پیچیده شدن واکنش ها

حمله به کشتی «مرسر استریت» نتیجه منطق تل آویو است

۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۴۶۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
در ماه مارس، نشریه «وال استریت ژورنال» خبر داد که دو سال است، سرویس اطلاعاتی اسرائیل دست به حملات خرابکارانه علیه نفتکش های ایرانی می زند تا تهران را از امکان صادرات نفت به متحدانش محروم کند. طی این مدت، دست کم ده ها نفتکش ایرانی مورد حمله قرار گرفته اند. در چنین شرایطی، رویداد پیرامون کشتی مرسر استریت نتیجه منطقی این رفتار اسرائیل بوده است.
حمله به کشتی «مرسر استریت» نتیجه منطق تل آویو است

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: حمله به نفتکش مرسر استریت اسرائیل در سواحل دریای عمان، موضوع اصلی در گفت وگوی تلفنی میان آنتونی بلینکن و یائیر لاپید، وزرای امور خارجه ایالات متحده امریکا و اسرائیل بود. اسرائیل نیروهای ایرانی را مسئول وقوع این رویداد می داند که طی آن، دو نفر از خدمه این کشتی کشته شدند. بلینکن و لاپید توافق کردند تا به همراه بریتانیا، رومانی و دیگر متحدانشان، برای بررسی حقایق، حمایت و بررسی گام های بعدی با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش برخی از منابع، در جریان این حمله، از پهپادهای ایرانی استفاده شده است. محل وقوع این رویداد باعث شد تا سخنانی در خصوص دست داشتن نیروهای ایرانی در این حمله ایراد شد: کشتی مرسر استریت در دریای عرب و در 280 کیلومتری از سواحل دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که نیروهای جمهوری اسلامی ایران کمترین ارتباطی با این حمله صورت گرفته در دریای عربی نداشته اند. در پاسخ به آن، نفتالی بنت اعلام کرد که ایران "ناجوانمردانه"، تلاش می کند از زیر بار مسئولیت حمله به این کشتی فرار کند. اطلاعات منتشر شده توسط سرویس های اطلاعاتی امریکا و اروپا نشان می دهد که در این حمله ایران مقصر است.

نخست وزیر کنونی اسرائیل در زمان فعالیتش به عنوان وزیر دفاع، آشکارا، نشان داد که رویکرد تندی را در قبال ایران در پیش گرفته است. نفتالی بنت از مدت ها پیش بر این اعتقاد بود که اسرائیل باید «سر هشت پا» را هدف قرار می داد و نه پاهایش را. او با این تشبیه، ماهیت روابط تقابل اسرائیل با ایران و نیروهای حامی اش در منطقه را توصیف کرد.

در این رابطه، برای دولت جدید اسرائیل، خط قرمزها در منطقه مشخص می شود. رویداد پیرامون کشتی مرسر استریت باعث شد تا بنی گانتز و آویو کوهاوی در خصوص این موضوع گفت وگو کنند. در این گفت وگو، مقامات رسمی اسرائیل به یک عقیده واحد رسیدند که براساس آن، رویداد دریای عرب تلاش ایران برای آزمایش قدرت کابینه جدید در اسرائیل بوده است. بر این اساس، دولت یهودی قصد دارد، با قاطعیت به هر گونه تلاش برای بی ثبات کردن اوضاع پاسخ دهد.

در ماه مارس، نشریه «وال استریت ژورنال» خبر داد که دو سال است، سرویس اطلاعاتی اسرائیل دست به حملات خرابکارانه علیه نفتکش های ایرانی می زند تا تهران را از امکان صادرات نفت به متحدانش محروم کند. طی این مدت، دست کم ده ها نفتکش ایرانی مورد حمله قرار گرفته اند. در چنین شرایطی، رویداد پیرامون کشتی مرسر استریت نتیجه منطقی این رفتار اسرائیل بوده است. افزون بر آن، رسانه های گروهی ایران خاطرنشان می کنند که وقوع حمله در دریای عرب، پاسخ به حمله هوایی اخیر اسرائیل به سوریه بوده که طی آن، یکی از مقامات بلند پایه حزب الله کشته شده است.

اما، باید گفت که زمان وقوع این درگیری ها چندان مناسب نبوده است. ایران در راه احیای توافق هسته ای گام برمی دارد تا از تحریم های بین المللی رهایی یابد. به خاطر تغییر دولت در ایران، فعلا، در مذاکرات وین وقفه ای ایجاد شده است. انتظار می رود که ابراهیم رئیسی تیم مذاکره کننده را تغییر دهد. اما، کارشناسان تصریح می کنند که رئیس جمهوری جدید ایران به مذاکرات هسته ای ادامه خواهد داد، زیرا مساله لغو تحریم ها بسیار حیاتی است.

مساله اساسی دیگر برای دولت جدید در ایران این است که در برابر دشمنان منطقه ای اش ضعیف به نظر نرسد. بدون تردید، در بحبوحه تمایل برای دفاع از خطوط قرمز برای دو دولت جدید هم در ایران و هم در اسرائیل، احتمال فراتر رفتن رویدادها و در نتیجه آن، پیامدهای غیر قابل پیش بینی تر برای دو کشور وجود دارد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران حمله به کشتی اسرائیلی ایران و امریکا و اسرائیل


( ۱۳ )

نظر شما :

محمود ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۲
اسرائیل هم نفس های آخرش را میکشد. دروغ اسرائیل ما چنین میکنیم ، این میکنیم آن میکنیم خط قرمز داریم چیزی جدیدی نیست،
احمد محمود ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰
محمود نفس شناس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟