دهلی نو در دو راهی انتخاب

هند به میدان جنگ جدیدی برای اسرائیل و ایران تبدیل می شود؟!

۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۸۲۹۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
آریامن بهت نگار، تحلیلگر سیاست خارجی در دهلی نو، می گوید در ایران این احساس وجود دارد که هند برای مخالفت با تحریم ها کاری انجام نداده بلکه بر عکس حتی با آن همراهی کرده است.
هند به میدان جنگ جدیدی برای اسرائیل و ایران تبدیل می شود؟!

نویسنده: رید ظن

دیپلماسی ایرانی: نائور گیلون، سفیر جدید اسرائیل در هند، چند روز پس از ورود به دهلی نو ایران را "بزرگترین بی ثبات کننده" در خاورمیانه خواند. این سخن او در خلال کنفرانس مطبوعاتی شروع به کار خود و در پاسخ به سوالی در مورد نقشه راه برای "چهارگانه جدید" – اصطلاحی برای توصیف گروه اخیراً تشکیل شده شامل امریکا، اسرائیل، امارات متحده و هند – بیان شد.

وزرای امور خارجه این چهار کشور ماه گذشته نخستین نشست خود را برای تشکیل یک کارگروه مشترک با تمرکز بر مسائل اقتصادی برگزار کردند و قصد دارند هفته های آینده دوباره در دبی با یکدیگر دیدار کنند.

 نائور گیلون به رسانه های هندی گفت که اسرائیل دیدگاه خود را نسبت به ایران کاملاً روشن بیان کرده است. سفارت ایران نیز در بیانیه ای اظهارات گیلون را کودکانه و او را نماینده شیطان صفت صهیونیست ها و اسرائیل را رژیم خونخوار نامید.

این نخستین بار نیست که دهلی نو به عنوان میدان جنگ برای ایران و اسرائیل عمل می کند. در ژانویه گذشته، یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در پایتخت هند به ایران نسبت داده شد.

کبیر تانجا، عضو اندیشکده بنیاد تحقیقات آبزرور، می‌گوید که هند بخش بزرگی از تلاش‌های دیپلماتیک خود در خاورمیانه را صرف عدم جانبداری کرده است. دهلی نو در پیامی قاطع  به تهران و تل آویو اعلام کرده این نوع فعالیت در خاک هند به نوعی برای روابط دهلی نو با هر دو کشور زیانبار است .او می گوید که اسرائیل همواره از هند خواسته است تا از ایران فاصله بگیرد. سخنان گیلون به این تصور در هند دامن می زند که دولت نارندرا مودی در حال تقویت روابط خود با اسرائیل به زیان شراکت ریشه دار تاریخی خود با ایران است.

در چند ماه گذشته، وزیر امور خارجه و فرماندهان ارتش هند از اسرائیل دیدن کرده‌اند و نفتالی بنت، نخست وزیر این رژیم نیز  قصد دارد سال آینده به هند سفر کند. او اوایل ماه جاری در اجلاس آب و هوای COP26 در گلاسکو، برای اولین بار با مودی ملاقات کرد و او را "محبوب ترین فرد در اسرائیل" نامید.

به نظر می رسد که ایران نیز از این روابط عصبانی است. مقامات ارشد ایران که پیش از این موضوع کشمیر را مطرح کرده بودند و در سال ۲۰۱۰، هند را به دلیل سیاست‌هایش در مورد این منطقه مورد مناقشه، رژیم صهیونیستی نامیده بودند، پس از دیدار مودی از اسرائیل، بار دیگر مساله کشمیر را مطرح کردند.

نه اسرائیل و نه امارات تأثیر عمیقی بر روابط میان هند با ایران نداشته اند، ولی پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۹، روابط تهران – دهلی نو متشنج شد. واردات نفت خام هند که دومین واردکننده بزرگ نفت خام ایران بود، پس ازاین تحریم ها به صفر رسید.

آریامن بهت نگار، تحلیلگر سیاست خارجی در دهلی نو، می گوید در ایران این احساس وجود دارد که هند برای مخالفت با تحریم ها کاری انجام نداده بلکه بر عکس حتی با آن همراهی کرده است.

در آستانه خروج ارتش امریکا از افغانستان، وزیر امور خارجه هند تابستان امسال دو بار به تهران سفر و با ابراهیم رئیسی دیدار کرد تا در مورد تعامل مشترک در مورد این کشور در مرز شمالی ایران گفت وگو کند.

سومیتا نارایانان کوتی، پژوهشگر در کینگز کالج لندن، می‌گوید بحث‌های هند و ایران در مورد افغانستان حیاتی است ونشان می‌دهد که چگونه هند سیاست خارجی خود را به سمت خاورمیانه تغییر جهت داده است و بر اساس منافع راهبردی خود تصمیم می گیرد. هند دیگر سعی نمی‌کند مثل همیشه همه را راضی کند و این تفاوت مهمی در نحوه تعامل آن با دیگر کشورهاست. باید بدانیم که   امارات، اسرائیل یا ایران هنوز مستقیماً هند را در موقعیت دشوار انتخاب یکی بر دیگری قرار نداده‌اند.

منبع: هاآرتص / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل هند ایران اسرائیل دهلی نو نارندرا مودی ایران و هند


( ۱۵ )

نظر شما :

اشکان ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۹
وقتی حسن روحانی خواست جای چین را با هند عوض بکند در بیشتر معاملات با تیزبینی دستگاه دیپلماسی چین(که بر خلاف ما کاملا آکاه هستند) مورد هجمه عولمی ایرانی اش قرار داد و ما هند را باختیم و اسراییل نیز این لقمه اماده را هرگز از دست نمیدهد
الله یار ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۸
جلب توجه کسانیکه دنبال اجداد خود در هند میگشتند،وچند هفته پیش از اتحاد دیاسپورای اتش پرستان پارسی گو تعریف میکردند ومژده پیوند با دری زبانهای هند در مقابل اتحادیه کشورهای ترک میدادند( که چطور به یاری مجوسان هند وارامنه ودری زبانان افغان وتاجیک به مقابله با اردوغان وعلی اف خواهند پرداخت ) لازم است با مطالعه این مقاله تجدید نظری در عقاید نژاد پرستانه خود بدهند وقبول کنند که دوست واقعی ایران در اصل مسلمانان ترک وعرب میباشند ،نه مجوسان وگاوپرستان هند که دشمنی پایان ناپذیری با اسلام ومسلمین دارند( چطور که در پیشواز از ترامپ جناب مودی دستور قتل مسلمانان معترض به ترامپ را صادر کرد وصدها مسلمان بیگناه را زنده زنده در وسط خیابانها اتش زدند و هر روز دها مسلمان در کشمیر وسایر نقاط هند صرفا به جهت مسلمان بودن کشته میشوند، البته کشتار مسلمانان در چین هم بدتر از هند ودر روسیه هم وضعیت مسلمانان (چچن،داغستان،کریمه، تاتارستان.... بدتر از مسلمانان کشمیر واویغورستان میباشد) لاجرم برای حفظ منافع اسلام ومسلمین ما باید اختلاف با اعراب وترکان را کنار بگزاریم وبا همدستی کشورهای مسلمان منطقه( عربستان،مصر،پاکستان،ترکیه،افغانستان،ج.اذربایجان،ازبکستان....) سنگری قوی در مقابل اسلام ستیزان( هند،چین،روس،ارمنی،فرانسه...) تشکیل دهیم تا بتوانیم مقاومت لازم را به پا کنیم،والا اگر اختلافات داخلی مسلمانها حل نشود شاید تا نیمه قرن حاضر اثری از کشورهای مسلمان در میان نباشد، چون دشمنان اسلام همگی جزو ابر قدرتها هستند که به انواع سلاحهای مدرن وهسته ای مجهز هستند، ومسلمین هم نتنها چندان قدرتی ندارند بلکه اتحادی هم در کار نیست حتی باهم در جنگ ونفاق هستند، مثل ( افغانستان،سوریه،لبنان،یمن،لیبی،قره باغ،میانمار(روهینگیا) سودان،بوسنی هرزگوین،سومالی،...) البته نمیتوان تمام اختلافات را حل وکنار گذاشت ولی از دامن زدن به اختلاف های جدید میتوان پرهیز کرد، چند نفر از یاران علی علیه السلام به پش حضرت امده و نگرانی خود را از انبوه دشمنان علی ع ابراز داشتند وچاره ای خواستند، حضرت فرمود وجود دشمنان دلیل درستی راهی است که در پیش گرفته ایم ،من از ان روز میترسم که همه دوستار من باشند واز من تعریف کنند، چون انموقع معلوم میشود که من فرقی میان ظالم ومظلوم ،بزهکار ودرستکار قایل نشده ام تا همه در ردیف طرفدارانم قرار بگیرند ،ولی من هر گز نمیخواهم ظالم وبزهکار هم در صف طرفدارانم قرار بگیرند، لذا نگران نباشید ،حضور دشمنان در مقابل ما دلیل درستکاری ماست، حالا هم ایران دوستی وطرفداری دشمنان قسم خورده (اسراییل،امریکا،فرانسه،انگلیس .... را نمیخواهد ولی در مقابل باید با ممالک مسلمان حل اختلاف ومتحد شویم، والا ایندهای تاریک در پیش رو خواهیم داشت،
فدوی ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۳
جناب الله یار شما فعلا به اون جک " اتحاد ترک " بچسب نمی خواد به دیگران مسایل ورود کنید . راستی یه سرچی بفرمایید شاید اجداد جنابعالی از خیلی قبلتر قاره ی امریکا را کشف کرده باشند . خواستم بگم مراقب باشید خدایی ناکرده حقی از شما ضایع نشود . نصف آسیا کمه من که راضیم قاره ی آمریکا را هم به نام خودتان بزنید مثل سنگ پای قزوین
به الله یار ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۶
آی کیو اون مقاله از مهاجرت از ایران به هند نوشته بود ضمنا خطری که ایران و تهدید میکنه اون جمهوری جعلی باکو هست نه هند دیپلماسی ایرانی وقتی کامنتهای مزخرف یک کیلومتری پانترکهای نوکر اردوغان و علیف و منتشر میکنی حداقل جوابهای ما رو هم منتشر کن اینا به حد کافی یکطرفه تو صدها سایت ترکی افاضات میکنن دیگه خواهشا اینجا رو یکطرفه نکنید به نفعشون
سهیل به الله یار ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۳
الله یار جان باز تراوشات و افکار پانترکی خود را در پوشش اسلام و قومیت ابراز کردید ،نگفتید که الان چرا اویغورها یا چچن ،تاتار ،و.....باید به جای چین و روسیه در سوریه و اجیر شده ترکیه باشند ؟؟؟؟؟همان اعراب و ترکها اکثرا ایرانیها را رافضی خطاب میکند نگاهی به جنگهای گذشته بینداز ،چرا شما تفسیر اسلام پانترکی ،اخوانی ،دیویندی و حقانی را باز گو میکنید که در گذشته یا حداقل الان باعث خسران و زیان زیاد مردم کشورهای سردمدار آنها شده ،ارمان اعراب و ترکها اسلام نیست بلکه قومیت و نژاد زبان است هرساله میلیاردها خرج کنفرانس وحدت اسلامی و علمای اسلام و ....میشود اما چه خروجی تاثیر گذار در قضیه فلسطین ،کشمیر و....دارد ،امیدوارم خدا همه را از نژاد پرستی و قوم پرستی نجات دهد منجمله شما را دوستدار و هموطن شما سهیل