در آستانه گشایش دهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای

در جنگ هسته ای نمی توان پیروز شد

۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۹۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل می گویند: «در جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید روی دهد و با توجه به پیامدهای گسترده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، تا زمانی که سلاح های هسته ای وجود دارند، باید برای اهداف دفاعی، بازدارندگی و جلوگیری از جنگ استفاده شوند.»
در جنگ هسته ای نمی توان پیروز شد

نویسنده: فرانسوا دالانسون

دیپلماسی ایرانی: دوشنبه سوم ژانویه پنج کشور عضو شورای امنیت بر تعهد خود برای ادامه خلع سلاح هسته ای تاکید کردند. دهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای تحت نظارت سازمان ملل متحد، 191 کشور عضو پیمان را از سه شنبه چهارم تا جمعه بیست و هشتم ژانویه 2022 گرد هم می آورد.

در آستانه گشایش دهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای در نیویورک، روز دوشنبه سوم ژانویه پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متعهد شدند که از ادامه گسترش سلاح های هسته ای جلوگیری کنند.

پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل می گویند: «در جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید روی دهد و با توجه به پیامدهای گسترده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، تا زمانی که سلاح های هسته ای وجود دارند، باید برای اهداف دفاعی، بازدارندگی و جلوگیری از جنگ استفاده شوند.»

در بحبوحه مذاکرات با ایران که مظنون به دستیابی به بمب اتمی است، این پنج کشور بر عزم خود برای احترام به تعهدات خود مبنی بر پایان دادن به مسابقه تسلیحات هسته ای و خلع سلاح تأکید می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مقاله ای که در ماه دسامبر منتشر شد، ضمن یادآوری وجود بیش از 13 هزار سلاح هسته‌ای در جهان، از کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خواست گام‌هایی در جهت خلع سلاح هسته‌ای، شفافیت، جلوگیری از بحران‌های هسته‌ای در خاورمیانه و آسیا، تقویت آژانس بین المللی انرژی اتمی و استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای بردارد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، مسکو از توافق اصولی بین پنج قدرت بزرگ هسته ای استقبال کرد و امیدوار است که این توافق «به کاهش سطح تنش های بین المللی کمک کند.»

معاون وزیر امور خارجه چین نیز گفت: «بیانیه مشترک علیه جنگ هسته ای به افزایش اعتماد متقابل و هماهنگی و همکاری به جای رقابت بین قدرت های بزرگ کمک می کند.»

منبع: لاکروا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جنگ هسته ای کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای جهان شورای امنیت سازمان ملل متحد


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۰۳:۵۰
کشورهای جهان سوم هم برای اهداف دفاعی وباز دارندگی وجلوگیری از جنگ وعدم حمله نظامی از طرف کشورهای قدرتمند وعدم توان شورای امنیت از جلوگیری از تجاوزات و بی ارزش بودن قطعنامه های ان شورا به اینگونه سلاحها نیاز دارند۔انها سلاح هستهای نمی خواهند بر سر مردمان بریزند۔انها سلاح هستهای میخواهند که بمب بر سر مردمان خود نریزند۔
ابراهیم قدیمی ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۷
یک سئوالی که بعنوان اطلاعات عمومی از زمانهای پیش در ذهن من شکل گرفته و جواب انرا پیدا نگرده ام این است که زمانی ما موشکی یا هواپیمائی حاوی بمب وکلاهک را هدف قرار میدهیم۔وضعیت بمب وکلاهک هستهای وغیرهستهای ان چگونه میشود؟ همراه موشک وهواپیما بگونه قطعی منفجر میشوند ؟۔بدون انفجار بگونه قطعی غیر فعال میشوند۔ امکان دارد در محل هدف قرار گرفتن سقوط کنند ومنفجر بشوند؟۔این بمب وکلاهک ها برای انفجار اماده شده بودند۔یک حمل ونقل ایمن نیست۔پاسخ این سئوال چیست؟
در جواب ابراهیم قدیمی ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۴
این کشورهایی که میگویی خودشان بیشترین خطر را برای مدرم خود دارند و دستشون به خون مردم خودشون آغشته هست! این کشورها که شما میگویی بمب اتم میخواهند تا مردم خودشان را به گروگان بگیرند و با خیال راحتر در داخل دست به سرکوب و قتل عام بزنند!!!