واشنگتن به فکر کشورهای عربی نیست

معنای تسلیم امریکا در برابر ایران و امضای توافق احیای برجام برای عرب‌ها

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۹۵۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
این معناست که برای دولت جو بایدن تمام خواسته‌های کشورهای عربی و نگرانی‌های آنها حتی امنیت و ثباتشان معنایی ندارد و شایسته توجه و هیچ گونه تلاشی از سوی این کشور نیست.
معنای تسلیم امریکا در برابر ایران و امضای توافق احیای برجام برای عرب‌ها

نویسنده: السید زهره

دیپلماسی ایرانی: این‌که رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا تصمیم بگیرد تسلیم ایران شود، نقش آن در منطقه و خطر برنامه‌ موشکی و حتی اقدامات سپاه علیه مقامات امریکا را کاملا نادیده بگیرد، چه معنایی دارد؟ برای عرب‌ها این تحول معانی زیاد و خطرناکی دارد که باید درباره آن تامل و بر اساس آن رفتار کنند. 

در راس معنایی این اقدام امور زیر قرار دارد:

نخست: به این معناست که برای دولت جو بایدن تمام خواسته‌های کشورهای عربی و نگرانی‌های آنها حتی امنیت و ثباتشان معنایی ندارد و شایسته توجه و هیچ گونه تلاشی از سوی این کشور نیست.

دوم: به این معناست که دولت بایدن تصمیم گرفته که منافع راهبردی آمریکا را در همدستی با ایران و نه ائتلاف با عرب‌ها دنبال کند. آمریکا دیگر نقش ایران در منطقه را نگران کننده و آزاردهنده نمی‌داند. واقعیت این است که آمریکا هدف بازدارندگی در برابر ایران را از قاموس سیاسی خود کنار گذاشته است.

سوم: بدیهی است که تمام این‌ها دست ایران را در منطقه بیشتر باز بگذارد و به تشدید فعالیت هایش و افزایش نقش گروه های مسلح متحد این کشور در کشورهای عربی بینجامد. 

طبیعتا زمانی که توافق اتمی امضا و برجام احیا شود و تحریم‌های این کشور لغو شوند و صادرات نفت این کشور از سرگرفته شود، تهران به منابع مالی عظیمی دست خواهد یافت که به این کشور اجازه می‌دهد نقش خود در منطقه را از سر بگیرد و ضمن حمایت از گروه‌ها و نیروهای مسلح مورد حمایت خود، آنها را تامین مالی کند. 

دولت آمریکا در راستای منافع خود و نه منافع عرب‌ها فعالیت می‌کند و این مسئله‌ای طبیعی است. در هر صورت این تحول می‌تواند برای کشورهای عربی مثبت باشد از این نظر که آنها را با حقیقت روبه رو می‌کند و باعث می‌شود بر اساس آن رفتار کنند.

آری کشورهای عربی اکنون در برابر لحظه‌ای واقعی از دو زاویه قرار دارند:

نخست: اقدامات دولت بایدن کاملا و به صورت غیرقابل برگشتی این توهم را از میان می‌برد که آمریکا سیاست خود را در مقابله با ایران تغییر می‌دهد. این مسئله یعنی زمان آن فرارسیده است که کشورهای عربی به بازنگری اساسی در روابط خود با آمریکا بیندیشند. آنچه در اینجا به طور خاص مورد نیاز است این است که قبل از هر چیز منافع عربی را تعیین کنیم و براساس آنها روابط خود را تنظیم کنیم.

دوم: آنچه رخ داده و نیز نزدیک بودن امضای توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا و دیگر قدرت های جهانی، عرب‌ها را در برابر تنها یک گزینه یعنی بازدارندگی در برابر ایران و مقابله با این کشور به تنهایی و بدون انتظار هر گونه کمکی از سوی آمریکا یا هرگونه قدرت دیگری قرار می‌دهد.

امروز از کشورهای عربی خواسته می‌شود یک راهبرد عملی و جدی برای بازدارندگی در برابر ایران و مقابله با خطر احتمالی این کشور و دفاع از منافع عربی اتخاذ کنند.

منبع: اخبار الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و عربستان ایران و امریکا و عربستان ایران و اعراب ایران و کشورهای عرب ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مذاکرات وین مذاکرات هسته ای


( ۸ )

نظر شما :

علی ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۱
منبع.خلیج فارس برادر