انگستان کماکان در دور اعتراض

بحران لیز تراس دامن گیر سوناک

۱۶ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۶۸۱ اخبار اصلی اروپا
در ادامه بحران اقتصادی انگلستان و چالش‌های ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور، گفته می‌شود که پرستاران انگلیسی قصد اعتصاب سراسری دارند. نابسامانی‌های سیاسی و اقتصادی، رسوایی و سیاست‌های نامحبوب دولت‌ها (در سال جاری سه نخست وزیر با سه دولت محافظه‌کار بر سرکار آمده‌اند)، رشد اقتصادی بسیار اندک و مشکلات ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ادامه دارد اما دولت این کشور درصدد افزایش بودجه نظامی و ساخت سلاح‌های هسته‌ای جدید و نوسازی سامانه‌های هسته‌ای است. 
بحران لیز تراس دامن گیر سوناک

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در ادامه بحران اقتصادی انگلستان و چالش‌های ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور، گفته می‌شود که پرستاران انگلیسی قصد اعتصاب سراسری دارند. 

اتحادیه «کالج سلطنتی پرستاری» انگلیس بامداد دیروز یکشنبه اعلام کرد که نزدیک به ۳۰۰ هزار پرستار در اعتراض به کاهش حقوق و افزایش گرانی در این کشور، اعتصاب خواهند کرد و دست از کار می‌کشند. 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اعتصاب پرستاران انگلیسی که با لغو عمل‌های جراحی متعاقب آن همراه خواهد بود. با اعتصاب کارگران بخش‌های مختلفی از صنایع این کشور از جمله خطوط آهن انگلیس در اعتراض به گرانی و کفاف ندادن حقوق همزمان شده است. 

پت کولن, دبیرکل اتحادیه پرستاران انگلیس در بیانیه‌ای گفت: «اعتصاب ما همانقدر که برای پرستاران است، برای بیماران نیز خواهد بود. ما از حمایت آنها (بیماران) برای اعتصاب خود بهره‌مند هستیم.»

در بیانیه این اتحادیه آمده است که پرستاران انگلیسی یک دهه است که با کاهش‌های متعدد در دستمزد روبه‌رو بوده و این اولین اعتصاب سراسری اعضای کالج سلطنتی پرستاری انگلیس خواهد بود. پیش از این نیز کارمندان دانشگاه‌های انگلیس در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی موافقت خود را با شروع اعتصابات اعلام کردند.

این تصمیم‌گیری تازه  در حالی به ناآرامی‌های فزاینده در سراسر انگلیس می‌افزاید که کارگران راه‌آهن، کارکنان بخش بهداشت و کارشناسان  بخش حقوقی انگلیس یا دست به اعتصاب زده یا برنامه‌ریزی جهت اعتصاب‌ برای درخواست حقوق و شرایط بهتر دارند.

  انگلستان در مسیر بحران

 نابسامانی‌های سیاسی و اقتصادی، رسوایی و سیاست‌های نامحبوب دولت‌ها (در سال جاری سه نخست وزیر با سه دولت محافظه‌کار بر سرکار آمده‌اند)، رشد اقتصادی بسیار اندک و مشکلات ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ادامه دارد اما دولت این کشور درصدد افزایش بودجه نظامی و ساخت سلاح‌های هسته‌ای جدید و نوسازی سامانه‌های هسته‌ای است. 

تظاهرات لندنی‌ها عصر شنبه هفته جاری با حضور گروه‌ها و  قشرهای مختلف مردم  برگزار شد و این گروه‌ها اعلام کردند، اکنون زمان برگزاری انتخابات عمومی است تا مردم بریتانیا به‌جای حزب حاکم محافظه‌کار، آینده کشور را معین کنند. 

تاکنون حدود نیم میلیون نفر، طومار الکترونیکی با هدف برگزاری انتخابات عمومی در بریتانیا امضاء کرده‌اند که حزب حاکم محافظه کار با برگزاری آن مخالفت کرده است. 

تظاهرکنندگان لندنی پلاکاردهای ضد دولتی در دست داشتند و بیرون انداختن حزب حاکم محافظه‌کار را از قدرت خواستار شدند. آنان همچنین از این که ریشی سوناک، نخست وزیر جدید بریتانیا،  ثروتمندترین فرد در مجلس این کشور به فکر کاهش مالیات ثروتمندان و افزایش مالیات مردم عادی است، انتقاد کردند.

معترضان با شعارهای مختلف ازجمله  «به بحران گرانی‌ پایان دهید»، «پاداش‌ها را کم و دستمزدها را زیاد کنید»، «از اغنیا مالیات بگیرید و بر رفاه عمومی بیافزایید»، «فقر سوخت را پایان دهید»، «زیرساخت‌های کشور را ملی کنید»، «قوانین ضد تظاهرات و ضد اتحادیه‌ها را دور بریزید»، «به بحران کمبود مسکن پایان دهید»، «دست از خصوصی سازی بهداشت و درمان بردارید»، بر خواسته‌های خود پافشاری و بر ضرورت اجرای آن تاکید کردند. 

شماری از سیاستمداران و فعالان اتحادیه‌های کارگری از جمله جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر بریتانیا و مایک  لینچ، رئیس اتحادیه کارکنان راه آهن در جریان تظاهرات ضد دولتی سخنرانی کردند و از سیاست‌های دولت محافظه‌کار انتقاد کردند. اعضای اتحادیه کارکنان بریتانیا که از تابستان امسال در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت اعتصاب زنجیره‌ای شروع کردند  قرار است در روزهای آینده  اعتصاب زنجیره‌ای دیگری را در دستور کار قرار دهند.

کلید واژه ها: انگلیس حزب محافظه کار حزب کارگر ریشی سوناک بحران اقتصادی


( ۳ )

نظر شما :