رویه ای که باید جلوی آن گرفته شود

اسرائیل همه خط قرمزها را رد کرد!

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۳۵۸ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: محسن پاک آیین
محسن پاک ایین معتقد است که با حمله بعدازظهر دوشنبه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق عملا اشغالگران تمام خطوط قرمز مبتنی بر حقوق بین‌الملل را رد کردند و و خود را مقید به هیچ اصولی در ارتکاب کشتار، جنایت و تجاوز به اماکن دیپلماتیک و اشخاصی که دارای مصونیت سیاسی و امنیتی هستند، نمی‌دانند.
اسرائیل همه خط قرمزها را رد کرد!

دیپلماسی ایرانی: با حمله بعدازظهر دوشنبه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق عملا اشغالگران تمام خطوط قرمز مبتنی بر حقوق بین‌الملل را رد کردند و و خود را مقید به هیچ اصولی در ارتکاب کشتار، جنایت و تجاوز به اماکن دیپلماتیک و اشخاصی که دارای مصونیت سیاسی و امنیتی هستند، نمی‌دانند.

این یک اصل پذیرفته‌شده در مبانی حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل است که به اماکن دیپلماتیک و کنسولی و افراد ساکن در آن هیچ‌گونه تعدی نشود؛ بنابراین هرگونه تجاوز و اقدام تروریستی علیه این اماکن و افراد به هر شکلی توجیه‌ناپذیر و غیرقابل دفاع است و چون این اجماع در بین اعضای رسمی سازمان ملل و کشورهای جهان وجود دارد، در نتیجه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از فضا و زمینه پدید‌آمده برای محکوم‌کردن رژیم صهیونیستی نهایت استفاده را ببرد.

اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران با توجه به کنوانسیون‌های مربوطه یک اقدام قابل پیگیری از طریق مراجع ذی‌ربط است که می‌تواند زمینه و فضای لازم را برای واکنش‌های بعدی تهران فراهم کند. دراین‌میان هر کشوری بخواهد اقدام به حمایت از رژیم صهیونیستی کند، عملا رویه و بدعتی را باب کرده است که به دیگران این حق داده خواهد شد برخلاف تمام اصول و قوانین مصرح در حقوق و روابط بین‌الملل، به اماکن کنسولی و دیپلماتیک و افراد دارای مصونیت هرگونه تعدی و حتی حمله تروریستی انجام شود.

این در حالی است که اماکن کنسولی و سفارتخانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین نمایندگی‌های کشورها، نقش کلیدی در برقراری روابط بین دولت‌ها و همچنین حل‌وفصل مشکلات و بحران‌ها بین کشور را دارند. در نتیجه خدشه‌دار‌شدن امنیت سفارتخانه‌ها، اماکن کنسولی و دیپلمات‌ها در کشور میزبان به شکل جدی روابط بین‌الملل را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. با این رویه سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک به یک هدف بالقوه و حتی بالفعل برای حملات تروریستی بدل خواهد شد و هیچ دیپلماتی دیگر دارای مصونیت سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی نخواهد بود. به همین واسطه و به فوریت باید سازمان ملل و شورای امنیت درباره حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه واکنش قاطع نشان داده و صهیونیست‌ها را پاسخ‌گو کند.

اگرچه به دلیل کارشکنی و حق وتوی آمریکا در شورای امنیت شاید قطع‌نامه‌ای برای محکومیت صهیونیست‌ها صادر نشود؛ اما باید از طریق سازمان ملل این حمله را برای رژیم صهیونیستی پرهزینه کرد تا مانع از تکرار آن شد. اگر لزوم پاسخ‌گویی از طریق اهرم‌های سیاسی و دیپلماتیک در دستور کار قرار بگیرد، یک مسیر کم‌هزینه برای تهران است. به هر حال تمام سیاست‌های مد‌نظر جمهوری اسلامی ایران یک سیاست عقلانی بوده و به دنبال آن، هرگونه تصمیمی در شورای عالی امنیت ملی که به تنفیذ مقام معظم رهبری می‌رسد، در نتیجه کار کارشناسی، تبادل آرا و نظرات مختلف و در نهایت جمع‌بندی و تصمیم‌گیری بر مبنای منافع و امنیت ملی است. در نتیجه نباید اکنون عقلانیت و خرد‌ورزی در اتخاذ نوع واکنش به حملات رژیم صهیونیستی را فدای فضای احساسی و هیجانی برخی جریان‌های سیاسی در کشور کرد.

محسن پاک آیین

نویسنده خبر

محسن پاک‌آیین (زادهٔ ۱۳۳۳) سیاست‌مدار، دیپلمات و نویسنده ایرانی است. وی فعالیت در وزارت امور خارجه را از سال ۱۳۶۰ آغاز کرد و در فاصلۀ سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ سفیر ایران ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق


( ۷ )

نظر شما :

محمد ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۸
تنها مزیت حمله اسرائیل این بود که به نیروهای سیاسی ما نشان دادحمله به سفارت کشور ها و آتش زدن کنسولگری آنها و غارت اموال سفارت خانه ها بد است . امثال روزنامه کیهان تا به حال حاظر نبودند اعتراف کنند حمله به سفارت های انگلیس و عربستان کار بدی بوده اما حالا دم از مصونیت مراکز دیپلماتیک می زنند
Aysan Maral ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۱:۰۲
آقای محسن پاک آیین من با این گفته شما صد در صد موافقم " این یک اصل پذیرفته‌شده در مبانی حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل است که به اماکن دیپلماتیک و کنسولی و افراد ساکن در آن هیچ‌گونه تعدی نشود؛ بنابراین هرگونه تجاوز و اقدام تروریستی علیه این اماکن و افراد به هر شکلی توجیه‌ناپذیر و غیرقابل دفاع است.» اما به نظر شما آیا این اصل نباید در مورد سفارت های آذربایجان و عربستان سعودی نیز اعمال می شد؟ آیا ما اجازه داریم در مورد هنجارهای بین المللی به صورت گزینشی عمل کنیم؟ من می توانم حمله به سفارت آمریکا (که اقدامی وحشتناک و غیرقابل قبول از سوی برخی از انقلابیون آرمانگرا بود) در ابتدای انقلاب را درک کنم زیرا اکثریت رهبران از هنجارهای بین المللی بی اطلاع بودند، اما چگونه می توان حمله به سفارتخانه های عربستان و آذربایجان در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۳ را توجیه کرد؟ ایام به کام
سعید هاشمی ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۴
اسرائیل در حال حاضر به معاهدات بین المللی و قوانین حقوقی اهمیتی نمی دهد، چرا که حتی فضاسازی های سیاسی و امنیتی در سازمانهای بین المللی را هم برای خود تهدیدی نمی بیند! امریکا و کشورهای غربی تا زمانی که نیاز باشد از اسرائیل در موضوع غزه حمایت خواهند کرد، تا وقتی که ماهی های مورد نظرشان را صید کنند!!! در طی دهه های گذشته، کدام قوانین حقوقی و بین المللی توانستند جلوی کشتار و نسل کشی های متعدد در سراسر عالم را بگیرند؟ بخصوص وقتی که این قوانین را فرادستان عالم وضع می کنند!!!