با وجود سیاست ترامپ و ترور دانشمند هسته ای اش

حرکت هسته ای شدن ایران متوقف نمی شود

۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۰ کد : ۱۹۹۷۸۶۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
تمامی احتمالات افزایش یافته و ترور فخری زاده مسیر هسته ای ایران را کند نخواهد کرد. ایران پایگاه علمی عظیمی دارد که می تواند از دست رفتن این دانشمند را جبران کند.
حرکت هسته ای شدن ایران متوقف نمی شود

نویسنده: عبدالحلیم قندیل

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد عملیات ترور محسن فخری زاده در هفته های باقی مانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ آخرین عملیات علیه ایران نباشد زیرا ترامپ در قبال بایدن سیاست زمین سوخته را در پیش گرفته است و بدین وسیله می خواهد انگیزه سیاسی برای خود به وجود آورد و دوباره در سال 2024 نامزدی خود را اعلام کند.

تحریم هایی که اقتصاد ایران را از پای درآورده و بقای نظام را در معرض خطر قرار داده باعث شده تندروها در کنار میانه روها عدم پاسخ فوری به این ترور یا چه بسا عدم پاسخ گویی به آن را ترجیح دهند. چنین مسئله ای از دیدارهای محرمانه قاآنی به بیرون درز کرده است. او از متحدان ایران در عراق، سوریه و لبنان خواسته است که آرامش خود را حفظ کنند زیرا هرگونه پاسخ فوری فرصتی را برای ترامپ به وجود می آورد که بمب افکن های بی-52 خود را در نزدیکی ایران به حرکت درآورد.

بی تردید ایران بر سر دو راهی قرار دارد. احتمالا سیاست صبر راهبردی دیگر برای این کشور مفید نیست. ضربات پی در پی به این کشور ضعف ساختار امنیتی این کشور را نشان داده است. درست است که ایران شبکه گسترده ای از عوامل امنیتی خود در منطقه و بیرون از آن را در اختیار دارد که احتمالا می توانند با عملیات ترور دشمنان خود را به درد سر اندازند؛ اما این اتفاق برای ایران در داخل نیز کمی مساله ساز شده است.

به پایان رسیدن ریاست جمهوری روحانی میانه رو بدون احیای توافق هسته ای با بایدن فرصت بیشتری برای پیروزی یک نامزد اصولگرای تندرو فراهم می کند. مشابه این مسئله در پی ترور فخری زاده اتفاق افتاد. به این ترتیب که پارلمان با افزایش سطح غنی سازی و استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها موافقت کرد. این امر نقض تعهدات آمده در توافق هسته ای است. ایران اکنون دوازده برابر میزان تعیین شده در توافق اورانیوم غنی شده با سطح غنای بیشتر در اختیار دارد. این مسئله تندروها را وسوسه کرده گام هایی فراتر در جهت مخالف تمایلات روحانی بردارند و قانونی را تصویب کنند که راه خروج از پروتکل الحاقی و حمایت از گزینه برنامه هسته ای همه جانبه را باز می کند. این قانون چه بسا بتواند منجر به افزایش حمایت دوباره مردم از نظام شود، مردمی که از فقر و تنگدستی به ستوه آمده اند. چنان که این اقدام می تواند به در پیش گرفتن سیاست های جدید بین المللی از جمله موافقت با پیشنهاد چین در خصوص سرمایه گذاری 25 ساله بینجامد. به این ترتیب ایران تصمیم می گیرد برنامه هسته ای خود را به سمت ابعاد نظامی و افزایش سطح غنی سازی تا اندازه ای پیش ببرد که برای ساخت کیک زد و دستیابی به بمب هسته ای لازم است. این امر احتمال افزایش حمله به ایران را باعث می شود.

تمامی احتمالات افزایش یافته و ترور فخری زاده مسیر هسته ای ایران را کند نخواهد کرد. ایران پایگاه علمی عظیمی دارد که می تواند از دست رفتن این دانشمند را جبران کند. ایران سال هاست که در آستانه هسته ای شدن Nuclear latency ایستاده است. ایران امروز در لحظه تعیین کننده ای قرار دارد که احتمالا تنها راه خروجش به جلو رفتن و دستیابی به امنیت همه جانبه از طریق دستیابی به سلاح اتمی است.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران ایران و امریکا دونالد ترامپ بمب هسته ای ایران و اسرائیل ترور شهید فخری زاده


( ۵ )

نظر شما :

ارش ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۳
ایران امروز در لحظه تعیین کننده ای قرار دارد که احتمالا تنها راه خروجش به جلو رفتن و دستیابی به امنیت همه جانبه از طریق دستیابی به سلاح اتمی است.