پشت پرده جنگ آذربایجان و ارمنستان

اشغال و تصرف آذربایجان توسط ترکیه؟!

۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۹۸۶۲۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به عنوان یک جوینده علم سیاستگذاری باید به صراحت اعتراف کنم که دولت ترکیه و شخص جناب اردوغان به عنوان سیاستگذار اعظم ترکیه، یکی از هوشمندانه‌ترین و اثربخش‌ترین سیاستگذاری خارجی در آسیای جنوب غربی و قفقاز بزرگ را تدوین و در حال اجرا دارند که به راحتی و با تصویرسازی دروغین در قالب سیاستگذاری انعکاسی، اذهان عمومی شهروندان منطقه را به سوی دروغ بزرگ "پیروزی آذربایجان" منحرف کرده و در واقع اقدام به تصرف و اشغال آذربایجان کرده‌اند.
اشغال و تصرف آذربایجان توسط ترکیه؟!

نویسنده: اسلام ذوالقدرپور، دانشجوی دوره دکتری سیاستگذاری عمومی

دیپلماسی ایرانی: یک سیاستگذاری با توجه به نتایج و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت آن قابل بررسی و ارزیابی است، بنابراین تنها با یک اجرای ظاهراً موفقیت‌آمیز نمی‌توان به ارزیابی دقیق یک سیاستگذاری پرداخت. سیاستگذاری خارجی که وابستگی و هم‌پوشانی خاصی با سیاستگذاری نظامی و امنیتی دارد، یکی از ابعاد سیاستگذاری عمومی است که هر بازیگر نظام بین‌الملل را به طراحی و اجرای سیاست‌های کارآمد و اثربخش مجبور می‌سازد.

دنیای سیاستگذاری عمومی چنان گسترده و مواج است که برخی نتایج و پیامدهای یک سیاستگذاری با مشاهدات و انگاره‌های عمومی آن ناسازگار می‌باشد. انگاره‌ها یا تصورهای فریب دهنده سبب می‌شوند تا برخی سیاستگذاران دچار توهم شده و خود را در اوج موفقیت و کسب بالاترین کارآمدی تصور کنند، در حالی که واقعاً در ژرفای دره شکست قرار دارند.

ایجاد تصورهای فریبنده یکی از ابزارهای نیرنگ‌ساز سیاستگذارانی است که تلاش دارند تا نیات و اهداف ناخوشایند خویش را در قالبی زیبا و البته با بازتابی چشم‌آزار از واقعیت، به نمایش عمومی درآورده و رقیبان یا دشمنان خود را فریب دهند.

در این‌گونه از سیاستگذاری که آن‌را می‌توان سیاستگذاری انعکاسی نام نهاد، سیاستگذار با استفاده از ابراز نمایشی خود می‌تواند ضمن انحراف چشم‌ها و نظرها به سوی یک منبع نور دروغین و خیرگی چشم بینندگان، سبب اختلال در بینایی و تصورات ذهنی بینندگان شده و انحراف افکار عمومی از واقعیت را فراهم کند تا شهروندان به موضوعی ساده و نمایشی خیره و سرگرم شده، از اصل نیات و اهداف سیاستگذار غافل شوند.  

کارکرد و نحوه عملکرد این سیاستگذاری به مانند بازتاب نور خورشید از آینه یا شیشه‌های خاص است که ضمن آزار چشم، بیننده را در تشخیص منبع اصلی نور نیز دچار اشتباه می‌کند. در برخی شرایط بازتاب نور از شیشه به‌خصوص در شهرها و ساختمان‌های بلندمرتبه به نحوی است که علاوه بر اخلال در دید بیننده، سبب اشتباه در تشخیص جهت تابش خورشید از شرق به غرب نیز شده و بیننده را به تردید طلوع خورشید از غرب دچار می‌کند!

در برخی مواقع بازتاب یا انعکاس نور خورشید از شیشه به چشم ناظران به گونه‌ای شدید و فراگیر است که بیننده را در توهم تابش مستقیم نور از خورشید به چشمانش نیز فرو می‌برد و بیننده تصور می‌کند که این نور مستقیم و واقعی خورشید است که سبب آزار و بستن چشم‌هایش شده است.

کاربرد و عملکرد سیاستگذاری انعکاسی در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری عمومی قابل بررسی و مشاهده است. اما در این یادداشت به کاربرد سیاستگذاری انعکاسی در قالب سیاست خارجی فریبنده دولت اردوغان در ماجرای اشغال جمهوری آذربایجان پرداخته می‌شود:
    
یکم - نمایش فریبنده پیروزی در باکو: جنگ شدید حدود دو ماهه میان جمهوری اذربایجان و ارمنستان که در نهایت با طرح روسیه و اسقرار صلح‌بانان روسی در خط تماس میان دو طرف جنگ پایان یافته است از سوی بسیاری کارشناسان به‌ویژه شهروندان ترک‌زبان به عنوان یک پیروزی بزرگ برای آذربایجان برجسته شده است. تبلیغات وسیع و سراسر حاشیه پیروزی ظاهری آذربایجان بر ارمنستان در رسانه‌های ترکیه، ایران و ... که با نوعی قدرت‌نمایی و خودنمایی دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان تقویت شده بود در داخل ایران نیز با ساده‌لوحی برخی مقامات ایرانی تشدید شد.

ایران و به‌خصوص حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران با اِشراف بر نیات سایر قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی،  بارها بر بازگشت منطقه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان و حفظ تمامیت ارضی این کشور در مناسبات قدرت منطقه‌ای تأکید داشتند، اما برخی مسئولین یا چهره‌های شاخص مذهبی و قومی در ایران بدون توجه به اصل ماجرای جنگ آذربایجان و ارمنستان، از رویدادهای این منازعه منطقه‌ای ابراز خوشحالی و پیروزی داشتند!

پیروزی آذربایجان بر امنستان در جنگ قره باغ 2020 را می‌توان مصداق سیاستگذاری انعکاسی دانست که با نمایشی چشم‌نواز و فریبنده، بیننده ساده‌لوح را دچار یک اختلال بینایی کرده و از یک اشغال سرزمینی یک پیروزی بزرگ می‌سازد.

ناظران و بینندگان جنگ آذربایجان و ارمنستان که تصویرهایی از پیروزی، اقامه اذان و افراشتن پرچم آذربایجان در مناطق آزاد شده قره‌باغ را به عنوان پیروزی و آزادسازی قره‌باغ تصور نمودند، همگی در دام یک سیاستگذاری انعکاسی بسیار فرینده و نیرنگ‌سازی دولت اردغان گرفتار شده بودند که با ابزار اختلال و آزار چشم، بیننده را دچار اشتباه در تصور نموده است.    
   
دوم- اشغال بحرین توسط عربستان: نمونه برجسته سیاستگذاری انعکاسی و فریب بیننده با ابزار اختلال و آزار چشم بیینده و ایجاد تصویر و تصور اشتباه را می‌توان اشغال خاک بحرین توسط عربستان سعودی برشمرد که تحت عنوان مقابله با تحولات بهار عربی توجیح و تفسیر شده است.

بحرین به عنوان کوچک‌ترین کشور خلیج فارس را باید یک ملت فاقد دولت و در اشغال نامید، زیرا علاوه بر حضور نظامی گسترده قدرت‌های بزرگ جهانی مانند امریکا و انگلیس در این کشور از دهه 1990، با آغاز تحولات موسوم به بهار عربی در سال 2011 و افزایش احتمال زوال و فروپاشی جکومت آل خلیفه، در مارس 2012 نیروهای نظامی و امنیتی عربستان سعودی از طریق چاده و پل معروف "ملک فهد" به این کشور وارد شدند و اداره امور عمومی در این کشور به‌خصوص امور امنیتی و انتظامی را به دست گرفتند.

این اقدام نظامی عربستان که مورد حمایت شورای همکاری خلیج فارس بوده و با بهانه حفاظت از چاه‌های نفت و سایر زیرساخت‌های اقتصادی بحرین اجرایی شد. اما واقعیت اعزام نیروهای نظامی و امنیتی عربستان به بحرین را می‌توان سیاستگذاری سران عربستان برای اشغال و تصرف بحرین و جلوگیری از تحقق انقلاب شهروندان بحرینی نام نهاد.

فرآیند تصرف و اشغال بحرین که روندی آرام و غیر نظامی میان دو بازیگر منطقه خلیج فارس (بحرین و عربستان) داشت، دارای تفاسیری گمراه کننده از دخالت ایران در تحولات انقلابی بحرین بود. اشغال بحرین توسط عربستان که همچنان نیز ادامه دارد را باید سیاستگذاری انعکاسی دانست که به بهانه و ابزار شیعه هراسی توانست چشم و ذهن شهروندان عرب منطقه به‌ویژه شهروندان بحرینی را دچار اخلال نموده و واقعیت اشغال را به حمایت از دولت بحرین دگرگون نماید!

سوم - اشغال جمهوری آذربایجان توسط ترکیه: نمونه‌های بسیاری برای کاربرد سیاستگذاری انعکاسی در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل قابل ذکر و بررسی هستند. اما فرآیند تصرف و اشغال جمهوری آذربایجان توسط دولت ترکیه طی چند سال اخیر و بهره‌گیری رجب طیب اردوغان از این سیاست زیرکانه و فریبنده را باید به عنوان اثربخش‌ترین و موفق‌ترین نمونه سیاستگذاری انعکاسی وابسته به منافع راهبردی ایران مورد تأمل قرار داد.  

در حالی که همه ما از پیروزی آذربایجان بر ارمنستان طی جنگ اخیر قره‌باغ سخن گفته و تفاسیر مختلفی در مورد پیروزی آذربایجان بر ارمنستان داشته‌ایم، به صراحت می‌توان از برداشت و درک اشتباه خویش در این مورد سخن گفته و به اصلاح برداشت‌ها و تحلیل‌های خود از نتایج و پیامدهای جنگ 2020 قره‌باغ اقدام کرد. 

با توجه به نتایج و پیامدهای جنگ اخیر قره‌باغ، آنچه پیروزی آذربایجان بر ارمنستان نامیده می‌شود، یک تصویرسازی دروغین و فریبنده است که چشم بینندگان این رویداد را با اشعه‌های چشم‌آزار خود، از اصل ماجرا که همان تصرف و اشغال تدریجی جمهوری آذربایجان از سوی دولت ترکیه می‌باشد، منحرف کرده است.

هنگامی که همه تحلیل‌ها و برداشت‌های آخرین جنگ آذربایجان و ارمنستان بر پیروزی آذربایجان اصرار دارند، نتایج و پیامدهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، ژئوپلیتیک و ... این جنگ تاکنون واقعیتی دیگر را نشان می‌دهند. واقعیتی که بر تصرف و اشغال جمهوری آذربایجان توسط دولت ترکیه دلالت داشته و زنگ خطری برای تغییرات ژئوپلیتیک و ژئوکالچر آسیای جنوب غربی و قفقاز بزرگ در چارچوب نیات قوم‌گرای رجب طیب اردوغان است.

سیاستگذاران ترکیه به‌خصوص جناب اردوغان با هجمه‌ای وسیع از تبلیغات و نمایش‌های رسانه‌ای طی جنگ اخیر قره‌باغ و بعد از تفاهم دو طرف جنگ با اصرار و برجسته‌سازی پیروزی آذربایجان، با زیرکی تمام توانستند جلوه‌ای از یک سیاستگذاری بسیار هوشمندانه را به نمایش درآورند. اردوغان و سایر اعضای دولت ترکیه با تیلیغات فراوان و بسیار فراتر از اقدامات رسانه‌ای دولت آذربایجان، بر پیروزی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان تأکید دارند، در حالی که نیات و اهداف سیاستگذاران ترکیه نشان از تحقق آرمان تاریخی تصرف و اشغال آذربایجان از سوی دولت اردوغان دارد و نه پیروزی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان.

به عنوان یک جوینده علم سیاستگذاری باید به صراحت اعتراف کنم که دولت ترکیه و شخص جناب اردوغان به عنوان سیاستگذار اعظم ترکیه، یکی از هوشمندانه‌ترین و اثربخش‌ترین سیاستگذاری خارجی در آسیای جنوب غربی و قفقاز بزرگ را تدوین و در حال اجرا دارند که به راحتی و با تصویرسازی دروغین در قالب سیاستگذاری انعکاسی، اذهان عمومی شهروندان منطقه را به سوی دروغ بزرگ "پیروزی آذربایجان" منحرف کرده و در واقع اقدام به تصرف و اشغال آذربایجان کرده‌اند.

سیاستگذاری انعکاسی نیاز به یک طراحی و اجرای بسیار دقیق و بهره گیری اثربخش از ابزار موجود دارد تا اصل این سیاستگذاری که تصویرسازی جعلی و چشم‌آزار برای فریب بینندگان است را تحقق بخشیده و افکار و اذهان بینندگان را از واقعیت نیات و اهداف این سیاستگذاری منحرف کنند.

جنگ قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان که در نهایت با عقب‌نشینی و شکست ارمنستان تاکنون همراه بوده را نمی‌توان پیروزی جمهوری آذربایجان قلمداد کرد، زیرا نتایج و پیامدهای این رویداد تاکنون تنها طرف شکست خورده را مشخص ساخته و طرف پیروز جنگ را مشخص نکرده است. بسیاری از تحلیل‌ها و تفسیرها بر پیروزی مطلق دولت علی‌اف بر ارمنستان دلالت دارند، اما پیامدهای این جنگ تاکنون تنها به سود منافع راهبردی و آرمان‌های سلطه‌جویانه دولت اردوغان در ترکیه بوده به نحوی که گویا پیروز واقعی جنگ قره‌باغ دولت ترکیه است و جمهوری آذربایجان نیز تحت تصرف و اشغال ترکیه قرار دارد!؟

**

سیاستگذاری انعکاسی و فریبنده دولت اردوغان در قفقاز برای بسیاری کارشناسان، تحلیلگران و حتی سیاستگذاران ارشد سایر بازیگران منطقه‌ای و جهانی نیز مبهم و شگفت‌آور با جلوه‌هایی از یک پیروزی شاخص توسط دولت علی اف در آذربایجان نمایش داده شده بود. اما ماجرای شعرخوانی جنجالی جناب اردوغان در رژه نظامی باکو واقعیت پشت‌پرده پروپاگاندای بزرگ پیروزی آذربایجان را نمایان ساخت.

یکی از بارزترین جلوه‌های تصرف و اشغال جمهوری آذربایجان توسط اردوغان به واسطه بی‌خردی ایشان در مراسم رژه پیروزی ارتش آذربایجان در باکو نمایان شد. بازخوانی شعر ارس (آراز آراز) که دارای پیشینه‌ای تاریخی از حسرت و داغ جدایی بخش‌های بزرگ قفقاز از ایران است، بخشی از نیات و اهداف نهان دولت ترکیه از مداخله وسیع در جنگ قره‌باغ را آشکار کرد. اردوغان و برخی از دولتمردانش برای سرپوش نهادن بر نیات و اهداف اردوغان از بازخوانی شعر ارس در یک مراسم نظامی، متوسل به تاکتیک بی‌خردی شده و اعلام کردند از اهمیت و پیشینه این شعر در هویت تاریخی و سیاسی ایران بی‌خبر بوده‌اند!

رویداد شعرخوانی اردوغان تنها یک جلوه کوچک و آشکار از نیات و اهداف پنهان دولت اردوغان در اشغال جمهوری آذربایجان است که برخلاف سیاست انعکاسی اردوغان عمل نموده و سبب بیداری هویت ایرانی منطقه شده است. 

***
 
سیاستگذاری انعکاسی دولت ترکیه در انحراف اذهان شهروندان منطقه از واقعیت اشغال جمهوری آذربایجان، سلطه و حکومت اردوغان بر آذربایجان که دارای تبلیغات بسیار گسترده و نمایش‌های مذهبی و فرهنگی بود، با ماجرای شعرخوانی اردوغان در باکو برای برخی سیاستگذاران ارشد ایرانی آشکار شد. اما همچنان بخشی از سیاستگذاران ارشد ایرانی از درک و دریافت نیات و اهداف سیاست‌های فریبنده دولت اردوغان در آسیای جنوب غربی و قفقاز، غافل بوده و گویا توان درک سیاستگذاری دولت ترکیه در شمال‌غرب ایران و حوزه آذربایجان را نیز ندارند!

رجب طیب اردوغان که سعی دارد تا با بهره‌گیری همزمان و پوششی از تاکتیک بی‌خردی و سیاستگذاری انعکاسی، اذهان شهروندان قفقاز را با نمایش‌های قومی و نژادی به سوی خود جلب نموده و از واقعیات جاه‌طلبانه سیاست چشم‌انداز آرمانی 2023 ترکیه دور نماید، به خوبی می‌داند که باید بر حوزه‌های تنش‌آفرین با قدرت‌های بزرگ منطقه مانند: ایران، روسیه، مصر و ... تمرکز نموده و علیه این بازیگران بزرگ منطقه‌ای به سیاست‌های فریبنده و نیرنگ‌ساز  متوسل شود.
 
نگاه مستقیم به خورشید از نگاه به انعکاس نور خورشید در آینه و بازتاب آن کمتر چشم‌آزار است. آزار و فشاری که سبب خیرگی و بستن چشم در هنگام نگاه بازتاب نور خورشید در آینه می‌گردد، همان وضعیت کنونی است که دولت ترکیه در جمهوری آذربایجان اجرا نموده است و سبب خیرگی چشم شهروندان و حتی تحلیلگران و سیاستگذاران حوزه قفقاز بزرگ شده است. 

دولت اردوغان با نمایش‌هایی از پیروزی و تبلیغات گسترده پیرامون نقش ترکیه در پیروزی و حمایت از آذربایجان، سبب خیرگی چشم‌ها و انحراف اذهان از واقعیت اصلی و پیامدهای جنگ اخیر قره‌باغ شده است. واقعیت اصلی جنگ قره‌باغ 2020 را می‌توان در راستای بخشی از چشم‌انداز راهبردی و آرمانی ترکیه بزرگ 2023 بررسی کرد، یعنی تصرف و اشغال جمهوری آذربایجان توسط دولت ترکیه.  

اصل ماجرای جنگ قره باغ 2020 را می‌توان سیاست تصرف و اشغال جمهوری آذربایجان و ایجاد تنش در سایر مناطق ترک‌نشین قفقاز توسط دولت ترکیه دانست که یکی از اصلی‌ترین آرزوها و اهداف یک دهه اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور بوده است. امیدواریم سیاستگذاران ارشد ایران آگاهی و شناخت بهتر و بیشتری نسبت به سیاستگذاری‌های راهبردی سایر قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای به‌خصوص دولت ترکیه کسب نموده و فراتر از برخی بازتاب‌ها و تصاویر دروغین و فریبنده از سیاست‌ها به سیاستگذاری کارآمدتر و اثربخش‌تر در سیاست خارجی و روابط بین‌المللی ایران اقدام کنند.

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان آذربایجان جمهوری آذربایجان ترکیه و آذربایجان ایران و ترکیه جنگ قره باغ جنگ ارمنستان و آذربایجان


( ۱۷۵ )

نظر شما :

خسرو ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۲
نویسنده سعی کرده است که پیروزی آذربایجان را چرک جلوه دهد و مثل همیشه بر طبل دشمنی با ترکیه بکوبد ، نور خورشید و انعکاس و ... کلماتی برای استتار یاس و ناامیدی و تنفر و ... پانکردیسم در شکست همیشگی اش از دولتهای مستقر منطقه مانند ایران و عراق و ترکیه است آنجا که دولت عراق مستقیم پ ک ک را نشانه می گیرد و باوجود اینهمه هیاهو در مورد خواندن شعر آراز توسط اردوغان ، رییس جمهور ایران با خنده می گوید که آن شعر علیه ما نبوده و بشار اسد ypg را دشمن سوریه می خواند ، ذوالقدر پور و برخی ها درک نمی کنند که مردم ترکیه و آذربایجان خود را یک ملت می دانند با دو دولت ، و این را واقعا حس می کنند شاید چند برابر حضور سمبلیک ترکیه و پرچمش و ... در آذربایجان ، حضور و نفوذ و مشارکت در پروژه های انرژی و ...آذربایجان در ترکیه واقعیت دارد امیدوارم روزی نفوذ ایران درآذربایجان و عراق و افغانستان بیش از نفوذ فعلی ترکیه در آذربایجان شود چون پیوستگی های فرهنگی و تاریخی و مذهبی و ژئوپلیتیک ایران در سه کشور فوق بی نظیر است اگر قدر بدانیم و میدان تصمیم گیری را به نژادپرستها ندهیم
كامران ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷
حضور نیروهای ترکیه در اذربایجان بنا بر خواست مردم و دولت اذربایجان است.در واقع ترکیه با حمایت همه جانبه سیاسی و تا حدودی حمایت نظامی و وزن سیاسی خود به حسرت و رنج ۳۰ ساله ناشی از اشغال پایان داد ، و با مهار نسبی روسیه این امکان را به ارتش اذربایجان داد تا بتواند مناطق اشغالی را ازاد کند. و گفته شما به کل عبث است.حضور نیروهای روس تحت عنوان صلحبان در قره باغ باید با نیروی سومی تحت کنترل قرار بگیرد والا ارتش روسیه با سابقه شناخته شده اشغالگری به این راحتی از منطقه خارج نخواهد شد. مقایسه اذربایجان با بحرین بسیار نابجا است . در انجا اکثریت شیعه مذهبی وجود دارد که کمترین مشارکتی در ساختار سیاسی ندارند و از حقوق خود محروم هستند و حضور عربستان و اشغال بحرین جهت سرکوب این اکثریت است. شما طبق معمول به دلیل ابتلا به اردوغان ستیزی و ترک ستیزی در حال بافتن اسمان به ریسمان هستید تا پیروزی مردم اذربایجان و ازاد سازی قره باغ را مخدوش جلوه کنید.
ایرانی ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۶
اقای ذوالقدر پور شما دیگه خیلی بدبین هستین ، من اگر چه مخالف حضور ترکیه هستم اما از شادی مردم باکو و گنجه و ... خوشحالم حتی اگر گفته شما درست باشه، بازار این جمهوری زیاد مهم نیست حتی اگر به ترکیه هم برسه اشکال نداره فقط بخندند این مردم ، همین که مرز ارمنستان حفظ شده کافیه تغییر خاصی اتفاق نیافتاده اگر زود بجنبیم و مسیر شمال جنوب رو وصل کنیم .... ترکیه هم حق داره برای منافعش بجنگه اونش مهم نیست ما فقط باید روی ایران ثروتمند و قدرتمند تمرکز کنیم ترکیه تو قفقاز اومده مگه میتونه جلوی ما رو برای کشیدن خط اهن از ارمنستان به گرجستان و اروپا بگیره ؟ معلومه که نه ، پس همه چیز به خودمون مربوطه خوشبختانه، ترکیه هر جا که هست باشه چه اهمیتی داره وقتی همه چیز به خودمون مربوطه حتی برای رسیدن به مدیترانه هم به ترکیه احتیاج نداریم خوشبختانه باید بریم سراغ اتصال ریل ایران عراق و سوریه و بندر مهم سوریه تو مدیترانه بجای اینکه حساس بشیم رو ترکیه چه کاریه اخه ، پس انقدر بدبین نباشیم و شبیه ادمیایی که غر میزنن رفتار نکنیم ترکیه خوب یا بد یه ظرفیتایی داره و یه ضعفهایی مثل ما ، حالا خدا به ما لطف کرده ثروت بهمون بخشیده شکرش رو باید بجا بیاریم و قطعا نسبت به کشوری که برای هر متر گاز باید تو مدیترانه با همه بجنگه از اسرائیل تا حتی به نوعی امریکا که طرفدار یونان هست انقد غر نزنیم و حساس نباشیم ، یادومون نره ما هم تو خلیج فارس هم خزر بیشتر از بقیه نسبتا سهم داریم ( ما کمترین مرز خزر رو داریم بین 5 کشور اما تا الان لااقل سهم بیشتر از 20 درصد رو در نظر گرفتیم ) پس زورمون نمیگیره اما ترکیه تو مدیترانه واقعا باخته و تحت فشاره کاملا به یونان الان وابستس خیلی زور داره من جای ترکا بودم هم همین کارا رو میکردم تو لیبی ، ترکا هم حق دارند بندگان خدا چکار داریم بهشون اعصاب خوردی داره ، ما داخل رو بسازیم بردیم
شهرام ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۷
خوب لابد شما انتظار داری ترکیه تمام زحمات جنگ و رودرویی با روسیه و تحریم را به جان می خره و حداقل نشون میده متجاوزان به خاک جهان اسلام حالا شما بگو جهان تورک کمرشو میشکونه نه مثل ما چهل ساله میگیم اسراییل نابود بشه و نمیشه، و بیاد بعد از آزادسازی قره باغ بگه ایران روسیه بیا منفعتشو شما ببر کی این کارو میکنه و در ضمن اکثر مردم آذربایجان قبول کرده یه ملتن دو دولت و ...
علی ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹
چون ما تقریباٌ باهیچ کشوری در دنیا رابطه ای دوستانه وبرادرانه مانند آذربایجان و ترکیه نداریم و اصولاٌ ذهنیتی از شعار دودولت و یک ملت نمی توانیم تصور کنیم ، شاید این موضوع خارج از درک ما و به خصوص نویسنده ی محترم است .خوب است ذکر شود ترکیه کشوری است که به خاطر دوستی در جنگ کره که چندین هزار کیلومتربا آن فاصله دارد شرکت کرده و کشته داده است ، پس تصور کنید عمق دوستی و برادری راکه با تورکهای آذربایجانی که ریشه ای مشترک دارند . تورک ستیزی و تورک هراسی در تمام ذهن و تن ایشان رسوخ کرده و به نحوی می خواهند این ذهنیت خود را به اشتراک بگذارند و یقیناٌ گروههای تروریستی و هوادارانشان از این سخنان خشنود می شوند . نزدیکی تورکها به قدری ایشان را عذاب می دهدکه پیروزی را دروغین و اذربایجان را در اشغال ترکیه تصور می کنند . شعر خوانی اردوغان ، که شعر و ترانه ی آراز را که به گفته ایشان در حسرت جدایی آذربایجان از ایران سروده شده است وحسرت جدایی از ایران را می کشد و در تعارض باتمامیت ارضی آذربایجان است و در حمایت ازپیوستن به سرزمین اصلی یعنی ایران است را ، مرتب نکوهش می کند . این که به ضرر ایران و به نفع ترکیه یا آذربایجان نیست چرا نگرانید؟ بگذارید اگر اردوغان معنی شعر را ندانسته خوانده وبه نفع ایران ماست به ضرر انها تمام شود مگر این را نمی خواهید؟
Hadi ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۹
جناب نویسنده با این نوشته ات چقدر ضایع شدی ؟!؟!
فرشاد ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۲
خدا را شکر که باکو مستعمره و گاوه شیرده ترکیه شده،بدبختا خوشحالی میکنن ولی نمیدونن ترکیه چه خوابی براشون دیده،خدا را هزاران بار شکر
فرهاد ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۹
ممنون از تحلیل خوبتون. و افسوس که آقای ظریف و مسئولین تنها بعد از شعرخوانی اردوغان فهمیدن چه اتفاقی در قره باغ افتاد.
علی ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۹
شاهد یک حرکت رو به جلو و تحسین برانگیز از کامنت نویس با نام ایرانی هستیم که برای اولین بار خوشحال هستند از خوشحالی دیگران . ولی وقتی گفتند بازار این جمهوری زیاد مهم نیست با خودم گفتم بازار آذربایجان مهم نیست عراق مهم نیست کشورهای عربی مهم نیست ترکیه مهم نیست اروپا مهم نیست و.... این به معنی این است که ارمنستان برای ما کافی است و کمی روسیه والبته چین کمونیست ، نفت بفروشیم و سر در لاک خود باشیم وبه صدورافکار ایرانشهری به نقاط مختلف ایران و دنیا باشیم ولی به ترکیه ی 2023 که برای پیشرفت کشور وملت خودش ترسیم کرده ایراد بگیریم.
ایرانی ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۹
به علی ، دوست عزیز جنگ کره در قالب ناتو بوده اگرم بوده چون من اطلاعاتی راجع بش ندارم اصلا ، اما اگر شرکتم کردند حتما در قالب ناتو بوده ، دوست گرامی میدونم از مقاله ناراحتین اما این حرفا هم دیگه یخورده زیادی بی معنیه ، ماموریت مشترک ناتو چه ربطی به دوستی داره :-):-):-) الان مامورای سازمان ملل هر جا برند ماموریت یه ملت دو دولت میشن ، گرامی شیعیان هر جا باشن با همن البته شما که احتمالا سنی اخوانی هستی درکی از برادری شیعیان نداری مثلا در لبنان و عراق هزارهای افغانستان حیدر اباد هند ( 70 میلیون جمعیت داره البته نمیدونم چقد شیعه هستند ) ، قربونت رئیس جمهور پاکستان تو دیدارش با اقای ظریف بود فکر کنم میگفت فارسی دارم یاد میگیرم چون خیلی دوسش دارم اینا چین پس ، یا وقتی اقبال میگه ای جوانان عجم جان من و جان شما ، هموطن بهت نمیگم چون کامنتات شبیه حرفای روسا بوده که تو تاریخشون اوردن ( اذربایجان یه کشور مستقل بوده ایران و روسیه بابتش جنگیدند :-):-):-):-):-):-):-) !!!! ) در حالیکه منه اذری ایران رو مال خودم میدونم مخصوصا ایران نوین رو پس بهت میگم هم منطقیه ایی احتمال زیاد ترکیه ایی ناراحت نباش جا هم برای ترکیه هست هم برای ایران خیلیم جا هست فکر نان کن که خربزه اب است ،،، اینکه ایران تمایلش بیشتر به اروپاست جا برای ترکیه باز میکنه اینکه ایران زیاد وارد بازی عربا نمیشه خوب موقعیت ترکیه تقویت میشه ایران فقط میخواد شیعه ها رو حفظ کنه اصلا با سنی مخصوصا اخوانیا کار نداره خدارو شکر ایرانم به عثمانی ربطی نداشته که احیا هم بشه باز ایران جلوش رو بگیره برید خوش باشید ، ما هم باید بریم سراغ برنامه های خودمون منطقه عربی فقط اتصال به مدیترانش مهمه جنوب ، شرق اسیا چین تا حدودی اما مهمتر زاپن هست اروپا هم که دیگه روشنه امریکا هم که امیدواریم اول کاهش تنش بعد اگر فرصت شد بهبود روابط برداشت من از برنامه های کلان کشور اینه مخصوصا تو یمن که فقط مناطق شیعه نشین برامون مهمه دوست جان ترکیه ایی این همون مفهوم تنهایی استراتزیک ایران هست که میبینی به نفع همه داره تموم میشه پس حرص نخوریم نه شما نه ما ، رهبری جهان اسلام هم برای اقای اردغان ( میدونی که قطعا جهان تسنن ) امیدواریم هم عربستان هم مصرو شکست بدین چون شما هارو بیشتر از اونا دوست دارم قربونت خدا حافظ
حمید ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۱
آقای ذوالقدر متاسفانه اصلا شناخت عمیق که هیچ شناخت سطحی هم از مسائل ترکیه و آذربایجان ندارند و شوربختانه تمام نوشته هاشونم در همین حوزه هست و تمام هدفشون ایجاد ذهنیت منفی نسبت به ترکیه در ایران هست. دوست عزیز اگر با فضای آذربایجان کمی آشنا بودید میدونستید که شعارهای ملی گرایی و وحدت بین ترکیه و آذربایجان بیشتر از اینکه در ترکیه هوادار داشته باشه در آذربایجان طرفدار داره. نطق نمایندگان مجلس آذربایجان رو وقتی آدم میشنوه تازه میفهمه که چگونه این خواست نه از طرف ترکیه بلکه از طرف آذربایجان هست. شعار یک ملت دو دولت هم نخست در آذربایجان مطرح شد. آذربایجان میدونه برای اینکه تاثیرگذار باشه در منطقه ی خودش باید به برادر بزرگتر متصل بشه و منافع ترکیه رو منافع خودش بدونه این هم برای آذربایجان خوبه هم برای ترکیه. کسانی که با محیط سیاسی ترکیه آشنا هستند میدونن که امکان نداره یک پرچم خارجی در خیابان های ترکیه برافراشته بشه ولی امروز کاملا هر دو پرچم در خیابان‌های استانبول و آنکارا در کنار هم هست و مردم ترکیه دیگه از واژه ی آذری استفاده نمیکنن بلکه از ترک آذری استفاده میشه.
وحید ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۹
بقول خود نویسنده انعکاس پیروزی چشمگیر آزربایجان بر ارمنستان متجاوز چنان شدید بوده که نویسنده را به جای تحلیل به هذیان گویی وا داشته سابقه ترک ستیزی و نفرت شما از ملت ترک از نوشته های قبلی شما کاملا پیداست پیشنهاد می کنم به خاطر آرامش ذهنتان به جای تحقیق در این حوزه که تخصص و اطلاعات لازم را ندارید در حوزه دیگری فعالیت داشته باشید موفق باشید
رضا ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۳
سایر مناطق ترک‌نشین قفقاز دقیقا کجا می‌شود؟
در جواب سینه چاکان ترکیه (کامران و شهرام خسرو علی و..) ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۱
موضع گیری سیاسی اکثرا بر عهده وزیر امور خارجه است و بعد اقرار به اشتباه اردوغان وزیر امور خارجه ترکیه (چاووش اوغلو ) روحانی این صحبت را کرده بود بشار اسد دشمن سوریه را ترکیه و تکفیری‌ها مورد حمایت ترکیه میداند و تمام عملیات‌ها بر علیه آنها بود نه کردها (کردها تا به حال عملیاتی بر علیه سربازان سوری و مقاومت انجام ندادند و نه غارت نفتی به بزرگی تکفیریهای ترکیه انجام دادند ) حضور و نفوذ ترکیه در باکو سیاست قومیتی نژادی و زبانی است، بدان با توجه به پیوستگی فرهنگی تاریخی و مذهبی فقط ۲درصد بازار باکو دست ایران است . اما کامران ترکیه که در سوریه بعد زدن هواپیما جنگی روسی غرب و ناتو پشت آن خالی کرد قصد عرض اندام در قفقاز دارد ؟؟؟؟جک خوبی بود سابقه اشغالگری ترکیه در سوریه شمال عراق قبرس و...از روس‌ها بدتر است در باکو شیعیانش بیشتر قومیت گرا و نژادی هستند سیاست باکو این بود اما در بحرین سیاست مذهبی (سنی خارج از بحرین ) بوده است که مخالفتها و تظاهرات آن را میبینیم .اما شهرام جان آن خاک اسلام الان شده پایگاه ترکیه و تکفیری‌ها وابسته و اسراییل برای استفاده آن در آینده علیه ایران (سخنان افسر نیروی هوایی ترکیه و مشاور اردوغان ) تفکرات نژادی و قومیتی باعث یک ملت و دو دولت در باکو شده است نه.... اما علی جنگ دو کره بعلت که ترکیه بلوک غرب و ناتو بود شرکت کرد نه دوستی استفاده اش هم برده (طرح اصلی تانگ آلتای و جنگنده ملی ترکیه و توپ خود کشش و...کره ای است در اینترنت موجود است )حال چرا اردوغان ادامه شعر را نخواند ؟؟؟؟؟؟چرا ؟؟؟؟؟؟
جهاد اکبر ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۳
چقدر فکر کودکانه! ترکیه آذربایجان را اشغال کرده! زمانی که اردوغان در میدان ازادلیق باکو در پیش چشم ارتشیان دو کشور و خطاب به تمام دنیا میگوید ،با اینکه ترکیه و آذربایجان یک ملت هستند با دو دولت ،اگه لازم باشد ما دو دولت را هم به یک دولت تبدیل میکنیم ((یعنی ادغام میشویم))، و در تایید حرف اردوغان تمام حاضرین(از علی اف رییس جمهور تا سرباز معمولی، تا شخص عادی) با صدای بلند اردوغان را تشویق و تحسین میکنند،،،پس بنازم به این اشغال ،کاش تمام اشغالگران چنین مقبولیتی داشته باشند،. اشغالگری که به خاطر حفظ تمامیت وحیثیت اذربایجان،...حاضر است با تمام دنیا بجنگد، وهیچ ابایی هم ندارد، کاش تمام اشغالگران چنین غیرت وعرضه داشته باشند،.
علی ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۷
نیروهای ترکیه در چارچوب نیروهای سازمان ملل و به پشتیبانی کره ی جنوبی وارد جنگ بین کره ی شمالی و جنوبی شد وحدود 500 شهید مدفون شده در بوسان کره ی جنوبی دارد به همین خاطر کره ای ها تورکها را برادران خونی خود می دانند در جام جهانی 2002 کره و ژاپن هم در نیمه نهایی که ترکیه ، کره را بررد و سوم شد احساس برادری کاملاٌ محسوس بود . بعد از جنگ تکیه وارد ناتو شد .اتفاقاٌ همین حضور ترکیه در جنگ کره باعث اقبال طرفهای آمریکایی و اروپایی ناتو شد. کل قفقاز تورک نشین بود ه است وهمین طور که می بینیم و از نامش هم پیداست ارمنی ها مانند اسرائیلی ها به این سرزمینها کوچانده شده اند .
محمد ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۱
راه حل منازعه قفقاز بازگشت همه ی مردم این منطقه به هویت اصیل خودشون و رد و دفع هویت برساخته توسط اقوام مهاجم ترک و مغول در این منطقه و آسیای صغیر می باشد.
علی ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۹
دوست عزیز ایرانی اگر اشتباه نکنم برادری شیعی مورد نظر شما که گفتی دقیقاٌ بین پارسها و تورکها حدود 100 سال است که با پوست وگوشت واستخوان احساس می شود چراکه از زمانی که پارسها افسار حکومت را دردست گرفتند بودن خود را در نبودن دیگر اقوام ایرانی به خصوص تورکها می دانند .از همین نوع برادری شیعی رای ممتنع چند روز پیش فواد حسین وزیر خارجه ی شیعه ی عراق به قطعنامه ی سازمان ملل در مورد ایران را نیز می توانیم بگوییم .
مظلوم ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۹
نویسنده در پارا گراف آخر مقاله نگرانی خود را از اشغال وتصرف اذربایجان،وسایر مناطق ترک نشین قفقاز توسط ترکیه (اردوغان) اعلام کرده،وبه سیاستگذاران ایرانی توصیه کرده که به سیاستگذاری کار آمد تر واثر بخش تر اقدام کنند!. سوال من اینجاست :چرا در عرض مدت ۳۰ سال که خاک آذربایجان در اشغال ارامنه بود،شما اینقدر نگران خاک اسلام،ومسلمانان نبودید،ولی حالا که سرزمینشان را از دست اشغالگران آزاد کرده اند نگران هستید؟ وحتی از سرنوشت ترکان قفقاز هم نگران هستید! یعنی واقعا نگران هستید که بلایی سرشان بیاید؟ یا دوستی خاله خرسه،را در میاورید؟ آیا نه تنها به مسلمانان اذربایجان،به مسلمانان داغستان،وچچن،اینگوش،چرکس... که سالها برای رهایی از دست روس‌ها میجنگند، کمکی کرده اید؟. پس حالا نگران چی هستید،حتما نگران استقلالشان هستید،وارزو میکنید همیشه دست کفار روس وارمنی باشند،. بنازم به این مسلمانی که جلودارش اسلام ذوالقدر باشد.؟!
وحید ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۵
شما هیچ گونه شناخت و درکی از احساسات مردم دو کشور آزربایجان و ترکیه نسبت به هم ندارید ساده لوحانه و سطحی نگرانه این نزدیکی دو ملت و دو دولت را اشغالگرانه تصور می کنید و شاید هم دانسته و مغرضانه اینطور قلمداد میکنید آیا نمی بینید در هر دو کشور پرچم هردو کشور دوشادوش و درکنار هم با افتخار در خیابانها و کوچه ها و بر در خانه ها و پادگانهای هر دو کشور به اهتزاز در می آید
غیب الله ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۹
باز هم اردوغان ستیز آنتی ترک،وارد میدان نبرد شده،وهر چه به دهنش میاید،وبه ذهن منورش میرسد، برای خوشحالی طرفداران بد تر از خودش،که در واقع سمپات ها وسینه چاکان گروههای تجزیه طلب تروریستی،که تنها فکرشان تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد کشور یدک ،برای اسراییل است،وهیچ دغدغه ی دیگری بجز نابودی اسلام وممالک اسلامی ندارند.لذا تعجب هم اینجاست این عناصر رند و زرنگ و به ظاهر اسلامپرست،ووطندوست،چطور در کسوت به اصطلاح نویسندهگی هم ظاهر شده،واب از آب تکان نخورده؟!
فرشاد ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۴
آذربایجانی و مردم ترکیه هیچ سنخیتی با هم ندارن،زبون همدیگه را نمیفهمن،خودم ترکم و تو رشته زبان عربی تدریس میکنم و با خانواده که رفتیم استانبول پدرم خیلی کم متوجه زبانشون میشد و بیشتر من صحبت میکردم باهاشون چون سوریه ای زیاد هست و کمی عربی هم بلدن
حق طلب ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۱
از سایت دیپلماسی ایرانی خواهشمندم ، نظر به تسمیه اش از انتشار برخی مقالات که آداب ومؤلفه های دیپلماتیک را رعایت نمی کنند (محتوای نژادستیزانه دارند ، نزاکت دیپلماتیک را رعایت نمی کنند) اجتناب کند. وسعی نماید در شأن سایتی عمل نماید که قشر فرهیخته و ارزشمند ، با احترام از آن استقبال نماید. محتوا ملاک است نه صرفا تعداد مقالات. ضمنا : کامنت های مرا که صادقانه و دلسوزانه و برعکس بسیاری از دیگر کامنت ها محتوای نفرت زدایانه دارند ، چرا بایکوت می کنید ؟ در حالیکه بسیاری از آنهاکه بوضوح حاوی نفرت وکینه نژادیست را منتشر می کنید. از سایتی به این اسم انتظار می رود ذهن مخاطبانش را در جهت فهم درست دیپلماسی سوق دهد . آنطور که برازنده دیپلماسی ایرانی است. با تشکر
اکبر ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۷
دبپلماسی ایرانی با انعکاس نوشته هایی اینچنین بیش از پیش مخاطب هاش رو از دست میده آذربایجان سرزمینهایی رو پس گرفته که سی سال تحت اشغال بودن این اگه پیروزی نیس پس چیه این همه اردوغان ستیزی و ترک ستیزی از یه کارشناس مسائل سیاسی بیشتر از عقده سرچشمه میگیره تا یه تفکر منطقی
دینپرور ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۱
به رضا ۱۷/۴۳ که پرسیده مناطق ترک نشین قفقاز دقیقا کجاست.کلمات اراز،قفقاز،خزران،داغستان،هشتر خان،کریمه،قازان....همه کلمات ترکی هستند، فدراسیون روسیه شامل ۲۱ جمهوری خودمختار است ،که ۱۹ تا از این جمهوری‌ها با جمعیتی نزدیک ۳۵ میلیون مسلمان ترک هستند،یعنی ۱/۴ (یک چهارم). مردم فدراسیون روسیه ترک هستند،( تاتارستان،باشقیرستان،داغستان،کریمه،کاباردین بالقار،چچنها،چرکسها،چاوشها،......میتوانی در نقشه سیاسی واطلس فدراسیون روسیه به تفصیل مطلب برسی،ورفع شبهه کنی.
التای ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۷
نویسنده بیشتر در مورد عوارض نور خورشید به بینایی صحبت کرده تا سیاست. و سبک جدیدی هم اختراع کرده به اسم سیاست انعکاسی!!! آدم نمی داند با کجایش بخندد. یک کلام می گفتی من از پیروزی آذربایجان بر ارمنستان آنهم با خواست ترکیه حالم بد شده و خواب ندارم بیشتر منظورت را می فهمیدیم. آذربایجان در جنگ اول قره باغ چهار سال جنگید و غره باغ را از دست داد اما در این جنگ در شش هفته پس گرفت و به گفته وزیر دفاع سابق ارمنستان هشتاد درصد ارتش ارمنستان از بین رفته. اگر این پیروزی نیست پس چیست؟ آذربایجان حتی توان اشغال کل ارمنستان را دارد. تنها چیزی که باعث شده ارمنستان زنده بماند روسیه است وگرنه هیچ کشوری نمی تواند ارمنستان را نجات دهد
آیدین پیام سولدوز ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۵
باسلام وتحیات الهی گویا هنوز عده ای باور ندارند قره باغ خاک اسلام است همچنانکه فلسطین پاره تن اسلام است همچنانکه سوریه وعراق با این تفاوت که ما با برادران آذربایجانی مان قرابت دینی و مذهبی و فرهنگی داریم متأسفانه نویسنده مقاله هنوز در دیدگاه شئونیستی وپان فارسیستی خود غرق شده و این موضوع برایش مطرح نیست که در طول سی سال متوالی از اشغال قره باغ که بیست درصد خاک آذربایجان را در بر می گیرد فریاد مظلومیت شان به گوش هیچ کس نمی رسید خاک پاکی که ارامنه آشکارا به مقدساتشان توهین می کردند در مساجدشان خوک نگه می داشتند ولی اینک که با حمایت معنوی ترکیه آزاد شده برخی نویسنده نمایان قلم فرسایی می کنند اگر بیانات نویسنده درست باشد آن موقع باید گفت لبنان و عراق و سوریه و یمن مستعمره ایرانند ولی براحتی بیان می کنیم که بنا به درخواست ملت و دولت این کشورها در آنجا حضور داریم ترکیه هم به درخواست ملت ودولت آذربایجان در آنجا حضور دارد وآراز آراز که اردوغان در آنجا خواندند یک ترانه و یک تراژدی قدیمی ترکی است که حکایت از جدائی سرزمین‌های جدا شده از خاک آذربایجان جنوبی و ایران دارد که الان هم از زبان مردم آذربایجان هنوز نیفتاده نویسنده از روی آگاهی یا ناآگاهانه مطالبی را نگاشته که بیشتر به سفسطه مغالطه شبیه تر است تا واقعیت کلام کاش تصویر جنایات ارامنه در خوجالی وشوشا وکبجر راهم به تصویر می کشیدهمچنانکه جنایات صبرا و شتیلا را به تصویر می کشیم جنایات ارامنه در سرزمین های اشغالی قاراباغ کمتر از صبرا و شتیلا نبود به امید پیروزی حق بر باطل و آزاد سازی تمامی بلاد مسلمین از دست دشمنان اسلام. و السلام علیکم
آتابای ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۰
اساتید تو کیا بودن بابا؟ برای درک بهتر روابط ترکیه و آذربایجان برو ببین تو جنگ جهانی کدوم دولت به داد مردم آذربایجان رسید؟ میدونی اون زمان لشکر اسلامی قفقاز از عثمانی اومد و در آذربایجان غربی ایران و باکو ارامنه متجاوز رو تارومار کرد؟ کدوم سیاست انعکاسی باعث شده اسلام جان اینجوری متوجه بشه؟ راستی ی سر به تاریخ داشناک و آسالا بزن
مرد آویج ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۹
به نظرم نویسنده خیلی زیرکانه ولی در لفافه حرفهای بسبار منطبق با واقعیت ها رو بیان کرده که این جوری خواب پان ترک ها را به هم ریخته!. من با نظریه نویسنده موافقم ولی محافظه کاری او را در مورد عدم ورود مطلب به آذربایجان خود ما نمی پسندم و معتقدم ذواقدر پور می بایست جسارت به خرج می داد و اهداف ترکیه را در مورد آذربایجان ما هم صریحا بیان می کرد. برای ما آذربایجان علی اف همین قدر اهمیت دارد که در تاریخ می خوانیم به موجب قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شد، ولی حالا اهداف ترکیه در آذربایحان خودما، مهمتر از اهداف ترکیه در جمهوری علی اف باید باشه. نویسنده اگر محافظه کاری را کنار می گذاشت، معتقدم که به اهداف ترکیه در آذربایجان ما هم واقف بوده و می دانست که ترکها از سالها قبل با ایجاد کانال های تلوبزبونی عوام پسند به زبان ترکی و فارسی ( در برابر کانال های تلویزیونی ایدئولوژی زده ایران) و استقبال از گردشگران ایرانی و پیشنهاد دادن پاسپورت ترکیه به ایرانی های خریدار خانه در ترکیه، خیلی خوب برای خودشان در ایران و بیشتر در مناطق آذری زبان، طرفدار و عده زبادی را همراه خود کرده اند. در آذربایجان ما عده ای بی خبر از سیاست های مکارانه اردوغان حتی به دام آنها نیز افتاده اند و وقت و بی وقت در ورزشگاهها و کوچه و خیابان شعار پان نرکی می دهند، اینها به وقایع تاریخی و جنگ و جدال ایرانی ها با عثمانی ها واقف نیستند و نمی دانند که اگر از آغوش ملت بزرگی مانند ایران جدا شوند، به سرنوشت مردم کشوری مانند افغانستان فعلی دچار خواهند شد. خوب بود، نویسنده محترم در این خصوص نیز به افشاگری می پرداختند.
موسی کریمزاده ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۷
با سلام.بهتر است نویسنده مغرضانه درباره ترکیه وآذربایجان مقاله ننویسد و واقع بینانه مسائل را ببیند.اولا ترکیه و آذربایجان دو متحد هستند ثانیا این دو کشور ترک زبان هستن وسوما حیدر علیف(رئیس جمهور فقید ومرحوم)گفته که ما (آذربایجان وترکیه)یک ملت در قالب دو دولت هستیم.
رحمن ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۴:۲۳
داداش تو علم سیاست رفوزه شدی برو یک شغل دیگه واسه خودت دست پا کن.
بابک ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۳
تا کور شود هرآنکس که نتواند اتحاد ترکیه و آزربایجان رو ببیند
وحید ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۸
نویسنده محترم کاش بجای اینکه مشکل دیگران رو تجزیه و تحلیل کنی مشکل ایران رو تجزیه و تحلیل کنی که مثلا یدونه بازار خودرو پدر مردمو دراورده
عباس ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۰
آقای ذوالقدر پور این همه هوش و زکاوت را از کجا بدست آورده که او فهمیده ترکیه آذربایجان اشغال کرده ولی کل دنیا نفهمیده
ناسناس ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۲
مقاله ای که خواندم هیچ چیزی نفهمیدم جز دشمنی با ترکها، ترکیه در طول ۳۰ سال اشغال خاک آذربایجان توسط ارمنستان، مرز خود با ارمنستان را بسته نگه داشت. و ارتباط خود با ارمنستان را قطع کرد.انتطار نداری که آذربایجان به سمت ترکیه متمایل بشه.
مهرداد ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۳
بله کاملا درست است .اردوغان چند سالی قبل در گردهمایی در ترکیه به وردم ترکیه اعلام کرد که بزودی ققنوس حکومت عثمانی از زیر خاکستر سر بلند خواهد کرد و من به عنوان یک فرد عادی متوجه صحبت ایشان شدم که از چه اهدافی سخن میگوید اما سیاستمداران ما یا نشینیدند یا نخواستند بشننوند متاسفانه در این چند دهه ضرباتی که ما از کشورهای اطراف که خودمان پروارشان کردیم کم نبوده و تغییر اساسی برای نجات کشور در سیاست خارجی الزامی و ضروری است و بهتر است که همه دور اندیشان و سیاستمداران با نقشه های مدبرانه و بی ملاحظه کشور را ا. این تهدید نجات دهند.kf7u97
Ali ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۰
سیاست دو دولت و یک ملت نمی تواند استعمارگرایانه باشد. بلکه اتحاد و همدلی بین دولتها و ملتها ترکیه و آزربایجان به وجود آورده دو ملتی که که از دیر باز زبان و فرهنگ مشابهی دارند که ایران هر گز نتوانسته به چنین پدیده ای بنام یک ملت و دو دولت دست یابد. برعکس ایران با کشور سوریه توانسته دولتهایشان نزدیک بهم باشند اما بین ملتهایشان هیچگونه وجه تشابهی که وجود ندارد را تجربه می کند.اما ترکیه و آزربایجان به دنبال اهداف بزرگتری می گردند هدف استعماری نیست بلکه اتحاد میان کشورهای ترک زبان است مثل چیزی شبیه اتحادیه اروپا و حتی بالاتر و کاملتر از آن با ایجاد کریدور زنگزور این امکان را بوجود آورده با ایجاد این اتحادیه کشورهای ترک صلح و امینیت را در میان کشورهای ترک بوجود خواهد دیگر هیچ کشور متجاوزی چون ارمنستان و حتی روسیه و... حتی جرات نگاه چپ هم نخواهند داشت مهمتر از همه موجب رشد اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و نظامی در میان این اتحادیه خواهد بود.
در جواب جهاد اکبر ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۸
داعش هم به بهانه مبارزه با شیعیان و آزادی آنها از شیعیان و علویان در عراق و سوریه ظهور کرد و در میدان‌های آن شهر ها سخنرانی میکرد مردم تحسین و تشویق می‌کردند از مسولان (طارق الهاشمی )تا سربازان و افسران و.....وبه تمام دنیا میگویید هدف تشکیل حکومت اسلامی است و تمام حضار تشویق و تحسین کردند(مردم مسولان شهرها افسران و سربازها و....)آخر نازیدن به این اشغال پیوستن جوانان به داعش و کشته شدن آنها و جهاد نکاح نوامیسشان شد (دست اندازی به زنان و دختران در مناطق تحت اشغال و بازار برده فروشی در شهرهای تحت اشغال آنها )،داعش هم به خاطر ایجاد حکومت خود از تمام جهان با ملیت‌های مختلف نیرو داشت و خود را حکومت جهانی می‌دانست و ابایی هم نداشت و مقبولیت در جهان اسلام داشت (سنی‌ها ) غیرت و عرضه هم داشتند حال مقایسه کن آقا جهاد اکبر
آراز ایل سسی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۸
خیلی بلندبالا البته بی محتوی،مداخله و کمک به آذربایجان اول وظیفه ایران بود نه الان بلکه در سال ۱۹۹۱, بدلایل محکم،اینکه موج پیروزی ارتش ترک در حال تشدید است برکسی پوشیده نیست اما عوامل درونی در داخل مرزهای ایران بسیار موثرتراست در این تشدید اگر بخواهم تشریح کنم خیلی حرف هست اما فقط این پیروزی را تبریک میگویم و براتون دوری از تعصب پوچ آرزو دارم
وحید ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۰
آرزو میکنم ما مردم کشورهای این منطقه هم روزی بتونیم از این بحث ها عبور کنیم و مثل مردم اتحادیه اروپا مرزها رو برداربم و به یکدیگر به چشم همنوع نگاه کنیم و همه ملیتها و قومیتها همدیگه رو از ته دل دوست بداریم
بهراد ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰
سلام و درود احسنت به میت و لشکر سایبری فارسی زبانش واقعا خوب کار میکنند. احسنت چقدر هم کامنت نویس دارند. احسنت
علی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸
احسنت برای تحلیل منطقی در خصوص قره باغ
ایرانی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹
به علی : بزرگوار الان همه سنی ها مو به مو پشت هم هستند بین شیعه ها هم هست ادمیایی مثل مورد که گفتین ، برادری شیعیان در راهپیمایی 25 میلیونی اربعین هست در عزای سید الشهداست ، ترک و فارس هم که داستانش نخ نماست عزیز برادر حب الحسین یجمعنا
ایرانی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۲
به علی ، واقعا شیعه نیستی شما درسته ؟؟ قشنگ معلوم بود ، دوست جان بنده که گفتم روی شیعیان جمهوری اذربایجان حرفی نداریم که پس بحث شما برای چیه مبارک باشه انشا... پیوندتان به خوشی و میمنت ، بدون شوخی و مسخره عرض میکنم واقعا خوشین با هم انشا.... بیشتر خوش باشین ، قربان مظلومای شیعه سلحشور لشگر عاشورا ، مظلوم باکری بچه شیعه شیر ایران الهی با سیدالشهدا هم نشین باشند الهی با امیرالمومنین محشور بشن ، الهی کنار مادر پهلو شکستشون تو بهشت اروم گرفته باشن این شیر پسرای فاطمه زهرا
خان اوغلان .اهری ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵
لطفا اعتبار رسانه ها را بادرج اینگونه مطالب پایین نیاورید.ایالت آذربایجان در دکره پادشاهی سلجوق در ایران را بیشتر مطالعه کنید و نحوه مقابله با روم و جلوگیری از فروپاشی ایران بدست طغرل و الب ارسلان یعنی حاکمان آذربایجان و سپس انتقال بخشیاز جمعیتآذربایجان بهروم شرقی و تشکیل کشور ترکیه و عثمانی رامطالعه کنید .درضمن هنوز هم ناراحتی که ترکیه پس از ۳۰سال از طریق نیروی هوایی علیرغم مداشتن مرز مشترک با قره باغ آن را از اشعال نجات داد...نوشته های شما فقط توهین است نه مطالب علمی
آراز توران یولی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۲
تحلیل همراه با کینه ورزی و فاشیستی
عادل ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۵
تعجب آوراست که نظر این کارشناس محترم مرا به یاد انشای شاگردان دوران دبستان میاندازد.
بابایی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵
این آققا انقدر گفت و گفت ساده لوح و ...که من موندم خودش نفهمید داره توهین میکنه ونه یک گزارش سیاسی کمی وفقط کمی ادب بهتر از سیاسته که تو ادعای شاگردیش را داری حتما بعد از استاد شدن فحش رنگی هم میدی
رضا ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۷
نویسنده یه نظرم تو یه عالم دیگه داره سیر میکنه! خدا قوت دلاور!!
ققنوس ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۳
عجب کشفی بزرگی کردی استاد ! این چیزایی که شما گفتید و مقامات سیاسی کشور را به نادانی متهم کردید هر بچه دبستانی میداند ! همه میدانند که پیروز میدان این جنگ ترکیه بوده و هست علی الخصوص با اعطای راه اتصال نخجوان به آذربایجان از سرزمین ارمنستان که بزرگترین پیروزی برای ترکیه و بزرگترین باخت بر ای ارمنستان بوده و هست چون ترکیه را مستقیماً به آذربایجان متصل می‌کند و امنیت ارمنستان در معرض خطر قرار میگیرد به همین خاطر مردم ارمنستان حق دارند برای لغو این امتیاز خواهان جنگ با آذربایجان باشند و بنظر میرسد زمانیکه دولت ارمنستان از کرختی شکست خود بیرون بیاید خواهد فهمید که چه باخت بزرگی کرده است در آن موقع است که برای لغو این امتیاز جنگ دیگری شروع خواهد شد ! اما ناگفته پیداست ایران هم از این باخت سهمی خواهد داشت که اندازه گیری آن به میزان تعاملات بعدی بستگی دارد !
ققنوس ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۸
عجب کشفی بزرگی کردی استاد ! این چیزایی که شما گفتید و مقامات سیاسی کشور را به نادانی متهم کردید هر بچه دبستانی میداند ! همه میدانند که پیروز میدان این جنگ ترکیه بوده و هست علی الخصوص با اعطای راه اتصال نخجوان به آذربایجان از سرزمین ارمنستان که بزرگترین پیروزی برای ترکیه و بزرگترین باخت بر ای ارمنستان بوده و هست چون ترکیه را مستقیماً به آذربایجان متصل می‌کند و امنیت ارمنستان در معرض خطر قرار میگیرد به همین خاطر مردم ارمنستان حق دارند برای لغو این امتیاز خواهان جنگ با آذربایجان باشند و بنظر میرسد زمانیکه دولت ارمنستان از کرختی شکست خود بیرون بیاید خواهد فهمید که چه باخت بزرگی کرده است در آن موقع است که برای لغو این امتیاز جنگ دیگری شروع خواهد شد ! اما ناگفته پیداست ایران هم از این باخت سهمی خواهد داشت که اندازه گیری آن به میزان تعاملات بعدی بستگی دارد !
علی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۱
اگر تاریخ خوانده باشید.اواخر قاجار در خلال جنگ جهانی اول چند بار ارتش ترکیه به کمک اذربایجان ایران امد وباعث ازادسازی ارومیه. سلماس. خوی وتبریز یک بار ازدست ارامنه یک بار کردهاویک بار روسهاشده. چه شده ایا ترکیه در اذربایجان ایران ماندگارشد یا ناجی اذربایجان قدیم شد. ایا ترک برای ترک بد است یا ما یک برادر دیگر داریم. همین تحریم مرزهای ترکیه بدون هیچ قید وشرط بر روی ایرانیهاباز است، _امارصادرات و واردات ازطریق مرزهای ترکیه رانگاه کنید،، _جالبه ویزا هم نمی خواهند. چرا ما باید دنبال مارک زنی ودشمن سازی باشیم به جای دوست یابی
د. عباس ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۳
واقعا جناب ذوالقدر با خودت چی فکرکرده ای که این چرت و پرت ها را به خورد مردم ایران میدی، با این توصیف شما پس ایران هم الان عراق،سوریه،لبنان،فلسطین و یمن را اشغال کرده است یعنی هم چین چیزی ممکنه!ابدا که نه. تازه روسها که آذربایجان از آنها جدا شده و مثل سایر اقمار روسیه همیشه زیر نفوذ آنهاست در خوابند. روسها الان بین دو تا چهار هزار نیرو در آذربایجان مسقر کرده اند ولی ترکها ۲۵۰ نفر وشما نظرتون دشمنی با ترکهاست عاشقیت روسها دوباره مثل حدود یکصد سال پیش مردم تبریز و ترکها را قتل عام کنند و شما ضمن متواری شدن از صحنه افتخار کنید.این اراجیف را از کجا کپی پست میکنید واقعا نظر خوتونه!!!!
محمد ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵
نوشته های این استراتژیست برای ما ترکها معلوم و مبرهن است همینگونه در این نوشته هم میبنیم که از قانون نور و شکست نور وارد فرمولهای فیزیکی نور شده و خواننده را متقاعد ساخته که قادر به منبع تابش نور نیستند و فقط ایشان قادر به این مهم میباشد ولی نمیداند که فرمولهای جدید در فیزیک تمام قواعد ها را تغییر داده و ما در زمان ۱۰۰ سال پیش نیستیم و منبع و مرجع نور را میبینیم ما ترکهای ایران به تمام پنهانکاری ها گذشته و حال دشمنان خود واقفیم دشمن و دوست خود را میشناسیم به نظر من منبع نور و تابش ان از ایاصوفیا است و تا نورسلطان قزاقستان و شاید هم فراتراز جغرافی امپراتوری عثمانی شما نگران ما نباشید ترکیه و ملت ترک در قلب ترکهای ازربایجان وجود داشته و دارد اشغالی در کارنیست
علی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۱
مقاله مفیدی بود تنها کسی که تحرکات ترکیه را به درستی رصد کرد آقا ذوالقدر بود،دشمن حاضر واینده ایران باکو و ترکیه است،ارتش سایبری و نفوذ فرهنگی اقتصادی و سیاسی آن در آذربایجان ایران و باکو غیر چشم پوشی است ،حال که حزب اردوغان با حزب پانترکی حرکت ملی ایالات تشکیل دادند اصطکاک بین ایران و ترکیه زیادتر خواهد شد و موضوعات جدید پیش خواهد آمد دیروز نقشه و اتحاد رو کردند امروز شعر خواندن فردا ادعای مالکیت و جنگ ،سیاست ترکیه در چند سال گذشته موید این حرکت است اگر بتواند از کمک به اسراییل و آمریکا و غرب هم دریغ نخواهد کرد علیه ایران ۲سال آینده سخترین سالهای ایران خواهد بود
مرتضی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۵
این حرف هارو واقعا یک کارشناس امور سیاسی نوشته؟ مضحکه
محمدرضا ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۵
مشکل شمافقط این هست که نمی تونید این پیروزی و قدرتمندی تورکیه در کنار ازربایجان را هضم کنید دارید برای خودتان قصه های مادربزرگ می خوانید تا بلکه دردتان را پنهان کنید
ایرانی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۳
دوستانی که خیلی به صد سال پیش و حضور ترکیه تو قلباتون اشاره میکنید اگر خیلی عاشقشونین مهاجرت کنید عزیزان واقعا این حد از عشق ستودنیه ایران باید قبطه بخوره به ترکیه چرا این همه دوری از این کعبه امال سخته کهخیلی راحت و تمیز مهاجرت کنید ،، یه دوستی گفته بود الب ارسلانه چیه اون برده ادمارو و عثمانی رو ساخته خوب حالا دوباره ببرین در کنار هم زیر نور ایاصوفیه به زیبایی و میمنت زندگی نمایید هر از گاهیم به نورسلطان سری بزنید و از جهان ترک بهرمند شوید و یاد طغرل و چنگیز و تیمور لنگ سلطان سلیم و محمد فاتح رو گرامی بدارین ، من اذری هم در پناه عالی قاپو و در خنکای سی سه پل و زیر سقف اسمان گونه مسجد شیخ لطف الله زندگی میکنم و یاد شاه خطایی و شاه طهماسب شیخ صفی شاه عباس حتی عباس میرزا نایب السلطنه و نادر شاه و الله وردی خان رو گرامی میدارم ، سپاس
محمد ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۴
ترکیه در اصل بخشى از ایران یوده خودش و در سوریه عراق وقفقاز دشمنى خودشا نشون داده و در همه جا بر علیه منافع ایران حرکت مى کنه هدف نهایشم برداشتن ایران از سر راهش هست ایران و ترکیه مصداق چین و تایوان هست
دکتر ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۴
کل مقاله فرافکنی و سعی در توطئه بزرگ جلوه دادن قضیه بود.از اول تا آخر در مورد نور و انعکاس و اشغال صحبت شد.نویسنده فقط خواسته یه چیزی که تو سرش بود رو بزرگ کنه و بال و پر بده بهش.. اینکه ایران در این جنگ بازنده بود به خاطر توطئه و ... نبود .ایران همزمان نمیتونست هم با ارمنستان دوست باشه و بهش کمک کنه و هم ادعای طرفداری از خاک اسلام رو بکنه. متاسفانه کشور مسلمان و شیعه ما طرف ارمنی بازنده رو گرفت و الان هم بر این اشتباه خودش اصرار داره. اینو باید قبول کنیم تا اشتباهات مشابه روو تکرار نکنیم در حدیثى از رسول اکرم مى‌خوانیم: «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ کسى که [شب را] صبح کند و نسبت به سرنوشت مسلمانان [بى‌تفاوت بوده و] اهتمام به خرج ندهد، مسلمان نیست.»
Hadi ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۲
ترکیه و آذربایجان یک ملت هستن و دو دولت اونوقت بدخواهان هرچی می خواهند بگویند
كامبيز ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۱
مقاله ی خوبی بود.
رحیم ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۳
همان نفرت افکنی و دشمنی با ترکیه و آذربایجان ، مصداق مسلم دشمنی و نفرت با ملت ترک ایران است.ودود آن به چشم نفرت افکن ها در آینده نزدیک خواهد رفت وچشم شان را کور خواهد کرد
حسن ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۱
سلام این مقاله به درد انسانهای آگاه ایران نمی خورد درشان یک دانشجوی ایرانی نیست.درتمام دنیا تمامی سیاستمداران تلاش می کنند تا ملتشان راحت تر زندگی کنند و ترکیه جزئی از این هاست.ترکیه و آذربایجان یک ملت دو دولت هستند وبهترین همسایه ایران هستند.فراموش نکنیم در دوره ی تحریم و در رای های ضد ایرانی به نفع ایران بوده اند عراق برق و گاز مارا استفاده می کند ایران عراق را از دست دانش نجات داد نتیجه اش رای به ضد ایران بوده‌ دشمن کهنه ما است هروقت گذشته عراق را فراموش کردید به مزار شهدا سر بزنید، پس آشغال آذربایجان معنا ندارد ترکیه واروپاازنظر نفت و گاز به آذربایجان نیاز دارند.ارمنی ها در اشغال قره باغ روی چنگیزخان مغول را سفید کردند مگر می شود شهری یا روستایی را اشغال کرد یک خانه سالم در آنجا سالم نگذاشت مگر می شود.در مسجد خوک پرورش داد اما ارمنی ها این کار را کردند.اما باز چاره چیست؟ چاره این است که با همسایه ها بسازند.تا ازاین بن بست خارج شوند
یوسفوند ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۱
درود احسن چه تحلیل زیبایی
کوردستان اناتولی ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۱
بهتر امثال آقای ذوالقدر پور روی بیش از 30 میلیون ملت ایرانی آریایی کورد اناتولی تمرکز کنند، نقدو بچسب
امیرمهدی ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۷
بسم الله الرحمن الرحیم یک پیام میدهم برای شادی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مولایی که او را بکلی فراموش کرده ایم اگر سیاست ما در راستای مقدمه سازی ظهور و حرکت به سوی آرمانشهر ظهور است درست گام برداشته ایم شاید تا مقصد فاصله باشد اما در راه هستیم بزرگوارانی مثل سردار اسلام سردار سلیمانی ابومهدی المهندس هزاران شهید مدافع حرم و خلاصه تمام بر و بچه های نیروی قدس سپاه تا حزب الله لبنان و انصارالله یمن و فاطمیون و زینبیون نزد آقا امام زمان عجل الله سربلند و رو سفیدند چون در راه ایشون گام برداشته و بر می‌دارند از هر قومی که باشند فارس و عرب و ترک و کرد و لر و هزاره و تاجیک و گیلک یا طبری و آذری یا هر قوم دیگر اما اگر مبنای ما شد قوم گرایی قطعا هر مسلمان باوجدانی میداند این مورد رضای آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیست. قابل توجه برادران آذری ترک زبان کمی تحقیق کنید ببینید جایگاه ایران و یمن و کلید واژه های قوم مشرق قیام قم ری طالقان خراسان آذربایجان عراق در دوران ظهور چیست؟! از آن طرف ببینید جایگاه کلید واژه اتراک یا ترکیه فعلی در پازل حوادث دوران ظهور چیست؟ گروه اول مدح شده اند و نقش مثبت دارند اما خواهید دانست یکی از گروههایی که در جبهه مقابل امام زمان عجل الله میجنگند حکومت ترکهاست که قطعا منظور برادران آذری نیست چون آذربایجان در روایات ظهور مدح شده است. بلکه قطعا ترکان عثمانی اخوانی است که همانطور که میدانیم از دوران ماقبل صفوی تا کنون همیشه دشمن شیعه بوده اند و حتی گاهی با ازبک ها و افغان ها بر علیه ایران همدست شدند و از دو طرف حملاتی هماهنگ به ایران داشتند !! و دستشان به خون هزاران شیعه آلوده است. و امروز میبینیم در حوادث شامات هم در جبهه مقابل تشیع قرار دارند اگر هم در قره باغ رفتند برای شیعه نبود برای تثبیت حاکمیت خودشان و نفوذ بود اگر بچه شیعه این دل به دل امام زمانمان بدهیم و حکومت او را طلب کنیم که با پیروی از نصایح رهبر معظم انقلاب حاصل میشود. اگر هم لاییک و بی دین باشیم چند صباحی به این قومیت بازی ها دل خوش کرده ایم که آخرش مرگ است در قبر و قیامت هم از هیچ. کس نمیپرسند فارس بودی یا ترک یا لر و کرد و...
آیلین ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۸
سلام. ده سال پیش برادر آقای علیف اینو پیش بینی کرده بودن. و خود آقای علیف هم میگفت ترکیه خائن است ولی ما برای منافع خود از او استفاده میکنیم.. روزی همه چیز روشن می‌شود. حالا یک عده که تاریخ و سخنرانی‌های خانواده علیف یا سخنان اردوغان زمانی که کارمند بود و زندان رفت رو مطالعه نکردند. مشکل خودشان است. ممنون از مقالات شما...
دوستدار آذربایجان ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۰
با نظر آخر شما موافقم ولی اردوغان و پانترکیسم و صهیونیستی یک هدف را دنبال میکنند و شک نکنیم متاسفانه آذری ها با اشغال آذربایجان شهروند درجه دو محسوب می شوند.چون در آموزشهای رسمی و غیر رسمی ترکیه آذری ها را ترغیب اصیل می دانند
پاسخ به حمید ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۱
دقیقا مشکل این است که مردم ترکیه آذربایجانی ها را غیر خودی میدانند و ابن در آینده برای آذری ها و ترک های غیر ترکیه حتی اصیل تر از آنها احساس دوگانه و چندگانه ایجاد میکند .‌به امید روزی که‌ مردم همدبگر را به خاطر انسانیت دوست داشته باشند نه نژاد و زبان‌
ایران دوست ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۱
حالا چرا انقدر به پان مغول‌ها فشار اومده؟
امید ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵
این هموطن نماهای پانکرد و پانفارس از ترکیه و جمهوری اذربایجان هیچ گله و کینه ای ندارند حتی خوشحالند که روسها و عثمانیها مردم اذربایجان را کشته و قتل عام کرده اند انها با ترکهای خود ایران سر ستیز و جنگ دارند ولی چون نمیتونن رک بگند تو لفافه میگند والسلام
امید وار ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۸
به امید ۱۷/۴۵. تنها حرف راستی که توعمرم شنیدم همین کامنت امید اقاست،واقعا دستت درد نکند.
خطاب به مغول‌های خونریز ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۲
ما تنها جایی که دیدیم از اسلام سو استفاده کردند در همین آذربایجان بود.
امید ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵
طنز خنده دار و نکته دردناک همین است که تنها کسی که اونزمان در برابر مغولان به قول خودشان خونریز مقاومت میکرد یعنی جلال الدین خوارزمشاه ترک در کوههای کردستان توسط این خیانت پیشکان همیشگی تاریخ کشته شد
کرد ایرانی ۱۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۸
خطاب به امید شما پانترکها که میگید کردهامهاجرند ! و از هندوستان به ایران اومدند ! و ترکها مردمان اصیل ! اینجا هستند ! شاید همونها سلطان جلال الدین خوارزمشاه رو کشته باشند ! تناقضات و توهمات پانترکها تمومی نداره واقعا . براتون بسیار متاسفم خائنین وطنی .
دوستدار ایران ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۸
در جواب علی و سایر پانترکها اینکه اردوغان شعر ی در مورد ارس خواند و تمایلات الحاق گرایانه پانترکیستی اش را آشکار نمود و شما بعنوان سربازان سایبری لشگر سلطان اردوغان! سعی در کوچک جلوه دادن ! و کم اهمیت جلوه دادن آن می نمایید بر ما ایراندوستان به هیچ عنوان پوشیده نیست . واقعا فکر می کنید اردوغان هم شعر شاعر ایرانی خطه آذربایجان همیشه ایران (یحیی شیدا ) را با همون نیت واقعی شاعر که الحاق سرزمینهای آنسوی ارس به مام میهن مان ایران عزیز خواندند !!! یعنی واقعا اردوغان تا این اندازه دلسوز ایران و ایرانی شده که حاضر به الحاق باکو و گنجه و ... به ایران شده ؟!!! پس چطور شد که الهام علی اف به این قضیه اعتراض نکرد ؟!!! نکنه اونهم طرفدار الحاق کشورش به خاک ایران هست ؟!!! که اگر اینگونه باشد که ما بسیار خوشحال خواهیم شد که حق به حقدار برسه . همه ما نیات شوم و پلید اردوغان و نوچه اش الهام رو به خوبی می دونیم و نیازی به شم سیاسی زیادی نداره که منظورش از خوندن اون شعر چی بوده ( الحاق سرزمین آذربایجان همیشه ایران به باکو !!!) پس لطفا به شعور مخاطبین توهین نکنید و خودتان را بیشتر از این مضحکه روزگار و عام و خاص نکنید . این آرزوی تجزیه ایران عزیز را همچون صدام حسین پان عربیست به گور خواهید برد .دور نیست که سرنوشت صدام نیز در صورت ادامه بلندپروازیهای اردوغان در انتظارش باشد چیزی که از همین الان عقلای قوم ( کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و دیگران در موردش هشدار داده اند ولی کو گوش شنوا !) آنوقت دیگر خودکرده را تدبیر نیست ! و باید بگن خودم کردم که لعنت بر خودم باد !
Amir ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۵
خوارزمشاهیان یک میلیون از سرباز هایش را با جنگ مغول پر پر کرده بعد این کرد !! میاد به ترک ها می گوید مغول خونریز انقدر بی سواد و کم علم دقیقا همین قدر زمانی که ما در مقابل مغول های خونریز مقاومت می کردیم کجا بودید ؟؟؟؟؟؟ فکر کنم در کوهستان های قندیل بوده اید
kh ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۳
برید مطالعه و لااقل اگر بخاطر اعمال شرورانه و تروریستی وقت ندارید سرچی در اینترنت بکنید ببنید جلالالدین خوارزمشاه ترک تنها مقاومت کننده اونزمان در برابر مغولان چگونه به دست خائنین کرد کشته شده
امیر ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۷
مطمین هستید در کوههای کردستان توسط راهزنان کرد کشته شده ؟؟؟چه طوردانسته آید مهاجمان قوم کرد بوده ،در تاریخ فقط توسط راهزنان در کوههای کردستان کشته شده در حالیکه شما کردستان را ترک میدانید و همدان دانسته یا نادانسته موجب تفرقه قومی نشوید
خسرو ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۹
عده ای از کامنت نویس های پانکرد ( هوادار یا عضو پ ک ک ) و ارمنی داشناق وانمود می کنند که ایرانی هستند و سعی می کنند بین مردم ایران نفاق و فتنه راه بیندازند ، توجه کنید که مردم ایران با هر ائتنیک و زبانی محترم بوده و این وطن ملک مشاع همه است ، فارغ از قاطبه مردم ایران که ترک یا فارس ( کرد ننوشتم چون خودشان میگویند که پارسی هستند )هستند ممکن است یکی تبارعرب یا تاجیک یا ایغور یا افریقایی یا مغول یا ... داشته باشد در هر حال انسان و تبعه ایران هستند نژادپرستی دشمن اول ایران و ایرانی است و از سایت محترم دیپلماسی ایرانی خواهشمندم که کامنت های نژادپرستانه را نمایش ندهد
مهدیار ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱
سلام. به عنوان یک معلم دانشگاه مطلب آقای ذوالقدرپور قابل تحسین و تقدیر است. اردوغان و رفدارانش در ترکیه (که من با آنها زندگی کرده ام) خیلی با ترکهای فرهیخته و اصل و نصب دار تبریز فرق دارند. جوانان عزیز تبریزی، لطفا رفتار عثمانیها با مردم تبریز را در زمان اشغال بخوانید و عبرت بگیرید!
آراز توران یولی ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۲
ما به اردوغان و تورکیه احترام میزاریم تشکیل توران بزرگ هدف تورکیه و کشورهای تورک زبان هست و و تشکیل اتحادیه توران بزرگ یک اجبار است ما مجبوریم اتحادیه تورک توران را تشکیل بدیم
راستین ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۹
بسیار دقیق و درست تحلیل کردید دوست عزیز امیدوارم دست پانترک ها از این کشور عزیز دور بمونه . اواخر شهریور ۱۴۰۰ به وضوحجمهوری حقیر آذربایجان در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی و همچنین در مصاحبه با روزنامه پانترکیسم ینی شفق از تسخیر ویران و محو ایران سخن گفت. امیدوارم هموطنان آذری هم نسبت به این تجاوز آشکار مرلتب انزجار خودشون رو نشون بدن