در نشست طوفانی کابینه نتانیاهو چه گذشت؟

بی بی مُصر به حمایت از خودگردان

۲۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع خبری از تصمیم کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی (کابینه کوچک) برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین و جلوگیری از فروپاشی آن خبر دادند. در همین حال، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر نیز گفت که این رژیم به وجود تشکیلات خودگردان نیاز دارد. به گزارش روزنامه القدس العربی، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف جلوگیری از فروپاشی آن موافقت کرد.
بی بی مُصر به حمایت از خودگردان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: منابع خبری از تصمیم کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی (کابینه کوچک) برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین و جلوگیری از فروپاشی آن خبر دادند. در همین حال، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر نیز گفت که این رژیم به وجود تشکیلات خودگردان نیاز دارد. به گزارش روزنامه القدس العربی، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف جلوگیری از فروپاشی آن موافقت کرد.

طبق بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزریر رژیم صهیونیستی این حمایت مشروط بر توقف فعالیت‌های دیپلماتیک ضد صهیونیستی تشکیلات خودگردان فلسطین در محافل بین‌المللی است. یعنی خودگردان به هر گونه فعالیت سیاسی و حقوقی علیه رژیم صهیونیستی از جمله تعقیب در دادگاه های بین المللی دهد. شرط دیگر به حذف مطالب تحریک آمیز علیه اشغالگران در کتب درسی فلسطینی باز می گردد. طبق این بیانیه، از جمله شروط دیگر کابینه رژیم صهیونیستی برای این حمایت، توقف ساخت و ساز توسط تشکیلات خودگردان در منطقه موسوم به «منطقه C » در کرانه باختری است.

طبق توافق اسلو که به امضای یاسر عرفات، رئیس وقت سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و اسحاق رابین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی رسید، کرانه باختری به سه منطقه A و B و C تقسیم شد و براساس آن، منطقه A که تنها ۱۱ درصد از خاک کرانه باختری را تشکیل می‌داد، تحت کنترل کامل تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفت. منطقه B با ۲۸ درصد از مساحت کرانه باختری به صورت مشترک توسط رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان اداره می‌شود؛ رژیم صهیونیستی مسئول تامین امنیت و فلسطینی‌ها مسئول اداره امور شهری آن هستند. در نهایت منطقه C تشکیل دهنده دو سوم (۶۱ درصد) مساحت این منطقه به صورت کامل تحت مدیریت رژیم صهیونیستی است.

در کنار شروط مطرح شده، رژیم صهیونیستی هر گونه کمک به خودگردان را نوط به توقف پرداخت مبالغ مالی به خانواده‌های شهدا و اسرای فلسطینی کرده است. اینها از جمله پیش شرط هایی است که خودگردان باید به آن عمل کند تا به برخی امتیازات جزیی دست یابد. این امتیازات جزیی نیز در حدی است که نیاز به موافقت کابینت یا کابینه این رژیم نداشته باشد و مطالباتی مانند اعمال تخفیف بر روی نرخ سوخت و نیز حذف بخشی از بدهی های تشکیلات خودگردان را دربر نگیرد.

در ادامه بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گام‌هایی را برای تضمین ثبات تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد خواهند کرد. در این بیانیه همچنین به نقل از نتانیاهو آمده است که رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان در مقابل عمل به چند خواسته ما تلاش خواهد کرد. نتانیاهو همچنین گفته است: ما به تشکیلات خودگردان نیاز داریم و منافعی برای ما در ادامه همکاری با آن وجود دارد.

شبکه عبری زبان «کان» در این باره اعلام کرد که مقامات فلسطینی اخباری از چندین منبع دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال راه‌هایی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و سرویس‌های امنیتی آن است. کان گزارش داد که تشکیلات خودگردان اخیراً به دلیل شرایط مالی سختی که با آن مواجه است، امکان اعلام ورشکستگی خود را بررسی کرده است.

البته پیش از نشست روز یکشنبه، ۱۱ تیرماه جاری بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی، از برگزاری نشست کابینه امنیتی این رژیم با هدف تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داده بودند. پیش تر رئیس رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ این رژیم نیز به مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین درباره افزایش حملات علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری هشدار داده بودند.

یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با حسین الشیخ، مشاور محمود عباس و اصلی‌ترین گزینه جانشینی وی خاطرنشان کرده بود: نیازمند اقدام فوری و قاطع علیه مراکز مبارزه فلسطینی‌ها علیه اشغالگری (که او آنها را تروریسم خواند) هستیم. در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین مسئول امنیت مناطق فلسطینی‌نشین است، این مقام صهیونیست اعلام کرد که ارتش این رژیم آماده مقابله با مبارزان فلسطینی در همه مناطق مورد نیاز است. 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در همان ایام در نشستی با کمیته امور خارجی کنست (پارلمان) گفته بود که این رژیم آماده دوران گذار از «محمود عباس» می شود. وی افزود: ما به تشکیلات خودگران نیاز داریم و باید مانع از فروپاشی آن شویم، ما آماده کمک مالی به آن هستیم، زیرا حفظ آن به نفع ماست. این تشکیلات در منطقه حضور خود، برای ما کار می کند. نتانیاهو در پاسخ به سوالی درباره آرزوی تشکیل دولت فلسطینی توسط تشکیلات خودگردان نیز گفته بود: ما باید آرزوی آنها را برای تشکیل کشور از بین ببریم.

-    نشست طوفانی

آنچه رسانه‌های صهیونیستی از نشست روز یکشنبه کابینه امنیتی با هدف بررسی ارائه تسهیلات به تشکیلات خودگردان فلسطین در جهت جلوگیری از فروپاشی تشکیلات منتشر کرده اند یک نشست طوفانی بوده است. در این باره روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت جزئیات نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین را منتشر کرد. 

به نوشته این روزنامه عبری، کابینه با ارائه هیچ‌گونه تسهیلاتی به تشکیلات خودگردان به ویژه در مورد مسائل اقتصادی که نیاز به تأیید وزارت دارایی دارد، موافقت نکرده است؛ چراکه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی مخالف چنین کمکی هستند. طبق گزارش این رسانه صهیونیستی، قرار است که امتیازاتی به تشکیلات خودگردان داده شود که نیاز به تصویب در کابینه امنیتی نداشته باشد. یدیعوت آحارونوت در ادامه نوشت که این جلسه جنجالی و طوفانی بود و طی آن بن گویر افراطی گفت: شما در توهم به سر می‌برید و فکر می‌کنید که تشکیلات خودگردان فلسطین کمتر از حماس از ما متنفر است. آنها در کتاب‌های درسی خواستار کشتن یهودیان هستند.

هم چنین در این نشست یک مسئول ارشد امنیتی که نامش در گزارش نیامده در پاسخ بن گویر گفت که «تشکیلات خودگردان، سلاحش را به روی همه گروههای فلسطینی و نه فقط حماس گرفته است» که بن گویر پاسخ داد که «شما در توهم هستید، اگر قوی شوند سلاحشان را به روی نظامیان ما خواهند گرفت و این چیزی است که قبلا هم اتفاق افتاده است.» به نوشته یدیعوت آحارنوت، در این نشست همچنین چند مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار دادند که تشکیلات خودگردان فلسطین در وضعیت سختی به سر می برد و خطر فروپاشی آن را تهدید می کند رژیم صهیونیستی باید این تشکیلات را با اجرای طرح های بزرگ، تقویت کرده و از سقوط نجات دهد اما یکی از وزرا پاسخ داد که آنها (تشکیلات خودگردان) وضعشان بهتر از چیزی است که شما فکر می کنید.

-    پای امریکا در میان است

بسیاری از تحلیلگران و ناظران بیرونی بر این باورند که اصرار نتانیاهو در کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین بیشتر به دلیل فشار ایالات متحده است. کما این که شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی مطلع اعلام کرد که کابینه این رژیم در پی کاهش سلطه تشکیلات خودگردان فلسطین بر شمال کرانه باختری بر مبنای توصیه ها و فشارهای آمریکا، قصد دارد که تسهیلات مدنی و اقتصادی به این تشکیلات ارائه دهد.

بر اساس این گزارش، علیرغم وجود توافق فلسطینی - صهیونیستی، انتظار می رود که وزرای کابینه رژیم صهیونیستی گام هایی در راستای رفع موانع بر سر راه تاسیس منطقه صنعتی در «ترقومیا» اتخاذ کنند. کابینه رژیم صهیونیستی بررسی توسعه میدان گازی موجود در ساحل غزه را که به «مارین غزه» معروف است، در دستور کار خود دارد. توسعه این میدان گازی قرار است با همکاری مصر و هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین انجام شود، این گام از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار مهم است و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نیز اعلام کرده بود که در پی توسعه این میدان گازی است.

از سوی دیگر مسئولان آمریکایی نیز در دیدار با مسئولان سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به کاهش قدرت تشکیلات خودگردان ابراز نگرانی کرده و بر لزوم کمک به آن ها تاکید کردند. به همین واسطه کابینه رژیم صهیونیستی روی دیگر کمک ها مانند دادن پاداش های اقتصادی محدود به تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله افزایش تعداد اقساط وام ها، افزایش ساعات کار گذرگاه الکرامه و صدور گذرنامه های بیومتریک متمرکز است. به گزارش شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی ، برخی منابع سیاسی همچنین اعلام کردند که کابینه این رژیم در پی بازگردان مجوزهای ویژه به شخصیت های بزرگ تشکیلات خودگردان است؛ مجوزهایی که در پی تحرکات این مسئولان در سازمان ملل لغو شده بود.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو آمریکا فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین


( ۵ )

نظر شما :