رؤسای موساد و سیا در قطر به دنبال راهی برای توافق جدید درباره تبادل اسرا هستند

تل‌آویو در تکاپوی مذاکره مجدد

۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۶۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
با ورود به سومین ماه از جنگ غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تاکنون نتوانسته به دو هدف ادعایی خود یعنی «نابودی حماس» و نیز «آزادی اسرای صهیونیست» دست یابد. این نکته عملاً شکافی را در بدنه کابینه جنگ ایجاد کرده؛ در یک سو بنی گانتس و دیوید بارنیا قرار دارند که به دنبال ازسرگیری مذاکره برای تبادل اسرا هستند و در سوی دیگر بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت که مخالف مذاکره مجدد با حماس هستند. با این حال منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش هستند با دادن امتیازاتی به توافق جدیدی برای مبادله اسرا دست پیدا کنند.
تل‌آویو در تکاپوی مذاکره مجدد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

 دیپلماسی ایرانی: با ورود به سومین ماه از جنگ غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تاکنون نتوانسته به دو هدف ادعایی خود یعنی «نابودی حماس» و نیز «آزادی اسرای صهیونیست» دست یابد. این نکته عملاً شکافی را در بدنه کابینه جنگ ایجاد کرده؛ در یک سو بنی گانتس و دیوید بارنیا قرار دارند که به دنبال ازسرگیری مذاکره برای تبادل اسرا هستند و در سوی دیگر بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت که مخالف مذاکره مجدد با حماس هستند. با این حال منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش هستند با دادن امتیازاتی به توافق جدیدی برای مبادله اسرا دست پیدا کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، این رژیم در حال بررسی آزادی اسرای فلسطینی محکوم به قتل صهیونیست‌ها در توافق بعدی مبادله اسراست. تارنمای واللا رژیم صهیونیستی نیز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که دیوید بارنیا، رئیس موساد و سرلشکر نیتسان آلون، مسئول پرونده اسرای صهیونیستی این هفته برای بحث در مورد توافق جدید آزادی اسرا با نخست‌وزیر قطر در یکی از کشورهای اروپایی دیدار خواهند کرد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی مصری مدعی شد، رژیم صهیونیستی و حماس آماده آتش‌بس هستند و اختلافات باقیمانده بر سر جزئیات است. این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی پیش‌تر گزارش داده بودند، در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر توافق جدید برای تبادل اسرا اختلاف نظر وجود دارد.
 
رؤسای موساد و سیا با مقام قطری دیدار کردند

پیرو این گمانه‌زنی‌ها بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز دوشنبه از دیدار «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی این رژیم موسوم به «موساد» و «ویلیام برنز» رئیس سازمان جاسوسی امریکا موسوم به «سیا» با «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر قطر خبر دادند. به گزارش شبکه المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، دیدار رؤسای موساد و سیا با نخست‌وزیر قطر ظهر دیروز در یکی از پایتخت‌های اروپایی برگزار شده است. در همین حال منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش هستند، با دادن امتیازاتی به توافق جدیدی برای مبادله اسرا دست پیدا کنند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی یکشنبه شب گزارش داده بود، این رژیم در حال بررسی آزادی اسرای فلسطینی محکوم به قتل صهیونیست‌ها در توافق بعدی مبادله اسراست.

رژیم صهیونیستی که با هدف از بین بردن گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و آزادی اسرای خود به غزه لشکرکشی کرده بود، بعد از هفته‌ها جنایت در این منطقه به اهداف خود نرسید و به مذاکره با مقاومت روی آورد. زیاده خواهی تل‌آویو در برنامه تبادل اسرا موجب شکست مذاکرات و در نهایت از سرگیری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شد. ارتش اشغالگر صهیونیستی صبح جمعه (دهم آذرماه) پس از پایان موعد آتش‌بس موقت در غزه، بمباران این باریکه را از سرگرفت و صدها فلسطینی را شهید کرد.
 
چراغ سبز تل‌آویو به مذاکره مجدد

رسانه عرب زبان رأی الیوم چاپ لندن با اشاره به تمایل تل‌آویو برای مذاکره با حماس با میانجیگری قطر به دلیل تلفات سنگین ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه پرداخته است. به گزارش رأی الیوم، ناظران امور با اشاره به دیدار رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر قطر در یک کشور اروپایی، از عقب‌نشینی تل آویو از شروط قبلی خود مبنی بر اینکه اسیران فقط با زور و فشار نظامی بر حماس برمی‌گردند، خبر دادند و اینکه روند تحولات میدانی در غزه همه محاسبات را برهم زده و اوضاع را به نفع حماس و مقاومت در جنگ حاضر پیش برده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی احتمال دادند، طی روزهای آتی، مذاکرات داغ میان حماس و تل آویو از طریق میانجیگری قطر انجام شود. به اذعان این رسانه‌ها، رژیم صهیونیستی در نهایت به شروط مقاومت به علت فشارهای داخلی و بین‌المللی تن خواهد داد. به نوشته رأی الیوم، اینکه حماس در بیانیه اخیر خود اعلام کرده که مذاکره جدیدی مگر با توقف جنگ به شکل نهایی علیه ملت فلسطین در کار نخواهد بود و نتانیاهو مجدداً از مذاکرات محرمانه خبر داده، گواه این است که نتانیاهو دست به دامان قطر برای انجام مبادله اسیران در اسرع وقت شده است.

این در حالی است که منابع مصری آگاه از شروع روند جدید مذاکرات مبادله اسیران که مراحل اولیه خود را می‌گذراند خبر داده و اعلام کردند که آغاز مذاکرات به مثابه تمایل تل آویو در این زمینه و به مثابه تحولی بزرگ است. رأی الیوم در ادامه نوشت: علت مذاکراتی که در نروژ رخ می‌دهد، هلاکت سه نظامی اسیر (توسط خود صهیونیست‌ها) است که فشار را بر نتانیاهو تشدید کرده است تا گام جدید بردارند. آیا توافق مبادله، حلقه نجات نتانیاهو است یا مقاومت دیدگاه دیگری دارد؟


گزینه‌های حماس برای تل‌آویو

در حالی که تلاش‌ها برای مذاکره مجدد از سوی صهیونیست‌ها شدت گرفته است، یکی از رهبران جنبش حماس تأکید کرد، اشغالگران تنها سه گزینه دارند و قبل از آتش‌بس در غزه مذاکره وجود نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس روز یکشنبه در گفت‌وگو با المیادین با اشاره به اینکه خشم مردم در خیابان‌های اسرائیل به دلیل آزاد نشدن اسیران و کشته شدن سه نفر توسط نیروهای خودی برانگیخته شده، تأکید کرد: «موضع ما محکم است، هیچ صحبتی از مذاکره قبل از توقف تجاوز وجود ندارد. در حالی که مقاومت ماه‌ها می‌تواند پایداری کند، اشغالگران گزینه‌های زیر را دارند: گزینه شالیت یا گزینه سربازانی که با گلوله همرزمان‌شان کشته می‌شوند یا گزینه رون آراد.»

گلعاد شالیت، سرباز صهیونیست است که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس در سال ۲۰۰۶ موفق شد او را به اسارت درآورد. اشغالگران در طول سال‌ها به‌رغم انجام بیش از یک حمله به نوار غزه نتوانستند او را پیدا کنند تا اینکه حماس در سال ۲۰۱۱ موفق شد او را با بیش از هزار اسیر مبادله کند. اما در مورد رون آراد، او خلبانی است که پس از سرنگونی هواپیمایش در سال ۱۹۸۶، ناپدید شد و اشغالگران نتوانستند اطلاعات مهمی در مورد سرنوشت او به دست آورند.

حمدان همچنین با بیان اینکه اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا «نشان می‌دهد که اختلاف اسرائیل و واشنگتن در شکل است و نه محتوا»، تأکید کرد: «این دو در حالی درگیر چنین اختلافاتی هستند که جنگ ادامه دارد. با این حال امریکایی‌ها به گسترش نبرد آن‌طور که نتانیاهو علاقه دارد، تمایلی ندارند.»

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا قطر موساد بنیامین نتانیاهو حماس نوار غزه مذاکرات تبادل اسرا


( ۲ )

نظر شما :