خاورمیانه امن می شود؟

تصمیم ایران و عربستان به تشکیل ائتلاف دریایی

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
امیر دریادار شهرام ایرانی گفت: تعدادی از کشورهای منطقه از جمله، ایران و عربستان سعودی قصد دارند، ائتلاف دریایی جدیدی برای عملیات در شمال اقیانوس هند تشکیل دهند.
تصمیم ایران و عربستان به تشکیل ائتلاف دریایی

نویسنده: کسنیا لوگینووا

دیپلماسی ایرانی: تهران از ریاض دعوت کرده است که ائتلافی در منطقه ایجاد شود تا امنیت دریایی را تضمین کند. عادی سازی روابط دو رقیب در جریان است، در هفته جاری، کار هیئت دیپلماتیک ایران در عربستان از سر گرفته شد.

امیر دریادار شهرام ایرانی گفت: تعدادی از کشورهای منطقه از جمله، ایران و عربستان سعودی قصد دارند، ائتلاف دریایی جدیدی برای عملیات در شمال اقیانوس هند تشکیل دهند. ایران همچنین، ائتلاف دریایی تهران با مسکو و پکن را یادآور شد که بر اساس آن، این کشورها سالانه رزمایش دریایی را برگزار می کنند. به گفته یک مقام ارشد نظامی، مانورهای دریایی ایران با عمان نیز انجام شد.

کشورهای دیگر از جمله بحرین، هند، عراق، قطر، امارات متحده عربی و پاکستان نیز مایل به همکاری در زمینه دریا هستند. ریاض هنوز درباره سخنان شهرام ایرانی اظهار نظری نکرده است. اگر این کشورها موفق به ایجاد یک اتحاد نظامی شوند، این وضعیت در خاورمیانه تغییر خواهد کرد.

تهران پیشنهاد می دهد تا تضمین هایی برای ایمنی ناوبری ایجاد کند که جایگزینی برای امریکایی ها شود. کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان با چین نیروی دریایی تشکیل خواهند داد. بنابراین، پکن ممکن است به شرکت کننده اصلی در ائتلاف جدید تبدیل شود.

کل مسیر طی شده نیز کاملا جامع توسط روسیه مشخص شده است. اما، این چین بود که همه این کارها را انجام داد. آشتی عربستان سعودی و ایران با میانجیگری پکن صورت گرفت. رویکردهای روسیه و امریکا در خلیج فارس و در کل جهان عرب اساسا متفاوت است. روسیه به منطقه نزدیک است، بنابراین رویکرد روسیه اساسا متفاوت است. این مبتنی بر تثبیت وضعیت، گفت وگو، عدم مداخله کشورهای ثالث در درگیری هاست.

روسیه چندین سال پیش، پیشنهادی خطاب به کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر ایجاد نوعی سازمان در راستای سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل و فصل مسائل مورد مناقشه ارائه کرد. در این میان، به کشورهای دیگر که خارج از خلیج فارس هستند، حداکثر نقش ناظر در این سازمان داده می شد. پیام اصلی دیپلماسی روسیه این است که در صورت بروز بحران، کشورهای شرکت کننده، کشورهای همسایه یا سازمان های محلی منطقه ای نقش اساسی در حل و فصل آنها داشته باشند. برای مسکو، این یک روند مثبت از رویدادها است، زیرا تثبیت وضعیت در این قلمرو تاثیر مشابهی بر مناطق همسایه خواهد داشت: هم در آسیای مرکزی و هم به طور بالقوه، در ماوراء قفقاز. روسیه می تواند، روی نقاط واقعا مشکل ساز سیاست خارجی خود تمرکز کند و بیشتر وارد سیاست داخلی شود.

منبع: ایزوستیا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: ایران و عربستان ائتلاف دریایی ائتلاف دریایی ایران و عربستان ایران و عربستان و چین ایران و روسیه امریکا ایران و امریکا امنیت خلیج فارس


( ۴۸ )

نظر شما :

محمد ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۰
عالی