سال ۲۰۲۳ اقتصاد بهتر می شود؟

امیدواری امریکا به مهار رکود اقتصادی

۰۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۴۲ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
رشد مشاغل در نهایت کند می‌شود در حالی که فشار دستمزدها در حال کاهش است. دستمزد ساعتی فقط ۰.۳ درصد بین نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲ در مقایسه با ۰.۴ درصد در ماه قبل افزایش یافته است. در طول یک سال، افزایش ۴.۶ درصدی در مقایسه با ۴.۸ درصدی در ماه نوامبر بود که این رقم خودش ۰.۳ واحد به سمت پایین بازنگری شده است.
امیدواری امریکا به مهار رکود اقتصادی

دیپلماسی ایرانی: تعدیل دستمزد مشاهده شده در پایان سال 2022 می تواند به بانک مرکزی آمریکا امکان دهد تا سیاست پولی کمتر تهاجمی را اتخاذ کند.

بر اساس آمار وزارت کار امریکا، میزان بیکاری در دسامبر 2022 به 3.5 درصد کاهش یافت که میزان بیکاری در کمترین حد خود در پنجاه سال گذشته است. در واقع، با 223 هزار شغل اضافی در دسامبر سال 2022 شاهد ایجاد 4.5 میلیون شغل در امریکا بود.

رشد مشاغل در نهایت کند می‌شود در حالی که فشار دستمزدها در حال کاهش است. دستمزد ساعتی فقط 0.3 درصد بین نوامبر و دسامبر 2022 در مقایسه با 0.4 درصد در ماه قبل افزایش یافته است. در طول یک سال، افزایش 4.6 درصدی در مقایسه با 4.8 درصدی در ماه نوامبر بود که این رقم خودش 0.3 واحد به سمت پایین بازنگری شده است.

اگر بانک مرکزی امریکا، بتواند تورم را بدون افزایش ناگهانی نرخ های خود مهار کند و در نتیجه از رکود جلوگیری کند. این سناریو مورد علاقه بانک‌های بزرگی مانند گلدمن ساکس و مورگان استنلی است، حتی اگر اقتصاددانان امریکایی پیش بینی می کنند که امریکا در سال 2023 شانس رکود اقتصادی را دو در سه دارد. پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد نیز در توییتر نوشت: «داده‌های دستمزد و قیمت نشان می‌دهد که هدف اقتصاد کمی بالاتر از تورم با بیکاری 3 و 5 درصد! یک میدان فرود فوق‌العاده نرم تقریباً خیلی خوب است که نمی‌توان آن را باور کرد.» فدرال رزرو رشد 0.5 درصدی را برای امسال مانند سال 2022 پیش بینی کرده است.

سال 2022 بسیار بد شروع شد، زمانی که فدرال رزرو با تاخیر درک می کند که تورم موقتی نیست. تنگناهایی مانند محاصره چین، کمبود ریزپردازنده ها، افزایش قیمت کالاها و انرژی، کمبود نیروی کار که اقتصاد را کند می کند، در سراسر اقتصاد گسترش یافته است. در حالی که سیاست نرخ صفر فدرال رزرو و بسته های محرک ضد کووید دونالد ترامپ و جو بایدن تقاضای بیش از حد  را ایجاد می کند.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا نرخ سود کاهش نرخ سود اقتصاد امریکا بحران اقتصاد امریکا امریکا تورم نرخ تورم


( ۶ )

نظر شما :