غزه و اصلاح طلبان

سرمایه گذاری روی جوی خون

۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همدلی با مردم غزه و محکومیت جنایات اسرائیل در قبال تحولات غزه برخواسته از وجدان انسانی بوده و کمتر کسی است که در کنار مردم غزه نایستد. در عین حال که این حس و حمایت از فلسطینی ها شایسته تقدیر است، استفاده از حس های جریحه دار شده برای طرح خود و یا بازگشت به چرخه قدرت عملی ماکیاولی‌وار است.
سرمایه گذاری روی جوی خون

دیپلماسی ایرانی: تکلیف اصولگرایان در حمایت و جشن پیروزی زود هنگام گرفتن در ارتباط با عملیات حماس در غزه روشن است‌، هر چند که گذشت زمان سبب شد که آنان نیز کمتر سخن از پیروزی بگویند و بیشتر روی جنایات و توحش بکار گرفته شده توسط اسرائیل تمرکز کنند.

اما مواضع برخی اصلاح‌طلبان در ستایش و غرور آفرین دانستن عملیات حماس جای تعجب دارد. از نگاهی پیروزی قلمداد کردن عملیات حماس از سوی برخی از اصلاح طلبان می تواند به هدف استفاده از  این فاجعه در حال وقوع، به عنوان پلی برای آشتی و پذیرش مجدد در چرخه قدرت باشد‌. در شرایط فعلی که جریان حاکم با طوفان خالص سازی بزرگمرد آزاده ای چون پزشکیان را رد صلاحیت کرده، باید گفت تحقق این هدف، خیالی خام است.

همدلی با مردم غزه و محکومیت جنایات اسرائیل در قبال تحولات غزه برخواسته از وجدان انسانی بوده و کمتر کسی است که در کنار مردم غزه نایستد. در عین حال که این حس و حمایت از فلسطینی ها شایسته تقدیر است، استفاده از حس های جریحه دار شده برای طرح خود و یا بازگشت به چرخه قدرت عملی ماکیاولی‌وار است.

بستر اجتماعی بخش مهمی از جامعه ایرانی واکنش و حس همدردی که شایسته آنها بود در قبال مردم مظلوم فلسطین نشان ندادند که دلایل آن کم و بیش روشن است اما کسانی که در خلوت سخنی دیگر و در محضر عمومی بر خلاف آن را می گویند نه کار اخلاقی می کنند و نه این عمل می تواند نتایج مورد هدف آنان را تامین کند.

جامعه تب دار ایرانی حتی نسل زد آن که روزه سکوت یا بی تفاوتی را به نمایش گذاشته است، بی شک اگر ملاحظات خاص نداشت، حتما جلودار حمایت از فلسطین و فلسطینی ها می شد.

نباید با بازی روی جوی خون برای خویش فضای مانور ساخت که این عین ظلم، به مظلوم است‌‌.

ما به عنوان ایران با وجود نشیب های فعلی در کنار مردم فلسطین بوده و هستیم‌. حمایت از مردم غزه نباید عامل آن شود که بر اشتباهاتی پا فشاریم که نه تنها مردم غزه را با تاوان سنگین مواجه کند، بلکه بیم آن می رود که هر آن با یک خطای هدایت شده دامن ایران را نیز گرفتار کند.

نکته آنکه تاکنون حاکمیت مواضعی متکی بر درایت و عقلانیت نسبت به غزه گرفته است و شاید اگر امروز اصلاح‌طلبان بر مصدر امور بودند برای اثبات و از فشار خارج کردن خود درایت اصولگرایان را به خرج نمی‌دادند و ایران را گرفتار شرایط ناخواسته ای می کردند که حال و آینده برای ایران و ایرانیان بسیار پر مخاطره تر می شد.

کلید واژه ها: نوار غزه غزه حمله اسرائیل به غزه فلسطین فلسطینیان اسرائیل اسرائیل و فلسطین صادق ملکی حماس جنبش حماس حمله حماس به اسرائیل اصلاح طلبان


( ۱۳ )

نظر شما :

کوروش ۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۹
خیلی از رسانه ها طوری از جنگ غزه استقبال کرده اند تا بتوانند موضوعاتی مثل جنایات ترکیه در سوریه که دست کمی از اقدامات اسرائیل ندارد را پوشش دهند.
خسرو ۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۹
روایت می‌کنند که احتمالا از نیروهای مزدور نیابتی آمریکا در سوریه ( pyd , pkk) برای مبارزه با حزب‌الله و جهاد اسلامی و سرکوب مردم غزه استفاده می‌شود اصلاح طلبی در ایران بعلت حمایت از ولنگاری ، شدیدا رسوب کرده است با موضع گیری در قبال فلسطین ، احتمال قدرت گرفتن ندارد
مهدی ۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۰۱:۵۳
تا زمانی که پانترکای کثیف بالاخص الهام مزدور سوخت و سایر کالاهای مورد نیاز صهیونیستها را برای سلاخی مردم مظلوم غزه تامین میکنند نیازی به ورود پکک برای جنگ غزه نیست