رسانه های چینی طرف فلسطین را گرفته اند

چرخش چین به سمت یهودستیزی

۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۴۵۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
موج بی‌سابقه‌ای از پیام‌های یهودستیزانه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی چین است که به شدت از اسرائیل و مردم آن انتقاد شده و اسرائیلی ها و دولتشان را نژاد پرست، آپارتاید و نسل کش توصیف کرده اند.
چرخش چین به سمت یهودستیزی

دیپلماسی ایرانی: دونگ مانیوان، معاون سابق اتاق فکر وزارت امور خارجه چین [CIIS] در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به ادعای مصاحبه‌کننده که یهودیان 70 درصد از ثروت ایالات متحده آمریکا را دست‌کاری و کنترل می‌کنند، گفت: «ایالات متحده ‌‌به‌عنوان یک ملت ‌‌به‌شدت توسط نیروهای سیاسی و سایر نیروهای ناشی از سرمایه یهودی تحت فشار قرار گرفته است.»

در هفته‌های پس از حمله حماس به اسرائیل در روز 7 اکتبر، جمهوری خلق چین نه تنها در تلاش‌های دیپلماتیک علیه اسرائیل و حمایت از فلسطینی‌ها به روسیه و ایران پیوسته است؛ بلکه مواضع سرسختانه را علیه تل آویو اتخاذ کرده است، که اتفاق جدیدی نیست. در خوش بینانه ترین حالت می توانیم بگوییم که چین نسبت به حملاتی که از سوی متحدان فلسطینی ایران به آن می شود بی تفاوت است و حتی در برهه هایی مشاهده شده که در جبهه آنها علیه اسرائیل ایستاده است.

در این میان آنچه جدید است، موج بی‌سابقه‌ای از پیام‌های یهودستیزانه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی چین است که به شدت از اسرائیل و مردم آن انتقاد شده و اسرائیلی ها و دولتشان را نژاد پرست، آپارتاید و نسل کش توصیف کرده اند. این در حالی است که شبکه های اجتماعی در محیط سایبری توسط دولت چین کنترل می‌شود و نمی توان انتظار داشت که این حملات گسترده از زیر چشم ناظران دولتی چینی در رفته باشد. 

رسانه‌های دولت چین در روزهای پس از روز 7 اکتبر به پخش مضمون توطئه آمریکایی – اسرائیلی را آغاز کردند و گفتند که آنچه بعد از 7 اکتبر علیه فلسطینیان روی داد، توسط یهودیان کنترل‌‌‌کننده دولت آمریکا طراحی شده است.

در روز 9 اکتبر، تلویزیون مرکزی دولتی چین [CCTV] آمریکا را متهم کرد که ‌‌به‌عنوان بخشی از یک استراتژی بزرگ برای حفظ هژمونی منطقه‌ای و غنی‌سازی مجتمع نظامی – صنعتی خود، «جنگ را به راه انداخته» و «آتش رو شعله ور می‌کند». به گفته روزنامه چینی دپارتمان مرکزی تبلیغات حزب کمونیست ‌چین، «آمریکا در غزه طرف اشتباه تاریخ را گرفته است.» در اینجا منظور از طرف اشتباه تاریخ اسرائیل است.

در کنار این مضمون توطئه آمریکایی، اتهاماتی مطرح شد که در روز 10 اکتبر توسط سازمان جبهه تبلیغاتی چین، مرکز اطلاعات اینترنتی چین [CIIC] مطرح شد، مبنی بر اینکه اسرائیلی‌ها باید با نازی‌ها مقایسه شوند و رفتار آنها را بدتر از رفتار نازی ها علیه یهودیان توصیف کرد.

بنابراین می توان این گونه برداشت کرد علی رغم اینکه مقامات رسمی دولت چین موضع سختی را علیه اسرائیل اتخاذ نکرده اند اما به رسانه های خود اجازه داده اند که حملات تندی را علیه اسرائیل انجام دهند و فضا اسرائیل ستیزی را گسترش دهند. این در حالی است که روابط اقتصادی چین و اسرائیل بالاست و تقریبا عملا کنترل و اداره بندر هیفا و دو بندر دیگر اسرائیل در دست چین است. 

ورود متفاوت چین به صحنه سیاسی  اسرائیل و فلسطین از تغییر موازنه ها در منطقه حکایت دارد. تحولات روزهای آینده می تواند خیلی از مسائل پنهان را آشکار کند.

منبع: سوریان سی اس اس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین امریکا ایالات متحده امریکا چین و امریکا شبکه های اجتماعی شبکه های اجتماعی اینترنتی یهودستیزی فلسطین اسرائیل و فلسطین


( ۱۳ )

نظر شما :

امیر ۱۶ آذر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۹
این روند رو در پلتفورم چینی TikTok براحتی میتوان دید. در حالیکه جامعه یهودی آمریکا چندین برابر جامعه عرب در آمریکاست اما این پلتفورم کاملا در دست طرفداران فلسطین است و TikTok چون عملا محبوبترین رسانه ای است که نوجوانهای آمریکایی استفاده میکنند چین توانسته به راحتی روی افکار آنها تاثیر بگذارد. اما در مورد اینکه چرا چین همچین سیاستی در پیش گرفته به نظر من دو عامل وجود دارد. اول اینکه چینی ها در بحث حقوق بشر بسیار ضعیف هستند و با مانور روی مسئله فلسطین به خیال خودشان میتوانند به مردم خودشان نشان بدهند که مسئله حقوق بشر در غرب جدی نمیباشد و تنها ابزاری برای فشار به چین است. دوم اینکه از زمان اوباما که آمریکا تصمیم به خروج آرام از خاورمیانه گرفته، چین سعی کرده جا در پای آمریکا بگذارد و با این کار سعی میکند نظر مثبت افکار عمومی منطقه خاورمیانه را به خود جلب کند.
ابراهیم قدیمی ۱۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۸
مگر میشود این همه پیشرفت را با ندیده گرفتن حقوق مردم کرد۔مردم چین با توجه به جمعیت و جغرافیا که غصب شده نیست وتعلق هزاران ساله بر ان دارد بهترین شرایط برای مردمان دارد۔ چین با یهودی ها از نظر فرهنگی و ۔۔۔بیگانه تاریخی است وبا مسلمانان واسیا ئی ها اشنای قدیم است۔ چرا دوستی چین با مسلمانان را یهودی ستیزی بنامیم۔