تهران باید با قدرت کنار آنکارا باشد

حمله همه جانبه غرب به اقتصاد ترکیه

۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۵۵۳ اروپا خاورمیانه انتخاب سردبیر
سید قاسم ذاکری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بدون تردید هزینه های سنگینی که ترکیه مجبور به پرداختن آنها شده است ناشی از استقلال طلبی است. با وجود دلخوری های زیادی که در ایران بخاطر رفتارها و عملکردهای آقای اردوغان و حزب متبوع وی مخصوصا در سوریه بوجود آمده است ولی جمهوری اسلامی ایران در فتنه کودتای آمریکائی علیه دولت منتخب ترکیه در سال ۲۰۱۶ با قدرت در کنار ترکیه ایستاد. هر چند تجربه ثابت کرده که به هیچ وجه نمی توان اعتماد کاملی به جریان های اخوانی نظیر حزب عدالت و توسعه داشت ولی بنا به دلائل ذیل لازم است ایران در مناقشات آتی ترکیه با غرب، فارغ از اینکه چه کسانی بر ترکیه حکومت کنند حتما با قدرت و قوت در کنار ترکیه باقی بماند.
حمله همه جانبه غرب به اقتصاد ترکیه

نویسنده: سید قاسم ذاکری، کارشناس روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: 

الف- بحران اقتصادی جاری در ترکیه: ترکیه این روزها شاهد بحران و رکود شدید اقتصادی بصورت مصادیق ذیل است:  کاهش شدید و روز افزون نرخ لیره ترکیه در مقابل ارزهای معتبر جهانی، افزایش نرخ بیکاری، تورم، بی ثباتی مدیریتی در اقتصاد، افزایش بدهی های داخلی و خارجی بخش های خصوصی و دولتی، وارد شدن به فهرست خاکستری FATF، سقوط شاخص های بورس، کسری تراز پرداختی، کسری بودجه، کاهش رشد اقتصادی، کاهش درآمد سرانه، کاهش ذخائر ارزی و مقابله با عوارض اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا. در حالیکه تداوم بحران اقتصادی ترکیه اینک بصورت بحران سیاسی نمود یافته است پیش بینی می شود این بحران حتی وارد تنش های اجتماعی و امنیتی هم بشود.  

ب- نشانه های نقش غرب در بحران اقتصادی ترکیه: 

ب-1- نقش غرب در پیشرفت اقتصادی ترکیه: هر چند ترکیه طی سالها و دهه های گذشته همواره شاهد انواع بحران های اقتصادی بوده است ( نظیر بحران های اقتصادی در دهه های 80 و 90 میلادی و بحران های اقتصادی در اوائل قرن حاضر) ولی کشورهای غربی و نهادهای مالی بین المللی، نقش مهم و پررنگی در حل مشکلات اقتصادی ترکیه در دهه های گذشته ایفا کردند چنانکه فرضا غربی ها پس از وقوع دو زمین لرزه وحشتناک در ترکیه در اوائل قرن حاضر که منجر به نابودی زیرساخت های این کشور شد با انجام سرمایه گذاری خارجی در ترکیه و ارائه برنامه اقتصادی به این کشور، کمک زیادی به بهبود اوضاع اقتصادی ترکیه کردند؛ علاوه بر آن غربی ها تا قبل از سال 2016 از جمله تامین کنندگان اصلی ورود سرمایه خارجی به ترکیه بودند چنانکه غربی ها تا قبل از زمان یاد شده دست کم 120 میلیارد دلار سرمایه به ترکیه فرستادند. در همین رابطه رشد قابل توجه بخش جهانگردی در ترکیه مدیون کمک و حمایت غربی ها بوده است. 

ب-2- نقش غرب در بحران جاری اقتصادی در ترکیه: در حالی که رشد و پیشرفت اقتصادی در ترکیه طی سال های گذشته، مرهون کمک و حمایت های همه جانبه غرب در ارائه مشورت و ارسال سرمایه و جهانگرد به ترکیه همچنین خرید کالا از ترکیه بوده ولی ویژگی بارز بحران اقتصادی فعلی که از سال 2018 شروع شده عبارتست از انطباق زمانی این بحران با تشدید تنش در روابط ترکیه با غرب همچنین ایفای آشکار نقش غرب در تشدید بحران اقتصادی ترکیه. ترکیه تا قبل از سال 2018 با برخی مشکلات ناامنی ناشی از تروریسم مواجه بود تا اینکه مشکلات این کشور به تدریج از سال 2018 به بعد بصورت مشکلات اقتصادی تغییر جهت یافت. 

کسی فراموش نمی کند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال 2018 ترکیه را تهدید کرد که قادر است در عرض یک شب این کشور را به خاک سیاه بنشاند. اینک تنش در روابط ترکیه به عنوان عضو ناتو با آمریکا به حدی شدید شده که نه تنها ترکیه بخاطر خرید سامانه دفاع موشکی اس- 400 از روسیه زیر تحریم کاتسا قرار گرفته است بلکه برخی نمایندگان کنگره در مخالفت با واگذاری جنگنده های اف- 16 به ترکیه با ارسال نامه به رئیس جمهور آمریکا از ترکیه به عنوان خطری برای آمریکا و متحدانش یاد کرده اند.

در حالی که اوضاع اقتصادی ترکیه هنوز در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا خوب است و اقتصاد ترکیه فاصله بسیار زیادی با فروپاشی و بحران دارد همچنین در حالی که برنامه کاهش نرخ بهره در دستور کار سیاست اقتصادی بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است و قبلا همین سیاست سبب رشد اقتصادی در ترکیه شده بود ولی موضع گیری های سیاسی تند و مخرب مسئولان کشورهای غربی علیه ترکیه و بدتر از آن شانتاژ و تبلیغات شدید رسانه های غربی در ارائه تصاویر بحرانی از اقتصاد ترکیه خودبخود زمینه ساز فضای روانی جهت بروز بحران های واقعی در این کشور خواهد شد. 

احزاب و گروه های مخالف در ترکیه صرفا برای تخطئه حاکمان فعلی و تلاش برای دستیابی به قدرت، سرگرم تبلیغات علیه اوضاع جاری در ترکیه هستند علاوه بر آن رسانه ها و افکار عمومی در دیگر کشورها نیز غالبا بخاطر انواع و اقسام دلخوری هائی که از حزب عدالت و توسعه اردوغان در فضای دارند، از بروز بحران در ترکیه استقبال می کنند. 

در توضیح نقش غرب در بروز مشکلات اقتصادی در ترکیه همچنین می توان به موارد دیگری نظیر تبلیغات منفی نهادهای مالی بین المللی و ارگان های اطلاع رسانی اقتصادی و شاخص گزاری در غرب علیه اقتصاد ترکیه، اقدام غربی ها در خارج کردن برخی سرمایه گذاری های کلان از ترکیه، تشدید محدودیت ها بر سر واردات از ترکیه در بازارهای آمریکائی و اروپائی، شکایت غربی ها از ترکیه در سازمان تجارت جهانی و مخصوصا نقش مخرب بانک جی.پی.مورگان و صندوق بین المللی پول در بحران اقتصادی ترکیه اشاره کرد. نقش مخرب بانک ها و موسسات مالی غربی علیه اقتصاد ترکیه به گونه ای بوده است که کارشناسان مستقل اقتصادی در ترکیه به لزوم ایجاد محدودیتهای شدید برای فعالیت و دخالت بانک های خارجی در نظام پولی و مالی ترکیه توصیه کرده اند. 

مثلا بانک جی. پی. مورگان در ترکیه از طریق انعقاد قراردادهای مدت دار سوآپ ارزی اقدام به دخالت در بازار ارز ترکیه و کاهش ارزش لیره ترکیه می کند. جی.پی.مورگان قبلا بصورت مکرر از طرف بانک مرکزی ترکیه توبیخ و جریمه شده چنانکه بانک مرکزی ترکیه در پی محدود کردن سقف ارزی چنین قراردادهائی است. 

در حالی که صندوق بین المللی پول در بحران های مالی و اقتصادی سال های دور گذشته در ترکیه، نقش کمک کننده و مشاور امین مالی ایفا کرده بود ولی دولت ترکیه در بحران جاری اقتصادی در این کشور پس از پی بردن به نقش مخرب این صندوق، اقدام به تعطیلی دفتر صندوق بین المللی پول در ترکیه و توقف اجرای برنامه های این صندوق کرد. 

با نظرداشت جایگاه ویژه کشورهای غربی به عنوان مقصد صادرات ترکیه طبیعتا اهمیت اعمال محدودیت در این کشورها (مخصوصا آمریکا) بر واردات از ترکیه به خوبی گویای نقش مخرب غرب در بحران اقتصادی ترکیه است.   

ج- تشدید اختلافات ترکیه با غرب:

ج-1-  مهمترین موضوعات اختلافی ترکیه با غرب:

ذیلا به برخی از مهمترین موضوعات و محورهای حاد اختلافی میان ترکیه و غرب اشاره می شود:

- حمایت دولت و مردم ترکیه از قضیه فلسطین و قدس شریف.

- تنفر گسترده مردم و افکار عمومی و احزاب سیاسی در ترکیه از آمریکا و اسرائیل. در نظرسنجی های اخیر تقریبا 70% مردم ترکیه، آمریکا را دشمن ترکیه دانسته اند. 

- تقویت قابل توجه ملی گرائی و اسلامگرائی در لایه های مختلف سیاسی و اجتماعی ترکیه. 

- چرخش ترکیه از گرایش و رویکرد عضویت در اتحادیه اروپا به سمت شرق و اسلامگرائی.

- آغاز وخامت در روابط ترکیه با آمریکا پس از آشکار شدن نقش نظامیان آمریکائی مستقر در پایگاه هوائی اینجرلیک در کودتای 2016 علیه اردوغان.

- تهدیدهای آشکار بایدن رئیس جمهور آمریکا در مواخذه رئیس جمهور ترکیه.

- اختلافات ترکیه با آمریکا بر سر قضایای خرید سامانه دفاع موشکی اس- 400 از روسیه، لغو طرح تولید مشترک جنگنده های اف- 35 میان ترکیه و آمریکا و موانع واگذاری جنگنده های اف-16 به ترکیه.

- بهانه های حقوق بشری غرب علیه ترکیه. 

- موارد مکرر بروز تنش شدید در روابط دیپلماتیک ترکیه با غرب نظیر تهدید اردوغان به اخراج سفرای غربی از ترکیه.

- انتقاد غرب از ترکیه بخاطر نزدیکی آنکارا به ایران و روسیه و کمک ترکیه به ایران در دور زدن تحریمهای ظالمانه.( اعلام جرم آمریکا علیه هالک بانک)

- انتقاد غرب از ترکیه بخاطر حمایت از اسلامگرائی در منطقه و متقابلا انتقاد ترکیه از آمریکا بخاطر تجهیز و حمایت از گروههای تجزیه طلب کرد در ترکیه و سوریه.

- انتقاد غرب از ترکیه بخاطر مساله قبرس.

- اقدام آمریکا و فرانسه در انعقاد قراردادهای راهبردی نظامی و امنیتی با یونان جهت مهار بلکه تشدید فشارهای حداکثری علیه ترکیه نظیر اقدام آمریکا در استقرار پایگاه نظامی دده آغاج در 45 کیلومتری مرز یونان با ترکیه.
- حمایت یکپارچه غرب از مواضع یونان در اختلافات مرزی ترکیه با یونان در آبهای شرق مدیترانه.

- اقدام غرب در راه اندازی ائتلاف کواد در غرب آسیا متشکل از آمریکا، اسرائیل، هند و امارات جهت تقویت مهار ایران، پاکستان و ترکیه.

- اختلافات ترکیه با غرب بخاطر دخالتهای نظامی ترکیه در سوریه، عراق و لیبی.

- بدگمانی شدید دولت و مردم ترکیه نسبت به نقش اسرائیل و غرب در فاجعه آتش سوزی های گسترده اخیر ترکیه همچنین آسیبهای زیست محیطی علیه سواحل ترکیه. 

ج-2- اقدامات سخت افزارانه غرب علیه ترکیه:

دو قرارداد منعقده نظامی- راهبردی میان آمریکا و فرانسه با یونان از جمله مصادیق اقدامات سخت افزارانه غرب علیه ترکیه قلمداد می شود. محتوای این دو قرار داد حاکی از برنامه ریزی بلندمدت غرب علیه ترکیه بلکه باقی ماندن شکاف و اختلافات میان غرب با ترکیه برای مدت زمان طولانی است؛ اختلافاتی که بعید نیست در آینده ابعاد و دامنه های تازه ای پیدا بکند. 

ج-2-1- توافقنامه مشارکت راهبردی فرانسه و یونان:

محتوای توافقنامه مشارکت راهبردی فرانسه و یونان، نظامی- امنیتی و هدف آن ترکیه است. در این توافقنامه غیر از فروش حجم عظیمی سلاح از فرانسه به یونان، بند کمک دفاعی متقابل در صورت مواجهه هر طرف با حمله مسلحانه علیه هر طرف گنجانیده شده است. به عبارت دیگر این توافقنامه محدودیت تعهدات ناتو را ندارد بصورتیکه اگر هر یک از طرفین از جانب اعضای ناتو یا غیر عضو ناتو مورد حمله واقع شود این بند فعال خواهد شد. بند کمک دفاعی متقابل در این پیمان بر خلاف پیمان ناتو حتی حمله به یکی از طرفین متعاهد در خارج از جغرافیای آن کشور را هم در بر می گیرد. این نوع تعهد به دفاع متقابل،  بی سابقه و حتی فراتر از تعهدات اعضای ناتو و اتحادیه اروپا به همدیگر است.

ج-2-2- توافقنامه دفاعی آمریکا و یونان:

طبق توافقنامه مزبور، آمریکا علاوه بر فروش سلاح های پیشرفته مثل جنگنده اف- 35 به یونان به ارزش 10 میلیارد دلار همچنین اقدام به احداث پایگاه نظامی در دده آغاج یعنی 45 کیلومتری مرز یونان با ترکیه کرده است. آمریکا و یونان مشترکا علت انتخاب دده آغاج را انتخاب منطقه ای برای دور زدن تنگه ها در زمان اضطرار برای اقدام علیه ترکیه اعلام کرده اند.

دو توافقنامه اخیر الذکر بدون تردید جهت تقویت فشارهای حداکثری علیه ترکیه و به موازات اعمال انواع تحریم ها علیه این کشور منعقد شده است. مسئولان دفاعی ترک یکی از علل وادار شدن ترکیه به ایجاد زیرساخت های صنایع دفاعی مستقل مثل ساختن انواع پهبادهای پیشرفته را اطمینان ترکیه نسبت به هدف گرفته شدن از جانب غرب در آینده و عدم اطمینان بابت دریافت سلاح از غرب در شرایط سخت جنگ و تحریم عنوان کرده اند.

د- برآورد تداوم فشارهای حداکثری غرب علیه ترکیه:

امروزه بسیاری از صاحبنظران و اندیشکده های سیاسی در ترکیه و دیگر نقاط جهان به این قناعت رسیده اند که صرفنظر از حکومت کنندگان در ترکیه ، فشارهای غرب علیه ترکیه بلکه راهبرد مهار ترکیه از جانب غرب ادامه خواهد یافت. به باور این صاحبنظران حتی تمامیت ارضی ترکیه از جمله اهداف غرب در منطقه است. این قبیل صاحبنظران با استناد به ریشه گرفتن خصومت با غرب در ذهن و افکار عمومی مردم و نخبگان در ترکیه از یکسو و قرار گرفتن ترکیه در فهرست سیاه تنبیهی غرب از سوی دیگر معتقدند که زین پس مشکل غرب با ترکیه صرفا محدود به اردوغان و حزب متبوع او نخواهد شد بلکه از این به بعد تخریب کشور ترکیه تبدیل به هدف غرب شده است.  

و- ایران و فشار غرب بر ترکیه:

بدون تردید هزینه های سنگینی که ترکیه مجبور به پرداختن آنها شده است ناشی از استقلال طلبی است. با وجود دلخوری های زیادی که در ایران بخاطر رفتارها و عملکردهای آقای اردوغان و حزب متبوع وی مخصوصا در سوریه بوجود آمده است ولی جمهوری اسلامی ایران در فتنه کودتای آمریکائی علیه دولت منتخب ترکیه در سال 2016 با قدرت در کنار ترکیه ایستاد. 

هر چند تجربه ثابت کرده است که به هیچ وجه نمی توان اعتماد کاملی به جریان های اخوانی نظیر حزب عدالت و توسعه داشت ولی بنا به دلائل ذیل لازم است ایران در مناقشات آتی ترکیه با غرب، فارغ از اینکه چه کسانی بر ترکیه حکومت کنند حتما با قدرت و قوت در کنار ترکیه باقی بماند.

- مرزهای ایران و ترکیه طی صدها سال گذشته از امن ترین و باثبات ترین مرزها بوده است.

- ترکیه رقیب ایران است نه دشمن ایران در حالیکه غرب همزمان دشمن وجودی ایران، ترکیه و جهان اسلام است.

- ترکیه عمق راهبردی ایران در مقابل غرب است. جهان اسلام هنوز تاوان فروپاشی عثمانی پس از جنگ جهانی اول را می دهد ؛ در نتیجه وارد آمدن ضربه به ترکیه عوارض ژئوپولیتیک نامطلوبی برای ایران و جهان اسلام خواهد داشت.  

- ترکیه در سخت ترین شرائط فشارهای تحریمی علیه ایران و با وجود درخواستهای مکرر غرب از آنکارا ولی حاضر به قطع همکاری با ایران نشد.

- ترکیه ضعیف و وابسته به آمریکا نظیر مصر و سعودی و امارات به زیان ایران است در حالیکه طی چند سال اخیر ترکیه مستقل بنفع ایران بوده است.

- مشکلات ترکیه با ایران بمراتب کمتر از مشکلات ترکیه با روسیه و چین است . مهمترین مشکلات ایران و ترکیه مساله سوریه و تا حدودی آذربایجان بوده است در حالیکه ترکیه با روسیه مخصوصا در دریای سیاه مشکلات ژئوپولیتیک تاریخی داشته است.

- ایران و ترکیه ناخودآگاه هدف ائتلافهای آمریکا ساخته در منطقه قرار گرفته اند.

- رسانه های ایرانی در پردازش مسائل ترکیه لازم است بابت هدف گرفته شدن ترکیه توسط غرب هوشیاری لازم را داشته باشند.

کلید واژه ها: ترکیه ایران و ترکیه اقتصاد ترکیه غرب غرب و ترکیه اروپا و ترکیه امریکا و ترکیه رجب طیب اردوغان


( ۵۳ )

نظر شما :

اشکان ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۱
یکی دو سال پیش طرفداران اردوغان دلار را آتش میزدند و با غروری کاذب برای جهان رجز میخواندند و بطور هم زمان هم در جبهه کمونیسم پرچم دار بودند و هم در جبهه سلفی گری اما حالا رکورددار افت ارزش پولشان میشوند
فدوی ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۸
مردمان ترکیه در کشوری که قسمتی از جهان اسلام و پاره ای از تن آن است ناخواسته اسیر متوهم هایی شده اند که پا را زیادتر از حد دراز کرده اند .‌ ایران و ترکیه همیشه کنار هم بوده اند . دلارهای ربی زبان ایران بازار لباس و مسکن و تجملات ترکیه را رونق داده . گاز ایران خانه هایشان را گرم کرده . کمک ایران رجب را از تیرباران شبانه نجات داده . آنها نیز کنار ما بوده اند . کانتیرنتهای حاوی سیم خاردار خریداری شده از اروپای شرقی را در زمان جنگ ، غارت کردند . بیسیم های خریداری شده را با دستبرد زدن و جابجا کردن با مدلهای نامرغوب ، بالا کشیدند . تا شنیدند ایران قصد انتقال گاز به سواحل سوریه را دارد با اشاره غرب برای داعش خوش رقصی کردند . شعر کم داشتیم که به شعر خوانی هم افتاده اند . از آنجا کالاهای چینی با برند ترک به کشورمان قاچاق می شود . انصاف بدهید ما همه جوره کنار هم بوده ایم . در کل بر خلاف نظر نویسنده ی محترم غرب همانگونه که با صدقه دادن ترکیه را آباد کرد ، امروز قصد باز پس گیری صدقات را دارد . ما را چه ؟ این ترکیه نه رقیب که دشمن منطقه ای ماست و هر گاه که شکمش پر شود ، جفتکش را نثار ما می کند . این دوزار ده شاهی تجارت ایران با ترکیه نیز با چراغ سبز همان امریکاست نشان به این نشان که به اسم تجارت ، قاچاق چه بلایی بر سر صنایع و تولید کنندگان ما آورده . شمال ، شرق و غرب مهم است اما دروازه ی خوشبختی ایران جنوب بالاخص سواحل اقیانوسی ایران است . لطفا با آدرس های غلط مسیر اشتباه قاجار و پهلوی که غفلت از جنوب را به همراه داشت ، تکرار نکنید . رجب می داند و بزرگترش . از این شعار های برادری دینی و حسن همجواری دست بردارید . به اندازه ی کافی همسایگان خودشان را نشان داده اند . از یک سوراخ نباید چند باره گزیده شد . بابت مشکلات ترکیه نه جشن بگیرید و نه ابراز همدردی کنید .
یه بابایی ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۱
یکی از دلیلهایی که خوانندگان یک سایت بویژه سایتهایی مانند همین سایت دیپلماسی ایرانی را که سایتهای ویژهکار(تخصصی) هستند را دلخوش و راغب به سرزدن و خواندن مقاله هایش میکند تراز و سطح نوشته های آن است چون در این سایتها سطح دانش بازدیدکنندگان بیشتر است وگرنه آنها بجای اینجا به همان سایتهای زرد و عمومی دیگر سر میزدند.اینها را گفتم تا دست اندرکاران سایت برای بالا نگاه داشتن سطح سایت هر نوشته ای را چاپ نکنند درست مانند نوشته ی این کارشناس که انشای بلند بالایی را ردیف کرده و بدون توجه به پارادایمها و گزارهای اساسی که در سیاست کلی کشور ترکیه با همسایگانش هست به خوانندگان سایت(که میتوان گفت شاید درمیان آنها تصمیم سازان جمهوری اسلامی هم باشند!) اینگونه القا کند که چون دولت ترکیه (که اکنون رنگ و بوی حکومت گرفته) دچار مشگل اقتصادی است و بازهم !! چون همین ترکیه بخاطر جاه طلبی های حکومتش و شخص اردوغان با همه همسایگان و جهان درافتاده و از قضا نیمی از این دشمنان هم غربی هستند و چون هر از چند گاهی هم برای مردم فریبی و خالی نبودن عریضه شعارهای حمایت از فلسطین سر میدهد(وگرنه ترکیه از همان آغاز کشور اسراییل یکی از گرمترین رابطه های سیاسی و اقتصادی را با آن داشته و درگیرهای کنونی هم بیشتر بخاطر درگیری منافع آنها مانند دریای مدیترانه و ... است) ایرانی که کمرش خم شده و نایی برایش نمانده به داد رجب پاشا هم برسد !!! چرا ؟ چون ترکیه در دورزدن تحریمها به ایران کمک کرده !!! درحالیکه هر کودکی هم در این کشور میداند که اگر ترکها این کار را هم کرده اند سود هنگفتی در آن بوده وگرنه هیچگاه این کار را نمیکردند و اصلن سود ترکیه در تحریم ایران است جدا از فرصتهایی که از کشور ایران میرباید ،کاروان کامیونهای طلا و پولهای قلمبه دلاری بادآورده (بدست کسانی مانندرضا ضراب) است که سر از ترکیه در میاورد.و اینکه مرز ایران و ترکیه مرز آرامش است ، آری مرز ارامش بوده تا کنون ولی بخاطر جاه طلبی های آنها شاید درآینده چنین نباشد دلیلش هم شیر شدن کشوری مانند جمهوری آذربایجان است (پس از شکست ارمنستان آنهم با کمک مستقیم ترکیه و اسلحه های اسراییل !!! ) چون همه میدانند یکی از دلیلهای اصلی این کشور برای ادعاهای سرزمین نسبت به ایران(احساس ناخوشایندی به انسان دست میدهد که کشوری مانند ج آذربایجان نسبت به کشوری مانند ایران ادعای سرزمین داشته باشد!!! ) همین پشتیبانی آشکار و پنهان مرکزهای قدرت در ترکیه از این کشور است که علیف را شیر میکنند!. آری کارشناس محترم ! از قدیم گفته اند : "خودکرده را تدبیر نیست "و اگر این بلا که قابل پیش بینی هم بود (چون اقتصادهایی مانند ترکیه باوجود ظاهر چشمگیری که دارند ولی چون براساس گردش سرمایه بنا شده اند با به مشگل خوردن این جریان اینگونه از هم می پاشند و این تازه آغاز ماجراست!! ) را اردوغان و دوستان بر سر ترکیه آورده اند قرار نیست مردم ایران جور ترکیه را هم بکشند !!!.پایان
میرزا ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۹
مخالفم باید راه را بازگذاشت تا توجه غرب از ایران به سمت ترکیه بره بلکه ایران کمی تنفس کنه ترکیه هرچی ضعیف تر منطقه امن تر
علی ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۲
مقاله قابل قبولی بود ، بهتره مطبوعات کشور چنین مقاله های رو منتشر بکنند تا واقعیتهای موجود بیان بشه نه اینکه دنبال نوشتن مطالب مغرضانه و هدفدار باشن .
احسان ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۵
سیاستمداران خودباخته و خودفروخته در مقابل غرب باید از ارکان سیاست کشور حذف شوند ائتلاف ایران با روسیه و چین و ترکیه و سایر کشورهای اسلامی باید در افق دید سیاستمداران و حاکمان باشد غرب چشم دیدن مسلمانان را ندارد
علی ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۰
فدوی به پیش خبردار از جلو نظام کسی اجازه نداره به ترکیه کمک کند تمام
حسن ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۶
حمایت از قدس شریف؟ متن کاملا مغرضانه نوشته شده و به قصد تحمیق مردم ایران. صورت دعا را پیدا کرده اند. ترکیه مدت هاست از رقیب به دشمن تبدیل شده و رسما از گروه های تجزیه طلب حمایت می کند. اما این غرب است که اگر خودمان وادارشان نکنیم، با ما تخاصم و دشمنی بنیادین ندارد بلکه می توانیم خلا متحد قوی برای ان ها در خاورمیانه را پر کنیم
احمد محمود ۰۲ دی ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۳
بنا بر این دوستی ما با ترکیه از حب علی نیست بلکه از بغض معاویه است؟
ابراهیم قدیمی ۰۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۴
من در سطح خودم که فقط یک کامنت نویس هستم مشکلات پرزیدنت اردوغان را درک می کنم۔گرچه ممکن است بی توجهی هائی قبلا داشته باشند۔ براین حساب من از طرفداران پرزیدنت اردوغان در ترکیه ونخست وزیر عمران خان در پاکستان هستم۔پرزیدنت اردوغان ونخست وزیر عمران خان باید خود را در کشورهائی با تفکر های سیاسی بسیارمتضاد و متشنج با رای مردم حفظ کنند۔هردو شخصیت های محکمی دارند۔
ترک ایرانیم ۰۳ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۴
نویسنده محترم گویا اقامت ترکیه میخواهند بگیرند این همان ترکیه ای هست که با همدستی آذربایجان سعی در حذف ایران از کریدورهای انرژی و حمل و نقل به هر قیمتی هست و در صدد آشکار کردن و استحکام بیشتر روابط دیرینه خود با رژیم صهیونیستی هست راه را اشتباه نشان ندهید مسئولان ترکیه حسابشان از مردم ترکیه جداست چون مسئولان ترکیه نماد تزویر و دو رویی و سو استفاده گری هستند
علی ۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۶
یه جوری ایشان از ضعبف شدن اخوانی های ترکیه نگران هستند گو اینکه همین چتد روز پیش بود که لاف حمله به ایران را همراه آدربایجان می زدند. علاوه براین اخوانی ها باید تاوان حمایت از داعش در عراق و جبهه النصره درسوریه ولیبی بایدبدهند. هیچ موقع چشم آبی ها اجازه نمی دهند خطوط مرزی خلاف میل آنها جابجا شود آنهم کشوری مسیحی به اسم ارمنستان و یونان. البته هر کسی که بفکر جهانگشایی دوران قدیم باشد به همین سرنوشت دچار می شود.
فدوی ۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۹
به یه بابایی ، گل گفتی و حق مطلب را ادا کردی . البته آماده باش که پانترکها با شبیخون زدن به تو ، کل اصل و نصب و ژن و اجداد و علم و خلاصه هر چه که داری را بکوبند چون تو به رجبشان آن گفتی که برایشان دردی به سختی زایمان به همراه دارد .
خسرو ۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۷
از هر ده مقاله ای که در مورد همسایه های ایران نوشته میشود نه تا بر علیه روابط خوب با همسایگان تنظیم میشود و بیشتر تحقیر و دشمنی با همسایگان را ترویج میکند ویکی مثل این نوشته بصورت نصفه و نیمه مصالح کشور را در نظر میگیرد آن هم با همان اوصاف تحقیر و منت و... پاکستان و افغانستان و ترکمنستان و آذربایجان و ارمنستان و ترکیه و عراق در خشکی و کویت و امارات و بحرین و قطر و عربستان و عمان در دریا - همسایگان ابدی ایران هستند هیچگاه عوض نخواهند شد و مردمان شان هم ثابت خواهند بود ما هم نمی توانیم کشورمان را در مرکز اورپا مستقر کنیم تا با آنها همسایه شویم در ضمن میانگین های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ایران و همسایگانش کمابیش تراز هست یعنی برتر نیستیم -- اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید بتوانیم با همسایه ها روابط خوبی برقرار کنیم ولی در مورد ترکیه لازم است بدانیم که در چند روز گذشته با تمهیدات اقتصادی دولت ترکیه ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار 30% افزایش یافت بهتر نیست که اینو یاد بگیریم ؟و اگر از اردوغان دلگیر هستیم منتظر انتخابات شانزده ماه بعد می مانیم تا عوض شودحالا بماند که مخالفان بیشتر با امریکا و اسراییل هماهنگ خواهند شد از فدوی هم تشکر می کنیم که اردوغان را از تیرباران شبانه نجات داد چون با حمایت دلیرانه او از آذربایجان سرزمین اسلامی قره باغ آزاد شد
کامران ۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۸
هوچی گری مثال عینی یک سری از کامنتهای بالاست ، اردوغان را ایران نجات داد ! اگر ایران نبود مردمان ترکیه از گرسنگی مرده بودند! همین افزایش ۴۰ درصدی ارزش لیر هم با کمک ایران بود! (جدیدترین ورژن کامنت هوچیگران در روزهای اینده )اگر کالایی از ترکیه خریداری میشود پولش پرداخت میشود اگر گازی به ترکیه فروخته میشود پولش دریافت میشود ! پس به رایگان خانه های انها با گاز ما گرم نمیشود ، به لطف دوستان تروریست pkk با منفجر کردن خطوط لوله و مصرف داخلی وحشتناک روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب اصولا گازی برای صادرات به ترکیه نداریم و این کشور قرارداد خرید را تمدید نکرد! اگر در لیست خریداران مسکن در ترکیه هستیم تماما دلایل اقتصادی داخل کشور باعث ان است نه ترکیه! اگر کالای قاچاق با نام برندهای ترک در داخل کشور به فروش میرود باز دلیل ان خودمانیم نه ترکیه! و اصولا مرزهای ترکیه مسیر قاچاق عمده کالا نیست ! و مرزهای عراق و پاکستان و سواحل جنوب مسیرهای قاچاقچیان است.هوچیگر در جایی ترکیه را عنصر غرب مینامد و در جایی میگوید غربی ها صدقات خود را از ترکیه بیرون کشیدند تا زمین بخورد ! خوب اگر عنصر غرب است چرا باید همچین بلایی سرش بیاید؟
مهدی ۱۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۹
نمیدونم ما خوابیم یا خودمون به خواب زدیم جناب اردوغان از دو تا سیاست استفاده میکنه و هدفشم حتی فراتر از نو عثمانی گریه از جریانهای اخوانی برای تصرف و انضمام خاک کشورهای عربی مانند سوریه به خود که عملا اتفاق افتاده در مناطق اشغالی پرچم و لیر ترکی هست. و از ناسیونالیست ترکی برای گسترش نفوذ خودش تا جای که ابرو قورت و حیارو قورت داده و حتی در اون پرچم خیالی جهان ترک که عملا در جلوی دوربینها نشون داده بود قسمتی از خاک مارم هدف قرار داده بودن یا اون شعر تحریک کننده اردوغان در مورد رود ارس و کیه ندونه که از جریانات تجزیه طلبدر داخل کشورمیت حمایت مالی و رسانه ای میکنه ( این درحالیکه این فریب بزرگ که اذریها ترک هستند بلکه از اصیل ترین نژاد ایرانین مراجعه شود به کتاب احمد کسروی که خودشم تبریزی بود و حتی تا زمان شیخ صفی الدین زبان اذری رایج بود که صو هستاد درجه در تضاد با زبان ترکیه ولی بعدها زبان ترکی زبان اذربایجان و اذریهارو با توجه به تحولات سیاسی استعمار کرد که باید تلاش بشه اذربایجان عزیز از استعمار زبان ترکی دربیاد و زبان مادری اذربایجان اذری احیا بشه) و اصلا ضد غرب نیست اردوغان چندین بار با رئیس رژیم صهیونیستی صحبت و دل دادن قلوه گرفتن و ای فلسطین فلسطین که میگنه عوام فریبیست وقتی سفارت رژیم صهیونیستی وسط استانبوله