پاریس دریابد تداوم خصومت به سودش نیست

نقش لابی باکو در تخریب روابط ایران و فرانسه

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۲۳۶ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امید می رود پاریس بتواند یک سیاست خارجی جدید و مستقل را در ارتباط با ایران با کنار گذاشتن لابی های مخرب آغاز کند. اشتراک نظر دو کشور در مورد نقش مخرب باکو در قفقاز می تواند نقطه آغاز این تعامل باشد.
نقش لابی باکو در تخریب روابط ایران و فرانسه

دیپلماسی ایرانی: در دنیای امروز لابی های وابسته به هر کشور تلاش می کنند برای حفظ منافع دولت های متبوع خود تلاش کنند ولی لابی دولت الهام علیف در کشورهای مختلف جهان به دنبال این اهداف است: پنهان کردن فساد دولت علیف، تخریب روابط کشورهای مخالف باکو با دیگر کشورها و ضرب و شتم منتقدان الهام علیف.

دو کشور ایران و فرانسه دارای دو تمدن بزرگ و باسابقه در دو قاره مهم جهان هستند و حفظ روابط دو کشور برای ارتقای صلح و امنیت در جهان اهمیت فراوانی دارد. اما برخی نیروهای ثالث که حفظ و ارتقای این روابط را به ضرر منافع خود می دانند برای تخریب آن تلاش می کنند.

از جمله این نیروها باید به لابی باکو در ایران و فرانسه اشاره کرد. یک نمونه روشن در این زمینه تیره شدن روابط دو کشور بعد از انتشار کاریکاتورهای نشریه شارلی هبدو است. برای صاحب نظران و کارشناسان مشخص بود که دولت فرانسه از چاپ کاریکاتورهای ضد ایرانی و ضداسلامی در این نشریه حمایت نکرده و نشریه مذکور با تنها 55 هزار نسخه تیراژ جایگاه بالایی در میان مطبوعات فرانسوی ندارد. همچنین آشکار بود که بخش عمده کاریکاتورهای مذکور با حمایت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) طراحی شده اند. این سازمان عامل بسیاری از اقدامات تروریستی در ایران و عراق، کشتار مردم عادی و حامی صدام حسین در هشت سال جنگ علیه ایران در دهه 80 میلادی بوده است. نیروهای این سازمان مدتی است به آلبانی منتقل شده اند و الهام علیف در سفر به آلبانی مذاکراتی برای انتقال برخی از اعضای این سازمان به مرز ایران برای فعالیت های تروریستی داشته است. 

اما لابی باکو در تهران به خواست الهام علیف این رویداد را به گونه ای جلوه داد که انگار نشریه شارلی هبدو، نشریه بسیار مهم و معتبری است و دولت فرانسه حامی و سفارش دهنده چاپ کاریکاتورهای مذکور بوده و به همین علت باید در برابر رویداد مذکور پاسخگو باشد. این لابی اصرار داش دولت فرانسه به همین علت مجازات شود.  در نتیجه، این فشارها و مصاحبه ها و تحریک بخش قابل توجهی از افکار عمومی، انجمن ایران شناسی فرانسه در تهران تعطیل شد.

لابی باکو در فرانسه نیز نقش مخربی دارد. میرزامحمدعلی، فعال سیاسی ساکن فرانسه که در یوتیوب به انتقاد از سیاست های مافیای حاکم بر باکو می پردازد، بارها مورد ضرب و شتم لابی باکو قرار گرفته است.  روزنامه لوموند هفت سال قبل با تکیه بر 46 مدرک افشا شده توسط پلیس فرانسه، سازمان اطلاعات ملی ترکیه را به عنوان عامل ترور سه فعال زن پ.ک.ک معرفی کرد.  مرکز تحقیقات اطلاعات فرانسه هم در ژانویه سال 2021 گزارش مفصلی در مورد فعالیت های برون مرزی جمهوری آذربایجان و ترکیه در فرانسه با استفاده از ابزارهای قومیتی و نژادی با عنوان دیاسپورای ترکیه و جمهوری آذربایجان در فرانسه:  ابزارهایی در خدمت پان ترکیسم منتشر کرد.  در این گزارش به هزینه‌ مالی گسترده باکو در برخی کشورهای جهان برای لابی گری سیاسی، ضرب و شتم ارمنیان فرانسه و گسترش ایدئولوژی افراطی پانترکی در میان مهاجران ترکیه در فرانسه با هدایت دولت ترکیه اشاره شده است. 

در این گزارش به توزیع میلیونها دلار در سراسر جهان از سوی لابی باکو اشاره شده که به دیپلماسی خاویار معروف است. به گفته این مرکز مطالعاتی فرانسوی، پول هایی که باید صرف جلب نظر «سیاستمداران» و «رسانه ها» در کشورهای هدف می شدند ابتدا به چهار شرکت بریتانیایی منتقل شده و سپس در کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران هزینه شده اند.

علاوه بر لابی باکو، لابی اسرائیل نیز در این زمینه نقش مخربی ایفا می کند. نکته جالب این است که باکو و تل آویو رابطه بسیار خوبی با یکدیگر دارند و تل آویو علیه ارمنستان فعالیت می کند و حتی به تازگی ارامنه ساکن بیت المقدس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، اما لابی باکو به دروغ مدعی می شود که لابی اسرائیل با ارمنستان دوستی و همراهی دارد! این ادعای دروغ به خصوص در تهران توسط لابی باکو برای تحریک مردم ایران ضد ارمنستان مطرح می شود. 

نکته جالب این است که رسانه های دولت علیف به طور مرتب به ایران و رهبران جمهوری اسلامی توهین می کنند و به خاطر همراهی ایران و ارمنستان از لفظ "خوک" درباره ایرانیان استفاده می کنند و به مقام معظم رهبری علنا توهین می کنند تا جایگاه ایران را در میان کشورهای اسلامی تضعیف کنند. اما لابی حامی باکو در تهران در این موارد سکوت می کند و خواستار پاسخگویی دولت علیف نمی شود! 

بنابراین دولت الهام علیف که هم از حمایت مردم و دولت فرانسه از ارمنستان خشمگین است و هم به علت حمایت ایران از ارمنستان در برابر تجاوزات مکرر باکو، قصد تضعیف جمهوری اسلامی را دارد، با ضربه زدن به روابط ایران و فرانسه تلاش می کند از شکل گیری یک محور همکاری احتمالی علیه خود جلوگیری کند و ایران و فرانسه را از یکدیگر دور کند. متاسفانه دولت های ایران و فرانسه به این نکته ظریف توجه کافی ندارند. 

علت موفقیت نسبی الهام علیف و لابی حامی وی این است که تعاملات و گفت وگوهای مستقیم دو کشور ایران و فرانسه تا حدی زیادی متوقف شده و ارتباطات دو کشور با یکدیگر به طور غیرمستقیم و از طریق رسانه ها و کشورهای ثالث صورت می گیرد که تمایلی به تقویت روابط دو کشور ندارند. رسانه های ثالث با تحریف واقعیات و بزرگ نمایی اختلافات ایران و فرانسه دو کشور مهم و تاثیرگذار در غرب آسیا و اروپا را از یکدیگر دور می کنند. 

بنابراین، کارشناسان و متخصصان ایرانی و فرانسوی باید در گفت وگوی مستقیم با یکدیگر برای رفع سوءتفاهم ها تلاش کنند. دانشگاهیان، صاحبان صنایع، کارشناسان و غیره می توانند دیدگاه های دو کشور را در بسیاری از زمینه ها به یکدیگر نزدیک کنند. دولت فرانسه به خوبی آگاهی دارد که ایران از صدور تروریسم به اروپا و گسترش فعالیت های تروریست های وابسته به داعش در کشورهایی مانند فرانسه مانع شد. اگر فرماندهان برجسته نظامی ایرانی مانند ژنرال قاسم سلیمانی نیروهای داعش را در عراق و سوریه متوقف نکرده بودند، این تروریست ها امنیت مردم اروپا را به طور جدی به خطر می انداختند. خوشبختانه این خطر امروزه از اروپا دور شده است. امروزه کاملا مشخص شده که شکل گیری داعش حاصل همکاری برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و امارات با ترکیه بوده است و هر سه کشور نیز از طریق همکاری گسترده با باکو به دنبال آسیب زدن به ارمنستان هستند. این همکاری به حضور تروریست های تکفیری در منطقه حساس قفقاز منجر خواهد شد که به منافع ایران و فرانسه هم آسیب خواهد زد. 

لذا همکاری برای توقف مطامع باکو ضد ارمنستان می تواند ایران و فرانسه را به هم نزدیک کند و دید فرانسه در مورد نقش ایران در حفظ امنیت و ثبات غرب آسیا و جهان را تصحیح کند. فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی باید درک کنند ایران کشوری قدرتمند است و جمهوری اسلامی با توجه به ارتش توانمند، تسلیحات بومی و خاص، حامیان گسترده در کشورهای منطقه و جهان، گفتمان خاص فرهنگی و عدم وجود نیروی اپوزیسیون جدی قابل سرنگونی نیست. دیدار امانوئل مکرون با یکی از نیروهای اپوزیسیون ایرانی که از تجزیه ایران، حمله خارجی به خاک ایران و افزایش تحریم ها ضد مردم ایران حمایت می کند، اقدام سازنده ای نبود. 

به نظر می رسد دولت فرانسه با اعزام یک سفیر جدید به ایران، رویکرد قبلی را کنار گذاشته است. امید می رود پاریس بتواند یک سیاست خارجی جدید و مستقل را در ارتباط با ایران با کنار گذاشتن لابی های مخرب آغاز کند. اشتراک نظر دو کشور در مورد نقش مخرب باکو در قفقاز می تواند نقطه آغاز این تعامل باشد. 

در ادامه فرانسه می تواند با سرمایه گذاری در بازار انرژی ایران، برای تضمین دسترسی خود و سایر کشورهای اروپایی به منابع سرشار گاز ایران و رفع نگرانی های فعلی در این زمینه اقدام کند. این گاز از مسیر ایران – ارمنستان – گرجستان یا مسیرهای دیگر قابل انتقال به اروپاست. اگرچه تحقق این هدف با توجه به سوءتفاهم های گسترده میان ایران و غرب بسیار دشوار است، اما فرانسه باید درک کند، تداوم خصومت با ایران به نفع هیچ یک از دو کشور نیست و احیای همکاری های گسترده دهه 70 میلادی میان ایران و فرانسه شرایط هر دو کشور را ارتقا خواهد داد و به حفظ تمامیت ارضی ارمنستان نیز کمک خواهد کرد. 

ما در تهران آماده هستیم، با افزایش تعاملات دانشگاهی، اولین گام را در این زمینه برداریم. امیدواریم فرانسه نیز به زودی آمادگی خود را اعلام کند. شعر نظامی شاعر برجسته ایرانی در قرن 12 میلادی می تواند راهنمای ایران و فرانسه برای شروع مجدد همکاری ها باشد: 

خردمند آن بود کو در همه کار
بسازد گاه با گُل گاه با خار

(فرد خرمند کسی است که برای انجام امور در کنار شرایط مساعد بتواند دشواری ها را نیز تحمل کند)

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: لابی باکو الهام علیف آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان فرانسه ایران و فرانسه شارلی ابدو تهران و پاریس باکو ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان و ارمنستان تهران و باکو احسان موحدیان


( ۱۷ )

نظر شما :

کامران ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۹
حمایت علنی و غیر علنی دولت ، پارلمان و رسانه های فرانسه از اشغال خاک اذربایجان و سعی در شناسایی استقلال قره باغ ، حملات لفظی بین مقامات هر دو کشور و در نهایت حمله لفظی شدید علیف علیه فرانسه اجلاس غیر متعهد ها ، نشان از اختلاف جدی دو کشور در مسایل اصولی و وجود استاندارهای دوگانه در سیاست اروپایی ها به خصوص فرانسه است. فرانسه ای که با ایجاد جریان نفرت عمومی و جنایات مرتکب شده در کشورهای استعماری سابق و فعلی در حال طرد شدن از صحنه سیاسی و وزن سابق خود است ، جناب موحدیان خوب بود قبل از نوشتن این مقاله کمی در این مورد و میزان اعتبار جهانی فرانسه تحقیق میکردید.کار به جایی رسیده است که علنا فرانسه را در کنفرانسها جنایتکار و دروغگو خطاب میکنند ، حالا شما امده اید و توصیه به اتحاد با این کشور میکنید انهم به سبک سبزی پاک کردن های داخل کوچه و نقل قولهای انچنانی!؟
امیرآبادی ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰
خوشم میاد که نقطه اشتراکتان با شوونیسم فرانسوی را پیدا کردید. در بدترین وضعیت روابط سیاسی ایران با فرانسه، فقط لابی ارمنی می‌توانند چنین پیشنهادی بی‌شرمانه‌ای را مطرح کند.
مسلم ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۸
سلام اولا ایجاد دوباره رابطه دوستی بین دو کشور اسلامی ایران وعربستان را تبریک می گویم انشا الله باعث خیر و برکت برای همه مسلمانان باشد ثانیا ایجاد رابطه دوستی با هر کشوری از جمله فرانسه خوب است اما اگر برای توطئه برای یک کشور مسلمان دیگر باشد نه خیر است نه بر اساس منافع ملی است و نه با آرمان های جمهوری اسلامی ساز گار است اقای موحدیان بهتر است دشمنی با ترک ها را به جای توصیه منافع ملی جا نزند و به یاد بیاورد اتفاقات دوره صفوی وعثمانی را واز تاریخ درس بگیرد.خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.آمین
کوروش داریوش راده ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۴
آقای موحدیان خود تاجیک پندار، افراط نکنید. کشور فرانسه خیلی بی جا می کنه در امور آذربایجان و قفقاز دخالت بکنه. توصیه می کنید با فرانسه ای که برای پیغمبر اسلام کاریکاتور کشیده مصالحه کنیم و بر ضد آذربایجان اقدام کنیم. این پیشنهاد شما چیزی جز نفرت از تورک ها نمی تونه باشه. فعلا به فکر دانشیار ی باش و از زندگی لذت ببر.
ناشناس ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۶
باکو ؟! بین این همه همسایۀ مهم ، چرا اینقدر در مورد کم اهمیت ترینش مطلب می نویسید ؟ عراق ، پاکستان و ... کشورهای جنوب خلیج فارس . وقتی از این کشور کوچک و فقیر زیاد گفته شود ، دچار توهم می شوند بگونه ای که به وضوح توهم را در سخنانشان می توان دید . مهم جلوگیری از فاصله افتادن ارمنستان از مرز ایران است که محقق شد . چرا که اگر جز این بود دار و دسته حاکم بر باکو ، این اندازه اراجیف نمی بافتند . بدون آنکه بخواهم برای سایت محترم دیپلماسی تعیین تکلیف کنم می گویم که تعداد مقالات در مورد کشورها باید ارتباط مستقیم با وزن آنها داشته باشد . به ازای هر یک مقاله راجع به باکو باید حداقل پنج مقاله راجع به عراق و پاکستان ، ده مقاله راجع به کشورهای اروپایی و بیست مقاله راجع به آمریکا نوشته شود . نگران نباشید . اگر حوادثی در باکو رخ دهد که منافع ما را تهدید کند در عرض چند هفته می توانیم مدیریتش کنیم اما اگر مشابه همان حوادث در عراق یا پاکستان رخ دهد و ما را غافلگیر کند ، شاید سالها از ما وقت و انرژی بگیرد . افغانستان کشوریست بسیار مهمتر . اما حداقل مطلب راجع به آن نوشته می شود . اطلاعاتمان راجع به مهمترین کشور عربی یعنی عربستان بسیار ناچیز است . اینها است که سبب می شود بعضا دچار غافلگیریها شویم . باکو را هم باید رصد کرد اما در حد قد و قواره اش .
فرشاد ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۶
باز حمله پان ترک ها و پان ترک اللهی های مزد بگیر باکو شروع شد. با توجه به توافق اخیر با ایران و عربستان و تغییر شرایط منطقه و اطمینان خاطر نسبی ایران از مرزهای جنوبی و خلیج فارس، الان وقت تعیین تکلیف برای گستاخی های کردستان عراق و علیف است و ایران باید حتما در این زمینه یارگیری کند. فرانسه هم که نیازمند انرژی و جای پایی در غرب آسیا است، اگر در برابر منافع ایران سنگ اندازی نکند می تواند از مزایای دوست با کشورمان بهره مند شود و از جمله به منابع انرژی پایدار و بسیار گسترده ایران در برابر باکو دست یابد. باکو که لانه صهیونیسم و انواع تکفیری ها و دشمنان شیعیان شده باید بداند دست ایران برای برخورد با آن بسیار باز بوده و همه گزینه ها نیز بر روی میز است!
محمد ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۲۸
من این پانتووورک ها رو خیلی دوست دارم ، کاش اینقدر که اینها خاکسار باکو و جان نثار اردوغان هستند ، من هم به خاک و میهنم عشق داشتم . عاشق ایرانم اما در شیدایی به این پان ها نمی رسم
ایرانی ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۳
نظرات پانترکهای نژادپرست خیلی جالب است. برای هر قوم و زبان و کشوری لقب توهین آمیزی پیدا می‌کنند ولی خودشان که بزرگترین نسل کشی ها و جنایات را انجام داده اند، بهترین انسانهای دنیا می‌دانند!
متکثریان ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۱
این آقا اسم مجله مورد بحثش رو نمی‌تونه بخونه بعد در مورد منابع مالی و دست‌های پشت پرده تز ارائه میده، الحق و الانصاف که راست می‌گن این دنیا دیگه بدرد نمی‌خوره
شمس الدین متقی زاده ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۸
"الهام علیف در سفر به آلبانی مذاکراتی برای انتقال برخی از اعضای این سازمان به مرز ایران برای فعالیت های تروریستی داشته است". سند در این مورد هست؟ در ضمن موحدیان از حضور داعش در جنگ آزادسازی قره باغ صحبت میکرد و تاکنون یه مورد مدرک ارائه نکرده است.
ناشناس ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۹
دو نکتۀ مهم در نوشتار دکتر موحد وجود دارد: 1- " لابی باکو در تهران به خواست الهام علیف این رویداد را به گونه ای جلوه داد..." قابل توجه نهادهای امنیتی... 2- "لذا همکاری برای توقف مطامع باکو ضد ارمنستان می تواند ایران و فرانسه را به هم نزدیک کند" در این زمینۀ ارامنۀ عزیز باید پیشقدم شوند و با استفاده از لابی های قدرتمندشان در فرانسه، آمریکا، استرالیا و سایر کشورهای غربی، فشار را از روی ایران بردارند. با کاهش فشار بر ایران، ما می توانیم سر مار پانترکیسم را یک بار برای همیشه قطع کنیم. این هم به نفع ماست و هم به نفع ارمنستان و آرتساخ.
خسرو ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۸
موحدیان هر لحظه آماده است منافع ملی ایران را قربانی زیاده طلبی های ارمنستان کند فرانسه بهانه هست برای بسترسازی استفاده ارمنستان از ایران-- ایران هیچ نقشی در قفقاز ندارد و ارمنستان هم حاضر نیست به ایران نقش دهد به عنوان مثال نیروهای ایرانی در سوریه حضور قدرتمند و گسترده دارند چون سوریه ایران را دعوت کرده است چرا ارمنستان از اورپایی ها دعوت می‌کند ولی از ایرانی که اینهمه بهای حمایت از ارمنستان را داده است دعوت نمی کنند ؟ چرا یک پایگاه نیروهای ایرانی در ایروان مثل دمشق وجود ندارد؟ چرا فرانسه در مذاکرات هسته ای ، همیشه مواضع ضد ایرانی دارد؟ مطبوعات فرانسوی به پیامبر و قرآن و رهبری ایران توهین همیشگی دارند و مکرون با همه دشمنان ایران متحد می‌شود ، سیاست خارجی پاریس با لابی ها شکل نمی گیرد به نظرمن بهتر است موحدیان تبعه ارمنستان شود و با خیال راحت بدون هزینه کرد از ایران و منافع ملی اش -- برای ارمنستان غش کند
ایرانی مسلمان ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۵:۲۸
نویسنده بجای حمایت از برادران مسلمان شیعه آذربایجان، حامی ارمنستان کافر اشغالگر و متجاوز به خاک اسلام است؟! مسئله این است.