ادامه مسیر مذاکرات با وجود چالش های بسیار

با همه تلاش ها علیه مذاکرات وین، فعلا اسرائیل شکست خورده است

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۹ کد : ۲۰۰۲۳۴۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نشست بعدی در روز ۷ ماه مه برگزار خواهد شد. به گفته میخائیل اولیانوف، قرار است، مذاکرات تا روز ۲۱ ماه مه به پایان برسند، زیرا در روز ۲۲ ماه مه، مهلت توافق موقتی میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایان می رسد. اگرچه، احتمال دارد، در صورت ضرورت فنی و توافق طرفین، این تاریخ تمدید شود، اما یک نکته مطرح است که اولیانوف به آن اشاره کرد: در ایران، مبارزه انتخاباتی شروع می شود و به زودی، نام های نامزدها اعلام خواهد شد.
با همه تلاش ها علیه مذاکرات وین، فعلا اسرائیل شکست خورده است

نویسنده: ستانیسلاف تاراسوف

دیپلماسی ایرانی: براساس نتایج دور نخست مذاکرات در وین پیرامون برنامه هسته ای ایران، در شرکت کنندگان امیدهای مثبتی ایجاد شده است. از سخنان دولت جو بایدن چنین برمی آید که در سایه بازگشت تهران به رعایت مفاد برجام، فعلا، حاضر به لغو تحریم های غیر مرتبط با توافق هسته ای است.

در وین، دیپلمات های امریکا، ایران، روسیه، چین، بریتانیای کبیر، فرانسه و آلمان نخستین دور از مذاکرات را به پایان رساندند. تهران و واشنگتن از طریق میانجی گران با یکدیگر گفت وگو کردند. سه کار گروه کارشناسی تشکیل یافته که دو گروه در رابطه با لغو تحریم های ضد ایرانی امریکا و مساله هسته ای است و وظیفه آنها، جستجوی گام های مشخص و ضروری برای ازسرگیری کامل برجام است. کار گروه سوم در راستای حاصل شدن توافق در تداوم گام های طراحی شده است.

نشست بعدی در روز 7 ماه مه برگزار خواهد شد. به گفته میخائیل اولیانوف، قرار است، مذاکرات تا روز 21 ماه مه به پایان برسند، زیرا در روز 22 ماه مه، مهلت توافق موقتی میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایان می رسد. اگرچه، احتمال دارد، در صورت ضرورت فنی و توافق طرفین، این تاریخ تمدید شود، اما یک نکته مطرح است که اولیانوف به آن اشاره کرد: در ایران، مبارزه انتخاباتی شروع می شود و به زودی، نام های نامزدها اعلام خواهد شد.

اکثر کارشناسان معتقدند که امریکا تلاش خواهد کرد تا مواضع هواداران جناح اصلاح طلب را به حساب پیشرفت در مذاکرات وین تحکیم بخشد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است که تهران سیاست تعجیل را در مذاکرات پیش نخواهد برد و بیشتر روی منافع ملی تمرکز خواهد کرد. احتمال دارد مذاکرات بلند مدت باشند.

آنتونی بلینکن با رئیس موساد و سفیر اسرائیل در واشنگتن دیدار کرد. پیشتر نیز مذاکراتی میان جیک سالیوان و همتای اسرائیلی اش برگزار شد که طی آن، هیات اسرائیلی خبر داد، آزادی اقدامات در رابطه با ایران پا برجاست و به اعمال محدودیت های رادیکال علیه تکنولوژی ها و طرح های ایران فرا خواند. از قرائن چنین برمی آید که اسرائیل تلاش می کند از تشنجات میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در خصوص برنامه هسته ای ایران به نفع خود استفاده کند.

دادستانی تهران از وزیر امور خارجه ایران به خاطر سخنانش در مصاحبه افشا شده اقامه دعوی کرده است. مخالفان ظریف او را به افشای اطلاعات محرمانه کشور به شخصیت های ثالث متهم می کنند. ظریف با این اقدامات خود تلاش کرده به جامعه جهانی و از جمله، شرکت کنندگان در مذاکرات وین سیگنال دهد که در ایران، جناح میانه رویی وجود دارد که معتقد به انجام تلاش های واقعی برای دستیابی به ثبات و امنیت است و سخنان وی تائیدی است بر شایعات پیرامون وجود تفرقه واقعی میان هواداران سیاست میانه رو و هواداران مشی تندرو.

براساس ارزیابی های کارشناسان، آینده رویدادها در مذاکرات وین به آمادگی و یا توانایی دیپلماسی امریکا برای ایجاد فضای سازش آمیز جدید برای مذاکرات منوط است. به گفته اولیانوف، پس از ازسرگیری برجام، امریکا مجددا به عضو مذاکرات تبدیل خواهد شد و ایران و امریکا به صورت خودکار گفت وگوی مستقیم را آغاز خواهند کرد، زیرا این دو کشور مرتبا در روند مذاکرات با اعضای دیگر دیدار خواهند داشت.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و امریکا ایران و اسرائیل مذاکرات وین انتشار فایل صوتی ظریف محمد جواد ظریف اصولگرایان اصلاح طلبان ایران و روسیه


( ۲ )

نظر شما :

داداشی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۵:۱۳
منافقان نفوذی به ترامپ گرای نفت مان ، اقتصادمان و فرمانده میدان نبردمان را دادند، و در مقابل انتقادها به بی عملی ، وادادگی ،خیانت و وطن فروشی دولت در مقابل ترامپ، انرا صبر استراتژیک نامیدند، حالا هم که اثر تحریم ها در اقتصادمان ازبین رفته ، وزمان بضرر امریکاست ، این خائن های دو تابعیتی ، عجله در وطن فروشی و خیانت در وین را ،، جلوگیری از فرصت سوزی نامیدند، ، ضمنا کنگره امریکا طرح جامع تر تحریمی علیه ایران را در دست بررسی برای تصویب دارد . اینان نفوذیان غرب در ایرانند
امین ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۱
جمله خواندنی : دیپلمات‌های ... بریتانیای کبیر !