آغاز سلسله عملیات های استشهادی به چه معنا است؟

اوج گیری ناامنی در سرزمین های اشغالی

۰۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۳۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
حمله روز جمعه در شمال قدس علیه گروهی از اسرائیلی‌ها در نزدیکی کنیسه یهودی بیش از ۲۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت. این عملیات شهادت طلبانه در قدس اشغالی توسط فردی به نام خیری علقم، جوان ۲۱ ساله فلسطینی انجام گرفت. صفحه رسمی «اسرائیل به زبان عربی» اعلام کرد تعداد کشته‌ها به ۹ تن رسیده و تعداد زخمی‌ها ۱۲ تن است. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، وضعیت سه تن از زخمی‌های عملیات قدس وخیم است.
اوج گیری ناامنی در سرزمین های اشغالی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: حمله روز جمعه در شمال قدس علیه گروهی از اسرائیلی‌ها در نزدیکی کنیسه یهودی بیش از ۲۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت. این عملیات شهادت طلبانه در قدس اشغالی توسط فردی به نام خیری علقم، جوان ۲۱ ساله فلسطینی انجام گرفت. صفحه رسمی «اسرائیل به زبان عربی» اعلام کرد تعداد کشته‌ها به ۹ تن رسیده و تعداد زخمی‌ها ۱۲ تن است. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، وضعیت سه تن از زخمی‌های عملیات قدس وخیم است.

این حمله یک روز بعد از یورش نظامیان اسرائیلی به شهر و اردوگاه جنین رخ داد که به درگیری‌هایی منجر شد و در جریان آن نیروهای اشغالگر اقدام به تیراندازی و شلیک گاز به سمت جوانان فلسطینی کردند که شهادت ۱۰ فلسطینی را در پی داشت. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این حمله خونین‌ترین حمله از سال ۲۰۱۱ است که منجر به کشته شدن هشت اسرائیلی در مدرسه دینی شد.

- جزئیات عملیات شهادت طلبانه

در تشریح جزئیات عملیات شهادت طلبانه رزجمعه رئیس پلیس رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی عنوان کرد: «این حمله در مقابل کنیسه یهودی در محله شهرک نشین نبی یعقوب (نیفی یعقوب) رخ داد و این کلیسا و اطراف آن به چهارراه بیت حنینا می‌رسد که مجری عملیات در آنجا کشته شد. او فلسطینی است و شناسنامه آبی دارد و هیچ سوء سابقه یا فعالیت امنیتی و فعالیت تشکیلاتی ندارد.» به گفته پلیس رژیم صهیونیستی، مجری عملیات بعد از تیراندازی به او کشته شده است. پلیس همچنان روی تعداد کسانی که در این عملیات شرکت داشتند، کار می‌کند و معتقد است وضعیت زخمی‌ها خطرناک است.
همچنین پلیس افزوده است: «مجری عملیات ساعت ۲۱:۱۵ شب گذشته به محل رسیده و از خودرواش پیاده شده در ۱۰۰ متری کنیسه به عابران پیاده تیراندازی می‌کند و به سمت کنیسه رفته و به افراد بیشتری تیراندازی می‌کند و پس از آن سوار خودرواش می‌شود اما چند متر جلوتر با پلیس درگیر و خنثی می‌شود.»البته پلیس قدش اشغالی این را هم اذعان کرد که این یکی از بدترین حملاتی است که تا کنون طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم. در حال حاضر تحقیقات نشان می‌دهند فرد مجری، این عملیات را تنها انجام داده و به هر کسی که مقابلش بوده تیراندازی کرده است. او از کلت استفاده کرده است.

- وضعیت بحرانی در کابینه نتانیاهو

به گزارش شبکه الجزیره، در پی عملیات شهادت طلبانه قدس ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و پس از آن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در میان تدابیر شدید امنیتی به محل حمله شتافتند. بن گویر در واکنش به این حمله گفته است: «باید به حمله قدس پاسخ دهیم. وضع به همین منوال نمی‌تواند ادامه یابد.»یوآو گالانت، وزیر جنگ نیز سفرش به آمریکا را در پی حمله قدس متوقف و دستوراتی را مبنی بر آماده باش نیروها برای هرگونه حادثه احتمالی میدانی صادر کرد. هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نیز دستور داد نیروهای اضافی ارتش به کرانه باختری در پی این حمله گسیل شوند.

مقامات رژیم صهیونیستی فورا تجهیزات امنیتی را به منطقه فرستاده و منطقه را بستند. همچنین ارتش موانع نظامی را در مسیری که قدس را به شمال کرانه باختری و جنوب آن مرتبط می‌کرد، قرار داد. بنیامین نتانیاهو درباره عملیات تیراندازی در نزدیکی کنیسه‌ای در نزدیکی شهرک بیت حنینا در قدس اشغالی، در مقر مرکزی پلیس در قدس اشغالی حضور یافت و گفت: «بعد از نشست با سیستم‌های امنیتی تصمیمات فوری بعد از عملیات را لحاظ کردیم. این تصمیمات را در جلسه عصر امروز شنبه کابینه مطرح می‌کنیم تاتصویب شوند. از شهروندان می‌خواهیم خودشان دست به اعمال قانون نزنند.» شبکه ۱۲ اسرائیل نیز گزارش داد، کابینه امنیتی اسرائیل عصر دیروز شنبه جلسه تشکیل ‌داد.  نتانیاهو در حال حاضر وضعیت امنیتی بعد از حمله را ارزیابی می‌کند.

- تبدیل عزاداری جِنین به شادی پس از عملیات قدس/ پخش شیرینی و شادی فلسطینی‌ها

عصر جمعه راهپیمایی‌های گسترده‌ای در تمامی استان‌های نوار غزه در تجلیل عملیات قهرمانانه در قدس اشغالی برپا شدند. به گزارش خبرگزاری "معا"ی فلسطین، عصر جمعه راهپیمایی‌های گسترده‌ای در تمامی استان‌های نوار غزه در تجلیل عملیات قهرمانانه در قدس اشغالی برپا شدند.همچنین از بلندگوهای مساجد فریاد الله اکبر برخاست و شهروندان فلسطینی شروع به تیراندازی هوایی کرده و در استان‌های نوار غزه میان عابران شیرینی پخش کردند. گروه‌های فلسطینی نیز از عملیات قهرمانانه در قدس به عنوان پاسخی به کشتار اخیر رژیم اشغالگر در جنین پشتیبانی کردند.

مراسم عزاداری خانواده‌های شهدای فلسطینی جنایت جنین پس از انتشار خبرهای مربوط به عملیات استشهادی علیه شهرک‌نشین‌ها در قدس اشغالی به جشن تبدیل شد و افراد حاضر فریادهای الله اکبر و شعارهایی در تقدیر از فلسطین و شهدا سر داده و این پیروزی را تبریک گفتند، در ادامه نیز خانواده‌های شهدا میزبان فسطینی‌هایی بودند که برای تبریک آمدند. این جشن گسترش پیدا کرد و در ادامه صدها فلسطینی برای ابراز خوشحالی خود از این عملیات به خیابان‌ها آمدند.

مشیر المصری، از رهبران جنبش حماس اظهار کرد: «عملیات قدس دلیلی بر زنده بودن و آمادگی مقاومت و توانایی نیروهای مقاومت در پاسخ به اشغالگران برای پرداخت بهای حماقت‌هایشان و نوشیدن از همین جام است.» المصری در ادامه تاکید کرد: «مقاومت همواره در کمین اشغالگران خواهد بود و قلب‌های مردم ما با خبرهای خوش بیشتری آرام خواهد گرفت.»داود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگوی مطبوعاتی تاکید کرد: «عملیات قدس در واقع تجسم یکپارچگی میادین قدس، کرانه باختری، غزه و جوامع دور از وطن بوده و پیام امروز عملیات قدس به رژیم اشغالگر آمادگی مقاومت برای نبرد نهایی آزادسازی است که بسیار نزدیک است.»

- واکنش ها

حزب‌الله لبنان عملیات روز جمعه در شمال قدس را سیلی محکمی به کابینه تندرو و فاسد رژیم اشغالگر توصیف کرد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای عملیات قدس را ستود و تاکید کرد: «این عملیات دلیرانه دشمن را سردرگم و نیز شکنندگی امنیت و تدابیرش را آشکار کرد و همچنین ترس و اضطراب را در دل رژیم و شهرک نشینانش انداخت». در این بیانیه آمده است: «این عملیات پاسخی سریع، قاطع و جسورانه به تجاوزات و کشتارهای دشمن صهیونیستی در اردوگاه جنین و ضربه محکمی به دولت فاسد و افراطی آن است.»

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای این عملیات را تبریک گفت. در این بیانیه آمده است: «دست مجاهدان فلسطینی را به منظور ادامه این عملیات مبارک که امت اسلامی را سر بلند می‌کند، می‌فشاریم.» دفتر سیاسی انصارالله همچنین از آزادگان امت عربی و اسلامی خواست که ملت فلسطین را یاری کنند. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که حمایت از ملت فلسطین تنها راه صحیح در راستای تضمین شکست رژیم اشغالگر است.

- عملیات شهادت طلبانه دیگری در قدس 

منابع رسانه‌ای فلسطین و رژیم صهیونیستی دیمروز (شنبه) از تیراندازی مجدد به صهیونیست‌ها اینبار در شهرک سلوان قدس اشغالی خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب به نقل از رسانه‌های عبری زبان در این باره اعلام کرد که یک فلسطینی دیروز اقدام به تیراندازی به سمت شهرک‌نشینان در شهرک سلوان واقع در جنوب مسجدالاقصی کرد.

طبق این گزارش، این حمله منجر به مجروح شدن دو صهیونیست شد که حال آنها وخیم گزارش شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که مجری عملیات امروز به ضرب گلوله نظامیان اسرائیل به شهادت رسیده است.
در همین حال پلیس رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ۴۲ فلسطینی را به اتهام دست داشتن در عملیات جمعه قدس بازداشتکرده است.ارتش رژیم صهیونیستی نیز با به حالت آماده باش درآوردن نظامیانش در کرانه باختری از استقرار یک گردان دیگر در این منطقه خبر داد.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو فلسطین حماس جنبش جهاد اسلامی حزب الله لبنان انصارالله


( ۳ )

نظر شما :