دهمین بخش از دهمین سال سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

امریکا آماده جنگ داخلی می شود؟!

۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۹۲۲۰۶ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
از ناظر امریکایی که به طور دقیق اوضاع کشورش و مداخلات آن در خاورمیانه را چه از زمانی که عضوی از دولت امریکا بود چه از زمانی که از آن خارج شد، پیگیری می کند، درباره دلایل تمایل شهروندان امریکایی به ویژه سفیدپوستان به خرید سلاح را پرسیدم، جواب داد: «شاید آماده جنگ داخلیِ بعدی پس از سال ها پایان جنگ داخلی می شوند. شاید این بار وضعیت به جدایی ایالت های سفیدپوستان از ایالت های "رنگین پوستان" که حجم قابل توجهی از جمعیت امریکا را تشکیل می دهند، منجر شود.»
امریکا آماده جنگ داخلی می شود؟!

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی دهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

از ناظر امریکایی که به طور دقیق اوضاع کشورش و مداخلات آن در خاورمیانه را چه از زمانی که عضوی از دولت امریکا بود چه از زمانی که از آن خارج شد، پیگیری می کند، درباره دلایل تمایل شهروندان امریکایی به ویژه سفیدپوستان به خرید سلاح را پرسیدم، جواب داد: «شاید آماده جنگ داخلیِ بعدی پس از سال ها پایان جنگ داخلی می شوند. شاید این بار وضعیت به جدایی ایالت های سفیدپوستان از ایالت های "رنگین پوستان" که حجم قابل توجهی از جمعیت امریکا را تشکیل می دهند، منجر شود.»

سپس تاکید کرد: «البته در ایالات متحده دولت پنهانی وجود دارد که آن را «استبلیشمنت» می نامند که متشکل از وزارت دفاع (پنتاگون)، سی آی ای و نهادهای دیگر است. این دولت پنهان با فضای نژادپرستی سفیدپوستان همراه نیست، فضایی که یک شهروند عادی مثل یک توریست خارجی به خوبی آن را لمس می کند. همچنین این دولت پنهان با سیاست ها و مواضع مختلف رئیس جمهور ترامپ هم موافق نیست، و شاید همان طور که شما در لبنان می گویید "منتظر زانو زدنش" هستند.»

بعد به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: «به هر حال ترامپ از راه های مختلف کار تضعیف رقیب جدی اش، بایدن را آغاز کرده با این باور که پیروزی اش بر سندرز* تضمین شده است اما بر بایدن این طور نیست. برای تحقق این هدف ترامپ بر نمایندگان جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و سنا فشار می آورد تا پرونده بازپرسی از او را بر سر آنچه ترامپ مدعی است که هانتر پسر بایدن در تعاملات تجاری با اوکراین تخلف کرده و بایدن او هم با او شریک است، بگشاید. البته ترامپ تلاش های شکست خورده در مجلس نمایندگان که اکثریت آن را دموکرات ها در اختیار دارند، محکوم کرده، منظور همان «حکمی» است که از سوی مجلس سنا در رفتارش در قضیه اوکراین پیش گرفته بود (قضیه ای که در آن ترامپ به نخست وزیر اوکراین فشار می آورد تا کشورش با پرداخت وام به آن موافقت کند) که رفتار مناسبی (inappropriate) نداشت. اما نتوانستند او را از مقامش عزل کنند.»

سپس گفت: «شکی نیست که نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و همکاران او که ترامپ را در مجلس نمایندگان بازخواست کردند و تلاش می کردند او را برکنار کنند، اشتباه کردند. باید می دانستند که حکم نهایی را مجلس سنا می دهد که اکثریت آن را اعضای حزب جمهوریخواه تشکیل می دهند که همگی به طور کامل به ترامپ وفادارند. آنها بارها اعلام کردند که آمادگی قطع حمایت از ترامپ را ندارند و مواضع دموکرات ها و گروه های امریکایی که چنین چیزی را از مجلس سنا انتظار دارند غیرقانونی و غیرملی است. البته باید در اینجا باید به این اشاره کنم که پلوسی خیلی هیجانی برای این کار نداشت. از زمانی که مشکل «دخالت روسیه» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در اواخر سال 2016 مطرح شد، او تلاش می کرد که وارد ماجراجویی نشود، نه فقط به خاطر این که از شکست می ترسید، بلکه برای این می ترسد باعث شود تا تلاش ها برای شکست ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری به شکست بینجامد و حتی دموکرات ها اکثریت مجلس نمایندگان را از دست بدهند. او بود که برای شکست اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا و علاوه بر آن در کاخ سفید کار می کرد.» 

وی در ادامه افزود: «به هر حال، این موضوع را از چند شخصیت امریکایی فعال در کارهای عمومی شنیدم، که دو راز درباره اموال ترامپ و خانواده او و اماکن متعلق به او و منافع مالی و فساد او وجود دارد. آنها می گویند که ثروت او آن قدری نیست که همه جا شایع کرده است و امریکایی ها و دنیا درباره آن صحبت می کنند، همچنین روسیه و ثروتمندان روسی معامله های گوناگون بزرگی با او داشته اند. به هر حال، به زودی دادگاه ویژه حکمی را صادر می کند که ترامپ را مجبور می کند پرونده مالیاتی اش را اعلام کند. و او را وادار می کند که یا ترازنامه های مالیاتی اش را اعلام کند یا علنا رد کند، او مدت کوتاهی بعد از این که رئیس جمهور شد اعلام کرد این کار را نمی کند و بر این موضع خود ماند و هنوز هم مانده است. البته شاید دادگاه (دادگاه عالی) حکمی به سود ترامپ صادر نکند برای این که اکثریت آن که اکنون طرفدار او هستند امکان دارد تعدیل شوند و اعضای آن که مثلا 12 یا 14 نفرند 10 نفر از آنها تغییر کنند که در این صورت اکثریت طرفدار ترامپ کنار می روند. البته این هم ممکن است که مدت عضویت در این کمیته تعدیل شود، طوری که اعضایی که بالای 10 سال مثلا ثابت مانده اند تا آخر بمانند تا به رحمت خدا بروند یا ناتوانی جسمانیشان مانع از کارشان شود Incapacitated. البته اگر ترامپ برای بار دوم رئیس جمهور شود یا اکثریت مجلس نمایندگان را جمهوریخواهان حفظ کنند چنین اتفاقی نخواهد افتاد، همچنین در صورتی که اگر دموکرات ها مجلس نمایندگان را از دست ندهند. در  هر حال دعوای داغی در جریان است.»

ادامه دارد...

*این گفت وگو قبل از کنار کشیدن برنی سندرز از رقابت های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری امریکا انجام شده است.

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایالات متحده امریکا نژادپرستی سیاست های نژادپرستانه دونالد ترامپ سفیدبرترپندارها انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن حزب جمهوریخواه امریکا حزب دموکرات امریکا


( ۹ )

نظر شما :

سورنا تبریزی ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۱
تصور کودکانه ایست اگر فرض را بر این گذاریم که ایالات متحده رو به نابودی خواهد رفت. البته در اصل افول امریکا از تک ابرقدرتی در جهان سیاسی و اقتصادی و نظامی و خصوصا رسانه ای شکی نیست ولی تصور سقوط و اضمحلال - آنطور که برای اتحاد جماهیر شوروی رخ داد - احتمالا بعید است . این اتفاق صرف نظر از نوع حاکمیت در ایران ، برای ما اتفاق مبارکی است زیرا آزادی عمل بیشتری در حوزه سیاست بین الملل و منطقه ای و تجاری بدست خواهیم آورد . لکن این بحثها در مورد بلند مدت است . جان مینارد کینز اقتصاددان مشهور انگلیسی میگوید : در بلندمدت همه ی ما مرده ایم ! در کوتاه مدت ما باید تعامل با غرب و ایجاد موازنه را در پیش بگیریم زیرا مجبوریم "قوی شویم" . خصوصا آنکه با حضور بن سلمان ها ، اردوگان ها و نتانیاهو ها ایالات متحده ناچار است از طریق روابط با ایران در خاورمیانه توازن برقرار کند و بر ترکتازی خودکامگان افسار زند. پس این یک نیاز دوطرفه است که به خوبی در بیان دکتر ظریف به "بازی برد-برد" خلاصه شد . اما در نوع مذاکره و روابط نباید دچار خودکم بینی باشیم تا طرف مقابل از پی تسلیم کردن برنیاید و به تعامل بیندیشد . البته رویکرد صبر استراتژیک و گاها فعال در این چهار سال ، طرف مقابل را به بازبینی در رویکردش با ایران واداشته است و این میتواند خبر خوبی باشد.
علی ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۶
چرندیات سرکیس نعوم
امیر ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۹
سرکیس نعوم خیلی چرت و پرت مینویسه. عملا یک رمان نویس هست که خودش رو جای کارشناس جا زده! جالب اینکه همیشه تو نوشته هایش از قول یک کارشناس که با او خصوصی هم حرف زده مینویسه. هر آدم عاقلی میفهمه که این آدم تخیلی افکار خود نویسنده است و نه یک کارشناس واقعی! راه دور نرید اینهمه ایرانی در آمریکا زندگی میکنند. با یکی از اقوامتون تماس بگیرین تا بفهمین همه چیز تو آمریکا عادی است! آمریکا کشوری آزاد و دموکراتیک میباشد و در هر لحظه و نقطه ای از این کشور تظاهرات و اعتراض هایی برپا می باشد و کاملا به عنوان یک کشور دموکراتیک به این موضوع عادت کرده اند. البته گاهی اوقات این اعتراضات به دلایل مختلف برای مدت کوتاهی حالت شورش شهری هم به خود میگیرند که کاملا قابل پیش بینی میباشد. همانطور که در طول تاریخ چند دهه گذشته دیده ایم در شورش سال ۱۹۹۲ در لوس آنجلس یا در شورش سال ۲۰۱۴ در فرگوسن این اتفاقات افتاده و بعد از مدتی آرامش به آن جاها بر میگردد. الان هم شورش ها در چندین شهر بزرگ اتفاق افتادند که باز دلایل متعدی مثل حضور ترامپ در کاخ سفید و فشارهای اقتصادی و روانی ناشی از خانه نشینی در دوران کرونا و صدها دلیل دیگر را میتوان از علل مختلف و پیچیده این آشوب ها بیان کرد. آمریکا تا قبل از شیوع کرونا داشت که رشد و شکوفایی اقتصادی بی نظیر را تجربه میکرد و بعد از عادی شدن اوضاع هم اگر ترامپ دوباره انتخاب شود به همان مسیر باز خواهد گشت. در ضمن فراموش نکنیم که همین چند وقت پیش یک شرکت خصوصی آمریکایی توانست فضانورد به ایستگاه بین المللی فضایی بفرستد. شرکت «اسپیس اکس» موشک هایی ساخته که به سرجای اولشان برمیگردند و در همان نقطه فرود می آیند. شرکت «تسلا» و دیگر شرکت های آمریکایی دارند اتومبیل های خودران و خودکار را به بازار عرضه می کنند و به زودی شهرها و جاده های آمریکا پر میشود از اتومبیل های خودران و آسمان این کشور پر میشود از پهپادهای پستی و غذا رسان... خلاصه اینکه این کشور با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و بقیه دنیا منجمله کشورهایی مثل چین و ایران را هم با خود و به درجات مختلف به پیشرفت میرساند! دنیا حالا حالا مدیون و دنباله روی آمریکا خواهد بود. شاید در چند نسل بعد از ما اوضاع تغییر کند ولی ما و شما و جناب سرکیس نعوم آن زمان زنده نخواهیم بود پس بهتر است از رویا پردازی دست برداریم!