امریکا بی تفاوت می ماند؟

جهان زیر نظر چشم‌ها و گوش‌های چین

۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۷۳۰ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
در حالی که آمریکا به بالن عجیب چین می نگریست، این کشور حرکتی راهبردی تر در قطب جنوب انجام داد. شرکت علوم و صنعت هوافضای چین برای احداث یک ایستگاه زمینی در قطب جنوب انتخاب شد.
جهان زیر نظر چشم‌ها و گوش‌های چین

نام نویسنده: فدریکو جولیانی

دیپلماسی ایرانی: بالن، جاسوس چین که بر فراز حریم  هوایی ایالات متحده آمریکا قرار داشت علاوه بر بدتر کردن روابط دیپلماتیک با چین توجه ها را به سوی هر نوع حرکتی که کم و بیش پکن اخیرا در سراسر جهان انجام داده، معطوف ساخته است. حرکت هایی که به واسطه آنها پکن می تواند از آنها برای جاسوسی از اشخاص و کسب اطلاعات حساس استفاده کند.

در حالی که آمریکا به بالن عجیب چین می نگریست، این کشور حرکتی راهبردی تر در قطب جنوب انجام داد. شرکت علوم و صنعت هوافضای چین برای احداث یک ایستگاه زمینی در قطب جنوب انتخاب شد. از سال 2002 تا به امروز این کشور هشت ماهواره رصد و با اهداف مختلف به مدار پرتاب کرده است. از جمله برای اقیانوس شناسی، بهره برداری از ذخایر، مطالعه اکولوژی ساحلی و رصد فجایع. ماهواره نهم نیز ممکن است امسال پرتاب شود.

از جمله مشکلات متعددی که مطرح شده ژئوپلیتیک است. زیرا پرسنل نظامی و تجهیزاتی که برای اهداف صلح جویانه به کار گرفته می شوند ممکن است برای اهداف دیگر نیز به کار گرفته شوند. 

در ضمن خطرات دیگری نیز وجود دارند. در ایالت مونتانا که در مراتع عظیم آن صدها موشک میان قاره ای بالستیک آماده استفاده هستند، برج هایی برای تلفن های همراه وجود دارند که توسط یک اپراتور کوچک بی سیم روستایی اداره می شوند. بر اساس اسناد و مدارک مخابرات فدرال که شبکه سی ان ان از آن نقل کرد، این برج ها از یک فناوری چینی استفاده می کنند که ممکن است این امکان را برای چین فراهم آورند که اطلاعاتی جمع آوری کند و در عین حال حملاتی شبکه ای به مناطق پیرامون طراحی کند. 

این موضوع در نقاط دیگر جهان نیز صدق می کند. برای همین طبیعی است که امریکا نسبت به چین بدبین باشد. چشم ها و گوش های چین در همه جا امریکا و متحدانش را زیر نظر دارد.

الآن که حادثه بالون ها در ایالات متحده به وقوع پیوسته و اتفاق مشابه آن در کانادا رخ داده طبیعتا روابط چین با این دو متحد قاره امریکا تیره خواهد شد. باید دید ایالات متحده نسبت به این اتفاقات چه واکنشی نشان خواهد داد. آیا نسبت به گوش ها و چشم های چینی ها که در سراسر کره زمین پراکنده اند بی تفاوت خواهد ماند؟

منبع: : ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا کانادا امریکا چین و امریکا بالون چینی قطب جنوب قطب شمال چین و کانادا


( ۹ )

نظر شما :