خواسته های ایران و امریکا دور از هم است

مذاکرات به شدت دشوار هسته ای

۰۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۸۲۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
آیا مذاکره هسته ای ایران و آمریکا با خواسته های بیش از حد غیر منطقی ای که امریکا ادعا می کند، ایران مطرح کرده است، دشوار خواهد شد؟
مذاکرات به شدت دشوار هسته ای

نویسنده: کنتا ایجیما

دیپلماسی ایرانی: ایران و ایالات متحده آمریکا روز بیست و نهم ماه نوامبر برای نخستین بار پس از گذشت پنج ماه به مذاکره درباره توافق هسته ای باز خواهند گشت. این در حالی است که از یک سو ایران توسعه برنامه های هسته ای را همچنان دنبال می کند و از سوی دیگر آمریکا شرط های غیر قابل قبول را ارائه داده است. با توجه به رویکردهای ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای به نظر می رسد دو طرف مذاکره دشواری را پیش رو خواهند داشت. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، روز شانزدهم ماه نوامبر در گفت وگوی تلفنی با ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: «ما قطعا حقوق مردم ایران را در لغو تحریم های آمریکا تامین خواهیم کرد.»

در محتوای توافق هسته ای که ایران ماه ژوئیه سال 2015 با کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه امضا کرده آمده است، کشورهای غربی در ازای محدود شدن برنامه های هسته ای تحریم های اعمال شده علیه ایران را کاهش خواهند داد. اما دولت سابق ترامپ ماه مه سال 2018 به طور یک جانبه از توافق هسته ای خارج شده و تحریم ها را علیه ایران از سر گرفته است. ایران در پاسخ به دولت آمریکا غنی سازی اورانیوم را توسعه داده و اعلام کرده است که تحریم های آمریکا باید لغو شود.

پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ماه ژانویه، ایران و آمریکا از ماه آوریل مذاکره غیر مستقیم برای احیای توافق هسته ای را آغاز کردند. مذاکره برای احیای توافق هسته ای تا ماه ژوئن شش بار برگزار شد، ولی با این حال اختلافات میان ایران و آمریکا بر طرف نشده است. ایران پیش از شروع مذاکره شرایط برای احیای توافق هسته ای را اعلام کرده است. ایران علاوه بر لغو تحریم های دولت سابق دونالد ترامپ به دنبال تضمینی است که آمریکا بار دیگر از توافق هسته ای خارج نشود. اما آمریکا هر دو خواسته ایران را بیش از حد غیر منطقی تلقی کرده است.

بعید به نظر می رسد که همه تحریم های آمریکا علیه ایران لغو شوند. چرا که برخی از تحریم ها به علت مسائل مورد ادعای حقوق بشری و حمایت از تروریسم علیه ایران اعمال شده است. گذشته از اینها، آمریکا در مذاکره برای احیای توافق هسته ای در نظر دارد ایران را در توسعه برنامه های موشکی و حمایت از نیروهای مسلح در منطقه محدود کند.

منبع: آساهی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات وین مذاکرات هسته ای تضمین برای عدم خروج امریکا از برجام تضمین لغو تحریم ها دولت سیزدهم علی باقری کنی


( ۱۶ )

نظر شما :