سیلی دیگر به نظام سلطه آمریکا

۰۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۹۱۷۹۵ سرخط اخبار

موفقیت ایران در ارسال نفتکش ها به ونزوئلا،الگوی جدیدی از همکاری با هدف شکست تحریمها و نظام سلطه آمریکا ارائه کرد .

سیلی دیگر به نظام سلطه ی آمریکابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما, روزنامه اینترنتی رأی الیوم درمقاله ای با اشاره به شکست جدید آمریکا و این بار در سواحل ونزوئلا و پیام های بین المللی رویداد نوشت : این گام یک الگوی جدید از همکاری بین کشورهایی است که در معرض تحریمهای سنگین قرار دارند و نمونه ای است که می تواند نه تنها سلطه و قلدری آمریکا را درهم بشکند بلکه فرضیه جهان تک قطبی را که آمریکا علیه دوست و دشمن تحمیل کرده است درهم بشکند.

- آیا فروپاشی نظام تک قطبی به رهبری آمریکا در راه است؟
محمود البازی نویسنده و تحلیلگر سیاسی در مقاله ای با عنوان «پیام متفاوت از رسیدن نفتکشهای ایرانی به ونزوئلا تا سیلی هایی که ترامپ دریافت کرد» نوشت: رأی الیوم – چند روز پیش - سرمقاله ای تعجب برانگیز و با کلماتی که کاملا با دقت گزینش شده بود منتشر کرد و نوشت که ما از احساس دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پیگیر رسیدن نخستین نفتکش ایرانی به یکی از بنادر ونزوئلاست و این اقدام در واقع به چالش کشیدن قدرتمندانه تهدیدات اوست و نیز از احساس او در قبال شکسته شدن محاصره ظالمانه تحمیلی با هدف گرسنه نگه داشتن مردم ونزوئلا اطلاع نداریم اما این را به خوبی می دانیم که احساس ترامپ, احساس فرد شکست خورده و ذلیلی است که تهدیداتش برای توقیف این کشتی شکست خورده است.
البازی که رئیس بخش حقوق بشر کشورهای عربی در کرسی حقوق بشر یونسکو است نوشت پس از گذشت دو روز, سومین کشتی ایرانی نیز به آبهای ونزوئلا نزدیک شد و پس از طی هزاران کیلومتر و به چالش کشیدن قلدری آمریکا و با بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا به سوی این ملت گرسنه حرکت کرد.
نیکلاس مادورو ( رئیس جمهور ونزوئلا) اشتباهات متعددی مرتکب شده است اما این اشتباهات در مقایسه با محاصره نفس گیر و کشنده آمریکا علیه ونزوئلا و گرسنه نگه داشتن ملت این کشور, بسیار ناچیز است. شاید ما به عنوان مدافعان دمکراسی لیبرالی که خواستار احترام به آزادی و عدالت و برابری است در حال ابراز تردید هستیم که چرا این کشورها ( کشورهای لیبرالی) در حال اجرای این نظام نژادپرستانه نوین هستند که روزی چرچیل ( نخست وزیر اسبق انگلیس) در توصیف آن گفته بود:دموکراسی بدترین شیوه حکومت است، البته به جز بقیه شیوه‌ها که هر از گاهی امتحان شده اند.
 
سیلی دیگر به نظام سلطه ی آمریکا-سیلی های دردناکی که ترامپ از ملت های استقلال طلب دریافت کرد
ترامپ از کشورهایی که بین گرسنگی و استقلال , استقلال را ترجیح می دهد سیلی های دردناکی دریافت کرده است. شاید همین سیلی ها نیز او را بر آن داشته است که به تفریحگاه اختصاصی اش برود و گلف بازی کند آن هم در حالی که نیویورک تایمز در صفحه اول خود اسامی کشته های کرونا را منتشر می کند که این روزها از 100 هزار نفر فراتر رفته است. واقعا نمی دانیم ترامپ در صورت ورود پنجمین نفتکش ایرانی به سواحل ونزوئلا به کدام تفریحگاه یا کدام بازی متوسل خواهد شد؟
بله پنج فروند نفتکش, مشکل کوچکی از مشکلات ونزوئلا را حل خواهد کرد اما به نظر می رسد ما باید به دنبال اهداف پنهان از فرستادن این محموله ها باشیم. به نظر می رسد مقامات ایران دوست داشتند پیامهای متعددی به دشمنان و  دوستان بدهند. پیامهای ایران به دشمن آن است که مقامات ایرانی بار دیگر بر سر میز مذاکراتی که ترامپ از روی استبداد آن را ترک کرده است نخواهند نشست و سیاست تحریمهای حد اکثری آمریکا بر ضد ایران که شهروندان ایرانی و دولت ایران را در برابر ویروس کرونا تنها گذاشته و از 40 سال پیش نیز این تحریمها ادامه دارد بی نتیجه بوده است.
 
-الگوی جدیدی از همکاری با هدف خنثی کردن سیاست سلطه و تحریمهای آمریکا 
این گام یک الگوی جدید از همکاری بین کشورهایی است که در معرض تحریمهای سنگین قرار دارند. نمونه ای است که می تواند نه تنها سلطه و قلدری آمریکا را درهم بشکند بلکه فرضیه جهان تک قطبی را که آمریکا علیه دوست و دشمن تحمیل کرده است درهم بشکند.
ایران با اعزام این محموله ها پیامهای پنهان دیگری به دوستان فرستاد مبنی بر اینکه ایران همچنان بازیگر اساسی در منطقه است و همچنان برای بازی کردن برگ برنده در اختیار دارد. پیامهای ایران به متحدان آمریکا نیز روشن است. ایران می خواهد بگوید شیوه تحریک ترامپ به خروج از توافق هسته ای و تحمیل تحریم علیه این کشور و تهدید نظامی آن در قبال ایران که به لحاظ اقتصادی نیز در محاصره است نتیجه نداشته و همچنیان یک قدرت منطقه ای مؤثر است که می تواند بر تنگه هرمز فرمانروایی کند و بهترین راه ارتباط با آن نیز گفتگوست نه توسل به زور.
 
سیلی دیگر به نظام سلطه ی آمریکا- کشورهای عربی باید از این رویداد درس بگیرند
من یک عرب هستم و زبانم نیز عربی است و ریشه و فرهنگ و همه چیزم نیز عربی است. اما آنچه باعث شده است این کلمات را بنویسم , زانو زدن اعراب در برابر انسان لاتی مانند ترامپ و سیاستهای آمریکاست که برای منطقه جز ویرانی و کشتار چیزی نداشته است. کافی است به پیرامون خود در افغانستان و عراق و سوریه و فلسطین و جاهای دیگر نگاه کنیم و آثار سیاستهای آمریکا را در آنجا ببینیم.
در پایان می نویسم این برای نخستین بار نیست که ایران یا ونزوئلا یا ترکیه یا کشورهای دیگر در برابر تمایلات آمریکا ایستاده اند و پیروز شده اند و انتظار ما این است که این کشورها بتوانند بین خودشان برای درهم شکستن محاصره تحمیلی آمریکا به ملتهایمان همکاری کنند و قطعا پیروز خواهند شد همچنانکه همکاری بین ایران و ونزوئلا این را نشان داد.

کلید واژه ها: ایران و امریکا


( ۱ )

نظر شما :