فوران بحران ها

بیش از نیمی از صهیونیست‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند

۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به موازات تداوم اعتراضات سراسری شهرک نشینان نسبت به اصلاحات قضایی نتانیاهو، عملیات هایی علیه صهیونیست ها نیز ادامه دارد. در تازه ترین مورد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یکی از پایگاه‌هایش در شمال کرانه باختری در معرض تیراندازی قرار گرفت.
بیش از نیمی از صهیونیست‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به موازات تداوم اعتراضات سراسری شهرک نشینان نسبت به اصلاحات قضایی نتانیاهو، عملیات هایی علیه صهیونیست ها نیز ادامه دارد. در تازه ترین مورد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یکی از پایگاه‌هایش در شمال کرانه باختری در معرض تیراندازی قرار گرفت. آنگونه که روزنامه روزنامه رأی الیوم گفته، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای در توییتر پیرامون این حمله بیان داشت که «یک فلسطینی از یک خودرو به سمت پایگاه نظامی در نزدیکی روستای «تل» در جنوب غرب نابلس تیراندازی کرد. این تیراندازی که شب گذشته اتفاق افتاد تلفاتی به دنبال نداشت.»جمعه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک فلسطینی را بازداشت کرده است که با خودرواش به ایست نظامی در دوراهی عینبوس در جنوب نابلس حمله کرده بود.

انجام این دست عملیات ها به باور ناظران موید آن است که بحران پیش بینی شده برای ارتش رژیم صهیونیستی زودتر از موعد ظهور کرده و در صورت تداوم وضعیت کنونی آسیب پذیری این رژیم به بالاترین و بی سابقه ترین حالت خود خواهد رسید. خاصه آنکه میزان تمرد، استعفا و نیز خروج خودخواسته از ارتش کماکان ادامه دارد. اینها علاوه بر آن است که نظامیان جدا شده عملا وارد واکنش سیاسی علیه بی بی هم شده اند. کما اینکه تنها در یک مورد حدود ۱۳۰۰ نظامی جدا شده از نیروهای عملیات ویژه شعبه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، نخست وزیر این رژیم را متهم کردند که برای نجات خودش در حال نابودی این رژیم است و سرنگون کردن کابینه وی را خواستار شدند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، این نظامیان در پیامی با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست به کودتا علیه دستگاه قضا زده، اعلام کردند که از زمان وقوع کودتا در ژانویه، همه چیز بسیار روشن است، او به وضوح یک دیکتاتور است که واقعیت را نمی‌بیند و آماده است برای نجات خود اسرائیل را به آتش بکشد. این ۱۳۰۰ نظامی صهیونیست ادامه دادند که نتانیاهو از دادگاه عالی اطاعت نخواهد کرد و یک عملیات نظامی را برای اهداف سیاسی آغاز خواهد کرد.آنها همچنین تاکید کردند که این کابینه روان پریشی که تهدیدی برای اسرائیل است باید با ابزارهای مسالمت‌آمیز سرنگون شود.در همین حال، «زوی برئل»، تحلیلگر صهیونیست در امور خاورمیانه در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص» گفت که کابینه رژیم اشغالگر رسما آغاز «جنگ داخلی» را کلید زده است.

 بیش از نیمی از صهیونیست‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند

در سایه آنچه که «زوی برئل»، تحلیلگر صهیونیست در امور خاورمیانه در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص» پیرامون آغاز «جنگ داخلی» گفت، اخیرا نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد، در پی دودستگی اجتماعی و حالت دوقطبی شدید ناشی از تغییرات قضایی جنجالی نتانیاهو، ۵۸ درصد صهیونیست‌ها از وقوع یک «جنگ داخلی واقعی» می‌ترسند. نتایج این نظرسنجی توسط موسسه تحقیقاتی «لازار» در رژیم صهیونیستی توسط روزنامه معاریو منتشر شد که نشان می‌دهد، ۵۸ درصد صهیونیست‌ها از یک جنگ داخلی واقعی می‌ترسند و تنها ۳۸ درصد از آنها گفتند که انتظار وقوع جنگ داخلی را ندارند.

داده های این نظرسنجی حکایت از آن دارد که بیشترین ترس از وقوع جنگ داخلی در میان رای‌دهندگان حامی حزب اپوزیسیون تل‌آویو با ۷۶ درصد است و در مقابل ۵۵ درصد از حامیان احزاب ائتلاف کابینه فعلی این هراس را دارند.  پیرو نتایج نظرسنجی مذکور، همچنین چهار درصد از صهیونیست‌ها گفته اند که اقدامات مثبتی برای خروج از اراضی اشغالی برداشته‌اند و ۲۲ درصد هم پاسخ دادند فعلا در حد فکر بوده و اقدامی در این زمینه نکرده‌اند. اکثر پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی یعنی ۶۸ درصد صهیونیست‌ها هم گفتند که به فکر خروج از اراضی اشغالی نیستند.

جالب تر اینجاست که در پی گسترش دامنه تمرد نظامیان صهیونیست از خدمت، پس از تایید تغییرات در دستگاه قضایی، ۴۹ درصد از صهیونیست‌ها می‌ترسند که ارتش به بی‌کفایتی برسد و در مقابل ۴۵ درصد معتقدند که هیچ آسیبی نخواهد داشت. این در حالی است که آموس یادلین، رئیس سابق سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی نظری کاملا متفاوت دارد و در گفت گویی که با  روزنامه معاریو داشته، ضمن اذعان به کاهش توان بازدارندگی، به هیچ وجه وضعیت ارتش رژیم صهیونیستی خوب ارزیابی نمی کند. یادلین همچنین به موضوع تمرد نظامیان در ارتش رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت، موضوع امتناع از خدمت نظامی بسیار پیچیده است و نباید به آسانی از کنار آن گذشت. به زعم یادلین، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مردم و ارتش را دو تکه کرده است و هم چنین اقتصاد رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است، سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده است و وضعیت رژیم در سطح جهان بد است.

اعراب منتظر نابودی اسرائیل هستند

در راستای نگرانی زوی برئل برای آغاز جنگ داخلی و نیز اعتراف آموس یادلین، رئیس سابق سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی درباره بحران در ارتش این رژیم، این روزها کم نیستند کارسناشان وتحلیلگران صهوینیست که وضعیت را به مراتب بدتر و بحرانی تر می بینند. در ابن خصوص عیدی کوهن، تحلیلگر امور عربی در شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی به موازات اذعان به نابودی قدرت بازدارندگی در برابر حزب‌الله، وضعیت در سرزیمن های اشغالی را به قدری اسفبار ارزیابی کرد که به گفته کوهن، جهان عرب شاهد نوعی بدبینی نسبت به تل‌آویو در تمام سطوح است.

به باور این تحلیلگر صهیونیست، حتی در نوشته‌ها و مقالات تحلیلگران امور فلسطین اشغالی آمده است که تل‌آویو در حال فروپاشی است و یهودیان در حال کشتن یکدیگر هستند.افزون بر آن، وضعیت به قدری بغرنج است که اطلاعات ارتش رژیم صهیونسیتی روز جمعه به نتانیاهو هشدار داد که بحران کنونی در روابط و مناسبات این رژیم با دولت بایدن در پی تبعات تصویب قانون اصلاحات قضایی، از نظر ایران در بلندمدت «بسیار جدی و تاثیرگذار» خواهد بود. در گزارش اطلاعات ارتش رژیم صهیونسیتی آمده است که دشمن تابستان ۲۰۲۳ را نقطه ضعفی تاریخی برای اسرائیل قلمداد می‌کند.

در ادامه این گزارش اشاره شده است که پیش‌تر صحبت‌ها بر روی «ضربه‌های فنی» برای بازدارندگی تمرکز داشت، اما جامعه اطلاعاتی درحال حاضر نگران آن است که توانایی‌های کلی رژیم برای بازدارندگی به دلیل بحران کنونی آسیب‌پذیر شده باشد. در این گزارش آمده که از دید ایران و حزب‌الله بحران کنونی این رژیم با دولت بایدن در طولانی‌مدت «بسیار جدی و تاثیرگذار» خواهد بود. اتفاقا پیرو این هشدار اطلاعات ارتش رژیم صهیونسیتی، آموس یادلین، رئیس سابق سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی در گفت وگویی که با روزنامه معاریو داشته به ذکر این نکته مهم پرداخت که او به تازگی از واشنگتن برگشته است و متوجه شده که آمریکایی‌ها و به خصوص دولت بایدن دیگر به صهیونیست‌ها گوش نمی‌دهند و این به کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا از رژیم در شورای امنیت آسیب می‌زند.

خانه عنکبوت!

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز (شنبه) و در سخنرانی خود به مناسبت پایان راهپیمایی عاشورایی در ضاحیه جنوبی تاکید کرد: تا زمانی که رژیم صهیونیستی، این غده سرطانی برداشته نشود، منطقه آرام نخواهد گرفت. وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره هتک حرمت مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها نیز تاکید کرد: در نشست کشورهای سازمان همکاری اسلامی باید در قبال حمله به مسجد الاقصی موضع گیری شود. رژیم صهیونیستی باطل، میکروب فساد در منطقه ما و غده سرطانی است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه درباره درگیری مرزی کشورش با رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: لبنان مورد تجاوز قرار گرفته و رژیم اسرائیل همچنان بخشی از سرزمین ما و بخشی از روستای «الغجر» را اشغال کرده است و با وقاحت از اقدامات تحریک‌آمیز ما صحبت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: من به صهیونیست‌ها می‌گویم مراقب هرگونه اقدام حماقت‌آمیز خود باشید و مقاومت از عمل به هیچ یک از مسؤولیت‌های خود نه در بازدارندگی و نه در آزادسازی کوتاهی نخواهد کرد. مقاومت برای هر گزینه‌ای آماده شده و در برابر هیچ حماقتی سکوت نخواهد کرد.دبیرکل حزب الله لبنان همچنین درباره هتک حرمت به قرآن کریم در اروپا گفت: دولت‌های سوئد و دانمارک و تمام جهان باید بفهمند ما ملتی هستیم که تجاوز و اهانت به نمادها و مقدسات خود را تحمل نمی‌کنیم.

در این میان نکته جالب توجه انجا است که در بحبوحه بحران ها در سرزمین های اشغالی، رسانه های عبری برای توصیف وضعیت فروپاشیده رژیم صهیونیستی، سخنان سیدحسن نصرالله مصداق بارز حال و روز خود می دانند. در این باره برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی به شرایط نیروی هوایی ارتش این رژیم همزمان با استمرار تنش‌های سیاسی و تظاهرات در اراضی اشغالی پرداخته و اذعان کردند که نظریه «خانه عنکبوت» دبیرکل حزب‌الله لبنان درست بوده و این رژیم در حال فروپاشی و نیروی هوایی و بورس آن در حال نابودی هستند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص در تحلیلی نوشت که نیروی هوایی ما در حال نابودی است و در ستاد کل ارتش برخی مسؤولان به فرسایش اولیه کارایی ارتش اذعان دارند. هم چنین انتظار می‌رود دیگر نیروهای دائمی و حتی اجباری به نیروهای ذخیره‌ای که از حضور داوطلبانه در ارتش انصراف دادند، ملحق شوند. با توجه به این نکات، در ادامه هاآرتص به سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد و نوشت که نظریه او موسوم به خانه عنکبوت درست بود و جامعه اسرائیلی در حال نابودی است تا جایی که حتی نصرالله نیاز ندارد برای کمک به این روند فروپاشی، کمترین حرکتی انجام دهد.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو کودتای قضایی آمریکا ارتش


نظر شما :