ورود اولین نیروهای آمریکایی به لهستان برای مقابله با روسیه

تنش در شرق اروپا نزدیک است؟

۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۹۷۴۴ اروپا انتخاب سردبیر
سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کشورهای غربی، مدعی هستند روسیه بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده است تا در صورت لزوم این کشور را مورد حمله قرار دهند. واشنگتن حتی اعلام کرد که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد مسکو قصد دارد یک حمله ساختگی ایجاد کرده و وانمود کند که مورد حمله اوکراین قرار گرفته تا به این بهانه این کشور را مورد تهاجم قرار دهد. در مقابل مسکو تمام این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید که هیچ قصدی برای حمله اوکراین ندارد و تنها می‌خواهد امنیت خود را تامین کند. 
تنش در شرق اروپا نزدیک است؟

نویسنده: سعید هاشمی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، کارشناس لهستان و کشورهای بالتیک

دیپلماسی ایرانی: در پی دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای اعزام سه هزار نیروی نظامی به اروپای شرقی در راستای تقویت متحدان ناتو، اولین نیروهای آمریکایی روز شنبه گذشته وارد لهستان شدند.

سخنگوی ارتش لهستان: اولین نیروهای گروه نبرد از لشکر ۸۲ هوابرد ارتش ایالات متحده، وارد لهستان شدند و آماده سازی پایگاه نظامی رززوو (در جنوب شرقی لهستان) در نزدیکی مرز لهستان با اوکراین، ادامه دارد.

پیش از این و در روز جمعه گذشته نیز اولین نیروهای آمریکایی، وارد خاک آلمان شدند. یک سخنگوی ستاد فرماندهی اروپا- ارتش آمریکا اعلام کرد: سربازان این کشور از لشکر هجدهم هوابرد روز جمعه وارد شهر ویسبادن آلمان شدند و یک مرکز فرماندهی در آلمان برای حمایت از هزار و ۷۰۰ چترباز که قرار است در لهستان مستقر شوند، ایجاد می کنند. منابع آگاه ارتش آمریکا گفته‌اند که حدود 1700 نظامی تیپ 82 هوابرد قرار است طی روزهای آینده از پایگاه نظامی فورت براگ کارولینای شمالی وارد لهستان شوند.

پنتاگون نیز اعلام کرده است که حدود 1000 نظامی آمریکایی مستقر در آلمان نیز قرار است به رومانی اعزام شوند.

کشورهای غربی، مدعی هستند روسیه بیش از 120 هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده است تا در صورت لزوم این کشور را مورد حمله قرار دهند. 

واشنگتن حتی اعلام کرد که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد مسکو قصد دارد یک حمله ساختگی ایجاد کرده و وانمود کند که مورد حمله اوکراین قرار گرفته تا به این بهانه این کشور را مورد تهاجم قرار دهد.

در مقابل مسکو تمام این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید که هیچ قصدی برای حمله اوکراین ندارد و تنها می‌خواهد امنیت خود را تامین کند. 

روسیه بارها نسبت به گسترش مرزهای ناتو به سمت شرق هشدار داده است و از ناتو خواسته است تا به طور شفاف اعلام کند که آیا تمایل دارد تا به تعهدات امنیتی مهم و کلیدی خود عمل کند یا خیر؟ 

مسکو از ناتو خواسته است تا نظامیان و تجهیزات نظامی خود را از شرق اروپا خارج کرده و اجازه پیوستن اوکراین به ناتو را ندهد.

در سنوات اخیر، سامانه های موشکی و دفاعی پیشرفته پاتریوت در خاک لهستان مستقر شده اند. با توجه به خرید این تجهیزات نظامی پیشرفته و بسیار ارزشمند توسط دولت لهستان از ایالات متحده و دفاع تمام قد امریکایی ها در سطوح مختلف از مواضع و مناسبات موجود در لهستان با سایر کشورها، گمان می رود: اینکه اگر بیان کنیم که لهستان به عنوان بازوی توانمند امریکا در ناتو نقش آفرینی می کند، خصوا در منطقه اروپای مرکزی و شرق اروپا، سخنی به گزاف نگفته ایم.

با توجه به تجارب طولانی جنگ و رقابت تاریخی میان ایالات متحده و روسیه که از جنگ های جهانی اول و دوم تا پایان جنگ سرد قدمت داشته و تا به امروز نیز ادامه دار شده است، بنظر می رسد: کشور لهستان به توجه به نزدیکی و هم مرزی با پهناورترین کشور جهان، یک پایگاه نظامی دسترس و امن برای امریکا در مقابل تهدیدات احتمالی روس ها برای اروپا و هم پیمانان ثروتمند ایالات متحده خواهد بود.


 

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و امریکا اروپا شرق اروپا جنگ اوکراین


( ۹ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۵
روس ها هیچگاه تهدیدی برای اروپا نبوده اند۔اگر بوده اند ذکر کنید۔۔این اروپا بوده است که دوبار توسط المان وفرانسه روسیه را بخاک وخون کشید۔امریکا با دشمن جلوه دادن روسیه مشغول بلع کامل اروپا است۔نهنگی است که مشغول بلعیدن نهنگ دیگری است۔برای بلعیدن اسیا نیاز به بلعیدن روسیه وچین دارد۔ولی برایش لقمه بزرگتری است ۔گلوگیر میشود۔