ایران اولویت امریکا نیست

به خود آئیم، چماق یا هویج

۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۹۰۶۰ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی بر این باور است که از منظر امریکا، ایران جزء اولویت های اول واشنگتن نیست، اما از نظر ایران سیاست های چالشی آمریکا و به طور مشخص خروج از  وضعیت موجود و رفع تحریم ها که بستگی  به اراده آمریکا دارد، اولویت و مسئله اصلی ماست. درک این موضوع، برای تغییر کافیست.
به خود آئیم، چماق یا هویج

دیپلماسی ایرانی - به چه باید دلخوش و امیدواربود. از هر زاویه ای به ایران نگاه می کنیم می فهمیم که ما گرفتاریم. بله، ما گرفتاریم، آن هم از نوع عمیق، ساختاری و سیستمی که می رود آن کند که مغول با ایران کرد.

سال هاست فریاد می زنیم که زمامداری یک دانش و علم است‌. سیاست و دولت  کارآمد بیش از هر چیزی حاصل عقل متکی بر واقعیت و ظرفیت است. نتایج برخواسته از این سیاست تامین منافعی است که  بهشت را در این دنیا برای شهروندانش رقم می زند.

و امروز رهایی ایران از ابعاد مختلف و وسیع گرفتاری های حاصل از سیاست های اشتباه، جز با عزم ملی و تغییر راهبردهای پیشین امکان پذیر نخواهد بود.

درست حدس می زنید این یادداشت نیز تکرار مرثیه های تکراری دیگران است اما وقتی دلی به درد آید، چاره ای جز تکرار روضه های خوانده شده نیست. کیست که نداند ما دچار بن بست شده ایم. بن بستی از درون و بیرون که می رود قامت بلند ایران را خم کند.

پذیرش جام زهر بیدارمان نکرد. فرجام رویکرد هسته ای به بر جام، هوشیارمان نکرد. و امروز کماکان بر مسیری اصرار دارند که می تواند پایان تلخی برای ایران باشد. هر کس که دغدغه ایران را دارد نباید به سیاست‌هایی تن دهد که نتایج آن بسی تلخ تر از جام زهر و برجام شود. کافیست، بیاموزیم و آموخته را عمل کرده و به تکرار تلخی های تاریخ تن ندهیم.

از آسمان به زمین فرود آئیم. 

ما رسالت جهانی نداریم و قوم برگزیده خدا نیستیم. مسئولیت ما نه جهان و جهانیان بلکه آب و نان مردمی است که خسته شده اند، نگذاریم این خستگی به سکوت و رضایت تن دادن به محمود افغان بینجامد.

تحولات را مصادره به مطلوب نکرده و شکست ترامپ را بجای آنکه الطاف الهی ترجمه کنیم، فرصتی برای تغییر راهبردهای اشتباه ارزیابی کرده و از آسمان خیالی به زمین فرود آئیم. 

درد و رنج مردم و شرایط خطیر کشور را درک کنیم و اصرار به راه های شکست خورده نکنیم. از خودبزرگ‌بینی و صد البته، خود تحقیری دور شده و با توجه به شرایط و قابلیت های خود، سیاست ورزی کنیم.

ما نه تنها قدرت شکست آمریکا را نداریم، بلکه نگاهی به تحولات پیرامونی و جغرافیایی منطقه روشن می کند که حتی در قیاس با گذشته نه چندان دور در موقعیت ضعیف تری بسر می بریم. با آشتی و عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل، ایران هراسی میوه خود را داده و در سند خطرات مترتب بر امنیت ملی کشورهای خلیج فارس، ما جایگزین اسرائیل شده ایم‌. هنوز بایدن در کاخ سفید مستقر نشده، هویچ احتمالی پیش کش شده او را پس می زنیم تا ثابت کنیم ما بیش از هویچ با چماق آشنایی داریم.

اگر صداقت داشته و دلسوز ایران و مردم آن هستیم تن به واقعیت های حاکم بر ترتیبات نظام بین‌الملل داده و از سیاست های رویایی و بلندپروازی هایی که ظرفیت ها و مزیت های استراتژیک ایران را بر باد داده، دور شویم.

ما راه به خطا رفته ایم و این بیش از هر چیزی حاصل فهم و درک اشتباه ما از معادلات حاکم بر جهان بوده است.

بجای آنکه خود را مقصر سیاست ها بدانیم، آمریکا را عامل شکست ها و بن بست ها عنوان کرده ایم. دهه هاست امریکا بهانه‌ای برای پوشش خطاها، فسادهای سیستمی و ساختاری ما شده است، اما دیگر بازی به آخرین دقایق خود نزدیک است. بیدار شویم و نشانه های تغییر را به منصه ظهور برسانیم که فردا می تواند دیر باشد‌.

 نکته آنکه از منظر امریکا، ایران جزء اولویت های اول واشنگتن نیست، اما از نظر ایران سیاست های چالشی آمریکا و به طور مشخص خروج از  وضعیت موجود و رفع تحریم ها که بستگی  به اراده آمریکا دارد، اولویت و مسئله اصلی ماست. درک این موضوع، برای تغییر کافیست.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایالات متحده امریکا جمهوری اسلامی ایران ایران


( ۲۷ )

نظر شما :

Saeed ۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۷
آفرین و احسنت ، به چنین دیدگاهی نیاز داریم نه حرکت های بچه گانه چهل و دو سال اخیر
صاحبکرم ۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۳
جناب ملکی شاید در نگاه کلی به موضوع روابط با امریکا،قضاوت کردن به آن سادگی هم که می‌فرمایید نیست، مخالفت آمریکا با ایران تنها محدود به موضوع هسته ای نیست،بلکه آمریکا با کل موجودیت نظام دشمنی دارد،با ایدیولوژی جمهوری اسلامی مخالف است،با ارزشهای انقلاب دشمنی دارد،با حضور ایران در خارج مرزهایش مشکل دارد،(( ایران را در کنار دوستانش،سوریه،لبنان،عراق،یمن،ونزویلا،...نمی خواهد)) از ایران میخواهد،رژیم اسراییل را برسمیت بشناسد،با فلسطینیان قطع رابطه کند،. وبه توسعه سلاحهای،مورد نیازش( موشک،پهباد،...خاتمه دهد). نیروهای سپاه،وبسیج را لغو وغیره فعال کند.بارژیمهای طاغوتی،وضد اسلامی،منطقه همکاری،وبه نفع آمریکا تلاش کند،. ونهایت مثل زمان پهلوی افسار کار مملکت را به مستشاران نظامی،اقتصادی،سیاسی آمریکا دهد،وحتی در جهت حفظ منافع آمریکا با دشمنان آمریکا رو در رو وشاید درگیر شود،(مثل چین ،روسیه،کوبا،ونزویلا،کره شمالی...) وعلاوتا آزادی تبلیغات فرق ظاله بهاییت،صوفیه،اهل حق، شیطانپرستی،شاه پرستی...را قانونی کند، ایجاد مراکز فحشا،قمار،مشروب ،همجنس گرایی،..آزاد و قانونی کند.....پس ملاحظه فرمایید،که آمریکا با موجودیت،نظام اسلامی،مشکل دارد،ونمیخواهد،ایران اسلام سر پایش باشد،بلکه مثل زمان شاه خاین ایرانی مطیع،فرمانبر،وبه یک کلام ایران را برای سواری رایگان مثل ملک سلمان ،میخواهد،پس حالا مصلحت وخیر ملت در خوردن هویج است یا چماق،عاقلان دانند.
محمد ۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۸
گویا مشکل از ما بوده که با آمریکا درگیر شدیم؟!!! برای سیاست گذاری داشتن حافظه تاریخی برای عبرت آموزی لازم است، نویسنده با این یادداشت نشان داده هیچ بهره ای از حافظه نبرده است و گرنه کمترین تورقی بر کتاب های اسناد لانه جاسوسی یا اسناد از طبقه بندی خارج شده وزارت امور خارجه آمریکا یا اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس نشان می دهند بیش از اینکه ما با آمریکا مشکل داشته باشیم و به دنبال رسالت جهانی باشیم این آمریکا بوده که با ما مشکل داشته است، کمترین نشانه اش کودتای 28 مرداد است که دولتی که داعیه قوم برگزیده بودن و نجات جهانیان را نداشت را با تمام همراهی چوری سرنگون کردند که دل خودشان هم ریش ریش ‌شد. پس این استاد بهتر است از سیاست گذاری که کمترین لازمه اش را ندارد حرف نزند. اما در مورد توهم اینکه مساله اصلی آمریکا ایران نیست، اگر مساله آمریکا ایران نیست چرا هنوز در مناظرات انتخاباتی آمریکا بیش از نام چین و روسیه نام ایران می آید؟!! اگر مهم نیست چرا ول کن ما نیستند؟!!! برای در اولویت اول بودن ایران در سیاست ایالات متحده چه نشانه ای لازم است؟!!! کمترین اهمیت ایران برای آمریکا این است که با کنترل ایران دیگر چین نیز برای آن ها تهدیدی نخواهد بود، کسی که کنترل انرژی ورودی چین را داشته باشد در حقیقت رئیس چین خواهد بود و با کنترل ایران کنترل کامل انرژی چین در اختیار ایالات متحده خواهد بود.
یاسین ۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰
فقط این آقای شاهکار و شجاع ! باید چند دهه زودتر می آمد تا رهبران انقلاب را با کم و کیف چگونگی ( تن دادن به واقعیتهای حاکم ) آن زمان آشنا می کرد تا ( مردم خسته از آب و نان ) بجای اینهمه سال رنج و جنگ و دردسر و مشقت الان مثل اماراتی ها نانشان توی روغن بود!
مجید ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۰۳
همفکران شما از ۲۵۰ سال قبل در ایران تا ۴۰ سال قبل حیثیت و شکوه ایران بزرگ را بر باد دادند .از فتحعلی شاه قاجار و ناصر الدین شاه و مظفرالدین شاه و محمدرضا شاه و شاه گربه ها و وزرای دزد و بی خرد پهلوی و قاجار بگیر تا غربگدایان امروزی که من تفکرات ایشان را حاصل بذرهای دو حکومت قبلی در خرد ایرانیان می دانم . بزرگترین مشکل ایران تحریم نیست , این اژدهای هفت سر غربگدایی و غربگراییست . وحشتناک ترین چیز برای مردم گره زدن معیشت مردم به هم اندیشی با غرب است . اما مقاله ی بالای شما وقتی باد هوا نیست که ما در دوران پهلوی و قاجار که اوج دوران سرسپردگی به غرب است , پیشرفتی داشته باشیم البته به جز برداشتن روسری ! عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمچای و پاریس وبرجام و کشتار ایرانیان توسط قحطی و جنگ و عوض کردن وزرا و شاهان توسط سفارت انگلیس و امریکا حاصل تفکرات امثال شما بود که خنجر به قلب ایران عزیز فرو برد . درست است که مشکلات زیادی داریم که حاصل نبود تخصص است اما از متخصص غرب گدا چیزی جز خدمت به غرب انتظار داشتن نشان از دراز گوش بودن است . ثمره ایستادگی بسیار شیرین تر از وادادگیست که امثال شما مردم را درون ان هل می دهید
بصیرت ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۹
آمریکا نشان داده که اصلا خیر ایران را نمی خواهد و همچنین بسیار درمورد ایران هراس دارد. آمریکا انواع و اقسام ظلم ها را در حق ایران کرد که یکی از این ظلم ها می تواند کمر یک کشور را بشکند. کشور های عرب خلیج فارس هم خوب می دانند که آمریکا عاشق چشم و ابروی آنان نیست اما خفت بار به خاطر اینکه از چشم آمریکا نیفتند و مورد خشم آمریکا قرار نگیرند، هر دستوری که اربابان شان آمریکا و صهیونیست ها می دهند قبول می کنند که نتیجه اش زیان خودشان خواهد بود. باید قبول کرد که عنصر گمشده امروز جهان اسلام اتحاد بی قید و شرط مسلمین و تقریب مذاهب و کشور های اسلامی است. اگر اتحاد و همبستگی جهان اسلام قوت یابد.، دست کفار از ممالک اسلامی قطع خواهد شد و نه فقط ایران بلکه تمام منطقه از مشکلات اقتصادی امنیتی فرهنگی و اجتماعی بیرون خواهد آمد. اینکه بخواهیم دور خودمان دیوار بکشیم و فقط به فکر خودمان باشیم و دیگر مسلمانان را به حال خودشان واگذاریم چاره و راه حل خوبی نیست و باید هر چه بیشتر مسلمانان را به اتحاد دعوت کنیم و فریب غول های رسانه ای آمریکایی صهیونیستی را نخوریم که اگر دقت کنید به طرز عجیبی به دنبال تفرقه و ایجاد نفرت میان ممالک اسلامی هستند. هوشیار باشیم!
فدوی ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۳
حرف منطقی است ... اما پیچیدگی بسیار ... وقتی تقریبا اغلب کشورهای قدرتمند دنیا از جمله خود آمریکا از دعوای ایران و آمریکا ، نفع می برند پس باید انتظاری بسیار طولانی برای پایان این دعوا بکشیم .
ایرانی ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰
به جای این همه انفعال، به مردم یاد بدید برای بزرگ شدن باید از خواب غفلت بیدار شویم و کار کنیم و زحمت بکشیم و تلاش کنیم تا ایران رو بسازیم؛ با تکیه به آمریکا می شود همین داستان 7 سال گذشته!
مسلمان ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۷
اسلام دین جهانی است و برای تحقق همه احکام و قوانین در چوکات اسلامی نیازمند تشکیل حکومت بر مبنای اسلام است. این را دشمنان اسلام به خوبی درک کرده اند و در واقع آنها با خود ایران مشکل ندارند. آنها با دین مقدس اسلام مشکل دارند و هر کس چشم خود را باز کند این حقیقت را درک می کند. تنها راهکار برای شکست دشمنان اسلام استقامت است و بس. بدانید که پیروزی و عزت شما در پناه اسلام محقق خواهد شد و نرمش در برابر دشمنان دین شکست را در پی خواهد داشت.
فری ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۶
باید ذخایر ارزی به صورت شمش طلا داشته باشیم تا از تومان حمایت بشه تا در بحران ها پولمان تضعیف نشه کسی دلش برای ما نمیسوزه امریکا کم گرسنه و فقیر نداره
سهراب ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۳
جناب بصیرت، ایا به مسلمانان چین و چچن (روسیه) هم باید کمک بکنیم ؟ چرا به مسلمانان قطر و امارات نکنیم که از دست حکومتهای جائر ازاد شوند؟ (البته این عزیزان قطر و امارات بالاترین درامد سرانه در دنیا را دارند و وقتی وضع ما را که میبینند احتمالا پیشنهاد کمک ما را رد میکنند.)
بصیرت ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۲
جناب سهراب وظیفه ما به عنوان یک مسلمان این است که اتحاد و برادری را میان تمام مسلمانان جهان پررنگ کنیم که وقوع این امر دست تمام ابر قدرت هارا از ممالک اسلامی جدا می سازد. بله ناسازگاری ها بسیار است. فرقه های انحرافی تکفیری و سلفی و وهابی ضربه بزرگی به اتحاد اسلامی وارد کردند اما باید بدانیم که منشا این جریان ها ابرقدرت ها و مزدورانش هستند. اگر بتوان مسلمانان را بر این امر واقف نمود، و با دلیل و برهان باطل بودن این انحرافات را به تمام مسلمین اثبات کنیم(که البته اثبات شده و باید دعوت به تحقیق کنیم) می توان نشان داد که اتحاد ممکن و قطعی است. این را هم باید بدانیم که نه ایران و نه هیچ کشور و جریانی دیگر، به تنهایی و بدون اتحاد و همبستگی با سایر ملل نمی تواند دست ابر قدرت هارا از منابع و منافع امت اسلام کوتاه کند و آنان را شکست دهد. و من الله توفیق
محمد ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰
باسلام به نویسنده عزیز حرفهای شما از سر دلسوزی و قابل درک است اما از شما که دنیا دیده آید بسیار بعید است با این حرفها نه تاریخی داریم و نه جغرافیایی که از آن درس بگیریم و این یکی و الزامات آن را درک کنیم لطفاً قبل از نوشتن از روی احساسات که شاید پاک و از روی وطن دوستی باشد بیشتر و عمیق مطالعه کنید واقعا موضوعات به این سادگی که نوشته آید نیستند جنگهای اول و دوم جهانی و رویدادها و پیامدهای آن برای ملت و کشور عزیزمان را توجه کنید و در نظر بگیرید در سده های گذشته آیا سرفرازتر از امروز مان بوده ایم؟ قصد نوشتن مقاله ندارم فقط تمنا میکنم از سطحی نگری بپرهیزید و بیشتر فکر کنید موفق باشید
حمید ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۱
با بخش دوم نکته یاداشتتان موافقم ولی با آن بخش که معتقدید از منظر امریکا، ایران جزء اولویت های اول واشنگتن نیست، کاملا مخالفم به اعتقاد بنده اقدامات منطقه ای امریکا در خاورمیانه پس از ۱۱سپتامبر تا امروز با محوریت ایران و به جهت ثبات زدایی و برچیدن قله های امنیتی منطقه برای جلوگیری از بسط هژمون قدرت و اقتصاد چین به سمت مدیترانه و بازارهای جدید است