رئیس جمهوری ترکیه در تنگنا قرار می گیرد؟

مخالفان اردوغان، همگی در یک پیمان

۰۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۹۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران بر این باورند که شش حزب، از جمله بزرگترین حزب اپوزیسیون CHP و حزب محافظه‌کار ملی Iyi، یک ائتلاف ضد اردوغان تشکیل خواهند داد و یک نامزد مشترک را برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی که برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده، معرفی خواهند کرد.
مخالفان اردوغان، همگی در یک پیمان

نویسنده: تیم وینسنت دیکه

دیپلماسی ایرانی: در ترکیه، شش حزب مخالف حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی این کشور، بر سر راهبردی برای جایگزینی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به توافق رسیده اند. رهبران حزب پس از نشست روز یکشنبه گفتند، هدف مشترک آنها لغو نظام ریاست جمهوری ایجاد شده توسط اردوغان و تقویت مجدد پارلمان است.

ترکیه در یکی از عمیق ترین بحران های سیاسی و اقتصادی تاریخ خود قرار دارد. دلیل اصلی این امر، رهبری «خودسرانه» در نظام ریاست جمهوری است. قرار است جزئیات این توافق در پایان فوریه منتشر شود.

ناظران بر این باورند که شش حزب، از جمله بزرگترین حزب اپوزیسیون CHP و حزب محافظه‌کار ملی Iyi، یک ائتلاف ضد اردوغان تشکیل خواهند داد و یک نامزد مشترک را برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی که برای سال 2023 برنامه‌ریزی شده، معرفی خواهند کرد.

سران حزب اسلامگرای سعادت، حزب دموکرات، حزب دموکراسی و پیشرفت (دیوا) و حزب آینده نیز در این نشست شرکت کردند. حزب اپوزیسیون حامی کردها HDP که در ترکیه به دلیل ارتباط های تروریستی تحت فشار سیاسی گسترده قرار دارد، در این جلسه حضور نداشت.

در آوریل 2017، ترکیه در یک همه پرسی بحث برانگیز به انتقال از سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری رأی داد. اردوغان از زمان انتخاب مجدد خود در سال 2018 هم رئیس جمهور و هم رئیس دولت بوده و دارای اختیارات گسترده ای است. حزب محافظه‌کار اسلامی عدالت و توسعه و حزب ملی‌گرای افراطی MHP اکثریت کرسی ها را در پارلمان تضعیف شده در دست دارند.

ترکیه هم اکنون با یک بحران عظیم ارزی دست و پنجه نرم می کند. لیر همچنان ارزش خود را از دست می دهد و باعث گران شدن کالاهای وارداتی می شود. قیمت برق برای خانوارها حدود 50 درصد افزایش یافته و هزینه غذا و حمل و نقل نیز اخیرا گران شده است.

با توجه به وضعیت کشور، نارضایتی مردم نیز رو به افزایش است. رئیس جمهوری روز یکشنبه اعلام کرد که مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی اصلی به دلیل افزایش قیمت ها از هشت به یک درصد کاهش می یابد.

وضعیت اقتصادی ترکیه در مقایسه با ماه های گذشته بسیار سخت شده است. آیا این اتفاق به پاشنه آشیلی علیه رجب طیب اردوغان تبدیل خواهد شد؟ آیا این اتفاق سبب می شود تا وی کرسی ریاست جمهوری آینده ترکیه را از دست بدهد؟

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان حزب عدالت و توسعه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حزب سعادت ترکیه احمد داوداوغلو انتخابات ترکیه


( ۱۵ )

نظر شما :

رفیعیان اتشپز ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۲
اینها حزب نیستند بلکه مافیا های پول ،قاچاق،رانت،رشوه، سرویس جاسوسی بیگانگان،تروریستهای تجزیه طلب، دنباله همان ترکان جوان هستند که سلطان عبد الحمید دوم را از تخت بر انداختند،وامپراطوری عثمانی را وارد جنگ جهانی اول کرده ومتلاشی اش کردند، اینها نمایندگان ملت نیستند بلکه نمایندگان قدرتهای خارجی هستند، اردوغان به تنهایی بیش از ۵۴ در صد ارای ملت را دارد،که در مجلس هم اکثریت با نمایندگان طرفدار حزب اردوغان است، غرب چون نتوانست با توسل به تروریسم،کودتا،بحران اقتصادی،وتحریم،وانواع شانتاژ ( داعش،نیو عثمانی، اسلاما فوبیا،...) اردوغان را ساقط کند متوصل به عناصر خاین داخل ترکیه واحزاب مافیایی شده، ولی مطمعنا باز هم اردوغان مثل ۲۰ سال گذشته پیروز خواهد شد. البته غرب با تحریک یونان،قبرس جنوبی،فرانسه ،وووو مانع فعالیتهای اکتشافی (انرژی) ترکیه در مدیترانه شرقی شد، وحتی در سوریه وعراق گروهک های تروریستی (pkk,pyd) را پشتیبانی میکند تا مانع اردوغان وبرنامه هایش شود، ولی دیگر مردم هم دوست ودشمن خود را شناخته اند، وبعد از این نیرنگهای غرب بی تاثیر خواهد بود.
اشکان ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۸
اردوغان هزار چهره و ضد ترک و عامل اصلی اخوانی و حامی بزرگ داعش دستش رو شده و حتی محمد باغچه لی نیز پشتش را خالی میکند و حتی در ریزه شهر زادگاهش محرم اینجه با تاسیس حزب مملکت بیشتر از او رای میاورد
امام اول ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۹
اردوغان یکی از رهبران واقعی جهان اسلام و جهان ترک هست که ترکیه رو از یک کشور ضعیف وابسته به غرب به یک‌ کشور قدرتمند منطقه ای تبدیل کرده مسلما غرب یک‌ کشور مستقل رو نمی خواهد جه در ترکیه چه در ایران ، مسلما مردم ترکیه هم در طول این سالها فهمیده اند که اعتماد به غرب اشتباه محض بوده چون غرب هر کشوری که مسیحی نباشد و کله زرد نباشند رو نمی خواهد لذا با تمام قدرت از اردوغان حمایت می کنند مسلما ائتلاف تمام احزاب داخلی ترکیه یا خارج از آن نخواهد توانست اردوغان رو از تخت به پایین بکشند چون مردم ترکیه روند رسیدن ترکیه به یک قدرت واقعی و از یک اقتصاد ضعیف به یکی از ۲۰ اقتصاد برتر جهان رو با تماموجود لمس کردند محبوبیت اردوغان فراتر از آماری هست که منتشر میشود
کوروش ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۱
جناب آتشپز میشود هر مطلبی را به فرصتی برای بیانیه های پانترکی علیه اقوام دیگر تبدیل نکنید و سواد و اطلاعاتتان را بالا ببرید تا بفهمید نمایندگان کردها در بین این احزاب وحود ندارند!؟ واقعا متوجه شدن این موضوع کار سختی نیست.
محمد ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۰
سیاستمداران ایرانی؛ ای کاش مانند ترکیه واردوغان بودید که هم با شرق رابطه دارد هم با غرب ! وقتی هم صحبت از دفاع ازتمامیت واستقلال کشوری ماننداوکراین میشود بی ترس واهمه حرف خودش را میزند مانند شما در حصار ایدیولوژی خاصی فرو نرفته است. ببینید همین روسیه در ۴۰سال گذشته چقدرخیانت درحق ایران کرده است به والله قسم تنها مانع ما وارتباط با جهان غرب همین حیله گری روسیه است.چون در دشمنی غرب با ما منافعش تامین میشود.
مرد راستگو ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۶
بعد از حمله روسیه به اوکراین جنگ سرد غرب بر علیه روسیه شروع شده است و اروپا سخت به حمایت تورکیه نیازمند هستش پس تا فروپاشی روسیه امریکا با اردوغان کاری ندارد
به کوروش ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۱
پانکرد جان نمایندگان کردها همان حزب دموکراتیک خلقها در اصل نماینده گروهک تروریستی-جنایتکار پ.ک.ک هستن و اصلا به سود مخالفین اردوغان نیست با هواداران تروریسم پ.ک.ک متحد بشن بعد اردوغان بهشون برچسب طرفداری از تروریسم بزنه.
حامد ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۶
پانکرد؟؟؟؟ توهمات فاشیستی واژه های جدید هم اختراع میکند!