مسئولین پکن مبنی بر شیوع ویروس کرونا بیشتر از دیگر کشورها، سازمان ها و نهادهای بهداشتی جهانی و بین المللی بوده است؟! بنابراین حداقل و کف انتظار این است که سخنگوی محترم وزارت بهداشت زمانی خارج از حوزه تعریف شده خود، موضعی را اتخاذ می کند که این سخنان به حوزه‌های حساس دیپلماتیک و روابط با کشورهایی مانند چین مربوط می‌شود، دقت لازم را لحاظ کند.

نکته مهمتر به مواضع آقای چانگ هوا، سفیر چین در ایران باز می گردد؛ ایشان در یک توئیت و در واکنش به سخنان آقای جهانپور عنوان می‌کند که "دوستان باید به یکدیگر کمک کنند. ما با هم می جنگیم"؛ این کل واکنش سفیر چین به مواضع سخنگوی وزارت بهداشت ایران است؛ کجای این عبارت توهین آمیز است که برخی از دوستان اصلاح طلب را برآشفته کرده است؟ اینکه آقای موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه بر حسب وظایف ذاتی و تعریف شده خود بخواهد از تشدید مجادله بیهوده ای که شکل گرفته بود، جلوگیری کند، کجای این سخنان غرور ملی ایرانیان را خدشه‌دار کرده است؟ آیا اتخاذ مواضعی کاملا منطقی و منطبق با عُرف و شئون دیپلماتیک و سیاست خارجی کشور به منظور تشکر از کمک های پزشکی چین به ایران در زمینه تقابل با کرونا که تا به اکنون در ۱۰ یا ۱۵ مرحله صورت گرفته، مغایر با راهبرد نه شرقی و غربی نظام جمهوری اسلامی ایران است که برخی از آقایان نماینده را به اصطلاح نگران کرده و به وزیر امور خارجه تذکر می دهند. 

در این خصوص متاسفانه باید عنوان کرد که رویکرد و نگرش بسیاری از سیاسیون در داخل کشور نسبت به روابط تهران و پکن همچنان متاثر از تحولات جنگ سرد و رقابت های ایدئولوژیک آن دوره است، این در حالی است که دوستان باید متوجه واقعیات و اقتضائات سیاسی، امنیتی، دیپلماتیک و اقتصادی کنونی جهان باشند؛ چین امروز با چین دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی تفاوت های بسیار زیادی دارد. در این راستا اکنون پکن به عنوان شریک اول تجارت خارجی تهران قلمداد می شود به گونه ای که حدود ۵۰ میلیارد دلار از ۸۵ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۸ تنها مربوط به مبادلات صورت گرفته بین تهران و پکن بود.

حال سوال اینجاست که چین چه رفتار مغایر ایدئولوژیکی با ایران داشته است؟ پکن چه زورگویی و یا تحکم سیاسی و دیپلماتیکی را بر تهران اعمال کرده است؟! مگر سرایت ویروس کرونا از چین تنها مختص و منحصر به ایران بوده است؟! مگر تعمدی در انتقال این ویروس به ایران بوده است؟! مگر اقتصاد چین از قِبَل شیوع کرونا در این کشور آسیب های جدی ندیده است؟! این رفتارها، مواضع و سخنان تقریباً غیرمنطقی سیاسیون داخلی در کشور به واقع ناشی از چیست؟! ذیل تمام نکاتی که مطرح شد اکنون سوال اساسی این است که برخی با این موضع گیری ها چه اهدافی را دنبال می کنند؟ این سخنان، واکنش ها و  تذکر به وزارت امور خارجه و شخص آقای دکتر ظریف، آن هم در این برهه حساس چه منافعی را برای ایران به ارمغان خواهد آورد؟! آیا در این مواضع محاسبه هزینه و فایده صورت گرفته است، چون به واقع در سایه سوالات مطرح شده موضع گیری برخی از دوستان در خصوص روابط ایران و چین قابل درک نیست؟! واقعاً عجیب است در حالی که طی این سال ها و به خصوص از آغاز حیات سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم برخی افراد منتسب به یک جناح سیاسی درصدد تحت الشعاع قرار دادن و عدم بهبود روابط ایران با غرب هستند و از هیچ فرصت و تلاشی به منظور تخریب این روابط دریغ نمی کنند، به موازات آن در جناح دیگر برخی به دنبال ایجاد گسل در روابط تهران و پکن هستند و اتفاقا هر کدام از این جناح ها در بزنگاه هایی با اتخاذ مواضعی، ذات و سرشت خود را که به طور آشکار خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران است، عیان می کنند و دولت را به واسطه پیگیری مطالبات عموما غیرمعمولشان تحت فشار قرار می دهند و تمام کوشش سیاسی و رسانه ای خود را به منظور حاشیه‌سازی، حمله و هجمه علیه دولت به کار می برند. اینجا است که بیش و پیش از هر زمان دیگر جای خالی منافع کشور دیده می شود.

کلید واژه ها: جلال میرزایی ایران چین ویروس کرونا


( ۹ )

نظر شما :

فدوی ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۹
خودت داری می گی اصلاح طلب ... اصلاح طلب جماعت یگ قبله داره و اون هم آمریکاست ... اصلا اصلاح طلب جماعت از آمریکایی ، امریکایی تره
کشمیری ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۰
فقط یک نکته را باید مدنظر داشت. امریکا تحریم های حداکثری اعمال کرده و مانع ورود دارو و تجهیزات پزشکی شده اما چین در این شرایط کمکهای پزشکی می فرستد.
دکتر ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵
همکاری جای خود، ولی آمار پایین چین به عنوان اولین کشور درگیر در مورد درصد کشته شده ها، باعث شد که کشورهای دیگه فکر کنن با چیزی در حد آنفولانزا رو به رو هستن.
ابراهیم قدیمی ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۰
شما زمانی که به امار روزانه بیماران کرونائی درامریکا که مطمئنا صحیح ودر اینترنت موجود است نگاه کنیم وامار گیری کنیم به نتیجه های مختلف درمناطق مختلف میرسیم.فوت شدگان نسبت به بستری شدگان حدود کمی بیشتر از۳در صد در کل امریکا است.این در صد در نیویورک کمی کمتر از۴ درصد است ودراورنج کانتی که بخشی از کالیفرنیا است در حدود ۱.۵ درصد است.. مقایسه بین کشورهای اروپائی نیز چنین است. المان کمترین میزان فوت؟شدگان را دارد و ایتالیا وفرانسه بسیار بسیار بیشتر.مانمی توانیم بگوئیم المان شوخی نامناسبی با جهان میکند ویا اورنج کانتی باسایر بخش های امریکا.فوت در اثر کرونا از هر کشوری که باشد برای مردم جهان درد اور است و موفقیت در کاهش فوتی ها در هر کشوری اموزنده وخوشحال کننده وقابل مطالعه است. خود چین نیز درابتدای امر اطلاعات کافی در مورد این ویروس که کاملا جدید بوده است نداشت وخود پزشکان مربوطه اعلام کردند که انها تصور انفلونزا داشتند.اینکه کشورهائی در صد فوتی کم دارند و کشورها ومناطق دیگری فوتی بالائی دارند مسائل قابل مطالعه وتحقیقی است.حتی گفته میشود افرادی هستند حامل ویروس اند ولی علائمی از بیماری نشان نمیدهند.این مسئله دروغ وشوخی تلخی نیست واقعیتی قابل مطالعه است.ما امیدواریم امریکا ودیگر کشورهای اروپائی وجهان بر این بیماری هرچه زودتر غلبه کنند.غلبه کلیه کشورها براین بیماری ارزوی ماست همانطور که امروز از بهبود نسبی نخست وزیر انگلستان جناب جانسون مانند عضوی از خانواده بشری که خود نیز صاحب خانواده محترمی است بدون توجه به منصب سیاسی او خوشحال شدیم.از اینکه چین موفق بوده است خوشحالیم از اینکه دیگران هم موفق بشوند خوشحال میشویم .وارزومندیم.مسئله هواپیمای ماهان که موضوع کهنه شدهای است وکشف !!!! برخی از جایزه بگیران است.
ابراهیم قدیمی ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۵
درکتاب فارسی مدارس ابتدائی قدیم مطلب جالبی بود.شخصی در کنار جادهای روی سنگی نشسته بود رهروی به او رسید وسئوال کرد به فلان دهکده پس از چه مدت میرسم.. پاسخ داد راه برو.شخص پیاده گفت من میپرسم پس از چه مدت میرسم تو میگوئی راه برو.مجددا پاسخ شنید راه برو. ناچار براه افتاد. پساز مدتی شخص نشسته بدنبال او روان شد وگفت مثلا یک ساعت. شخص پیاده سئوال کرد چرا ابتدا نگفتی؟پاسخ شنید سرعت راه رفتن تو را نمیدانستم.همه به مقصد با توجه به سرعت راهروری خود میرسند.ما نمیتوانیم بگوئیمامار چین شوخی است یاامار ایتالیااغراق است ویا امار ایران غیر واقع است امار هر کشور با توجه به امکانات وفعایلتها و توانائیها وتصمیمات خود دارد.
سیا ساکتی ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۱
من فکر میکنم سخنگوی وزارت بهداشت تحت تاثیر خائن های سیاسی ،سی هواپیما کمک های پزشکی چین را نادیده گرفته و با امریکا که دارو را هم بر ما تحریم کرده همراهی کرده
علی ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۶
اصلاح‌طلبان ایران امیدوارند بر سر تحریم‌ها با آمریکا معامله کنند، در حالی که آمریکا «دجال» است و هر کس می‌خواهد با دجال معامله کند باید خدا و «مهدی» را بفروشد.
ایران ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹
زنده با اتحاد مستحکم و غیر قابل خلل دو ملت بزرگ ایران و چین ، خراب کننده ی آرزو های صهیونیست جهانی و مزدوران غربی و داخلی آن ها
رستم ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۳
هر کسی با هر عنوانی که بخواد ضربه ای بر اتحاد مثلث طلایی ایران ، چین و روسیه شکل دهنده ی آینده ی جهان ، ضربه ای وارد کنه باید از میان برداشته شود، چون کسی که بخواد این کارو کنه قطعا دنبال منافع و آینده ایران نیست و عشق کسه دیگه رو به سینه میزنه پس باید مقابل اینها ایستاد
مسعود ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۷
عزیزم "ای کاسه ی داغتر از آش"" یواش "چین خون ملت ما را با کالاهای بنجلش مکید !؟ چین واقعیت و میزان خطر و سرعت گسترش کرونا را ازجهان برای مدت طولانی (از نظر پزشکی )کتمان کرد و خیلی فرصتها را از دست مردم جهان گرفت ! آقای جهانپور گوشه ای کوچک از یک واقعیت بزرگ و جنجالی را گفته اند ، نه دروغ گفته اند و نه کفر! این علم است علم پزشکی است رمالی که نیست !؟ وجدان پزشکی حکم میکند به راستگویی ! به شما قول شرف می دهم در آینده آبروی چین خواهد رفت ! ولی واقعاً وقتی پای منافع ملی در شرایط سخت کنونی درمیان است بهترین گذینه شاید سکوت باشد!!
محسن ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۹
آقایان اصلاح طلب چون در مجلس بعد شکست خورده اند و برچسب غربگرایی گرفته اند با این کارها قصد فریب مردم و زدن زخمی دیگر بر کشور رادارند
حسین ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۶
سخنگوی وزارت بهداشت قبل از اظهار نظرش راجع به چین تذکر میده که بحثش سیاسی نیست و بر اساس گزارشهای علمی انتقاد داره. بنابراین جای اظهارنظر یک مقام سیاسی مثل سفیر چین نبود. و متاسفانه برداشت سخنگو هم از اظهارات سفیر چین سیاسی بود. آقای فدوی! یک بار دیگر مقاله را بخوانید. یا لااقل به تیتر آن توجه کنید
دکتر ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۴
دوست عزیز، اولا میزان مرگبار بودن بیماری رو از مقایسه تعداد کشته شده ها و تعداد بهبود یافته ها میسنجن نه مبتلایان، چون اون مبتلاها هم ممکنه فردا خیلی‌هاشون فوت کنن. درصد این رقم بر خلاف ادعاها برای آمریکا حدود 40 درصد هست که البته احتمالا مثل کشورهای دیگه و کشور خودمون به تدریج کمتر میشه و در مورد آلمان که زمان بیشتری درگیر شیوع گسترده بوده 5 درصد هست که البته در مورد آلمان دلیل داره. دلیلش هم زیرساخت‌های قوی هست. آلمان بیشترین سرانه تعداد تخت مراقبت‌های ویژه در بین کشورهای پر جمعیت اروپایی رو داره و از نظر سرانه پزشک و کادر درمانی هم بسیار برخوردار هست و در مورد شاخصهای کلی بهداشت و درمان هم در اکثر شاخصها رتبه پایین 25 دنیا رو داره. در حال حاضر این کشور داره تستهای گسترده کرونا میگیره. توی هیچکدوم از شاخصهای مربوطه چین قابل مقایسه با آلمان و حتی آمریکا نیست، پس اینکه قبول کنیم آلمان، آمریکا، ژاپن و... با تجهیزات فراگیرتر و در دسترس تر دارن مرگ و میر بیشتر از چین که 4 درصد مرگ و میر رو گزارش کرده، میدن، تنها یک دلیل میتونه داشته باشه و اون هم آمار دست کاری شده چین هست. این نکته هم باید توجه بشه که قرنطینه ای که چین به خوبی اجرا کرد ربطی به درصد فوتیها و میزان مرگبار بودن بیماری نداره و تعداد مبتلاها و کشته شدگان رو کم میکنه و نه درصد رو. میزان کشندگی بیماری به توان سیستم درمانی هر کشور برای درمان موارد بدحال یا کریتیکال بستگی داره که توی اون هم چین طبق آمارهای جهانی با کشورهای نام برده فاصله زیادی داره.
خسرو ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۸
آقای میرزایی و برخی از دوستان که نظر داده اند ، روابط کشورها را با دو سطر توییت یا نامه چند نماینده اصلاح طلب می سنجند و فکر می کنند به خاطر سخنان جهانپور چین عصبانی می شود و... چین منافع زیادی در روابط با ایران دارد نگران نباشید با سخنان چند نفر روابط خراب نمی شود ، ولی هر وقت امریکا فشار بیاورد ، چین خرید نفت از ایران را متوقف خواهد کرد چین مسلمانان کشورش را قتل عام میکند و مانع انجام فرایض دینی شان می شود در کمپ های چند صد هزار نفری مسلمانان را محصور وزندانی می کند وما به عنوان ام القری کشورهای اسلامی هیچ اعتراضی نمی کنیم ، در حالی که همه دنیا محکوم کرده وبا مسلمانان همدردی می کنند اجناس بی کیفیت چینی را با قیمت بالا می خریم وبه هر طریق منافع چین را رعایت می کنیم پس نگران نباشید چین عصبانی نمی شود
علی ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۱
امثال خسرو پان ترک و در تلاش برای خراب کردن روابط ایران و روسیه به نفع ترکیه ، که امثال ما آن ها را ناکام خواهیم گذاشت
خسرو ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۸
علی آقا ، این مقاله ربطی به روسیه وترکیه نداشت ، اونی که نوشتی مال اینجا نبود ، در ضمن پان ، تعریف خاص خود را دارد لطفا مطالعه کن