مسیری که هند، آسیای میانه و چین نیز از آن منتفعند

روسیه و ایران در حال تسریع پروژه خود برای رقابت با کانال سوئز

۰۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۲۸۰۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
یک سال پیش، پس از بسته شدن کانال سوئز به مدت شش روز و مسدود شدن آبراه توسط یک کشتی کانتینری، مقامات ایران و روسیه برای تاکید بر اهمیت تسریع در تکمیل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب (INSTC) به عنوان جایگزینی برای آن کانال گفت وگو کردند. هدف این پروژه، ایجاد یک مسیر زمینی است که از بندر بمبئی در هند آغاز می شود و پس از عبور از بندر عباس و حرکت به سمت شمال کشور، مرزهای قفقاز، آذربایجان و روسیه را می پیماید تا به شمال اروپا برسد. این پروژه شاخه دوم و سومی نیز دارد. شاخه دوم با عبور از دریای خزر از ایران به روسیه می رسد و شاخه سوم نیز از دریای خزر یا از مرز شمال شرقی ایران، از قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان در آسیای مرکزی می گذرد.
روسیه و ایران در حال تسریع پروژه خود برای رقابت با کانال سوئز

نویسنده: گیلبرت آچکار

دیپلماسی ایرانی: از زمان اعمال مجازات کشورهای غربی برای تحریم روسیه بر سر جنگ اوکراین، این کشور مشتاقانه برای غلبه بر این تحریم ها تلاش می کند. برای ایران هم به همان اندازه طبیعی است که برای فرار از تحریم های کشورهای غربی دست به تلاش های مشابهی بزند.

از این دیدگاه، جنگ روسیه علیه اوکراین رهبران ایران را خوشحال کرد. این جنگ علاوه بر تضعیف توانایی‌های روسیه در عرصه‌های دیگر، از جمله در عرصه سوریه که رقابتی برای نفوذ بین مسکو و تهران وجود دارد، می‌تواند روابط اقتصادی روسیه و ایران را به نفع این کشور چرخش دهد.

علی فتح الله نژاد، پژوهشگر ایرانی در این باره می گوید: «مسکو از واشنگتن درخواست ضمانت کتبی کرد که تحریم های ایالات متحده خللی در روابطش با تهران نیافریند.»

وی در ادامه می افزاید: «در واقع رهایی ایران از تحریم ها می‌تواند به روسیه کمک کند تا تحریم‌های سنگینی را که اکنون با آن روبه روست، دور بزند. این مسئله مسکو را بر آن داشت تا به پیشرفت گفت وگوهای وین با شرط برداشته شدن تحریم ها مبادرت کند.»

یک سال پیش، پس از بسته شدن کانال سوئز به مدت شش روز و مسدود شدن آبراه توسط یک کشتی کانتینری، مقامات ایران و روسیه برای تاکید بر اهمیت تسریع در تکمیل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب (INSTC) به عنوان جایگزینی برای آن کانال گفت وگو کردند.

هدف این پروژه، ایجاد یک مسیر زمینی است که از بندر بمبئی در هند آغاز می شود و پس از عبور از بندر عباس و حرکت به سمت شمال کشور، مرزهای قفقاز، آذربایجان و روسیه را می پیماید تا به شمال اروپا برسد. این پروژه شاخه دوم و سومی نیز دارد. شاخه دوم با عبور از دریای خزر از ایران به روسیه می رسد و شاخه سوم نیز از دریای خزر یا از مرز شمال شرقی ایران، از قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان در آسیای مرکزی می گذرد.

مسیر زمینی به شمال اروپا از گذر قزاقستان گذرگاهی است که چین را نیز منتفع می کند. به این ترتیب، دو غول آسیا، چین و هند، جایگزینی برای یک عبور عادی از کانال سوئز و همچنین بقیه جنوب و شرق آسیا خواهند داشت. این مسیر می تواند کانال سوئز را که علاوه بر مصر بسیار مورد توجه کشورهای عربی و غربی به ویژه ایالات متحده است، تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: میدل ایست مانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کانال سوئز ایران و روسیه کوریدور شمال جنوب کوریدور حمل و نقل شمال-جنوب ایران و هند ایران و چین ایران و قرقیزستان ایران و قزاقستان ایران و ترکمنستان


( ۱۳ )

نظر شما :