با بدتر شدن اوضاع

پیروزی در جنگ اقلیمی ضروری است

۰۱ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۹۲۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
گرمایش جهانی همچنان یکی از موضوعات اصلی در تلاش برای رسیدگی به مشکل تغییرات اقلیمی است. به عنوان مثال، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد که دما در خاورمیانه و شمال آفریقا میان سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۲ به میزان ۰.۴۶ درجه سانتی‌گراد در هر دهه افزایش یافته که بسیار بالاتر از میانگین جهانی یعنی ۰.۱۸ درجه است. اگر این روند بدون راه حل ادامه یابد، پنج دهه آینده شاهد افزایش بیشتری خواهد بود که با تغییر الگوهای بارش (عامل سیل‌های ویرانگر) همراه است.
پیروزی در جنگ اقلیمی ضروری است

دیپلماسی ایرانی: هر سال که می‌گذرد تغییرات آب و هوایی (اقلیمی) در تعدادی از مناطق جهان به پدیده‌هایی نگران کننده تبدیل می‌شود. در واقع، بسیاری از کشورها چهار فصل را در یک روز میان گرمای شدید، طوفان‌های سهمگین و سیلاب‌های ویرانگر تجربه می‌کنند. آنچه در تابستان امسال در اروپا، آمریکا و برخی کشورهای آسیایی از جمله چین و هند رخ داد، بهترین گواه برای این تغییرات است که هر کدام قربانیان و آسیب‌های شدید به زیرساخت‌ها را از خود بر جای می‌گذارد.

گرمایش جهانی همچنان یکی از موضوعات اصلی در تلاش برای رسیدگی به مشکل تغییرات اقلیمی است. به عنوان مثال، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد که دما در خاورمیانه و شمال آفریقا میان سال‌های 1980 تا 2022 به میزان 0.46 درجه سانتی‌گراد در هر دهه افزایش یافته که بسیار بالاتر از میانگین جهانی یعنی 0.18 درجه است. اگر این روند بدون راه حل ادامه یابد، پنج دهه آینده شاهد افزایش بیشتری خواهد بود که با تغییر الگوهای بارش (عامل سیل‌های ویرانگر) همراه است. بیشتر پژوهش‌ها در این زمینه تصویر تاریکی از آینده ترسیم می‌کنند که شامل تاثیرات شدید مورد انتظار از فجایع اقلیمی است و این امر علی رغم  پیشرفت قابل ملاحظه در دیپلماسی اقلیمی و اقدام چندجانبه می‌باشد؛ اما در سایه بحران‌هایی که خود را بر دستورکار جهان و اولویت‌هایش تحمیل می‌کند و به صورت مستقیم در تعهدات بین المللی به ویژه در تلاش‌های مقابله با بحران اقلیمی در حال تاثیر گذاشتن است، این امر در حال حاضر به نظر کافی نمی‌رسد و ماموریت در برابر بلندپروازی اعلام شده برای رسیدن به کربن صفر (صفر خالص) تا سال 2050 دشوار به نظر می‌رسد.

در هر بحرانی نوری در انتهای تونل دیده می‌شود و امروز امید زیادی به میزبانی امارات متحده عربی از فعالیت‌های کنفرانس اعضای کنوانسیون سازمان ملل درباره چارچوب تغییر اقلیم (COP 28) در دبی در نوامبر آینده وجود دارد. با توجه به حجم موضوعات مطرح شده، نشست آتی بسیار مهم است و روی آن برای محقق ساختن موفقیت‌های مهم حساب شده است؛ چرا که این نشست بستری جهانی را فراهم خواهد کرد که در آن امارات ابتکارعمل‌ها، قوانین زیست محیطی و طرح‌های راهبردی و توافقنامه‌های بین المللی محیط زیستی خود را که در مبارزه با تغییرات اقلیمی نقش دارد به نمایش می‌گذارد. همچنین این نشست به طرف‌های بین المللی، حکومت‌ها و سازمان‌ها و شخصیت‌ها فرصتی برای ارائه تلاش‌ها و رویکردهای خود برای مشارکت فعال در حل و فصل بحران [تغییرات اقلیمی] و نجات زندگی اعطا می‌کند.

پیروزی در نبرد آب و هوا به امری سرنوشت ساز تبدیل شده است که نیازمند یکی کردن تلاش‌ها و کاهش شکاف در اقدامات اقلیمی است تا بشریت بتواند از عواقب خطرناکی مانند خشکسالی شدید، کمبود آب، آتش سوزی شدید، ذوب شدن یخ‌های قطبی، طوفان‌های فاجعه بار و وخامت تنوع زیستی جلوگیری کند. تمام این چالش‌های گسترش یافته در سراسر جهان نیازمند شراکت‌های بین المللی آگاه از تمام این خطرات است.

در پرتو این امر امارات متحده عربی خوشبین است که میزبانی‌اش از کنفرانس آب و هوایی «COP28» انگیزه جدیدی برای تلاشهای جهانی کنونی برای مقابله با مسائل تغییرات اقلیمی باشد و این خوش بینی برحق است؛ زیرا آماده سازی‌های امارات برای این مناسبت واقع بینانه، جامع و هدفمند بود و شامل ارائه راه حل‌های عملی و مثبتی است که اقدامات چندجانبه را به پیش می‌برد به گونه‌ای که امکان دستیابی به بلندپروازی‌های اقلیمی و اجتناب کردن از سوختن تدریجی سیاره زمین را فراهم می‌کند.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بدی آب و هوا تغییرات اقلیمی گرمایش زمین گرمایش جهانی خشکسالی خشکسالی در خاورمیانه گرم شدن زمین مقابله با خشکسالی خاورمیانه


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۲ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۷
سیستم صنعتی نظم سرمایه داری وقدرت طلبی نباید بپذیرد۔سرمایه داری وقدرت طلبی انسان را برای مصرف کالای خود و در خدمت خود وقدرت را برای تسلط بر انسانهای مصرف کننده ودر خدمت بدون توجه به محیط زیست میخواهد۔ میگویند جمله ای که عرض میکنم از ملک سعود است۔نخندید فکر کنید۔سه بار شیطان بر کره زمین مسلط شد اول انقلاب فرانسه بود دوم انقلاب صنعتی وسوم انقلاب سوسیالیستی۔ این جمله که پدر بزرگ طالبان میگوید صحیح میگوید یا غلط میگوید؟انسان پس از شروع به علوم تجربی وتکنولوژی ساخت از علوم انسانی فاصله جدی گرفت۔مصرف وقدرت در افق دید او جایگاه بالاتری گرفت۔ بمب اتمی ساخت و۔۔۔۔