سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

خطیب زاده: بر اساس پاسخ طرف عربستانی به پرسش هایمان درباره زمان مذاکرات تصمیم می گیریم

۰۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۸ کد : ۲۰۱۰۱۸۳ اخبار داخلی پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره زمان مذاکرات ایران و عربستان و این که قرار است در چه سطحی برگزار شود گفت: هنوز تاریخ قطعی برای این مذاکرات تعیین نشده است، و در صورتی که ایران پاسخ پرسش های خود را در دور چهارم گفت وگوها دریافت کند می توان بر اساس آن درباره زمان آغاز مذاکرات و سطح آن تصمیم گرفت.  
خطیب زاده: بر اساس پاسخ طرف عربستانی به پرسش هایمان درباره زمان مذاکرات تصمیم می گیریم

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ دهد. او در ابتدا قبل از پاسخ به پرسش خبرنگاران به روزشماری از فعالیت های دیپلماسی کشور در یک هفته گذشته پرداخت.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره زمان مذاکرات ایران و عربستان و این که قرار است در چه سطحی برگزار شود گفت: هنوز تاریخ قطعی برای این مذاکرات تعیین نشده است، و در صورتی که ایران پاسخ پرسش های خود را در دور چهارم گفت وگوها دریافت کند می توان بر اساس آن درباره زمان آغاز مذاکرات و سطح آن تصمیم گرفت.  

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ایرانیان در اوکراین گفت: ما همه تلاش خود را در اوکراین و کشورهای همسایه این کشور به کار گرفته ایم تا به ایرانی های مقیم کمک کنیم. تعداد قابل توجهی از ایرانیان را موفق شدیم از اوکراین خارج کنیم. ما فازهایی را برای پیگیری وضعیت ایرانیان تعریف کرده ایم که در نخستین اقدام تلاش داریم ایرانیان را از مناطق جنگی به شهرهای امن تر منتقل کنیم. طی چند شب گذشته ارکان وزارت امور خارجه در سطوح مختلف درگیر این موضوع بوده اند. مثلا صف طولانی برای ورود به لهستان و دیگر مرزهای اوکراین با کشورهای پیرامونی اش جود دارد که سفارت خانه های ما تلاش کرده اند تا در این مناطق مرزی مراکزی را برای خدمت رسانی به شهروندان ایرانی تشکیل دهند. ما همه تلاش خود را می کنیم تا با کمترین خسارت ایرانیان را از اوکراین خارج کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات وین گفت: سفر آقای دکتر باقری به تهران مثل بیشتر سفرهای ایشان برای انجام مشورت های لازم در تهران بوده است. شورای عالی امنیت ملی اداره پرونده هسته ای را بر عهده دارد. یک پیشنویسی از توافق آماده شده، لازم بوده که این پیشنویس مورد بررسی قرار بگیرد برای همین آقای باقری به تهران آمدند. بعضی موارد هم باقی مانده که آقای باقری لازم دانست آن را با مقامات عالی کشورمان مورد بررسی قرار دهد. دو یا سه مورد هنوز باقی مانده است. ما خطوط قرمزی داریم که باید به این خطوط قرمز احترام گذاشته شود. به طرف غربی هم درباره این خطوط قرمز گفته ایم. از جمله موضوعاتی که مطرح است، موضوع رفع تحریم ها و برخی مسائل مربوط به برنامه هسته ای کشورمان هنوز باقی مانده که باید زودتر از اینها به نتیجه می رسید که نرسیده است.

خطیب زاده همچنین گفت: پیشنویس به صورت مشترک تهیه شده و آنچه باقی مانده باید مرتفع شود. ما در حوزه رفع تحریم ها، در حوزه تضامین و فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان، فکر می کنیم که باید در یک بستر مناسب تهیه شود. همه ما در تلاش هستیم که گفت وگوها را به جلو ببریم. ما در وین نیستیم که توافقی جدیدی امضا کنیم بلکه در آنجا هستیم تا راه های برگشت امریکا به برجام که در سال 2015 تهیه شده است، بررسی کنیم. ایالات متحده مسئول وضعیت فعلی است و باید ثابت شود که به تعهداتش عمل می کند. 

وی درباره موضوع تضامین که باید امریکا به ایران بدهد، گفت: در مورد جزئیات تا زمانی که متن نهایی نشده و متن منتشر نشده است، نمی توانم اظهار نظری کنم. آنچه در وین در حال حاضر در حال گفت وگو هستیم، گستره رفع تحریم ها و وسیعتر از آن چیزی است که امریکایی ها روز اول ادعا می کردند. برای این که اصطلاحا چیزی مثل استخوان لای زخم باقی نماند، مذاکرات مفصلی در جریان است. به میزانی که تضامین عینی و ذاتی ایالات متحده به ما می دهد ما هم به همین میزان به تعهدات هسته ای خود عمل خواهیم کرد.

او درباره بحث بدهی های انگلیسی به تهران نیز گفت: تحول در پرونده بدهی های قطعی انگلیس به ایران باید در لندن انجام شود. مبلغ بدهی انگلیس به ایران قطعی است و حتی حکم قضایی خود دولت انگلیس را دارد. طرف انگلیسی باید حتما به تعهد خود عمل کند و بدهی خود را به ایران بپردازد که تصمیم سیاسی آن در لندن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات نمایندگان مجلس که از روند مذاکرات ابراز نگرانی کرده بودند بودند نیز گفت: صدای ملت و نمایندگان ملت را از همه طیف ها، هم دولت و هم وزارت امور خارجه را شنیده ایم و نکاتشان را یادداشت کرده ایم و در جریان نگرانی هایشان هستیم. تعامل بسیار خوبی در سطح دولت و مجلس در جریان است. راهبری مذاکرات بر عهده شورای عالی امنیت ملی است که وزیر امور خارجه هم عضو این شوراست. ما دغدغه نمایندگان را درک می کنیم، اما در وین نیستیم تا توافق جدیدی را امضا کنیم بلکه در آنجا هستیم تا امریکا را واداریم که به تعهداتش بر اساس آنچه در سال 2015 امضا شده است، عمل کند. ما چیزی بیشتر از برجام را نخواهیم پذیرفت. قانون مجلس قانون الزام آوری است اتفاقا متن توافق هم طوری تهیه شده که نگرانی ها و مصوبات مجلس لحاظ شده است. 

درباره میزان تاثیر بحران اوکراین بر مذاکرات وین نیز گفت: در حوزه دیپلماسی هیچ ربطی میان بحران اوکراین با مذاکرات وین وجود ندارد. آنچه در وین در حال انجام است بر اساس یک فهم و شناخت درباره همه طرف های برجام درباره یک ضرورت و الزام درباره همه اطراف است که آنها را به وین آورده است. آنچه به ما ثابت شده همه رفتارها حرفه ای بوده که تلاش دارند به طور جدی مذاکرات به نتیجه برسند.

او درباره احتمال سفر وزیر امور خارجه به وین برای امضای متن نهایی نتایج مذاکرات وین گفت: آنچه در وین در حال مذاکره است یک تصمیم سیاسی کمیسیون مشترک است. در این کمیسیون ایران و 1+4 عضو آن هستند و برای این که امریکا به آن برگردد نیاز به یک سری راستی آزمایی ها و تعهدات و تضمین هایی است که اگر حاصل شود امریکا می تواند به آن برگردد. هنوز تصمیمی برای سفر وزیر امور خارجه به وین حاصل نشده و مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد.

وی درباره بیانیه شورای اتحادیه اروپا درباره جزایر سه گانه گفت: این کار بسیار غیرحرفه ای و بی مبناست. جزایر متعلق به ایران است و جزئی لاینفک از ایران محسوب می شود و این بیانیه را دخالت در امور داخلی کشورمان می دانیم که اصلا اتحادیه اروپا در جایگاهی نیست در این زمینه اظهارنظری کند.

وی درباره اظهار نظر وزیر امور خارجه فرانسه که به ایران هشدار داده بود با آتش بازی نکند، گفت: واقعیت این است که اگر فرانسه سازنده تر عمل کرده بود و اگر تلاش نمی کرد در روند مذاکرات سکته بیندازد یا توقفی در آن به وجود آورد، شاید از ماه ها قبل به توافق می رسیدیم. فرانسه فکر نکند می تواند دوباره سکته ای به مذاکرات بدهد. ما در چند ماه گذشته بارها از این تاریخ ها شنیده ایم که غیرواقعی هستند. آنچه روشن است این است که طرف مقابل باید به تعهدات خود عمل کند و خواسته ها و منافع ایران را لحاظ کند. کش دادن مذاکرات از جانب طرف های غربی است، آنها باید حسن نیت نشان دهند و نباید گردنکشی کنند. اگر امروز راه حل سیاسی و فنی هر دو به دست آید می توانیم بگوییم در مرحله توافق هستیم.

وی درباره روابط ایران و روسیه و سطح همکاری های دو کشور بعد از تحولات اوکراین نیز گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه یک رابطه چند لایه و چند بعدی بسیار طبیعی بر اساس اراده سیاسی دو طرف برای ارتقای این روابط است. روابط ایران با کشورهای همسایه و کشورهای دوست فارغ از فشارهای خارجی طرف های ثالث دنبال می شود و گسترش می یابد.

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و عربستان مذاکرات وین


نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰
یک سئوالی که برای من مطرح است این است که چرا وزارت خارجه هفتگی بگونه ای مرتب نشستی با مطبوعات دارد وبه سئوالات انها پاسخ میگوید ولی دیگر وزارت خانه هاندارند۔فعالیت دیگروزارت خانه ها برای مردم ممکن است اهمیت بالاتری در کار انها داشته باشند۔باید دیگر وزارتخانه ها را نیز پاسخگو به سئوالات ارباب جراید که در واقع نیاز مردم اند کرد۔