دامی که امریکا پهن کرد نه روسیه

جنگ اوکراین گورستانی برای اتحادیه اروپا

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۰۹۴ اخبار اصلی اروپا
روسیه برپایی اتحادیه اروپا و انسجام و قدرت این اتحادیه را تهدیدی برای خود نمی‌داند، اگر به آمریکا در سیاست‌های خصمانه‌اش علیه روسیه که هدف از آن تضعیف این کشور است، وابسته نباشد.
جنگ اوکراین گورستانی برای اتحادیه اروپا

نویسنده: فاروق یوسف

دیپلماسی ایرانی: اروپا به ماشین جنگی تبدیل شده است که از راه دور توسط ایالات متحده آمریکا کنترل و اداره می‌شود. این مسئله بر سطح زندگی در آن سایه انداخته است. جنگ اوکراین که ناتو در ورای شعله‌ور کردن آن ایستاده یک جنگ  صد در صد آمریکایی است و روسیه هیچ منفعتی از به راه انداختن و ادامه آن ندارد. این جنگ همچنین جنگی اروپایی نیست که اروپا به تدریج به سمت آن کشیده شده باشد؛ گویی در حال دفاع از خود است. این گفته واقعیت ندارد؛ زیرا روسیه نقشه‌ای برای تحریک و برآشفتن اروپا ندارد. بلکه برعکس آن درست است.

روسیه برپایی اتحادیه اروپا و انسجام و قدرت این اتحادیه را تهدیدی برای خود نمی‌داند، اگر به آمریکا در سیاست‌های خصمانه‌اش علیه روسیه که هدف از آن تضعیف این کشور است، وابسته نباشد.

در مقابل آمریکا تمایلی به این ندارد که اتحادیه اروپا قدرتمند و منسجم باشد. تشویق انگلیس به جدایی از این اتحادیه شاهدی بر این مسئله است. آمریکا از چند قطبی بین المللی خشنود نیست و شدیدا از آن ناراحت است؛ زیرا مجبور است وارد جنگ جدیدی با چین شود. جنگی که ایدئولوژیک نیست و نه از سوی نظامی‌ها بلکه از سوی تاجران و صاحبان شرکت‌های بزرگ مدیریت می‌شود و احتمالا شایستگی پیروزی در آن را ندارد.

همچنین واقعیت این که این جنگ که بسیاری از اروپایی‌ها متوجه هستند که به نفع ملت آمریکاست و به ضرر منافع اروپا احتمالا به این امر منجر شود که اروپایی‌ها به ضرورت وجود اتحادیه خود اعتماد نکنند. این اتحادیه تنها به بستری آمریکایی تبدیل شده است که از طریق آن با روسیه دشمنی می‌شود.

تضعیف روسیه اکنون از طریق تضعیف اروپا انجام می‌شود. از آنجا که اروپا برای جهان گوهری اخلاقی است، فرو افتادنش در باتلاق سیاست آمریکا خصلت اخلاقی‌اش را از میان می‌برد؛ یعنی همان خصلتی که برای جهان معدن و منبعی برای صدور ارزش‌های معاصر است.

نمی‌توان مسئله را به تانک آلمانی، توپ فرانسوی یا پهپادی ناشناس تقلیل داد. اروپا هویت خود را در آزمون اوکراین از دست داد و این مسئله احتمالا تهدیدی برای بقای اتحادیه اروپا و خطرناکتر از جدایی انگلیس از این اتحادیه است. از این‌رو می توان گفت اگر اروپا به روش خود برای  مدیریت جنگ اوکراین ادامه دهد، عزیزترین دارایی خود را که همان اتحادش است، از دست خواهد داد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اروپا روسیه روسیه و اروپا روسیه و اوکراین روسیه و اوکراین و امریکا روسیه و امریکا اروپا و امریکا امریکا و اروپا و روسیه امریکا و اروپا و اوکراین جنگ اوکراین


( ۱۷ )

نظر شما :

احمد ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۵
سایت محترم و وزین دیپلماسی واقعا نشر چنین مطالبی توهین به شعور خوانندگان است ایاروسیه هیچ منفعتی از به راه انداختن و ادامه آن ندارد یعنی اگر اکراینیها واداده بودند انوقت منفعت روسیه چه بود این چه طرز تحریف واقعیت است؟