بحران بی سابقه در ارتش

ساعات سرنوشت ساز

۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که تعداد تظاهرکنندگان علیه کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو رو به افزایش است و جمعیت آن به سمت میلیونی شدن پیش می رود که بسیاری از کارشناسان و رسانه های عبری زبان در سرزمین های اشغالی تهدید جدی تر و مهم تر را، نه تشدید اعتراضات و نه کودتای قضایی بلکه وضعیت نیروهایی نظامی و دفاعی رژیم صهیونیستی می دانند. به اذعان این تحلیلگران اگر تهدید به خروج نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی پس از تصویب کودتای قضایی بی بی اجرایی شود، ارتش این رژیم با بی سابقه ترین بحران تاریخ خود دست و پنجه نرم می کند.
ساعات سرنوشت ساز

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تعداد تظاهرکنندگان علیه کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو رو به افزایش است و جمعیت آن به سمت میلیونی شدن پیش می رود که بسیاری از کارشناسان و رسانه های عبری زبان در سرزمین های اشغالی تهدید جدی تر و مهم تر را، نه تشدید اعتراضات و نه کودتای قضایی بلکه وضعیت نیروهایی نظامی و دفاعی رژیم صهیونیستی می دانند. به اذعان این تحلیلگران اگر تهدید به خروج نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی پس از تصویب کودتای قضایی بی بی اجرایی شود، ارتش این رژیم با بی سابقه ترین بحران تاریخ خود دست و پنجه نرم می کند.

آن هم در شرایطی که مخالفت نظامیان با طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو هر لحظه رو به افزایش است. طبق آخرین آمارها تا به اکنون حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش به صدها نفر از خلبانان و پرسنل نیروی هوایی ملحق شده و اعلام کردند که در اعتراض به طرح جنجالی اصلاحات قضایی، حاضر به ادامه خدمت نخواهند بود. برخی منابع به نقل از یک افسر ارتش رژیم صهیونیستی اعلام داشته اند که امتناع از خدمت نظامیان بعد از تصویب اصلاحات قضایی عملا آمادگی ارتش را دچار خلاء بی سابقهخواهد کرد.

در همین رابطه، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم گزارش داد که در صورت تصویب طرح اصلاحات قضایی، تنها ظرف دو روز به آمادگی و توانمندی ارتش لطمه وارد خواهد شد. بحران در ارتش تا جایی اوج گرفته که رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در پی افزایش موارد امتناع از خدمت نیروهای ذخیره ارتش، دیروز یکشنبه خواستار دیدار فوری با نتانیاهو شد که تا کنون اطلاع موثق و جزئی از این دیدار مخابره نشده است. 

در همین حال، «یوال دیسکین»، رئیس سابق شاباک در حاشیه مشارکت در تظاهرات ضددولتی در تل‌آویو، گفت که زمان آن رسیده خدمت در نیروهای ذخیره ارتش متوقف شود تا طرح اصلاحات قضایی به‌طور کامل ملغی شود. این در حالی است که رسانه‌های عبری زبان به نقل از مسئولان ارشد حاضر در ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی می‌گویند که بنیامین نتانیاهو بر تصویب نهایی طرح کاهش اختیارات دستگاه قضایی امروز دوشنبه بدون هرگونه تغییری اصرار دارد و هر کس بخواهد با آن مخالفت کند، حتی وزیر جنگ، کنار گذاشته خواهد شد.

-    بحران عمیق تر 

اگر چه اکنون نگرانی جدی از وضعیت نظامی و دفاعی رژیم صهیونیستی در میان مقامات تل آویو دیده می شود، اما به نظر می‌رسد که بحران عمیق تر از موضوع تاثیر مخرب قاون کردن کودتای قضایی مد نظر نتانیاهو بر ارتش باشد، چون با اعلام حمایت بدنه امنیتی رژیم صهیونیستی از نظامیان مخالف اصلاحات قضایی یقینا خلاء امنیتی در کنار خلاء نظامی، دولت نتانیاهو و رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر خواهد کرد. در این رابطه فرماندهان سابق ارتش، موساد و شاباک طی بیانیه ای از نظامیان معترض به طرح جنجالی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو اعلام حمایت کردند.

آن طور که خبرنگار رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داده است، شماری از روسای سابق ستاد کل ارتش، موساد و شاباک و ده‌ها نفر از فرماندهان و ژنرال‌های ارتش به زودی در پیامی به نتانیاهو اعلام کرده اند که از سرپیچی نظامیان و افسران اسرائیلی برای انجام خدمت در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی قاطعانه حمایت می‌کنند.

به گفته این رادیو (رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی)، روسای سابق ستاد کل ارتش، موساد و شاباک و ده‌ها نفر از فرماندهان و ژنرال‌های ارتش، همچنین مسئولیت هرگونه لطمه به امنیت شهرک‌نشینان را متوجه نتانیاهو دانسته و خواستار توقف این طرح جنجالی و گفت‌وگو و رایزنی در مورد آن شده‌اند. کار تا جایی پیش رفته که یوسی کوهن، رئیس پیشین سازمان جاسوسی موساد در یادداشتی با توسل به ادعای پوچ ضدایرانی ذیل تهدیدات همه جانبه ایران علیه رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف لایحه اصلاحات قضایی به دلیل نگرانی‌های امنیتی شد.

-    ساعات سرنوشت ساز

فرماندهان سابق ارتش، موساد و شاباک در حالی درخواست توقف اصلاحات قضایی را از نتانیاهو مطرح کرده اند که چند صدهزار نفر از معترضان به طرح تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو در حال راهپیمایی به سمت قدس اشغالی هستند و ساعت به ساعت هم شمار آنها رو به افزایش است. لذا به گفته رسانه های عبری زبان، اراضی اشغالی در ساعات آینده به ویژه در سایه رأی‌گیری کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) طی امروز دوشنبه، درباره بند «معقولیت» یا «دلیل منطقی» لایحه اصلاحات قضایی که اجازه تصویب قوانین قضایی مورد نظر دولت راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو را می‌دهد، با رویدادی سرنوشت‌ساز روبه‌رو خواهد شد. از این رو فضای بی‌سابقه‌ای از اختلاف و دودستگی در میان ساکنان اراضی اشغالی حاکم شده است.

به نوشته روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت که دیروز یکشنبه منتشر شد، با توجه به اینکه آنچه در حال رخ دادن است قبلاً در ارتش رژیم صهیونیستی و یگان‌های مختلف آن به ویژه نیروی هوایی رخ نداده است لذا نگرانی جدی از سرایت این بحران به افسران و سربازان عادی وجود دارد.

تظاهرات شنبه علیه کابینه بنیامین نتانیاهو در اراضی اشغالی که هم چنان ادامه دارد در آخرین آمارها به بیش از نیم میلون نفر رسیده است. به گفته رسانه های صهیونیست، ۵۵۰ هزار شهرک نشین به خیابان‌ها آمده اند و کماکان خواستار توقف روند تصویب لایحه اصلاحات قضایی شدند. هم چنین ساکنان اراضی اشغالی از مناطق مختلف خود را به مقابل مقر کنست رسانده و با هدف ماندن چند روزه در این مکان در مقابل کنست چادرهای خود را برپا کردند. منابع خبری از وقوع درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی هم خبر دادند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو اصلاحات قضایی در اسرائیل ارتش موساد


( ۳ )

نظر شما :