بیمارستان ها در محاصره تانک ها

غزه از بحران تا فاجعه

۲۰ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
با تداوم و تشدید حملات، جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی علیه ساکنان باریکه غزه دیگر به کار بردن کلماتی مانند «وضعیت بحرانی» یا «فوق بحرانی» توصیف کننده شرایط درمانی و انسانی فلسطینیان نیست.
غزه از بحران تا فاجعه

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با تداوم و تشدید حملات، جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی علیه ساکنان باریکه غزه دیگر به کار بردن کلماتی مانند «وضعیت بحرانی» یا «فوق بحرانی» توصیف کننده شرایط درمانی و انسانی فلسطینیان نیست. به گفته ایسنا ارتش رژیم صهیونیستی در حالی که به مدت ۳۵ روز به جنگ خود در نوار غزه ادامه داده و مناطق مسکونی را بمباران کرده که طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه حملات به بیمارستان‌ها را شدت بخشیده درحالیکه هشدارهای بین‌المللی درباره حملات به بیمارستان‌ها بیشتر شده است. مدیر بیمارستان‌های غزه به الجزیره صراحتا خبر داد که تمام بیمارستان‌های این باریکه در معرض بمباران مداوم اسرائیل هستند.  لذا قادر به ارائه خدمات به مجروحان نیستیم و بیمارستان‌ها مدام زیر بمباران هستند. این مقام پزشکی غزه اظهار کرد: در بیمارستان‌های نوار غزه آب، غذا و برق وجود ندارد و آنها از وضعیت فاجعه باری رنج می‌برند. بیمارستان القدس در معرض بمباران مداوم آتش اشغالگران است و ما از سرنوشت همه افراد حاضر در آن اطلاعی نداریم.

وی تصریح کرد: به دلیل ادامه بمباران اسرائیل، دیگر نمی‌توانیم با بیمارستان القدس ارتباط برقرار کنیم. ده‌ها کودک در بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل قطع برق با مرگ مواجه می‌شوند. مدیر بیمارستان کودکان الرنتیسی نیز به الجزیره گفت: ما در بیمارستان از دیروز تحت محاصره هستیم و تانک‌های اشغالگران در اطراف بیمارستان متمرکز شده‌اند.مدیر این بیمارستان تاکید کرد: ما در برابر فاجعه‌ای قرار داریم که نمی‌توانیم کمترین خدمات پزشکی را به بیماران ارائه کنیم. از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم به حفاظت از کارمندان و آوارگان که در بیمارستان هستند، بپردازند.

خبرنگار المیادین پیشتر اعلام کرد، بیمارستان الرنتیسی به دلیل محاصره‌اش کاملا فعالیتش متوقف شده است. رسانه‌های فلسطینی پیشتر هم گزارش دادند، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به طور مستقیم بیمارستان تخصصی کودکان الرنتیسی را هدف قرار دادند که منجر به آتش سوزی در داخل ساختمان شد. اکنون بیمارستان های الرنتیسی، النصر، چشم پزشکی غزه، بیمارستان قدس، العوده و الشفا هم به جرگه دیگر مراکز بهداشت و درمان غزه پیوستند که دیگر قادر به ارائه خدمات نیستند. هم چنین سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد شهدای این باریکه از آغاز جنگ به ۱۰۸۱۲ تن رسیده که شامل ۴۴۱۲ کودک، ۲۹۱۸ زن، ۶۶۷ سالمند و ۲۶ هراز و ۹۰۵ مجروح می‌شود.

-    بیمارستانهای غزه در محاصره تانک ها

زمانی که کلمه «بحرانی» و «فوق بحرانی» بازگوکننده شرایط بهداشت و درمان و رسیدگی به مجروحان ناشی از حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در نواز غزه نیست، بی شک مصداق بارز آن به محاصره شدید بیمارستان‌های این باریکه توسط تانک‌های رژیم صهیونیستی باز می‌گردد. یعنی علاوه بر بمباران بی‌امان طی ۳۵ روز گذشته، با آغاز تجاوز زمینی این رژیم، تانک‌های صهیونیست‌ها اکنون در یکی از بی‌سابقه بی سابقه‌ترین جنایت‌هایی که بشر به چشم دیده است حتی بیمارستان‌های غزه را هم محاصره کردند. در همین باره رسانه‌های عبری نیز اذعان کردند که تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی دو بیمارستان را در مرکز شهر غزه محاصره کرده و خواستار تخلیه آنها شدند.

خبرنگار المیادین گزارش داد که تانک‌های اشغالگر بیمارستان‌های الرنتیسی، روانپزشکی، چشم پزشکی و النصر در نوار غزه را محاصره کردند. خبرنگار المیادین هم چینی افزود که اشغالگران به شدت اطراف این بیمارستان‌ها را بمباران و خروج غیرنظامیان را با خطر مواجه کرده و آنها را در معرض مرگ قرار داده‌اند. به گفته خبرنگار المیادین، بیشتر جاده‌های منتهی به این بیمارستان‌ها توسط اشغالگران بمباران شده‌ است. خبرگزاری شهاب نیز اعلام کرد، پس از بمباران‌های شبانه و به رغم درخواست‌ها از نهادهای بین‌المللی برای محافظت از بیماران، کودکان و آوارگان تانک‌های رژیم صهیونیستی در اطراف بیمارستان‌های الرنتیسی، النصر و چشم پزشکی مستقر شدند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد در بمباران رژیم صهیونیستی در بامداد جمعه که زایشگاه مجتمع پزشکی الشفا در غرب غزه را هدف قرار داد، یک فلسطینی شهید و یک کودک زخمی شد. وزارت بهداشت فلسطین در غزه با انتشار بیانیه‌ای کوتاه تاکید کرد که حمله جدید رژیم صهیونیستی به زایشگاه مجتمع پزشکی الشفا با گلوله‌های توپخانه‌ای انجام گرفت که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن یک کودک شد. خبرنگار المیادین در غزه گزارش داد که اشغالگران میدان مجتمع پزشکی الشفا را هدف قرار دادند و علاوه بر هدف قرار دادن یک آپارتمان در مجاورت آن، دست‌کم شش تن شهید و تعدادی زخمی شدند. مدیر مجتمع پزشکی الشفا در غزه نیز به الجزیره گفت که بیش از شش نفر در بمباران مجتمع الشفا شهید شدند و اشغالگران تمام بیمارستان‌ها را بمباران می‌کنند. همه خواستار حفاظت از بیمارستان‌ها هستند و اشغالگران به هیچ درخواستی اهمیت نمی‌دهند.

وی افزود که قرار بود دو روز پیش کاروان پزشکی وارد مجتمع شود، اما بمباران اسرائیل آن را هدف قرار داد. بیمارستان‌های کودکان در نوار غزه همگی از کار افتاده‌اند. همه دنیا دارند وضعیت را می‌بینند و می‌گویند غزه گورستان کودکان شده است، اما هیچ کمکی به ما نرسیده است. بیمارستان الشفا حدود ۵۰ هزار آواره را در خود جای داده که در نتیجه بمباران مداوم اشغالگران در مناطق مختلف در شمال نوار غزه و شرق شهر غزه به آنجا پناه برده‌اند.

هچنین اشغالگران بامداد دیروز جمعه اطراف بیمارستان «اصدقاء المرضی» (دوستان بیمار) در غزه را هدف قرار دادند. هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی سحرگاه دیروز جمعه، نزدیکی بیمارستان القدس که بیش از ۱۴۰۰۰ آواره را در خود جای داده است، هدف قرار داد. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) اعلام کرد، بمباران‌های صبح دیروز باعث آسیب جدی به برخی از مراکز بیمارستانی و همچنین وحشت زدگی شهروندانی شد که برای پناه گرفتن از بمباران به آنجا رفته بودند. این خبرگزاری به نقل از جمعیت هلال احمر فلسطین گزارش داد که حمله هوایی رژیم صهیونیستی به اطراف بیمارستان العوده منجربه مجروح شدن یک امدادگر داوطلب و از کار افتادن دو آمبولانس جمعیت هلال احمر شد.

وفا افزود که مدیران بیمارستان‌های شهر غزه و شمال نوار غزه اعلام کردند که تنها چند ساعت دیگر بیمارستان‌ها از کار می‌افتدند زیرا تلاش‌ها برای تمدید فعالیت آنها به پایان رسیده است. در این زمینه روز پنجشنبه، دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی طی سه روز گذشته هشت بیمارستان را بمباران کرده و از زمان آغاز «تجاوز» به نوار غزه در هفتم اکتبر، ۱۸ بیمارستان را از کار انداخته است. دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه افزود که آنچه علیه بیمارستان‌ها روی می‌دهد نتیجه شکست جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی آن است.

-    جو بایدن، حامی اصلی به راه افتادن حمام خون در بیمارستان های غزه

 به دنبال تشدید حملات علیه مراکز درمانی نواز غزه، دفتر رسانه‌ای دولتی در این باریکه، بمباران شدید ارتش رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان کودکان الرنتیسی و اطراف بیمارستان اندونزی در غزه را محکوم کرد. این دفتر دیروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات که در پی هدف قرار دادن بسیاری دیگر از بیمارستان‌ها در نوار غزه انجام شده‌است، «جنایتی بین‌المللی در مخالفت با قوانین جهانی است و وحشیگری اشغالگران را نشان می‌دهد.» این دفتر خاطرنشان کرد که دولت آمریکا و شخص جو بایدن، رئیس جمهور این کشور شخصاً ارتش اسرائیل را با حمایت سیاسی، نظامی و مالی و سکوت آشکار در برابر تداوم اشغالگری به هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، کشتار روزانه و بمباران خانه‌ها بر سر غیرنظامیان در نوار غزه تشویق کرده‌اند. 

رئیس مرکز اروپایی مدیترانه‌ای حقوق بشر نیز گفت: صحنه نوار غزه نشان می‌دهد که در ساعات آینده کشتار جمعی در اطراف بیمارستان‌ها انجام خواهد شد، زیرا اسرائیل آن‌ها را مراکز نظامی می‌بیند و بر این اساس اقدام می‌کند. دیده‌بان حقوق بشر نیز تاکید کرد: چیزی برای تایید ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر قرار گرفتن مقر رهبری حماس در زیر بیمارستان الشفا نیافتیم. همچنین اسرائیل هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آمبولانسی که اخیراً هدف قرار داد، در حال حمل و نقل مبارزان فلسطینی بوده، ارائه نکرد.

در راستای انتقادات از حمایت بی دریغ آمریکایی ها برای تداوم جنایت صهیونیست ها در غزه، ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل هم طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: کنگره آمریکا که برای اسرائیل میزان نامحدودی سلاح و کمک‌های مالی تامین می‌کند، دولت کنونی این رژیم اشغالگر را ترغیب می‌کند تا به حمله خود علیه غزه ادامه دهد. ما امیدواریم کنگره حمله و خشونت را ترغیب نکند بلکه درصدد ترغیب صهیونیست‌ها برای توقف جنگ و حرکت در مسیر صلح برآیند. وی تصریح کرد: اما آنها مسئول تصمیمات‌شان هستند. منطق حکم می‌کند که اگر به دنبال صلح و توقف درگیری هستید، نباید ابزار جنگ را برای یکی از طرفین درگیر به منظور ادامه درگیری‌ها فراهم کنید.

ریاض منصور در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: فلسطین از موضع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مورد جنگ غزه قدردانی می‌کند اما باید تاکید کنم که کمک‌ها به فلسطین کافی نیستند. وی افزود: گوترش خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه فوری است و همچنین تاکید دارد که نوار غزه در حال تبدیل شدن به گورستان کودکان است و این جنایت باید هر چه زودتر متوقف شود. ما قدردان گوترش به خاطر این اظهاراتش هستیم. دبیرکل سازمان ملل ورود حداقل ۱۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه به طور روزانه را پیشنهاد داده، اما این حجم از کمک‌ها برای رفع نیازهای مردم غزه کم هستند.
ریاض منصور همچنین انتقاد تند رژیم صهیونیستی از اظهارات گوترش درباره جنگ غزه و درخواست استعفای وی را بی‌پروا و

دور از واقعیت دانست. وی گفت: آنهایی که از گوترش انتقاد می‌کنند که البته فقط اسرائیل است، چشم خود را بر واقعیت بسته‌اند. گوترش، دبیرکل سازمان ملل است و از سوی سازمان ملل مکلف است تا جنگ‌ها را متوقف کند و جان غیرنظامیان را نجات دهد. گوترش همین اصل را در رابطه با مردم فلسطین نیز انجام می‌دهد. آنهایی که در تلاشند از گوترش انتقاد کنند و خواستار استعفای او هستند، کاملا منزوی، بی‌پروا و مکار هستند.

-    واکنش ها به آنچه در غزه می گذرد

شدت فاجعه در عرصه بهداشت و درمان نوار غزه در اثر تداوم جنانیات رژیم صهیونیستی برای چندمین بار صدای نهادهای حقوق بشری را هم درآورده، اگر چه تمام این هشدارها و واکنش ها تا به کنون راه به جایی نبرده است. در این باره دیده بان حقوق بشر  اعلام کرد که ادامه بمباران و جنگ در اطراف بیمارستان الشفا نگرانی‌های جدی را در مورد امنیت هزاران غیرنظامی ایجاد می‌کند. ایبن در حالی است که دیده بان حقوق بشر افزود، چیزی برای تایید ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر قرار گرفتن مقر رهبری حماس در زیر بیمارستان الشفا نیافتیم. فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در امان گفت که طی یک ماه حدود ۴۸۰۰ کودک در غزه کشته شدند و بسیاری از آنها هنوز در زیر آوار هستند. اسرائیل باید بلافاصله استفاده از سلاح‌های نابودگر را در مناطق مسکونی غزه متوقف کند. مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت هم به الجزیره گفت که حجم نیازهای غزه بسیار بیشتر از آنچه است که به نوار غزه می‌رسد. وی افزود: صدها هزار انسان بی‌گناه را به دلیل اصرار بر تجاوز به غزه از دست خواهیم داد.

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: هنوز حرکت جدی برای رساندن سوخت به بیمارستان‌های نوار غزه صورت نگرفته است. رئیس دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه نیز به الجزیره گفت که بیمارستان‌ها در نوار غزه از روز اول تجاوز رژیم اشغالگر اسرائیل هدف قرار گرفته‌اند.  دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه دیروز جمعه نیز تاکید کرد که ویرانی در غزه بی‌سابقه است و بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی در نتیجه بمباران اشغالگران آسیب دیده است. دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه گفت که ۴۰ هزار واحد مسکونی در غزه در نتیجه بمباران اسرائیل به طور کامل تخریب شده است

این دفتر افزود که اشغالگران تاکنون حدود ۳۲ هزار تُن مواد منفجره و بیش از ۱۳ هزار بمب روی نوار غزه ریخته‌اند. میزان اولیه خسارات وارده به ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی دو میلیارد دلار برآورد شده و میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های نوار غزه به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد. رئیس دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه ادامه داد که بیمارستان‌های غزه و شمال نوار غزه به دلیل تمام شدن سوخت در معرض خطر از کار افتادن هستند. خبرگزاری شهاب گزارش داد، ارتش اشغالگر درمانگاه سرپایی بیمارستان الشفا را هم بمباران کرد. سخنگوی دفاع مدنی در غزه هم اذعان داشت که هزاران شهید زیر آوار هستند و ما نتوانسته‌ایم به آنها برسیم. سخنگوی دفاع مدنی در غزه هم چنینی گفت که بیش از ۱۰۰ تن از کادر ما در حین انجام وظیفه مورد هدف اشغالگران قرار گرفتند که در حال حاضر مجروح هستند. این سخنگو تاکید کرد که تعدادی از شهدا روی زمین افتاده بودند و به دلیل بمباران اشغالگران نتوانستیم به آنها برسیم و آنها را نجات دهیم.

در ادامه، شدت فاجعه بهداش و درمان باریکه غزه به قدری عمیق است که وزیر بهداشت ترکیه دیروز جمعه گفت، ترکیه، مصر و رژیم صهیونیستی یک گروه هماهنگی برای انتقال مجروحان از نوار غزه ایجاد کرده‌اند. فخرالدین کوجا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای انتقال بیماران از نوار غزه، تماس با وزارت بهداشت اسرائیل برقرار شد و یک گروه هماهنگی در زمینه بهداشت توسط ترکیه، مصر و اسرائیل ایجاد شد.» به گزارش اسپوتنیک وزیر بهداشت ترکیه همچنین گفت که روز پنجشنبه با همتای مصری خود، خالد عبدالغفار، گفتگو کرده و دو کشور در مورد درمان مشترک مجروحان نوار غزه و انتقال آنها به ترکیه توافق کردند.

-    واکنش مقاومت

به دنبال تداوم و تشدید جنایتا علیه ساکنان غزه، گروه های فلسطینی هم دست به واکنش زدند که به حملات موشکی و راکتی به تل‌آویو، پایگاه نظامی «رعیم» و شهرک‌های غلاف غزه منجر شد. در همین خصوص یسرائیل هیوم گزارش داد، بر اثر شلیک موشک به تل‌آویو چند صهیونیست زخمی شدند. گردان‌های القسام اعلام کرد، در پاسخ به قتل عام صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان غزه، تل‌آویو را با رگبار موشکی بمباران کرد. گردان‌های القسام بامداد دیروز نیز یک بولدوزر رژیم صهیونیستی را با گلوله یاسین ۱۰۵ و یک برجک تانک را با گلوله تاندم در جنوب شهر غزه و همچنین یک تانک صهیونیستی را با گلوله راکت یاسین ۱۰۵ در شرق محله الزیتون در شهر غزه هدف قرار داد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که یک گلوله موشکی از غزه به سمت اماکن و شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شد و گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کردند که پایگاه نظامی «رعیم» را با یک گلوله موشکی بمباران کرد. پایگاه «رعیم» به «ستاد فرماندهی لشکر غزه» معروف است که یک نیروی نظامی بزرگ متشکل از تمامی تشکیلات نظامی صهیونیستی و نزدیک به پایگاه زرهی است و مأموریت اصلی آن تامین امنیت تمامی مرزها با مصر از شرق رفح تا سودانی تا شهرک «زیکیم» در داخل اراضی اشغالی است. گردان‌های القسام همچنین تاکید کرد: یک دستگاه تانک رژیم صهیونیستی متعلق به فرمانده نیروهای زرهی را در محور شمال غربی شهر غزه با گلوله‌های راکت یاسین ۱۰۵ منهدم کردیم. گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی گفت: نیریم و العین الثالثه را با موشک هدف قرار دادیم. در این راستا آژیر هشدار در نیر عوز در غلاف غزه به صدا درآمد.

هم چنین رسانه‌های فلسطینی از درگیری‌های شدید بین مقاومت فلسطین و نیروهای ارتش اشغالگر در جنوب غربی شهر غزه خبر دادند. در کنار این موارد، شرکت پخش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، از ابتدای جنگ در هفتم اکتبر گذشته ۳۵۴ سرباز کشته شده‌اند که در این میان ۳۸ تن در عملیات زمینی در غزه به هلاکت رسیده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن سرباز گلعاد روزنبلیت (۲۱ ساله) در جریان درگیری‌های پنجشبه شب در شمال نوار غزه خبر داد. ارتش اشغالگر دیروز جمعه اعلام کرد تعداد سربازان کشته شده در عملیات زمینی به ۳۸ تن رسید. رسانه‌های عبری گزارش دادند: نزدیک به ۲۵۰ سرباز در جریان مانور زمینی در غزه مجروح شدند که بیش از ۱۰۰ نفر از آنها در وضعیت وخیم قرار دارند یا نیاز فوری به خروج از جنگ دارند.

گردان‌های القسام نیز از کشته شدن یک سرباز صهیونیست در میان اسرا و زخمی شدن یک سرباز دیگر در نتیجه بمباران رژیم صهیونیستی که روز پنجشنبه نوار غزه را هدف قرار داد، خبر داد. گردان‌های القسام در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر شده، کشته شدن سرباز وظیفه زندانی فائول أزای مارک آسیانی ۱۹ ساله اهل شهرک مودیعین و زخمی شدن یک سرباز اسیر صهیونیست دیگر در جریان بمباران رژیم صهیونیستی در روز پنج‌شنبه را تایید کرد.

اینها علاوه بر آن است که رسانه‌های عبری گزارش دادند که از آغاز جنگ غزه، حدود ۹۵۰۰ موشک و ده‌ها پهپاد به سمت شهرک‌های اسرائیلی شلیک شده‌است، در حالی که سامانه‌های پدافند هوایی هزاران موشک را رهگیری کرده‌اند. شبکه عبری زبان «آی ۲۴» گزارش داد که این سامانه‌های حفاظتی به بزرگترین شکل ممکن مستقر شدند و عملیات رهگیری از کوه «دوو» در شمال تا دریای سرخ در جنوب انجام شد. به گزارش «آی ۲۴»، تمامی سامانه‌های پدافند هوایی اشغالگران (گنبد آهنین، فلاخن داوود، الماس و پیکان) برای اولین بار به صورت همزمان عملیاتی شده‌اند.

-    سلسله تایید و تکذیب ها درباره آتش بس

در کنار فاجعه‌ای که برای ساکنان غزه، آن هم بدون آب، غذا و برق رقم خورده، تلاش ها برای برقراری یک توقف کوتاه مدت چندساعته حملات صهیونیست ها هم راه به جایی نبرده است. از یک سو ادعا شد که روسای سیا و موساد به همراه مقامات قطری، طرح پیشنهادی برای آزادی ۱۰ تا ۲۰ اسیر غیرنظامی در ازای توقف سه روزه درگیری و ورود کمک‌ها به غزه را بررسی کردند. ایسنا گفت که یک منبع دیپلماتیک آگاه به این مذاکرات به سی ان ان خبر داده، نشست سه جانبه مقامات قطری و روسای اطلاعات رژیم صهیونیستی و آمریکا روز پنجشنبه در دوحه برگزار شد تا درباره آزادی اسیران نزد حماس در ازای وقفه بشردوستانه و ورود کمک‌ها به غزه گفت‌وگو شود.

در دیدار ویلیام برنز، رئیس سیا، دیوید بارنیا، رئیس موساد و مقامات قطری، طرح پیشنهادی برای آزادی ۱۰ تا ۲۰ اسیر غیرنظامی در ازای توقف سه روزه درگیری و ورود کمک‌های بیشتر و تهیه و ارائه لیستی از بازداشت شدگان در نوار غزه توسط حماس مورد بحث قرار گرفت. سی ان ان روز پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که هیچ امکانی برای موافقت اشغالگران با توقف دائمی جنگ، بدون آزادی تعداد زیادی از اسیران وجود ندارد.

مذاکرات چندجانبه، که قطر نقش میانجی کلیدی در آن ایفا می‌کند، هفته‌هاست که ادامه دارد و تاکنون چندین ایده را پدید آورده است. سی ان ان پیشتر گزارش داده بود که یک مقام صهیونیست گفته چنانچه اطمینان حاصل شود که حماس در آزادی اسیران جدی است، تل‌آویو آماده توقف جنگ است. آنچه مشخص نیست، این است که اشغالگران تا چه زمانی ممکن است مایل به موافقت با این موضوع باشند و تعداد قابل قبولی از اسیران برای آزادی چقدر است. پیشتر نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مذاکرات برای آزادی اسیران نزد حماس از جمله اتباع آمریکایی، در ازای توقف کوتاه عملیات صهیونیست‌ها در غزه در حال انجام است. روز پنجشنبه نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از منبع آگاه اعلام کرد که قطر تلاش می‌کند تا در ازای آتش‌بس یک یا دو روزه در نوار غزه، ۱۰ تا ۱۵ اسیر اسرائیلی را که توسط جنبش حماس نگهداری می‌شوند، آزاد کند.

به دنبال انتشار اخبار این مذاکرات سه جانبه قطری – آمریکایی- صهیونیستی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر هم به روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گفت: «امیدواریم وقفه موقت در جنگ به چیزی طولانی‌تر و پایدارتر منجر شود.» در عین حال شائبه برقراری آتش بس زمانی تقویت یافت که اوایل عصر پنجشنبه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید هم اعلام کرد که دو کریدور بشردوستانه برای غیرنظامیان باز خواهد شد تا از طریق یک آتش‌بس روزانه چهار ساعته، مناطق جنگی در شمال نوار غزه را ترک کنند. این مقام کاخ سفید گفت که هر روز از سه ساعت زودتر در رابطه با برنامه‌ریزی‌های مرتبط با توقف‌ درگیری‌ها در غزه اطلاع‌رسانی خواهد شد. به گفته کربی، در زمان این توقف‌ها، رژیم صهیونیستی به عملیات‌های نظامی دست نخواهد زد.

 این در حالی است که در سوی دیگر دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی بیانیه کاخ سفید در رابطه با توقف روزانه درگیری‌ها میان حماس و این رژیم به مدت چهار ساعت را رد کرد.  دفتر نتانیاهو در پاسخ به اظهارات کربی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نبرد در جریان است و بدون آزادی اسراء هیچ آتش‌بسی در کار نخواهد بود. در ادامه بیانیه‌ آمده است: اسرائیل درحال ایجاد کریدورهایی امن از شمال غزه به جنوب این شهر است. روز گذشته ۵۰۰۰۰ فلسطینی به جنوب غزه رفتند. یوآو گالانت در واکنش به اعلام کاخ سفید درباره وقفه روزانه چهار ساعته درگیری‌ها گفت که رژیم صهیونیستی جنگ در نوار غزه را متوقف نخواهد کرد.

به موازات بیانیه دفتر بی بی، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایگاه کریا در تل‌آویو گفت که ارتش تا زمانی که اسرا را بازنگرداند جنگ را متوقف نخواهد کرد و هیچ «توافقی با کسانی که شهروندان ما را کشتند» وجود نخواهد داشت. به گزارش روسیا الیوم، گالانت بار دیگر گزافی‌گویی‌هایش را تکرار کرد و افزود که این رژیم تا زمانی که «جنبش حماس از بین نرود» حمله خود را متوقف نخواهد کرد. وی در ادامه یاوه‌گویی‌اش مدعی شد، حملاتی که به ایلات انجام شد پیام‌هایی از سوی تهران بود. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد، جنگ در غزه حتی اگر سال‌ها طول بکشد، ادامه خواهد یافت. وی ادعا کرد: سربازان اسرائیل «در حال پیشروی و انجام ماموریت هستند... و آنها در قلب شهر غزه‌اند... ما تا زمانی که گروگان‌ها را برگردانیم، جنگ را متوقف نخواهیم کرد.»

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه حماس بنیامین نتانیاهو موساد ویلیام برنز


( ۷ )

نظر شما :

. ۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۷
اسرائیل و آمریکای وحشی! هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد، هم رونق زمان شما نیز بگذرد. آبی که هست گلولیر خاص و عام، بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد. بادی که در زمانه بسی شمع ها بکشت، هم بر چراغدان شما نیز بگذرد. آنکس که اسب داشت غبارش فرو نشست، گرد سم خران شما نیز بگذرد. ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز، این تیزی سنان شما نیز بگذرد. چون داد عادلان به جهان در بقا نکرد، بیداد ظالمان شما نیز بگذرد.درنهایت این عوعو سگان شما نیز بگذرد.