نسخه های قدیمی دیگر جواب نمی دهند

دردسرهای پاکستان در افغانستان

۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۵۸۵۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عامل جغرافیا نقش محوری را به پاکستان در افغانستان داده، ولی این کشور نتوانسته است آن را به نفوذ سیاسی پایدار در افغانستان تبدیل کند. ایجاد عوامل نیابتی افغان و کمک های قابل توجه از سوی قدرت های بزرگ به پاکستان کمک نکرده است تا بر محدودیت های ساختاری خود در افغانستان غلبه کند و این بار نیز به احتمال زیاد چنین باشد.
دردسرهای پاکستان در افغانستان

نویسنده: موهان سی. راجا  

دیپلماسی ایرانی: سه دسته رویداد در هفته گذشته اهمیت ویژه پاکستان را در افغانستان پس از پیروزی طالبان، نشان می دهد: حضور ژنرال فائز حمید، رئیس سازمان اطلاعات داخلی پاکستان، در کابل، تشکیل نشست مجازی دیپلمات های ارشد منطقه ای همسایگان افغانستان (ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین) به وسیله محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در افغانستان و تماس تلفنی بسیاری از رهبران بزرگ منطقه ای و بین المللی با عمران خان، نخست وزیر پاکستان یا ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش.

دهلی باید در روزهای آینده انتظار فعالیت های سیاسی و دیپلماتیک بیشتر را از سوی  پاکستان در مورد افغانستان داشته باشد.

عامل جغرافیا نقش محوری را به پاکستان در افغانستان داده، ولی این کشور نتوانسته است آن را به نفوذ سیاسی پایدار در افغانستان تبدیل کند. ایجاد عوامل نیابتی افغان و کمک های قابل توجه از سوی قدرت های بزرگ به پاکستان کمک نکرده است تا بر محدودیت های ساختاری خود در افغانستان غلبه کند و این بار نیز به احتمال زیاد چنین باشد.

بسیاری از کشورهای جهان به یقین به پاکستان رو می آورند تا واسطه آنها نزد حاکمان تازه افغانستان باشد، ولی توانایی پاکستان در اجابت منافع بین المللی به توانایی آن در مدیریت تحولات داخلی در افغانستان بستگی دارد. 

با وجود توجه رسانه های بین المللی به سفر حمید به کابل، هیچ مساله غیرعادی در آن وجود ندارد. ویلیام برنز، رئیس سیا، نیز اخیرا به کابل رفت  تا با رهبران طالبان گفت وگو کند.

البته هدف از این دو دیدار نیز متفاوت بود. برنز برای اطمینان از تخلیه ایمن شهروندان آمریکایی و دیگران و کشف ظرفیت مشارکت های آتی با طالبان به کابل رفت، ولی پاکستان به شدت درگیر تحولات پردردسر افغانستان از زمان استقلال آن است و بیش از هر کشور دیگری در افغانستان دغدغه دارد. نقش دستگاه اطلاعات – از کمک به ایجاد طالبان تا حمایت دیپلماتیک و  مشروعیت بخشیدن به آنها – نیز گسترده بوده است.

در حالی که موضوعات زیادی در دستور کار حمید در کابل قرار دارد، ولی هدف خاص پاکستان میانجیگری بین جناح های مختلف طالبان در زمینه تقسیم قدرت و تشکیل دولت پایدار در آن است. باید گفت پاکستان آن‌قدر قوی است که افغانستان را بی ثبات کند، ولی آنقدر قوی نیست که بتواند نظم سیاسی پایداری را در مرز دیورند ایجاد کند.

این نخستین بار نیست که مداخله پاکستان در افغانستان به پیروزی منجر شده است. در اواسط دهه ۱۹۷۰، پاکستان با مشارکت شاه ایران موفق شد داود خان قدرتمند را از دوستان کمونیست خود در داخل و در مسکو دور کند، ولی این پیروزی دیری نپایید و کمونیست های افغانستان داوود خان را در کودتایی در اواخر این دهه سرنگون کردند. پاکستان بار دیگر در سال ۱۹۸۹ و زمان اخراج ارتش شوروی از افغانستان، پیروز شد، ولی با گرفتار شدن مجاهدین در جنگ داخلی گسترده، مجبور به مداخله شد. در مورد برآمدن و سقوط طالبان به دست امریکا نیز همین ماجرا تکرار شده است.  

شکی نیست که ارتش پاکستان نقش محوری را  در کابل دارد، ولی آیا می تواند دولت و جامعه افغانستان را به هر سو هدایت کند؟

پاکستان در حال حاضر با مشکلی آشنا در کابل روبه رو شده است. ورود طالبان به کابل یک مساله ولی سازماندهی دولت مشروع تازه مساله دیگری است. مسائل مربوط به حقوق زنان، عفو اعضای دولت سابق، جایگاه اقلیت های قومی و مذهبی در دولت جدید و پاسخ به نگرانی های بین المللی، مدیریت مالی دولت و تدوین راهبردهای معتبر توسعه اقتصادی نیز بسیار بحث برانگیز است.

راهبرد استفاده از ده ها سال افراط گری مذهبی خشونت آمیز برای تسلط بر افغانستان بر سیاست پاکستان تأثیر زیادی گذاشته است. دغدغه بزرگ سیاسی برای ایجاد بی ثباتی در همسایگان باعث شده است که اقتصاد پاکستان از اقتصاد بنگلادش عقب بماند. امروزه، تولید ناخالص داخلی هند ۱۰ برابر بیشتر از پاکستان است. پیروزی پاکستان در افغانستان ممکن است چالش بزرگتری برای هند و منطقه باشد ولی بعید است که روند افول تدریجی قدرت ملی پاکستان در چند دهه گذشته را معکوس کند.

منبع: ایندین اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: افغانستان پاکستان طالبان افغانستان و پاکستان پاکستان و طالبان


( ۵ )

نظر شما :

خسرو ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۷
نویسنده هندی خواسته تلقین کند که پاکستان کشور ورشکسته ای است -- این آرزوی اوست ولی تمام پیش بینی های جهانی می گویند که در 50سال آینده پاکستان کشور مهمتر و موثرتری خواهد شد در ضمن 300میلیون هندی مسلمان اهرم قدرت پاکستان در داخل هند هستند که هند را در آینده مجبور به تعامل با پاکستان خواهد کرد
به خسرو ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۴
خسرو جان هند الان ورشکسته است اگر حمایت چین و سرمایه گذاری ( سی پک ) حواله های دلاری کارگران پاکستان در کشورهای عربی نباشه ، تمام ایالتهای شمالی پاکستان ( وزیرستان شمالی) خواهان جدا شدن هستند و هیچ نظارتی بر نقاط مرزی با ایران ندارد و هر ساله شاهد عملیات تروریستی هستیم ،من سرباز ارتش در مرز پاکستان بودم و دیدم که برای امنیت و درمان و تجارت به ایران می‌آمدند و امنیت ایران را نمونه می‌دانستند ( آنهم ایرانشهر و سراوان و....که اکثر مسلح و طایفه ای که درگیری مسلحانه دارند ) مسلمانان هند هم نگران ( شیعیان هم نگران بلایی که وهابیت و ارتش پاکستان بر سر شیعیان پاراچنار آوردند ) بودند که اخیرا در تنش کشمیر طرف هند گرفتند ،در همین آرشیو خاطرات سفر به کشمیر موجود است ،هند را با مسلمانان ترک روسیه اشتباه گرفتی ،هنوز داغ جدایی کشمیر و بنگلادش از پاکستان التیام نیافته ،همه مسایل را ایدولوژی و قومی نبیند
سهراب ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۹
متاسفانه پاکستان با مداخلات غیر مسولانه امریکا و عربستان و نیز ایدئولوژی داخلی به یک کشور ورشکسته و باج گیر تبدیل شده است. کشوری که بمب اتم دارد ولی نخست وزیرش از فرط بی پولی کشور با هواپیمای تجاری سفر رسمی میرود. مگر اینکه چین کمونیست و بی خدا به کمک پاکستان بیاید.
به خسرو ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۹
هند کشوری که مردمش ۴۰۰ نوع خدا دارن اما با دوستی کنار هم زندگی میکنن اما مسلمانها که ۱ خدا دارن به لطف تشییع صفوی و تسنن سلفی و وهابی مدام در حال جنگ با همند و امثال تو با این بحثهای شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و ...در حال جنگ و درگیری ان
ایرانی ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۶
به خسرو : همونطور که اذری های ایران اهرم فشار ترکیه هستند از نظر شما ؟؟ متاسفم برای شما . انسان شریف به موطن خودش و کشورش مثل دامن مادر وفاداره و هرگز اهرم فشار بیگانه به دولت کشورش نمیشه و اگر شد دیگه شریف و باوقار نیست و شایسته طرد و بی هویتی است.
خسرو ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۲
اصلا این نوشته یا کامنت من ربطی به ترکها و ایران و آذریها داشت؟ کاش یکبار به هند می رفتید و می دیدیدکه در چه فلاکتی زندگی میکنند فقط 20درصد از جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیونی هند غذای کافی میخورند در دهلی فقط سه میلیون نفر بی خانمان وجود دارند که آرزویشان یکبار رفتن به سینما قبل از مردن است فریب بالیوود را نخورید - هند کشور فقر و فلاکت و امراض است ، فرهنگ اسلامی و برادری اسلامی و سنن و اخلاق اسلامی در ایران و حتی در پاکستان موجب تامین حداقل زندگی برای مسلمانان میشود -- دیدید در ایران کسی از گرسنگی بمیرد؟ قدر ایران و اسلام و مملکت مان را بدانیم ، طبیعی است که من ایران را بهتر از پاکستان و ترکیه می دانم ولی اگر بین هند وپاکستان بخواهم انتخاب کنم حتما پاکستان مسلمان را انتخاب می کنم هندوها بخاطر دشمنی با مسلمانان و سواری دادن به غربیها از طرف مطبوعات جهانی صهیونیستی تعریف و توصیف میشوند و به خاطر جمعیت بزرگشان جایگاه جهانی دارند ولی برای ما مسلمانان نزدیکترند و منافع ملی ما در جهت اتفاق با کشورهای مسلمان است
در جواب خسرو ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۸
شما به قومیت( ترک ) و قبلتان ( باکو و انکارا ) قدر و بها میدهید ،ژست ایرانی و مذهبی نگیرید که پیامهایتان را زیر سوال میبرید ،افسار پاکستان هم دست آمریکاست و کشورهای عربی و ترکیه ،اما درناکتر از آن به اسم اسلام درحالتربیت و گسترش لشکر تروریست و زایشگاه تروریسم در جنوب شرق آسیا ( مانند ترکیه در غرب آسیا شده زایشگاه انواع گروهکها و ....) کشورهای مسلمان هم به علت مذهب ایران راغب نیستند مانند جنگ عراق علیه ایران و....
به خسرو ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۱
هند ۱ میلیارد جمعیت داره سالها مستعمره انگلیس بوده بخاطر برنامه اتمیش سالها از طرف آمریکا تحریم بوده ایران ۸۰ میلیون جمعیت داره نفت و گاز و ...همه چی داره اینه وضعش پاکستان اگه رفته باشی می بینی وضعش فجیع تر از هنده ضمن اینکه هند رشد اقتصادی بالایی داره آینده کشورها رو با رشد اقتصادیشون میسنجن