درگیری های جمهوری آذربایجان-ارمنستان منطقه را به تنش می کشاند؟

وضعیت هشدار در ایران در نگرانی از بحران قفقاز

۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۵۹۳۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
تنش ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از چندین سال آتش بس نسبی با درگیری های گاه و بیگاه در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ و مناطق مجاور آن در روزهای اخیر به یک درگیری نظامی بین دو کشور کشیده شد که بالقوه پیامدهایی برای منطقه دارد و می تواند به بی ثبات بیانجامد.
وضعیت هشدار در ایران در نگرانی از بحران قفقاز

نویسنده: کاوه افراسیابی

دیپلماسی ایرانی: تنش ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از چندین سال آتش بس نسبی با درگیری های گاه و بیگاه در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ و مناطق مجاور آن در روزهای اخیر به یک درگیری نظامی بین دو کشور کشیده شد که بالقوه پیامدهایی برای منطقه دارد و می تواند به بی ثبات بیانجامد.

خوش بینی های گذشته به جواب دادن نوعی میانجی گری خارجی عمل گرایانه به ویژه روند موسوم به مینسک به رهبری روسیه، ایالات متحده و فرانسه و حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف آزار دهنده قومی و سرزمینی تاریخی، بر باد رفته اند. شعله ور شدن آتش درگیری ها ایران، قدرت منطقه ای که با هر دو کشور مرز زمینی دارد، را در حالت آماده باش کامل فرو برده است. ترکیه هم که با جمهوری آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک دارد، در وضعیت مشابهی به سر می برد.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، سرانجام در تلاش برای جبران شکست نظامی اوایل دهه 1990 که در نتیجه آن 20 درصد از خاک این کشور که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده بود را از دست داد، حمله نظامی کشورش را کارزاری برای «پایان دادن به اشغال نزدیک به 30 ساله» توصیف کرد. اما با توجه به منطقه کوهستانی دشوار و منابع نظامی ارامنستان تحت پشتیبانی روسیه، این احتمال وجود دارد که جمهوری آذربایجان نتواند به هدف نظامی دست یابد و در مقابل، مجبور شود پیشروی های را که به عنوان اهرم فشار برای مرحله بعدی مذاکرات صورت گرفته، بپذیرد.

اقلیت آذری زبان ایران

مساله قابل توجه اینکه تهران پیشنهاد کرده است میان باکو و ایروان میانجی گری کند؛ اگرچه ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان روابط همسایگی خوبی دارد، اما در گذشته از سوی جمهوری آذربایجان به گرفتن طرف ارمنستان متهم شده است. دلیل این امر هم موضع جمهوری آذربایجان در قبال ناتو و روابط نزدیک آن با اسرائیل است.

پیروزی جمهوری آذربایجان در درگیری کنونی می تواند به بزرگ تر شدن مرز ایران به این کشور (در حدود 130 کیلومتر) بیانجامد. اگرچه خاطره ایران از فشارهای تحت رهبری آذری ها در دهه 1990 از طریق گفتمان «گسترش آذربایجان» که مناطقی از ایران را نیز در بر می گیرد، قرار گرفتن در برابر یک همسایه قدرتمند و بالقوه تهدیدآمیز که با دشمن قسم خورده یعنی اسرائیل هم در ارتباط است، در منافع امنیت ملی ایران نیست. این مساله به ویژه اکنون که اسرائیل موفق شده روابط خود را بر امارات متحده عربی و بحرین در حاشیه خلیج فارس عادی سازی کند، صادق است. با توجه به اقلیت قابل توجه ایرانی های آذری زبان (حدود یک چهارم جمعیت)، ایران محتاطانه سعی کرده در روابط حساس آن با جمهوری آذربایجان آسیبی وارد نشود.

جمهوری آذربایجان برخلاف ارمنستان از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تحت سلطه روسیه خودداری کرده است. ایران یک توافق تجارت آزاد با این اتحادیه دارد. به گفته یک استاد علوم سیاسی در تهران که خواست نامش فاش نشود، روسیه و ایران، هر دو، نگران این مساله هستند که جمهوری آذربایجان، به ویژه اگر بتواند ارمنستان را شکست دهد و بر آن تسلط یابد، در آینده «به یک پایگاه ناتو» در دریای خزر تبدیل شود. اما در حال حاضر نگرانی اصلی ایران کشیده شدن درگیری ها به خاک این کشور، سرازیر شدن موج جدید آوارگان و سایر عواقب ناخواسته جنگی است که ثبات منطقه را درهم می شکند. این استاد علوم سیاسی پیش بینی کرده ایران در هماهنگی با روسیه، اروپا و سازمان ملل متحد در صدد برقراری سریع صلح در قفقاز جنوبی برآید. اگرچه، درخواست ایران برای آتش بس فوری تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است.

خط لوله ها در میان درگیری

درگیری های جدید با عملیاتی شدن قریب الوقوع خطوط انتقال انرژی از جمهوری آذربایجان غنی از گاز به اروپا از طریق گرجستان، همزمان شده که این مساله یک بعد بین المللی با تبعات ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک به این درگیری ها می دهد. این خطوط لوله که روسیه و ایران را دور می زند، به منظور کاهش وابستگی انرژی اروپا به روسیه با توجه به تحریم های ایالات متحده علیه روسیه در پروژه خط لوله «نورد استریم 2» به آلمان، کشیده شده است. برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که پوتین که پیشتر ناخشنودی خود را از دخالت ایالات متحده و اروپا در بلاروس نشان داده بود، از طریق ارمنستان واکنش نشان خواهد داد.

این کشور به راحتی می تواند زیرساخت های مهم را در نوار باریک زمینی تُووس که بیش از 80 درصد انرژی از جمهوری آذربایجان از طریق خطوط لوله های باکو-طفلیس-جیحان، گاز طبیعی قفقاز جنوبی و باکو-طفلیس-کارس از آن می گذرد، هدف بگیرد. در همین حال، مسکو به یک رزمایش گسترده نظامی در دریای خزر و دریای سیاه با مشارکت ناوگان دریایی چین و ایران دستور داده و تا آشکارا به غرب نشان دهد که منطقه قفقاز را حوزه طبیعی نفوذ خود می داند. اما این مساله ناگزیر تنش های جدیدی در روابط روسیه با ترکیه که به دست آوردن دوباره قلمرو تحت کنترل ارمنستان از جمهوری آذربایجان پشتیبانی می کند، ایجاد خواهد کرد.

بن بست در مذاکرات

تا این لحظه اراده بین المللی کافی برای خاموش کردن شعله های جنگ در قفقاز جنوبی وجود نداشته و بیشتر توجه ها به همه گیری و مسیرهای واگرای ایالات متحده و فرانسه در رسیدگی به مسائل ایران و لبنان معطوف بوده است. در همین حال، به نظر می رسد روسیه با عزم راسخ می خواهد به ایالات متحده به دلیل تحریم پروژه «نورد استریم 2» و نگرانی فزاینده ایران از پیشروی امنیتی اسرائیل، هزینه تحمیل کند. از دیدگاه ایران، اسرائیل دیگر بیرون از «منطقه امنیت ملی ایران» نیست.

تنها مسیر ممکن برای صلح در قفقاز جنوبی حضور پای میز مذاکره در راستای 4 قطعنامه سازمان ملل متحد با موضوع ناگورنو-قره باغ و پیشنهاد صلح گروه مینسک است. همه این موارد احیای حاکمیت جمهوری آذربایجان بر مناطق مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ ضمن احترام به حقوق ارامنه ساکن در این منطقه، بازگشت آوارگان و ایجاد یک راهرو زمینی به ارمنستان را خواستار شده اند. البته مشخص نیست که آیا ارامنه ساکن این منطقه که در آرزوی استقلال کامل از آذربایجان در الگویی مشابه کوزوو در بالکان هستند، با اعمال مجدد کنترل استبدادی جمهوری آذربایجان موافقت خواهند کرد یا خیر. تا کنون هیچ کشوری در جامعه بین المللی از جمله ایران از تلاش های ارامنه در قره باغ کوهستانی حمایت نکرده، اما یک مساله قطعی است: وضع ناپایدار موجود باید دیر یا زود تغییر کند و چنین امری تنها با تلاش های هماهنگ بین المللی از جمله استقرار یک نیروی حافظ صلح ممکن می شود.

منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: قفقاز جنوبی ارمنستان و جمهوری آذربایجان ناگورنو ـ قره باغ مناقشات قره باغ-ناگورنو ایران اسرائیل


( ۸۱ )

نظر شما :

تبریزی ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱
آذری گفتید گفتیم عیب ندارد حالا آذری زبان را از کجا درآوردین؟! ولی بحث اصلی قره باغ به دیر با زود به آذربایجان برخواهد گشت حال هرکس بر روی ارامنه سرمایه گزاری کرده مثل جنگ جهانی اول شکست خواهد خورد
كامران ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۹
دیدگاه های برخی از افراد بهت اور است ، میگوید ما نباید اجازه دهیم جمهوری اذربایجان به حقوق قانونی خود برسد چون قدرتمند میشود و اگر قدرتمند بشود برای ایران تهدید است . جناب مفسر خطر بزرگتر عدم ثبات ناشی از ادامه این وضع است و این بسان استخوان لای زخم بهانه ای برای اعمال قدرت های فرا منطقه ای خواهد بود و از دید قومی هم وضع موجود بیشتر باعث تحریک افراد خواهد شد.
علی ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵
کامران جان بعضی کشورها ظرفیت و جنبه بزرگ شدن ندارد مثل همین آذربایجان سعی در ارتباط با غرب و اسراییل و اروپا دارد تا کسی آن را به حساب آورد همین نمونه مانند امارات و ...است تهدید باکو و آنکارا کمتر از عربستان و اسراییل نیست اگر ایران ضعیف شود همان ترکیه همانند بلای سر سوریه به ایران میآورد اگر پای گروههای تروریستی به منطقه باز شود آنهم با منطق ضد تشیع با اضافه شدن چاشنی قومیتی و ترکی مورد حمایت ترکیه و باکو و اسراییل بدتر از pkk خواهد بود
محمد ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۳
آقای تبریزی که به کلمه آذری اعتراض دارید ، داستان بسیار ساده است ، جمهوری آذربایجان (که از اسمش هم پیداست)بخش اشغال شده آذربایجان ایران در زمان قاجار است ،که البته زبانشان هم مثل شما آذری است ، ترکها ، در طول تاریخ طایفه ای بودند بیگانه ،که از آسیای مرکزی در زمان حمله مغول وارد این سرزمین شدند ،ابتدا به دربار خلافت عباسی راه یافتند و سپس به عثمانی و ترکیه امروز تبدیل شدند ، هیچ ارتباطی بین ترک و آذری وجود ندارد
به محمد ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۹
شما که زبان مادری خودت را با لهجه دری افغانی صحبت می کنید و هیچ زبان خارجی بلد نیستید حق ندارید با ما ترکهای آذربایجان که حداقل دو زبان بلدیم در مورد زبان مادری مان حرف بزنید. نه تنها زبان ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی شبیه به هم هستند بلکه امثال و حکایتهای ما هم یکی است. ترکیه و آذربایجان هر دو به اعداد یک دو سه ، بیر ایکی اوچ می گویند و در هردو کشور ترکیه و آذربایجان به آب ، سو می گویند. شما اول یک زبان بین المللی یاد بگیر بعد بیا به ما زبان مادری خودمان را به خودمان یاد بده
ایرانی ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰
خوب شما هم با لهجه مغولی داری حرف میزنی اینطوری که! هر وقت احترام گذاشتن یاد گرفتید، احترام هم میبینید.
شیعه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۶
بگویید فارسها چرا خودتان را پشت واژه ایرانی پنهان کرده و عقایدتان را به بقیه تعمیم می دهید. ضمنا" از کی ۳۰.۰۰۰۰.۰۰۰ تورک ایران از نظر شما اقلیت کسروی درآوردی آذری زبان تلقی می شود. معلوم می شود علی رغم فلسفه انقلاب خمینی کبیر (ر ع)تفاله های پهلوی در این مملکت از حالت کما به حالت فعال درآمده اند.بر همگان معلوم است که دالان زنگه زور شاهرگ حیاتی ارمنستان است چرا چون اگر دیپلماسی ایرانی نژادگرایانه نبود ارامنه همان ۳۰ سال پیش اراضی اشغالی شیعیان را تخلیه کرده بودند و آذربایجان جهت نجات خاک خویش مجبور به ایجاد رابطه با اسراییل منحوس نمیگردید. درضمن نتایج همین سیاست اشتباه دولت ایران بر عکس نظر رهبر کبیر که قره باغ را خاک اسلام میداند و همین دیروز امامان جمعه استانهای زنجان اردبیل آذربایجان شرقی غربی بر این امر صحه گذاشتند. می باشد. ونیز خود مردم آدربایجان در شهرهای تهران _تبریز_اورمیه_زنجان_اردبیل علی رغم فشارهای موجود خواستار حمایت از شیعیان کشور همسایه گردیدند.
زیتون ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۸
اگه ترکید که شما هم مثل ارمنی های قره باغ اشغالگر هستید باید ژن درمانی بشید یا تشریف ببرید و اموالتون مصادره بشه (اسناد تاریخی و محل تولد زرتشت که آذربایجان است) .....اگه تاتید که توسط تهاجم فرهنگی عثمانی زبانتون ترکی شده می تونید بمونید و هردو زبان را صحبت کنید .....ما نژادپرست نیستیم.....بیشتر نجیب زاده هستیم و نجیب زاده ها را دوست داریم.....
خسرو ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۸
تا سال 1357 ایران در بلوک اسراییل و امریکا قرار داشت ولی با انقلاب اسلامی ، دشمن اسراییل شد حال صرف اینکه دولت جمهوری آ ذربایجان با اسراییل رابطه دارد ، باید طرفدار ارمنستان متجاوز و ظالم باشیم ؟ و حقوق مردم مسلمان و شیعه آذربایجان را نادیده بگیریم ؟ قطعا در آینده نزدیک با توجه به شیب ملایم تقویت اسلامگرایی در آذربایجان ، حکومتی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران حاکم خواهد شد در آن زمان ، اشتباهات دیپلماتیک کنونی ، ما را شرمنده نخواهد کرد ؟ ارمنستان در بلوک صلیبی جای گرفته است و اگر امروز با ایران روابط مسالمت آمیز دارد به خاطر این است که مرز ایران تنها راه تنفس و ارتباط با دنیاست ، فریب نخوریم در فردای صلح و ارتباط با ترکیه و آ ذربایجان و گرجستان ، برادر خوانده اسراییل خواهد شد نویسنده محترم گفته ، اقلیت آذری در ایران با یک چهارم جمعیت ایران ، با اینکه کمتر از واقعیت گفته است ولی با قبول گفته ایشان یعنی ، بیست میلیون نفر ، که از جمعیت خیلی از کشورها بیشتر است و بخصوص دو برابر جمعیت جمهوری آذربایجان است ، یعنی آذربایجان واقعی ما هستیم و به تبع آن دفاع از قره باغ تکلیف ما و دولتمان ( دولت جمهوری اسلامی ایران ) است
شیعه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
زیتون خانم همین تورک بودن ما شمارا تا فیه خالدون می سوزاند. نحیف زاده
به زیتون ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۱
شما نجیب زاده ها می آید هم ژن های خودتان را در افغانستان و تاجیکستان ملاقات کنید. ژن پارس از هند به افغانستان و از افغانستان به ایران وارد شده. در منطقه قفقاز که اسمش هم ترکی است دنبال ژن نجیب زاده افغانی نگردید. در ضمن شما در حد مصادره کردن اموال و اخراج ترکها نیستید.
خسرو ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۹
طرف چون نجیب زاده ( توصیف جدید نژاد پرستی و بی شعوری و خیانت )هست با اسم خودش نمی تونه بنویسه ، زیتون سیاه !!!!! اسم کدو بیشتر بهت میاد
جانم فدای ایران ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۴
دوتا کشور دیگه دارن با هم‌می جنگن و اینهم درسته که هردو کشور قرابتهایی با ایران دارن. ولی این دلیل نمیشه هموطنهای داخل ایران .فارس ترک کورد ارمنی و... اینطور به جون هم بیفتن و بهم توهین کنن. اقوام ایران باید با هم مهربان باشن و همدیگه رو دوست داشته باشن. ادعای فرهنگ و ادب و دینداری و شیعه بودن می کنیم ولی اینطور همدیگه رو می کوبیم. واقعا زشته . التماس تفکر
آبتین ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۵
کسی از شیعیان غیر از آذربایجان از کشور آذربایجان حمایت نخواهد کرد چون این جنگ، جنگ قومیتی است نه مذهبی. اگر مذهب مهم بود برای آنها، آذربایجان هم از ایران حمایت میکرد و زمینه جاسوسی و ترور دانشمندان هسته ای از خاک خود را فراهم نمی‌کرد.
علی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۵
به زیتون نجیب زاده۱۸:۳۸___ جناب نجیب زاده، در همین سه خط کامنتت ثابت کردی که نژاد پرست وشوونیست فاشیست تمام عیار هستی،،۱_ برای ملت آذربایجان اشغالگر میگویی!! ۲_ ملت آذربایجان را به ژن درمانی ونیازمند اصلاح ژن میدانی!!۳_ تجویز مصادره اموال آذربایجانیها را مینمایی!!۴_ خود را نجیب زاده وبقیه را نا نجیب وبی نجابت میدانی!!! ۵_ به ملت آذربایجان در صورتی اجازه تکلم به زبان ترکی می دهی که قبول کنند تات هستند و به زور عثمانی ترک زبان شده اند!!! __ واقعا اگر در انسان حس خجالت کشیدن نباشد چهها که نمی کند،ودر شما هم حس خجالت کشیدن از بین رفته،که به ۵۰ در صد مردم ایران که خود را ترک می‌نامند علنا در تریبون عمومی توهین میکنی، تو وامثالت چطور به خودتان اجازه میدهید،تمام حقوق فرهنگی،قومی،زبانی اقوام مختلف ایران را نابود،وفرهنگ وزبان مخصوص خودتان را بر همه تحمیل کنید،وادعای تمدن،ونجابت هم بکنید!! فقط ۱۰ دقیقه زحمت قبول کن وبه تا ریخ قوم سومریان وزبان شأن در اینترنت مراجعه کن بعد از آن هم کمی فکر کن و ببین که ترکان سومر. ۵ هزار سال پیش از آمدن هندیان اریایی به ایران ،صاحبان اصلی و اولیه این آب وخاکند، وتمدن شأن مافوق تمدن یونان و مصر ودیگران است، وتو اگه نجابت داشتی از هموطنان ترک علاوه بر تشکر که در راه ایران چه جان‌فشانی‌ها کرده وموجودیت ایران در سایه ترکان ایران است،وتا ریخ ایران گواه این گفته ها است،. ...یک عذر خواهی هم میکردی که صد سال است ترکان را از تمام تعلقات قومیشان محروم کرده اید،در صورتیکه خدمات ترکان بر ادبیات فارسی در طول دهها قرن حکومتشان بر ایران پر بار وتکمیل شده، اگه ترکان در آن زمان زبان فارسی را قدغن میکردند،شما اکنون چه تصوری می‌کردید.، در کشور افغانستان که شما خودتان آنها را هم غیر نجیب میدانید، با اینکه تنها ۲۵ در صد مردم افغانستان فارسی دری زبان هستند در کنار زبان پشتو برسمیت شناخته اند،وحتی در تاجیکستان زبان ترکی ازبکی که زبان ۴۰ در صد مردم تاجیکستان است بهمراه زبان تاجیکی فارسی جزو زبان ملی و رسمی میباشد، ولی شما در ایران علاوه بر تحریم اموزش زبان ترکی،هر روز یک انگ وافترای جدیدی هم میزنید.، زبان ترکی علاوه بر ایران در ۴۰ کشور جهان جزو زبان رسمی ویا جزو زبان قومی رسمی آن کشورهاست مثل: چین،روسیه،افغانستان، تاجیکستان،گرجستان،قبرس، ملداوی،بلغارستان،یونان،مقدونیه،بوسنی،کوزوو، عراق،المان،و۸ کشور ترکی زبان ....ولی در ایران از زمان رژیم پهلوی « که عامل انگلیس بود» نتنها قدغن شده بلکه با انگهای مختلف هم روبرو هستیم،واین هم از نجابت شماست!!!؟؟
آریایی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۸
منطقه قره باغ یک منطقه کاملا ارمنی نشین و هیچ پیوستگی قومی و نژادی و تاریخی با کشور آذربایجان ندارد و متعلق به این کشور نیست هرچند درون مرزهای جغرافیایی آذربایجان به مدت ۳۷ سال واقع شده است(مثل کوردستان عراق که درون خطوط مرزی کشور عراق واقع هستش). خود کشور آذربایجان هم یک کشور دون پایه ای است که در تمام طول تاریخ جزئی از ایران بوده ( بخشی از ایالت آتروپاتکان بزرگ) و فقط به خاطر قدرت کشور شوروی سابق در زمان فتحعلی شاه بی خاصیت از ایران جدا شده است. ولی ارمنستان حتی زمان اشکانی و ساسانی یک ایالت خود مختار بوده و حکام محلی داشته است. در ضمن اینکه میگن قره باغ خاک اسلامه و ......دسیسه جدید کشور ترکیه جهت سو استفاده ابزاری و تبلیغاتی جهت همراهی سایر کشورهای اسلامی بر ضد ارمنی ها هستش( که امروز مک لورن ریس جمهور فرانسه این را تاکید کرد). آذربایجان هیچ شباهتی به کشورهای اسلامی نداشته و ندارد، خاطره تراژیدی قتل عام یک میلیون و نیم از ملت ارمنستان و آسمیلاسیون فرهنگی و تصفیه نژادی و مذهبی و زبانی و قتل عام و انفال ارمنی ها و کردها توسط رژیم ترکیه از ذهن هیچ انسان آزاده ای پاک نخواهد شد‌.
احمد ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۵
اوباش تهران نشین و نوکران روس بدانند که بیش از پنجاه درصد ایران ترک زبان هستند و بزرگترین شهر ترک نشین جهان تهران هست که شعبه ایی از تبریز بشمار میرود. این اوباش نمیدانند ایران وطن ما ترکها است و چهارصد سال پیش شاه اسماعیل تبریزی بود که سنگ بنای ایران را با مذهب مقدس تشیع دوازده امامی پایه گذاری کرد.
ویولت ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۳
به جای دعوا کردن دعا کنید این جنگهایی که دور و بر ایران رو گرفته خدا به خیر کنه.
میلاد ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۵
هرکی دلش جنگ‌میخواد تشریف ببره اون سمت مرز بجنگه آذربایجان اگه میتونست همون ۳۰ سال پیش پیروز میشد الانم ترکیه پشتشه باز نتونسته یه متر پیش روی کنه جنگ قومیته چه ربطی به دین داره هی تشیع و اسلام و میارین وسط اءمه جمعه شهرهایی که رفتن بیانیه دادن بخاطر کثرت قومیتی شهرشون این کار و کردن چرا پای بقیه مردم و میارین وسط الانم که تمام تروریست های جبهء النصره که تو سوریه قصد تخریب مقبره حضرت زینب و داشتن الان کنار برادران شیعه آذری تو یه جبهن به همراه سربازان سنی مذهب ترکیه مستشاران یهودی اسراییلی ان دیگه آش این قوم گرایی انقدر شور شده که ارمنستان سفیرش و از تل آویوو برگردوند بخاطر حمایت آشکار اسراییل پس دم از جنگ مذهبی نزنین این یه جنگ‌نژادی بین آذری و ارمنی چه ارامنه چه آذری های داخل کشور دلشون جنگ‌میخواد تشریف ببرن اون سمت مرز
حسین ارومیه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۷
آقایون ازکشورخودتون حمایت کشوراذربایجان یاارمنستان به مامربوت نیست ولی ضررش به ایران است ترکیه داعش رامیخادبیاره کمک آذربایجان ولی ضررش به ایران است پس شماخودتون رادرگیرنکنیدحمایت نکنی میای خیابان اعتراض میکنی واسه چی آذربایجان خودش بااسرائیل همدست است به امریکاپایگاه داده پس بادشمن ایران دوستی گذاشته همین آذربایجان من خودم اهل ارومیه هستم ترک هستم ولی کشورم راحمایت میکنم کسیکه بادشمن من دوست است چرابایدحمایت کنم ...آذربایجان اگرراست میگه باامریکاواسرائیل قطع رابطه کندماهم حمایت کنیم ای مردم تبریزجونگیردازاذربایجان به شماچه خودشون مسئله خودشون راحل کنند
ایرج ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۳
علی 13 مهر مظلوم نمایی و تحریف تاریخ بزار کنار چه شواهدی که سومریان ترک بودن است ؟؟؟؟؟؟ زبانهای دیگر غیر از ترکی التصافی هستند دلیل چند وبلاگ معلوم حال پانترک نشد نشانی خاستگاه اولیه انها سواحل شمالی خلیج فارس در منابع امده است .16 میلیون ترک شد 50 درصد جمعیت ایران ماشالله به این ریاضیات .توهین نژادی و قومیتی شما در ورزشگاه یادگار امام و شعار خلیج ...و زوزه ها گرگ هنگام تلاوت قران و برافراشتن پرچم اربابتان هنوز در اینترنت موجود است سایر اقوام ایرانی جانفشانی کردن در این خاک و هیچ منتی نداشتن حاکمان ترک مجبور بودن به زبان تمدن و فرهنگ ایران سخن گویند چون تمدنی ندارند و بیابانگرد بودن باز امار توهمی دادید 25 درصد دری زبان در افغانستانی که 50درصد تاجیک تبار اند بماند هزاره ها اما سیاست امریکایی ریس جمهور پشتو انتخاب میشود و همین علت تاخیر شناسنامه الکترونیکی شهروندی افغانستان است است جمعیت تاجیکستان 9 میلیون نفر با 1.5 میلیون نفر ازبک چه طور 40درصد ترکی صحبت میکند ؟؟؟؟؟ بعد از ازبکستان 30میلیون نفری با بیش از 10 الی 12میلیون تاجیک و خواستگاه و مهد فارسی اسیای مرکزی مانند خوارزم سمرقند فرغانه با بیش از 70 تا 90درصد تاجیک ولی ربان رسمی ازبکستان نیست
لئون ساسانیان ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۳
کشور دوست و همسایه آذربایجان پشت مرز اصلاندوز از شب ۱۲/۷/۹۹ نیروهای تکفیری سوری رو مستقر کردن. یک نفر برود به مقامات مملکت خبر بدهد. مردم هم لب مرز نشستن تماشا می‌کنن.
پیرو ولایت ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۹
مقام معظم رهبری فرمود:قره باغ خاک اسلام است. شما به سی میلیون نفر ترک ایران میگید اقلیت!!!!!؟؟؟ شهرهای ترک نشین ایران:آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی-اردبیل-زنجان-بیشتر شهرهای قزوین-بیشتر شهر های همدان-شهرهای استان مرکزی-شاهسون های ساوه-خلج های استان قم در بخش خلجستان که قدمتی بسیار کهن دارند-ترکان خراسان(شهرهای درگز،جوین و...)ترکان قشقایی استان فارس-ترکمن ها-ترکهای استان اصفهان(فریدن،چادگان و...)ترکان استان گلستان-ترک های استان خراسان شمالی-ترکان استان کهکیلویه و بویر احمد(البته اندک هستند). بازهم روتون میشه بگید اقلیت؟؟؟؟ این رو هم بگم که ما ایرانی ها مذهب تشیع را مدیون آذربایجان هستیم چون در زمان شاه اسماعیل صفوی بعنوان مذهب رسمی شناخته شد که صفویان نیز از روستایی که هم اکنون در خاک آذربایجان قرار دارد قیام کردند و به حکومت رسیدند.
شیعه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۲
آقای آریایی قره باغ اگر مال ارامنه هست پس چرا اسمش ترکی هست با مرکزیت خانکندی .کاملا مشخص است که روسها بعد از شکست ایران ارامنه کولی را جهت تغییر دموگرافی منطقه در آن اسکان داده اند.
اردبیلی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۳
شمااگه‌‌مدتی‌درجمهوری‌آذربایجان‌تشریف‌داشته باشید‌هیچ‌وقت‌دم‌ازآذری‌بودن‌نمیزنید...فکر میکنید عین‌ملت‌خودمون‌هستند‌دراشتباهید..من شخصا بوسه‌میزنم‌به‌پاهای‌بدترین‌‌آذری‌ایرانی‌خودمون‌که‌ازباشعورترین‌وخوبترین‌آذری‌آنطرف‌آب‌سرترند. .ایهاالناس‌‌شماکلمه‌هایی‌‌ازجمله.صداقت.مردانگی.عطوفت.ناموس.معرفت.حلال‌وحرام.ووو.نمیتوانیددر جمهوری‌آذربایجان‌معناکنید.بچسبیدبه‌وطن‌خودمون‌که‌ازگزنددشمنان‌درامان‌باشدمافقط‌حافظ‌ایرانیم‌و بس.
محمود ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۹
مطلب خوبی بود ولی از نظر رعایت دستور زبان و رعایت آداب نگارش افتضاحه و اصلا جمله بندی خوبی نداره و مطالعه اون سخت و دشواره و خواننده مجبوره چند بار جمله رو بخونه تا متوجه بشه.خیلی مهمه که علاوه بر سواد سیاسی ، سواد ادبی هم در کار وجود داشته باشه و با توجه به وزین بودن این سایت لطفا در این مورد دقت بیشتری بفرمایید. با عرض پوزش فراوان
مجید ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۹
تورک قارداشلار اینا فعلا بین زبان لحجه و اینجور چیزا گیرن سر درنمیارن چطور انتظار دارید یه حرف منطقی بزنن دارن لح لح میزنن التماس میکنن با ترکهای ایران زندگی کنن ولی از ابهت و قدمت ترکها حرفی نزنن با ما مردم ترکیه وآذربایجان از پوست گوشت هم دیگه هستیم تاریخ و زبان مشترک داریم شما هم با برادران افغانی هم نژادید شما بااونها مانوس بشید با ما و عقیده ما چیکار دارید یاشاسین زنگان یاشاسین آذربایجانمیز
هم وطن ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸
همه قومیتها در ایران با هم برادرند ترک و لر کرد بلوچ فرق ندارد جانم فدای ایران
آذر بای قاان ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۲
قره باغ تا بهار امسال آزاد خواهد شد و فقط سوزش اش برای دشمنان می ماند. بله جنگ قره باغ جنگ قومیتی است ، جنگی که ارامنه تروریست سی سال پیش با حمایت روسیه و باقی رو سیاهان شروع کردند و آذر بای قاان با کمک ترکیه پایان خواهد داد
حسین ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۴
باسلام شمامنظورتان ازاقلیت فقط جمعیت استانهای آذربایجانشرقی وغربی واردبیل رامیفرماییددرصورتیکه حتی خودتهران وکرج جمعیت قابل ملاحظه ای ازترکهاراداردمن برای کاری رفتم کرج وبعدتهران ازهرکس آدرس پرسیدم جوابم رابه زبان خودم دادندومن فکرکردم آنجاآذربایجان است
علی ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰
کاوه خان افراسیابی چرا وضعیت هشدار؟ تا زمانی که راه درست پیش روی شماست وبه بیراهه نرفته اید هشدار لازم نیست ولی اگر برخلاف خواسته های مردم خودتان وبا علم به اینکه دارید به یک اشغالگر کمک می کنید وشریک در خونهای ناحق به زمین ریخته شد هستید این کار را ادامه دهید قطع یقین بدانید هشدار نه هششششششششششششششششششششششدار.شما هنوز معنی اقلیت رانمی دانید اگر مابه گفته ی شما با بیست میلیون نفر تورک آذربایجانی در اقلیت هستیم پس می شود گفت ارمنی های هموطن وهمشهری ما دیگر وجود خارجی ندارند .
ایرانی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۴
به فردی که با اسم مجید نطر گذاشتند من اصلا طرز حرف زدن شما و امثال شما رو نمیفهمم ، چرا با وجود زندگی تو کشور من ایران و با ایرانیها سنگ ترکیه رو به سینه میزنید من کلا کاری با ترکهای عثمانی و فرهنگشون ندارم خوب یا بد برام مهم نیست هر چی هستند به خودشون مربوطه اما شمایی که تو ایران هستین برام مهمه که چطور فکر میکنید ایران چی هست از نظر شما که اگر درامد نفتش براه بود و ثروت داشت همه خوب و خوشحال باشند و اگر تحریم بود و سختی داشت بگن اه اه چیه اینجا نمیفهمم شما رو چطور خجالت نمیکشید و از یک کشور دیگه تو سرزمین ایران حمایت میکنید ، چطور حیا نمیکنید، از قدرت ترکهای عثمانی دم میزنید عجیبه چرا از صفویه عزیزم حرف نمیزنید چرا در برابر صفویه عزیزتر از جانم سکوت میکنید ،، میدونید چرا ؛ چون صفویه ضد عثمانی بود صفویه عاشق ایران بود صفویه سرباز ایران بود شاه عباس همیشه تو مکاتباتش با طرفهای خارجی خودش رو شاه پارس خطاب میکرد وارث همه چیز ایران من ترک همدان هستم اینجا کسی به ایران خیانت نمیکنه ندیدم کسی از ترکیه طرفداری کنه همه طرفدار ایران و صفوی هستند دوستان غیر ترک ؛ اذری و ترک چه فرقی داره البته میدونم فارس ها روادارتر هستند و همه رو قبول میکنند به همین دلیل هم هست که با همه میسازند و هیچ وقت از بین نمیرن از این نطر بی نطیرن به صفویه عشق میورزند بدون حساسیت که پارسی نیستند ، 8 سال با عربها میجنگند اما چند صباح بعد وزیر دفاعشون یک عرب میشه و حتی تندرو ترینها هم نمیگن چرا یک عرب وزیر دفاع ایران هست افرین به شما مرمان عزیز چقد افتخار میکنم به هموطنانم صفویه دین من بود به عنوان یک ارک به ایران و حالا با پارس ها به یک اندازه صاحب افسون افسانه ها ایران هستم من ایرانیم یک ایرانی دوستان ترک فارس ها به هیچ ملتی دیگه ایی برای افتخار کردن احتیاج ندارند اونها به لحاط مالی هم به اذربایجان نیاز ندارند اگر چاهای نفت به جای خوزستان تو اذربایجان بودند چه میکردید شما خون به جگر میکردید ایران رو پس اصراری برای بودند با شماها رو ندارند برید یزد و یاد بگیرید رواداری یعنی چی بی جهت نیست که اصیل ترین مردم جهانن زنده باد ایران در ضمن افغانستان و مغولستان هم بندگان خدا هستند و محترم و عزیز نهایت بی فرهنگیه توهین به اونها
سامانیان ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۲
هردو کشور باید به کشور اصلی خود ایران برگردد
امید ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۸
در یکجا نوشته بود محل تولد زرتشت و حتی اتشکده اذرگشسب معروف در همان مهد افاغنه است نه ازربایجان
امید ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۶
جناب اریایی ساده لوح خوش باور اگر ریاضی بلد باشی جمعیت کل ارامنه جهان بیشتر از ده میلیون نفرنیست صد سال قبل اگر 1.5 میلیون ارمنی کشته شدند الان یکدونه ارمنی هم تو دنیا نبودمگه چقدر بودند خود ایران به اون عظمت اونزمان بیشتر از هفت میلیون جمعیت نداشته یعنی ارامنه عثمانی بیشتر از نصف جمعیت ایران اونزمان بودند و ما نمیدونستیم
امید ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۸
چناب اریایی کاسه داغتر از اش نشو اون ارمنستان باستانی به گواه خود ارامنه تو دل اراضی کردستان ترکیه است نه خاک مقدس ازربایجان و حالا که روی این قسمت یعنی ایروان و قره باغ نظر دارند و تاریخسازی میکنند به خاطر خوی تجاوز گری اونهاست برن از کردها حقشون را بگیرند به ما ربطی نداره